04-11-2024, 21:05 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 04-11-2024, 21:14 PM ja muutjaks oli al101.)
(04-11-2024, 20:58 PM)Jesper Kirjutas: Eks igaühel on oma puuslik, mille poole palvetada - kellel Jeesus, kellel viskoossus. Reaalselt on asjast midagi jagava inseneri poolt optimeeritud õlitussüsteemis parameetreid nii palju, et tavajussil ei ole lootustki millegi kuskilt august sisse valamisega seal midagi otsustavalt parendada.
Väidetavalt on olnud juhtumeid, kus mingid sajatuhandeseid unifitseeritud sõidukiparke jooksutavad firmad, nagu UPS või DHL näiteks, on palganud insenere midagi re-optimeerima, kuna tüüpilise kulleri sõidurežiim on üsna erinev "tehase keskmisest" ning mingeid parameetreid selle jaoks paika timmides on võimalik millegi pealt säästa. Näiteks 0.30€ päevas kütusekulult on selline vahe, mida üksikisik praktiliselt ei märka, aga 100k sõiduki peale see on 11 miljonit aastas. Aga üksikisikul ei ole seda ressurssi ning olgem ausad, ka vajadust. Pane see 30 senti iga päev hoiupõrsasse ja saad sama tulemuse garanteeritult ja palju vähema peavaluga.
Jutt ei ole siin mingist usust, vaid ma olen õlide teemal ennast harinud ja sellepärast ma teangi.
Viskoossus on kõige alus, nagu rehvid on need, mis hoiavad autot teel ja on teega kontaktis ja alles peale seda tuleb auto ehitus.
Samamoodi on õliga, alguses on oluline viskoossus, et erinevatel tingimustel oleks õige õlitus olemas ja peale seda alles õli kaitseomadused.
Kõige hullem on olukord, kus õli ei saa õigel ajal ja õigesti kaitsta mootorit, ehk siis vale viskoossus.
Kaitseb igasugune mootoriõli, aga ei kaitse vale viskoossus.
Vanasti anti vahemik, mis õlisid võib mootoris kasutada, näiteks 0W20 kuni 10W40 (10W osa ainult soojas kliimas).
Praegu panevad paljud autotootjad ette, et 0W20 ja kõik.
Kuid see kõik on kütusekulu ja heitgaaside alla viimise jaoks, et see väike gramm sealt kätte saada.
kuid see gramm ei tasu ära isegi suurel firmal, kuna see on niivõrd väike kütusekulu vahe, et kaob lihtsalt ära kõige muu sekka.
Mina isiklikult keeldun 0W20 õli kasutamast. Mu praegusel autol on see ka lubatud, aga kasutan 5W40.
Ehk siis, kui sa õlisid tunned on küll võimalik valida mootorile sobivam õli, oleneb, mida tehas on sinna otsustanud panna.
Eriti, kui jutt on vanast mootorist, mille manuaal ja õlinõuded on tehtud ajal, kui praeguseid õlisid ei eksisteerinud.
Vanasti ma panin oma diiselsierrasse 10W40 osaliselt sünteetilist õli(poolsünteetline pole õige öelda).
10W40 müüakse ka täissünteetlilist sealjuures.
Kahjuks ma tol ajal ei teadnud, et oleksin sinna rahuga võinud kallata ka 5W40 õli ja oleks mootorit säästnud ja saanud külmaga parema käivituse.
Tõsi, võibolla oleks see õli mootoris midagi lahti pesnud, raske öelda, see oleks olnud ainuke risk, kuid korras piisavalt puhta mootoriga ei oleks midagi juhtunud.
50-60ndate uunikumid ruulivad laz 695-d on ka väga tegijad asjad