05-11-2024, 00:22 AM
(04-11-2024, 23:44 PM)Jesper Kirjutas:(04-11-2024, 23:25 PM)tõnn Kirjutas: Näiteks võib ummistuda nukkvõlli õlituskanal.Selles selle kontrollküsimuse konks ongi, et ei või. Mootoris on õlil laias laastus 4 funktsiooni - määrimine, põlemis- ja kulumisjääkide välja kandmine, jahutus ning hüdraulikavedelikuna surve avaldamine. Kaks viimast ei puutu hetkel asjasse, aga kuna esimesed kaks on mõneti vastandlikud tegevused (ei ole eriti nutikas tahma ja siduripuru saalede vahelt läbi pumbata näiteks), siis on kõik õlisüsteemid projekteeritud nii, et puhastamist vajavad komponendid on määrimist vajavatest allavoolu.
Ehk siis õige vastus on, et "miski" jõuab kas kolksuga karterisse ning väljub sealt järgmise õlivahetuse käigus või peenema "miski" puhul õlifiltrisse ning väljub koos sellega järgmise õlivahetuse käigus. Selleks, et "miski" jõuaks nukkvõllini, peab midagi päris pööraselt valesti olema, õlifiltris augud sees või siis vastupidi on see nii kinni, et avab ülerõhuklapi ja laseb filtreerimata õli määrdekanalitesse.
Kuna vist iga õlist rääkiv raamat ja muu tõsiseltvõetav allikas algab ülaltoodud põhimõtte lahti seletamisega, on selle järgi hästi näha, kas "õlide teemaline harimine" toimus õpikute abil või lihtsalt netifoorumeid sirvides
Tänaste autode ehitust nii peenelt ei tunne aga raamatute järgi vanasti oli õlitussüsteem konstrueeritud selliselt, et suurem osa õlist käis otse ja väiksem osa läbi filtri, st filtri ülesanne oli õli aja jooksul puhastada kuid mitte vältida nn sita sattumist iga kord ringlusse.
P.S. Neid jutte, kus heade pesemisomaduste õliga on vanu mootoreid kotti lastud on küll kuuldud, kuid ise pole kokku puutunud.