01-11-2024, 16:51 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 01-11-2024, 16:55 PM ja muutjaks oli maaks.
Muutmise põhjus: lisatud tabel
)
(30-10-2024, 23:33 PM)al101 Kirjutas: Mul oleks üks huvitav küsimus.Ma ei saa päris hästi aru, mis su küsimus oli, kui sul ikka oli mingi küsimus See on teada fakt et õlidel on 0°C ja 100°C juures erinev viskoossus.
See puudutab mootoreid, mida pandi peale Moskvitsidele, Volgadele ja Villistele, ütleme 60-90 aastate mootorid.
Kas neist ühelgi mootoril on külm vs soe mootor meeletu soojuspaisumine?
Pean siis silmas olukorda, et külmast poest on mootor umbes nii hõre, et münt kukub läbi silindri ja kuumast peast muutub väga tihedaks või ei ole ikkagi sellist vahet?
Järgmine küsimus oleks, mis lõpuga õli on neile mootoritele tehasepoolt ettenähtud või millega teate, et sõidab? 30 40 50 60?
Kordan siis üle asjaolu, et õli esimene number näiteks 5W näitab selle voolavust külmana ja teine number näiteks 40, näitab selle voolavust 100 kraadi juures.
näiteks 5W40 õli. 40 kraadi juures on selle voolavus midagi 68-100 ja 100 kraadi juures 12,5-16 vahemikus tavaliselt. ASTM D445 mõõtmismetoodika kohaselt.
Samal ajal see 5W40 õli 0 kraadi juures on 800-1200 ehk siis meeletult paksem.
Ehk siis aimate ehk, kuhu ma tahan jõuda? 100 kraadi juures näiteks 40 lõpuga õli voolavusega 14 näiteks ja 0 kraadi juures näiteks 1000, olenevalt täpsest 5W40 õlimudelist, aga peab olema lubatud vahemikus.
Ja tahan rõhuda sellele, et tavaliselt saavad mootorid 40 lõpuga õliga hakkama 100 kraadi juures, ehk siis mingi 13-15 voolavusega.
Samuti rõhun selle 5W40 õli voolavuste erinevusele, 100 kraadi juures näiteks 14, 40 kraadi juures näiteks 80 ja 0c juures näiteks 1000.
Vaadake, kui meeletult palju paksem on see õli 0 kraadi juures.
Minu küsimus on see, et kui need mootorid saavad hakkama 100 kraadi juures 40 lõpuga õliga, ehk siis voolavusega näiteks 14, siis miks nad ei peaks hakkama saama 0 kraadi juures voolavusega 1000, mis on 71 korda paksem, kui 100 kraadi juures.
Tavaliselt ei näidata 0-kraadi juures, aga leidsin sellise graafiku.
Jämedalt muutub viskoossus 0->40°C 10x ja 40->120° uuesti 10x.
Kindlasti saavad mootorid lühiajaliselt hakkama palju paksema õliga, aga viskoossuse kasvuga kasvab märgatavalt ka hõõrdetakistus = kütusekulu (ja see ei ole "roheline")
Kõik tootjad kasutaks võimalusel "õli", mille viskoossus temperatuuri muutudes ei muutuks. Tänased 0W-8 ja 0W-16 õlid on juba suht lähedal sellele.
Eeldusel muidugi, et sellel "õlil" on endiselt olemas määrdeomadused
Kui 15W-xx õliga talvel käima ei taha vedada, siis pane sisse 10W-xx või 5W-xx.
Või kui sul suurtel koormustel (=kõrgem temp) töötav mootor, siis pane xW-20/xW-30 asemel sisse xW-40/xW-50
Mootorite puhul õli valikul tuleb soojuspaisumine jutuks ainult uutel mootoritel - vanematel oleks õigem kasutada terminit "kulumine".
EDIT: See on kah üks ülevaatlik tabel: