12-02-2025, 01:10 AM
Panen lühidalt kirja mõne sõna selle konkreetse auto ajaloost. Kui eelmise Esprit teemas ütlesin välja, et tegemist on minu siiani kõige paremini dokumenteeritud ajalooga autoga, siis käesolev auto ei ole sugugi kehvem.
Minu kätte jõudes oli Esprit läbinud pisut alla 55000km, millest 51780km oli läbitud Saksamaa teedel ning umbes 3000km Rootsi teedel. Kuigi tegemist on 1992 autoga, siis müügiks läks see alles 3.märtsil 1994. Arvata võib, et tegemist oli näidisautoga diileri salongis vms. Üldjuhul valmistati Esprit'd ikkagi vastavalt kliendi tellimusele ning nõudmistele.
03.03.1994, läbisõit 0km. Niisiis registreeriti Lotus Esprit (Turbo SE "HighWing") uuena Saksamaal Münchenis 3.märtsil 1994 ning numbrimärgiks sai M-MS25. Ostjaks oli hr.Schmidle (jätan siinkohal eesnimed nimetamata) elukohaga Grünwaldis, kellel ostu hetkel vanust napid 23 eluaastat. Väga üllatav arvestades auto suurt hinnasilti.
14.08.1996, läbisõit ca.6000km. Esimene omanikuvahetus toimus 2 aastat ja 5 kuud hiljem 14.augustil 1996 aastal, mille käigus sai auto taas uue registrinumbri - M-MF232. Uus omanik (nimega Fuchs) elas Münchenis ning omas vanust 27 eluaastat auto ostu hetkel.
03.08.1998, läbisõit ca.18000km. Teine omanik sõitis Lotusega mõned päevad alla kahe aasta ning 3.augustil 1998 aastal vahetus taas omanik. Kolmandaks omanikuks oli kodanik Müller Hagenburgist ning tema vanuseks oli auto ostu hetkel 48 eluaastat. Auto numbrimärgiks sai SHG-LE99.
11.03.1999, läbisõit ca.21000km. Tundub, et hr.Müllerile auto ei sobinud, sest juba 11.märtsil 1999 aastal sai auto oma neljanda omaniku ning järjekorras neljanda numbrimärgi - OAL-Z393. Neljandaks omanikuks on märgitud hr.Scheller elukohaga Kraftisried'is. Vanust oli neljandal omanikul auto ostuhetkel 29 aastat.
2003/2004, läbisõit ca.31700km. Siinkohal on (ilmselt) puudu üks ostu-müügilepingutest. Mingil ajahetkel aga ?müüs? neljas omanik Scheller auto viiendale omanikule nimega Burk, kelle elukoht oli Dürnaus. See pidi jääma olemasolevate dokumentide daatumeid uurides ajavahemikku 06.2003-06.2004.
09.10.2005, läbisõit 43640km. Hr.Burk ?müüs? Lotuse 9.oktoobril 2005 aastal Baierimaal Tedtenweis'is elavale hr.Auerile, kellest sai auto kuues omanik ning auto hakkas kandma registrinumbrit AIC-HA44. Hr.Auer oligi auto viimaseks ning kõige pikemaajaliseks omanikuks Saksamaal. Tema käes oli auto peaaegu 16 aastat. Küsimärgid panin sõna "müüs" ette sellepärast, et tegemist võis olla ka nt perekonnasisese omanikuvahetusega. Ja võib-olla sellepärast ei eksisteeri ka ostu-müügi lepingut. Kahtlus tekkis sellepärast, et aastast 2003 pärineb üks hoolduse arve, kus omanikuks on märgitud Burk, kuid auto number on AIC-HA44. See tähendab seda, et kui see nii oli, siis mingil põhjusel omanikumuudatusega seoses jäi seekord auto number samaks. Kas see on võimalik perekonnasisese omanikuvahetusega, seda ei tea.
02.09.2021, läbisõit 51780km. 2021 aasta augustis müüs omanik Auer auto esmakordselt Saksamaalt välja, kust see rändas vahendaja abil Rootsi, võeti Rootsis arvele 2.septembril 2021 ning anti uuele (järjekorras seitsmendale) omanikule Vinslöv'is üle 7.septembril 2021 aastal. Auto hakkas kandma Rootsi numbrimärki WYM-18Y.
23.07.2024, läbisõit 54980km. Edasi müüdi auto Eestisse (10.07.2024), kuhu see jõudis 18.juulil 2024 ning sai Maanteeametis arvele 23.juulil 2024.
Saksamaal omanikuvahetuse juures märgitud kilometraažid on ligikaudsed ning baseeruvad suuresti auto hooldusdokumentidel leiduvatel täpsetel kuupäevadel. Saksamaa vanematel ametlikel omanikuvahetuse dokumentidel ei ole kohta auto läbisõidule. Esimene täpne läbisõit omanikuvahetusel on registreeritud alles 09.10.2005 koostatud ostu-müügilepingus. Seega saab täna määrata selle auto keskmiseks aastaseks läbisõiduks alates tootmishetkest ca.1670km/aastas.
Lotuse ostuga tuli kaasa originaalne auto käsiraamat ning üsnagi kogukas kaust dokumentidega auto ajaloost.
Käsiraamat on Lotuse "standardne" A5 formaadis raamat pehmete nahast kaante ja Lotuse värvides (roheline, valge, kollane) kujundusega. Esprit Turbo SE raamatus on kokku 84 lehekülge ning taas leiab sealt peamised teamised auto hooldusteks ja kontrolliks. Jutt on pigem tehniline ja "tee-ise-kontrolli-ise" laadi, kui "ohtus ennekõike" ja "tule süttides pöördu servisesse". Kui hoolega läbi lugeda, siis saad oma autost väga palju uut ja huvitavat teada. Joonised on raamatus väga head ning detailsed.
Auto kasutamise ja nuppude tähenduse osa on raamatus 30 lehekülje jagu, tehnilist hoolduste ja kontrolli osa on 34 lehekülge, 5 lehekülge on pühendatud tehnilistele andmetele, 4 lehekülge täidetakse auto müügi puhul ning ülejäänud lehekülgedele kantakse tehtud hooldused ja kontrollid.
Palju huvitavam on aga autoga kaasa tulnud punane kaust ehk "red file". Siia on autode varasemad omanikud läbi aastate kokku kogunud erinevaid dokumente. Kokku on selles kaustas üle 60 erineva dokumendi, millest suuremas osas on ära toodud ka kuupäev ning auto täpne läbisõit antud hetkel.
Punasest kaustast leaib autode ostu-müügi lepingud (millest on vist ainult üks puudu ning see "vist" on ka küsimärgiga), dokumendid tehniliste ülevaatuste kohta, dokumendid ümberehituste kohta mis on kontrollitud ja heaks kiidetud, dokumendid regulaarsete hoolduste ja remontide kohta, dokumendid lisavarustuse paigaldamiste ning tehtud värviparanduste kohta. Ei hakka kõike üksipulgi välja tooma, kuid väga hea on sellist ajalugu omada ning lugeda.
Vaadates selle auto keskmist aastast läbisõitu ning läbisõite periooditi, siis ei saa eeldada, et tegemist on ideaalses korras autoga. Ideaalsest on asi kaugel juba paljalt sellepärast, et tegemist on vana Lotusega ning periooditi ei ole see auto kilomeetreid praktiliselt üldse kogunud. No ja auto ei maksnud ka seda hinda, mida ideaalses korras Esprit eest küsitakse - kaugel sellest.
Seismine sellistele autodele ei meeldi. Esimese 300-400 läbitud kilomeetriga on pilt enam-vähem selge, millega lisaks tavahooldusele (õlitd, filtrid, rihmad) tegelema tuleb hakata:
- Roolilõtk ja kohati raske rool. Auto on ilma roolivõimendita, kuid ilmselgelt on asjad siin korrast ära. Kuivõrd süsteem on lihtne, siis vea leidmine ilmselt raske ei ole.
- ABS'i üks kummist voolik "higistab".
- Elektriantenn ei liigu.
- Parem esituli ei taha kohati üles tõusta (tüüpviga mootori plastmassist detailidega planetaarülekande kulumise tõttu).
- Miskine õlileke on kuskilt mootorist - hetkel olen tuvastanud kaks võimalikku kohta. See oli enne ostu teada.
- AC ei puhu külma. Ka see oli enne ostu teada.
- Kütusesegu tundub liialt rikas olema ning mingil hetkel tekib enne järsku kiirendust hetkeline tühi koht.
- Juhiistme nimmetoe õhkpadi kipub paari-kolme tunninga tühjaks vajuma.
- Üks udutuli kipub pärast pesu pisut niiskust sisse võtma. Aurustub ise küll välja, kuid ebameeldiv ikkagi.
- Mootoriruumis mingi rullik/laager teeb väga kerget häält. Lõhnab kas generaatori või AC siduri järele.
- Generaator kipub kohati mitte laadima hakkama. Tahab meeletut pööret saada enne kui laadima hakkab. Seejärel töötab okeilt.
Muus osas tundub auto olema igati maasikas. Järgmiste postitustega saab hakata ehk juba rohkem tehnilisi üleelamisi kajastama.
Minu kätte jõudes oli Esprit läbinud pisut alla 55000km, millest 51780km oli läbitud Saksamaa teedel ning umbes 3000km Rootsi teedel. Kuigi tegemist on 1992 autoga, siis müügiks läks see alles 3.märtsil 1994. Arvata võib, et tegemist oli näidisautoga diileri salongis vms. Üldjuhul valmistati Esprit'd ikkagi vastavalt kliendi tellimusele ning nõudmistele.
03.03.1994, läbisõit 0km. Niisiis registreeriti Lotus Esprit (Turbo SE "HighWing") uuena Saksamaal Münchenis 3.märtsil 1994 ning numbrimärgiks sai M-MS25. Ostjaks oli hr.Schmidle (jätan siinkohal eesnimed nimetamata) elukohaga Grünwaldis, kellel ostu hetkel vanust napid 23 eluaastat. Väga üllatav arvestades auto suurt hinnasilti.
14.08.1996, läbisõit ca.6000km. Esimene omanikuvahetus toimus 2 aastat ja 5 kuud hiljem 14.augustil 1996 aastal, mille käigus sai auto taas uue registrinumbri - M-MF232. Uus omanik (nimega Fuchs) elas Münchenis ning omas vanust 27 eluaastat auto ostu hetkel.
03.08.1998, läbisõit ca.18000km. Teine omanik sõitis Lotusega mõned päevad alla kahe aasta ning 3.augustil 1998 aastal vahetus taas omanik. Kolmandaks omanikuks oli kodanik Müller Hagenburgist ning tema vanuseks oli auto ostu hetkel 48 eluaastat. Auto numbrimärgiks sai SHG-LE99.
11.03.1999, läbisõit ca.21000km. Tundub, et hr.Müllerile auto ei sobinud, sest juba 11.märtsil 1999 aastal sai auto oma neljanda omaniku ning järjekorras neljanda numbrimärgi - OAL-Z393. Neljandaks omanikuks on märgitud hr.Scheller elukohaga Kraftisried'is. Vanust oli neljandal omanikul auto ostuhetkel 29 aastat.
2003/2004, läbisõit ca.31700km. Siinkohal on (ilmselt) puudu üks ostu-müügilepingutest. Mingil ajahetkel aga ?müüs? neljas omanik Scheller auto viiendale omanikule nimega Burk, kelle elukoht oli Dürnaus. See pidi jääma olemasolevate dokumentide daatumeid uurides ajavahemikku 06.2003-06.2004.
09.10.2005, läbisõit 43640km. Hr.Burk ?müüs? Lotuse 9.oktoobril 2005 aastal Baierimaal Tedtenweis'is elavale hr.Auerile, kellest sai auto kuues omanik ning auto hakkas kandma registrinumbrit AIC-HA44. Hr.Auer oligi auto viimaseks ning kõige pikemaajaliseks omanikuks Saksamaal. Tema käes oli auto peaaegu 16 aastat. Küsimärgid panin sõna "müüs" ette sellepärast, et tegemist võis olla ka nt perekonnasisese omanikuvahetusega. Ja võib-olla sellepärast ei eksisteeri ka ostu-müügi lepingut. Kahtlus tekkis sellepärast, et aastast 2003 pärineb üks hoolduse arve, kus omanikuks on märgitud Burk, kuid auto number on AIC-HA44. See tähendab seda, et kui see nii oli, siis mingil põhjusel omanikumuudatusega seoses jäi seekord auto number samaks. Kas see on võimalik perekonnasisese omanikuvahetusega, seda ei tea.
02.09.2021, läbisõit 51780km. 2021 aasta augustis müüs omanik Auer auto esmakordselt Saksamaalt välja, kust see rändas vahendaja abil Rootsi, võeti Rootsis arvele 2.septembril 2021 ning anti uuele (järjekorras seitsmendale) omanikule Vinslöv'is üle 7.septembril 2021 aastal. Auto hakkas kandma Rootsi numbrimärki WYM-18Y.
23.07.2024, läbisõit 54980km. Edasi müüdi auto Eestisse (10.07.2024), kuhu see jõudis 18.juulil 2024 ning sai Maanteeametis arvele 23.juulil 2024.
