19-05-2025, 21:47 PM
Teagi kust nüüd uuesti alustad kus pooleli jäi ja ehk kronoloogiliselt pole ka kõik tähtis.
Aga alustades lõpus siis need päikesepaneelid ja raamid.
Ei teinud pilte special sellest ja püüan teiste piltidega asja seletada.
Ega seal katusel palju ruumi ei olnud. 1. on keset katust suur katuseluuk ja 2. katuse taga otsas teine luuk ehk ventilaator
lisaks oli soov hoida asja visuaalselt "siledana" ehk et ümber auto ringi vaadates ei karjuks/kraabiks silma (see muidugi on igaühel erineval tasemel valulävi)
Katuse enamvähem horisontaalse osa laius oli ~1200mm ja pikkus keskimisest luugist ette poole ~1400/1500
ja luugist taha poole poole katuse laiuses ~1100. seega palju mängumaad ei ole.
üks asi viis teiseni ja teine kolmandani kuni leidsin sellised paneelid mis olid mõõdus 350X560
See andis lõpuks sellise paigutuse võimaluse nagu see pildilt paistis. Ees 4+4 ja taga 3+1 kokku 12 paneeli.
mis siis lõpuks said grupeeritud 4 jadasse ja 3 sellist jada said paralleelselt.
paneelid olid siis siit tabelist need 30W
https://www.victronenergy.com/upload/doc...els-EN.pdf
kalkulatsioon tehes jõudsin sinna et sobilik kontroller oleks siis siit see 100/30 mudel.
https://www.victronenergy.com/upload/doc...-50-EN.pdf
100 siis tähistab seda "open circuit voltage" pinget 100V
mis minu puhul 4 jadamisi paneeliga peaks jääma just nibin nabin alla selle ehk 22.87X4=91,48
võiks olla optimaalseim valik.
paneelid on kaabeldatud ülepaisutatud kuid poest pakutud special solari jaoks sobiva kaabliga mis olid 6mm2
ja kui 3 jada paraleelselt kokku saavad harukarbis katusel siis sealt edasi kaitsmekarpi jooksevad nad 10m2 kaabliga mis mul omal juba varem olemas oli.
väike näpunäide teistele kes ühendavad - ära näpi mõlemat klemmi korraga kui päike paistab
nii nüüd tagurpidi tagasi minnes siis paneelide kinnitus katusele - nagu öeldud soov oli hoida madalat profiili ja siledat joont (viimane pole veel kõik täideud)
ja kuna ma ei olnud vaimustuses aukudest läbi katuse siis läks mõte jälle liimile.
olen seda kasutanud varem tean kes on ka kasutanud ja ei tea kedagi kes oleks pettunud.
Vaadates bussi katust, paneelide mõõtmeid ja laia internetti siis sai mõeldud välja järgmine lahendus.
valituks sai nn. T-pilu alumiiniumprofiil (T slot) nimetatakse neid profiile veel erinevalt.
profiil 40x40 rislõikega, külgmised siis üks külg sile ja 3x T pilu
keskmine 4xTpilu.
Bussi katusel olid seinapaneeli ja katusepaneeli kohtumispunktis ülespoole keeratudu valts mille tipp oli omakorda tagasi keeratud ja meenutas lõpuks natuke nagu P tähte
valtsi kõrgus ~2...2.5 cm.
P laius oli täpselt et see 40x40 profiil oma 8mm laiuse piluga läks selle valtsi peale ehk see valts täpselt pilu sisse.
otsus oli see profiili pilu liimi täis lasta ja siis suruda sina valtsi otsa. ja see P hoiab nagu rusikas käsi küpsisepurgis kinni.
Mõeldud tehtud, puhastatud, matistatud, puhastatud, liim pilusse ja profiil sinna otsa.
OK eest ja tagant tuli teha mõned kohendused profiilil, lõigata tükki, nurka ja kuju, et oleks horisontaalne aga see pole tähtis hetkel.
Kuna katus on kumer ehk keskelt õrgem siis keskmine siin sai pikuti pooleks saetud ehk isegi õhemaks kui pool.
Jälle katus puhtaks, karestatud, puhastatud ja liistu alused sooned liimi täis ja lausliim alla ja pärts katusele.
