21-01-2025, 15:40 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 21-01-2025, 15:50 PM ja muutjaks oli 13piisab.)
(21-01-2025, 14:42 PM)Peeter2 Kirjutas: Ja kuna vingumata mitte kuidagi ei saa, siis miks kasutad läbisegi arusaamatut pikkusühikut "megameeter" ja tavapärast kilomeetrit?
Mille poolest on SI eesliited kilo, mega, giga vms teineteisest erinevad? Sisult ja funktsioonilt samad. Filoloog peab võib-olla esimesel korral kusagilt uurima, tehnikainimesele aga ühetaolised hunniku nullide asendajad.
Kui nullid imponeerivad ja puhtad SI ühikud on hingelähedased (ning loetavus mitte), siis oleks ju lausa õige läbisõitu meetrites kirjeldada. Või kui harjumuspärasus on oluline, siis mõõta kõvaketaste suuruseid tänaseni megabaitides (mis enamasti rahus ka tänapäeval failide puhul sobib ja kasutatakse)? Ei mingeid "segadusttekitavaid" kilosid, megasid või gigasid. Või vähemasti ketta- ja failisuurused mõlemad megabaitides

Või raadiosageduste puhul kõik vanakooli kHz-des. Mitte "2,4GHz Wifi" ja "raadio sagedusel 100,7MHz FM" vaid hoopis "2 400 000kHz Wifi" ja "raadio sagedusel 100 700kHz FM"?
kütuse tootmis- ja tarneprotsessi puudumine paistab aga ülal kenasti välja. Kui juturobotilt juurde küsida ja vastust uskuda, siis see lisab fossiilipõletaja saastele ca kolmandiku (ca 0,7kg komponent 2,6kg tervikus vs algselt arvestatud 2,6-0,7=1,9{kg}) ja sisuliselt vähendab elektriauto nn tasuvuspiiri sellesama kolmandiku võrra. Eeldame, et elektritaristu eksisteerib as is elektriautodest sõltumatult:
Tsitaat:
ChatGPT
Teie ütlesite:
Kui suur on keskmine CO2 jalajälg 1l diiselkütuse bensiinijaama jõudmiseks?
ChatGPT ütles:
ChatGPT
Keskmine CO2 jalajälg 1 liitri diiselkütuse jõudmiseks bensiinijaama sõltub mitmest tegurist, näiteks tootmisprotsessidest, transpordiviisist ja vahemaadest. Siiski saame anda ligikaudse hinnangu.
1. Naftaekstraktsioon ja rafineerimine
Naftaekstraktsioon ja selle rafineerimine diiselkütuseks tekitavad umbes 0,5–0,6 kg CO2 ekvivalenti liitri kohta.
2. Transpordilogistika
Diiselkütuse transport rafineerimistehasest bensiinijaama lisab umbes 0,1–0,2 kg CO2 ekvivalenti liitri kohta, sõltuvalt vahemaast ja transpordiviisist (veokid, laevad jne).
3. Koguarv
Seega diiselkütuse jõudmine bensiinijaama tekitab keskmiselt umbes 0,6–0,8 kg CO2 ekvivalenti ühe liitri kohta.
Tähele tuleb panna, et see jalajälg ei sisalda CO2 heitmeid, mis tekivad kütuse põletamisel sõiduki mootoris. Selleks, et arvestada kogu elutsükli heitmeid, tuleks lisada veel põletamisel tekkivad heitmed, mis on umbes 2,6 kg CO2 ekvivalenti liitri kohta.
Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"