Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur
#5

Läheb tänane viimane postitus, aga olgu. On sedapalju väärt arutelu tekkinud. 

Üllatavalt suur osa mootoris kütuse põlemisest tekkivast soojusest lihtsalt hajub läbi mootori välispinna minema nüüdisaegsest mootorist. Kui -5 juures pole vahet, siis -20 juures on selge vahe näiteks 66 kW 1,6 Berlingo kasutamisel. Radikas on külm, aga katmata ninaga autol mootor töötemperatuuri sõites ei saavuta, kaetud radikaga mootor saavutab. Sellega on seotud ka salongisoojenduse tõhusus - jahedam mootor tähendab lahjemat kütet. Konkreetsel isendil on radikas ühtviisi külm nii kaetud kui katmata ninaga.

Kaheklapikaantega ja heitmekontrollilisadeta malmplokil lihtmootorite jahtumine läbi välispinna on oluliselt aeglasem. Nüüdisaegsed tõhusad, optimeeritud pritse ja terve müriaadi mootori välispinda suurendavate heitmekontrolliseadmete alla mattunud mootorid jahtuvad kiiresti.

Autod on väga erineva ehitusega, seetõttu tulebki märkida täpne mootorimudel. Lauri_l tegi seda kiiduväärselt. Lisame siia juurde, et BMW üldiselt ei ole optimeeritud mitte prantsuse kaubikute moel iga kütusepiiska efektiivseimal moel ära tarvitama, vaid pakkuma optimaalset dünaamikat mõistliku kütusekuluga. Lisame siia juurde üledimensioneeritud (tänapäeva mõistes) soojendusradiaatori ja hea salongiventilatsiooni ning tulemuseks on tõhus soojendus.

Enne armatuuris olevale indikaatorile (see odav näidik pole kellegi termomeeter!) tuginedes trakside plaksutamist tasub teha väikesi mõõtmisi infrapuna või kontakttermomeetriga otse mootorilt. Võite üllatudaSmile Seesinane Berlingo mootor oli otse maanteel peatudes radika poolt 20 kraadi jahedama pinnaga, kui salongi poolt. Tõele au andes on meie isendil küll armatuuris näidatav temperatuur üsna täpselt sama, mis anduri pealt mõõdetud välistemperatuur. Vahe on jäme 5 kraadi.

Ning eriti IR puhul peate andma seadmele aklimatiseerumiseks aega. Kui seadme sisetemperatuur on oluliselt erinev keskkonna temperatuurist, võib vähemalt odavamatel IR-termomeetritel näit mõnekümne kraadi ulatuses vale olla vahetult taskust võttes tulistades. Enamusel säärastele aga miinuskraadidel keskkonnas mõõtmist üldse lubatud ei ole...

Siit kaarega tagasi algse küsimuse juurde: kuidas saada nüüdisaegne diiselmootor mootor koha peal 90 kraadini tühikäigul, siis aus vastu vastus kõlab: ei saagi. Kas annad 1200 pööret või kütad millegagi juurde. Päris statsionaarsel masinal (tiksub tunde koha peal mõne töö tegemise ajal) on mõeldav ka mootoriruumi (auto nina) kapseldamine papi, jope või kilega. Mida külmem, seda suurem on efekt.

Ning ikkagi huvitab, kas tõesti küsiti mootori tervise huvides 90 kraadini kütmist või oli ikkagi toas külmSmile
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: honkomees - 06-01-2025, 21:00 PM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: ivo86 - 06-01-2025, 21:46 PM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: Lauri_L - 06-01-2025, 22:16 PM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: honkomees - 06-01-2025, 22:44 PM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: v6sa - 06-01-2025, 23:10 PM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: ivo86 - 06-01-2025, 23:24 PM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: Kult - 06-01-2025, 23:47 PM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: pannkook - 07-01-2025, 08:08 AM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: korvimees - 07-01-2025, 09:59 AM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: Fox - 07-01-2025, 12:24 PM
RE: Abipalve tagasideks - Autor: huvi5 - 09-01-2025, 11:57 AM
RE: Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: MeelisV - 07-01-2025, 10:39 AM
RE: Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: maaks - 07-01-2025, 12:18 PM
RE: Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: Brrr - 08-01-2025, 01:17 AM
RE: Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: oliveer - 07-01-2025, 15:39 PM
RE: Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: maaks - 07-01-2025, 16:07 PM
RE: Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: Janka - 07-01-2025, 17:06 PM
RE: Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: muska71 - 08-01-2025, 09:33 AM
RE: Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: saarik - 09-01-2025, 12:58 PM
RE: Külmad ilmad ja (diisel)mootorite temperatuur - Autor: honkomees - 09-01-2025, 13:58 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne