03-03-2025, 19:34 PM
Enne kui konkreetsest juhtumist rääkida, siis natuke üldist tausta. Kui see läheb teemast mööda, siis palun moderaatoritel kuskile mujale nihutada.
Must number iseenesest ei ütle sõiduki turuväärtuse kohta mitte midagi. Küll aga ütleb see, milline on auto originaalsus ja seisukord.
Ajalooliste- ja vanasõidukite (ka nn. youngtimerid) turuväärtuse määramisel saab kasutada turuväärtuste katalooge (Euroopas levinuim näiteks Classic-Data), mille alusel saab ekspertide poolt kindlaks tehtud seisunditasemele vastava turuhinna. Classic-Data näiteks keskendub rohkem seisukorrale ja teostatud tööde kvaliteedile jättes originaalsuse veidi tahaplaanile. Näiteks kui kaasaegse raadioga ei anta musta numbrit, siis Classic Data turuhinnas see ei väljendu üldse.
Kindlustusseltsi huvitab:
· Milline on sõiduki turuväärtus (mitte arvepaki kogusumma, restaureerimisele kulutatud aeg-vaev, emotsionaalne väärtus ega muud asjaolud)
· Kas sõidukit saab taastada? Just sellest vaatest lähtuvalt, et kas on olemas töökoda, inimesed ja varuosad selle töö teostamiseks.
· Remondi maksumus avariieelse seisu taastamiseks
Kui turuväärtus on suurem kui remondi maksumus ja sõiduk on remonditav, siis väljastatakse remonditöökojale garantiikiri vastavas summas. Kuniks tööd pole lõpetatud, siis on ka lkf.ee päringuga vaadates juhtum nagu lahtine.
Kui turuväärtus on väiksem kui remondi maksumus või sõiduk ei ole tehniliselt remonditav, siis makstakse sõiduki turuväärtus omanikule välja.
Toon suvalise näite.
Citroen AX 10/E 1987, seisunditase 2 (note 2) – 1900€
Chevrolet Corvette 1969 7,4l. seisunditase 2 (note 2) – 43900€
Kui tekib kahju, mille kõrvaldamine maksab ütleme 15000€, siis kurb tõsiasi on see, et Citroeni omanik, isegi kui ta selle auto taastamiseks 20000€ maksis, ei saa kindlustuselt rohkem kui 1900€. Seevastu sama summa Corvette’i remondiks pole probleem. Kõik sõiduki remondiks/taastamiseks kulunud summad, mis ületavad turuväärtust on omaniku enda risk. Nende tagasisaamine kindlustuselt on ja jääb soovunelmaks.
Sellest tulenevalt:
· Must number on alati abiks, kuna juhtum on suurema tähelepanu all. Samuti on akti näol olemas sõltumatute ekspertide poolne hinnang avariieelsele seisundile ja tavaliselt teevad eksperdid ka lisapilte kui hiljem on tarvis midagi tõestada. Näiteks kui laternate sektsioonis märkusi ei ole, siis saab eeldada, et tuled on uueväärsed ja taastamisel isegi ei nõuta kasutatud detailide kasutamist. Kui aga aktis on märgitud esistange kroomi tuhmumine, siis on ka kindlustuse poolt mõistlik eeldada samaväärse detaili kasutamist.
· Kallimate sõidukite puhul (ütleme 15keur ja enam) soovitan teha ka Classic-Data ekspertiisi. See aitab ka näiteks juhul kui sõiduk koos garaažiga maha põleb ja garaaž koos sisalduvaga oli kindlustatud.
· Kui ülaltoodud kalkulatsioon isiklikku riskitaluvustaset ei rahulda, siis võib pöörduda kindlustusseltsi poole lisakaitse saamiseks. Või siis sõidukit liikluses mitte kasutada.
Tulles A580 juhtumi juurde, siis sündmuste aegrida oli umbes selline:
Avariipaigalt tegin kõne remonditöökoja esindajale ja selgitasin kahjude ulatust. Remonditöökoja esindaja tellis puksiiri, mis toimetas sõiduki otse remonditöökotta.
1. päev – esitasin oma kindlustusseltsile kahjuteate
1. nädal – minu kindlustusselts võttis ühendust ja teavitas, et kuna eeldatav kahju on suurem kui 10000€, siis tegeleb sellega süüdlase kindlustus
2. nädal – süüdlase kindlustusselts võttis ühendust ja uuris kas sõiduk on taastatav ja milline on selle turuväärtus. Esitasin viite musta numbri aktile ja väljavõttele Classic-Data tabelis
2. nädal – teostasime koos remonditöökojaga esmase lahtikomplekteerimise, et tuvastada kahjude täpne ulatus.
4. nädal – koostöös remonditöökojaga tegime kindlaks varuosade saadavuse ja taastamisstrateegia. Peale seda esitati remondikalkulatsioon kindlustusseltsile
6. nädal – kindlustusselts väljastas garantiikirja remondikalkulatsioonis toodud summale, vastuväiteid ei olnud.
1 – 2 kuud võttis seejärel aega kriitiliste varuosadetailide hankimine. Kõik detailid läksid uued originaalid, kuna musta numbri aktis polnud kulumeid ega kahjustusi märgitud. Hetkel on tööd veel pooleli, kuna lasin töökojal kasutada neile sobivat ajagraafikut tingimusega, et kevade esimeseks lustisõiduks on valmis.
Seega erinevalt üldisest eeldamise foonist polnud minul kindlustusega mitte ühtegi probleemi. Loodetavasti on ülaltoodu ka teistele kasulik info.
Must number iseenesest ei ütle sõiduki turuväärtuse kohta mitte midagi. Küll aga ütleb see, milline on auto originaalsus ja seisukord.
Ajalooliste- ja vanasõidukite (ka nn. youngtimerid) turuväärtuse määramisel saab kasutada turuväärtuste katalooge (Euroopas levinuim näiteks Classic-Data), mille alusel saab ekspertide poolt kindlaks tehtud seisunditasemele vastava turuhinna. Classic-Data näiteks keskendub rohkem seisukorrale ja teostatud tööde kvaliteedile jättes originaalsuse veidi tahaplaanile. Näiteks kui kaasaegse raadioga ei anta musta numbrit, siis Classic Data turuhinnas see ei väljendu üldse.
Kindlustusseltsi huvitab:
· Milline on sõiduki turuväärtus (mitte arvepaki kogusumma, restaureerimisele kulutatud aeg-vaev, emotsionaalne väärtus ega muud asjaolud)
· Kas sõidukit saab taastada? Just sellest vaatest lähtuvalt, et kas on olemas töökoda, inimesed ja varuosad selle töö teostamiseks.
· Remondi maksumus avariieelse seisu taastamiseks
Kui turuväärtus on suurem kui remondi maksumus ja sõiduk on remonditav, siis väljastatakse remonditöökojale garantiikiri vastavas summas. Kuniks tööd pole lõpetatud, siis on ka lkf.ee päringuga vaadates juhtum nagu lahtine.
Kui turuväärtus on väiksem kui remondi maksumus või sõiduk ei ole tehniliselt remonditav, siis makstakse sõiduki turuväärtus omanikule välja.
Toon suvalise näite.
Citroen AX 10/E 1987, seisunditase 2 (note 2) – 1900€
Chevrolet Corvette 1969 7,4l. seisunditase 2 (note 2) – 43900€
Kui tekib kahju, mille kõrvaldamine maksab ütleme 15000€, siis kurb tõsiasi on see, et Citroeni omanik, isegi kui ta selle auto taastamiseks 20000€ maksis, ei saa kindlustuselt rohkem kui 1900€. Seevastu sama summa Corvette’i remondiks pole probleem. Kõik sõiduki remondiks/taastamiseks kulunud summad, mis ületavad turuväärtust on omaniku enda risk. Nende tagasisaamine kindlustuselt on ja jääb soovunelmaks.
Sellest tulenevalt:
· Must number on alati abiks, kuna juhtum on suurema tähelepanu all. Samuti on akti näol olemas sõltumatute ekspertide poolne hinnang avariieelsele seisundile ja tavaliselt teevad eksperdid ka lisapilte kui hiljem on tarvis midagi tõestada. Näiteks kui laternate sektsioonis märkusi ei ole, siis saab eeldada, et tuled on uueväärsed ja taastamisel isegi ei nõuta kasutatud detailide kasutamist. Kui aga aktis on märgitud esistange kroomi tuhmumine, siis on ka kindlustuse poolt mõistlik eeldada samaväärse detaili kasutamist.
· Kallimate sõidukite puhul (ütleme 15keur ja enam) soovitan teha ka Classic-Data ekspertiisi. See aitab ka näiteks juhul kui sõiduk koos garaažiga maha põleb ja garaaž koos sisalduvaga oli kindlustatud.
· Kui ülaltoodud kalkulatsioon isiklikku riskitaluvustaset ei rahulda, siis võib pöörduda kindlustusseltsi poole lisakaitse saamiseks. Või siis sõidukit liikluses mitte kasutada.
Tulles A580 juhtumi juurde, siis sündmuste aegrida oli umbes selline:
Avariipaigalt tegin kõne remonditöökoja esindajale ja selgitasin kahjude ulatust. Remonditöökoja esindaja tellis puksiiri, mis toimetas sõiduki otse remonditöökotta.
1. päev – esitasin oma kindlustusseltsile kahjuteate
1. nädal – minu kindlustusselts võttis ühendust ja teavitas, et kuna eeldatav kahju on suurem kui 10000€, siis tegeleb sellega süüdlase kindlustus
2. nädal – süüdlase kindlustusselts võttis ühendust ja uuris kas sõiduk on taastatav ja milline on selle turuväärtus. Esitasin viite musta numbri aktile ja väljavõttele Classic-Data tabelis
2. nädal – teostasime koos remonditöökojaga esmase lahtikomplekteerimise, et tuvastada kahjude täpne ulatus.
4. nädal – koostöös remonditöökojaga tegime kindlaks varuosade saadavuse ja taastamisstrateegia. Peale seda esitati remondikalkulatsioon kindlustusseltsile
6. nädal – kindlustusselts väljastas garantiikirja remondikalkulatsioonis toodud summale, vastuväiteid ei olnud.
1 – 2 kuud võttis seejärel aega kriitiliste varuosadetailide hankimine. Kõik detailid läksid uued originaalid, kuna musta numbri aktis polnud kulumeid ega kahjustusi märgitud. Hetkel on tööd veel pooleli, kuna lasin töökojal kasutada neile sobivat ajagraafikut tingimusega, et kevade esimeseks lustisõiduks on valmis.
Seega erinevalt üldisest eeldamise foonist polnud minul kindlustusega mitte ühtegi probleemi. Loodetavasti on ülaltoodu ka teistele kasulik info.