Saksamaal omanikuvahetuse juures märgitud kilometraažid on ligikaudsed ning baseeruvad suuresti auto hooldusdokumentidel leiduvatel täpsetel kuupäevadel. Saksamaa vanematel ametlikel omanikuvahetuse dokumentidel ei ole kohta auto läbisõidule. Esimene täpne läbisõit omanikuvahetusel on registreeritud alles 09.10.2005 koostatud ostu-müügilepingus. Seega saab täna määrata selle auto keskmiseks aastaseks läbisõiduks alates tootmishetkest ca.1670km/aastas.
Lotuse ostuga tuli kaasa originaalne auto käsiraamat ning üsnagi kogukas kaust dokumentidega auto ajaloost.
Käsiraamat on Lotuse "standardne" A5 formaadis raamat pehmete nahast kaante ja Lotuse värvides (roheline, valge, kollane) kujundusega. Esprit Turbo SE raamatus on kokku 84 lehekülge ning taas leiab sealt peamised teamised auto hooldusteks ja kontrolliks. Jutt on pigem tehniline ja "tee-ise-kontrolli-ise" laadi, kui "ohtus ennekõike" ja "tule süttides pöördu servisesse". Kui hoolega läbi lugeda, siis saad oma autost väga palju uut ja huvitavat teada. Joonised on raamatus väga head ning detailsed.
Auto kasutamise ja nuppude tähenduse osa on raamatus 30 lehekülje jagu, tehnilist hoolduste ja kontrolli osa on 34 lehekülge, 5 lehekülge on pühendatud tehnilistele andmetele, 4 lehekülge täidetakse auto müügi puhul ning ülejäänud lehekülgedele kantakse tehtud hooldused ja kontrollid.
Palju huvitavam on aga autoga kaasa tulnud punane kaust ehk "red file". Siia on autode varasemad omanikud läbi aastate kokku kogunud erinevaid dokumente. Kokku on selles kaustas üle 60 erineva dokumendi, millest suuremas osas on ära toodud ka kuupäev ning auto täpne läbisõit antud hetkel.
Punasest kaustast leaib autode ostu-müügi lepingud (millest on vist ainult üks puudu ning see "vist" on ka küsimärgiga), dokumendid tehniliste ülevaatuste kohta, dokumendid ümberehituste kohta mis on kontrollitud ja heaks kiidetud, dokumendid regulaarsete hoolduste ja remontide kohta, dokumendid lisavarustuse paigaldamiste ning tehtud värviparanduste kohta. Ei hakka kõike üksipulgi välja tooma, kuid väga hea on sellist ajalugu omada ning lugeda.
Vaadates selle auto keskmist aastast läbisõitu ning läbisõite periooditi, siis ei saa eeldada, et tegemist on ideaalses korras autoga. Ideaalsest on asi kaugel juba paljalt sellepärast, et tegemist on vana Lotusega ning periooditi ei ole see auto kilomeetreid praktiliselt üldse kogunud. No ja auto ei maksnud ka seda hinda, mida ideaalses korras Esprit eest küsitakse - kaugel sellest.
Seismine sellistele autodele ei meeldi. Esimese 300-400 läbitud kilomeetriga on pilt enam-vähem selge, millega lisaks tavahooldusele (õlitd, filtrid, rihmad) tegelema tuleb hakata:
- Roolilõtk ja kohati raske rool. Auto on ilma roolivõimendita, kuid ilmselgelt on asjad siin korrast ära. Kuivõrd süsteem on lihtne, siis vea leidmine ilmselt raske ei ole.
- ABS'i üks kummist voolik "higistab".
- Elektriantenn ei liigu.
- Parem esituli ei taha kohati üles tõusta (tüüpviga mootori plastmassist detailidega planetaarülekande kulumise tõttu).
- Miskine õlileke on kuskilt mootorist - hetkel olen tuvastanud kaks võimalikku kohta. See oli enne ostu teada.
- AC ei puhu külma. Ka see oli enne ostu teada.
- Kütusesegu tundub liialt rikas olema ning mingil hetkel tekib enne järsku kiirendust hetkeline tühi koht.
- Juhiistme nimmetoe õhkpadi kipub paari-kolme tunninga tühjaks vajuma.
- Üks udutuli kipub pärast pesu pisut niiskust sisse võtma. Aurustub ise küll välja, kuid ebameeldiv ikkagi.
- Mootoriruumis mingi rullik/laager teeb väga kerget häält. Lõhnab kas generaatori või AC siduri järele.
- Generaator kipub kohati mitte laadima hakkama. Tahab meeletut pööret saada enne kui laadima hakkab. Seejärel töötab okeilt.
Muus osas tundub auto olema igati maasikas. Järgmiste postitustega saab hakata ehk juba rohkem tehnilisi üleelamisi kajastama.