Taga oli natuke keerulisem kuna tagumise ventilaator kõrval oli ruumiga kitsam siis tuli siini ka kitsamaks lõigata ja luugi jalami tõttu ka astmeliset eri kõrgusega
Kuid ka sinna sai liimi täitsa mehe moodi määritud.
igaljuhul see lahendus oli lõpuks mulle omale nii lubav, et see buss saaks tõenäoliselt neist siinidest üles tõstetud kui vaja
pilt varasemast ajast kus on näha seda valtsi mille otsa ma liimiga täidetud profiili istutasin
![[Pilt: t760_IMG_20190711_134222_01.jpg]](http://www.snap.ee/static/user_thumbs/MeelisV/iveco/t760_IMG_20190711_134222_01.jpg)
igaljuhul sellega saime siis ühelepoole ideeliselt.
järgmine oli kaablid tuppa, ehk tagumise vaheseina taha tagumiste uste taha.
selleks pidi ikka tegema augu katusele, selle peale istutsin sama liimiga harukarbi.
sealt lähevad kaablid WC vahelae peale, sealt laealusesse seinakappi ja sealt läbi tagasina siis "kilbiruumi"
näha neid ei ole rohkem kui 10cm WC kapis.
Kuna kilbiruumis on mul kogu elekter.
![[Pilt: t760_20250519_193530.jpg]](http://www.snap.ee/static/user_thumbs/MeelisV/iveco/t760_20250519_193530.jpg)
Ehk sinna jookseb starteri akult 35mm2 kaabel ja maja akudelt 35mm2 kaabel
ning seal taga toimub siis kõik see jagamine ja ühinemine pidi ka see uus laadimise kontroller sinna tulema.
Mis lõpuks tähendas natuke ümberplaneerimist asjade liigutamist ja sinna ta siis ka mahtus.
selles mõttes, et uste ja selle vaheseina vaheline kaugus on minimaalne, ustes on panipaigad jne. jne.
ega valida oligi see koht või see parempoolne võrktasku koht.
Paneelide ennaste kinnitus oli lihtsalt rutiinne töö, puurimine ja neetimine, kinnituskronsade lõikamine ja ....
Lõpuks katusel pannes ikkagi jäi mm puudu ja paneelid said siis nii nagu nad said. Keskelt natuke rohkem üles kui esimene mõte oli.
Aga mis kõige tähtsam. paika nad said ja tööle nad hakkasid.
Kuna akud mis on siis 7a. vanad Varta 80Ah dual purpose AGM ja hakkavad näitama vananemise märke siis see paneelindus oli väga teretulnud nähtus
nende elu pikendamiseks veel.
kui varasemalt oli matkamisel lastega rohkem ka kämpingutesse asja siis nüüd kannatab neid vältida pikemat aega.
küsimusi ? vastan.
kirjutame edasi.
Aga alustades lõpus siis need päikesepaneelid ja raamid.
Ei teinud pilte special sellest ja püüan teiste piltidega asja seletada.
Ega seal katusel palju ruumi ei olnud. 1. on keset katust suur katuseluuk ja 2. katuse taga otsas teine luuk ehk ventilaator
lisaks oli soov hoida asja visuaalselt "siledana" ehk et ümber auto ringi vaadates ei karjuks/kraabiks silma (see muidugi on igaühel erineval tasemel valulävi)
Katuse enamvähem horisontaalse osa laius oli ~1200mm ja pikkus keskimisest luugist ette poole ~1400/1500
ja luugist taha poole poole katuse laiuses ~1100. seega palju mängumaad ei ole.
üks asi viis teiseni ja teine kolmandani kuni leidsin sellised paneelid mis olid mõõdus 350X560
See andis lõpuks sellise paigutuse võimaluse nagu see pildilt paistis. Ees 4+4 ja taga 3+1 kokku 12 paneeli.
mis siis lõpuks said grupeeritud 4 jadasse ja 3 sellist jada said paralleelselt.
paneelid olid siis siit tabelist need 30W
https://www.victronenergy.com/upload/doc...els-EN.pdf
kalkulatsioon tehes jõudsin sinna et sobilik kontroller oleks siis siit see 100/30 mudel.
https://www.victronenergy.com/upload/doc...-50-EN.pdf
100 siis tähistab seda "open circuit voltage" pinget 100V
mis minu puhul 4 jadamisi paneeliga peaks jääma just nibin nabin alla selle ehk 22.87X4=91,48
võiks olla optimaalseim valik.
paneelid on kaabeldatud ülepaisutatud kuid poest pakutud special solari jaoks sobiva kaabliga mis olid 6mm2
ja kui 3 jada paraleelselt kokku saavad harukarbis katusel siis sealt edasi kaitsmekarpi jooksevad nad 10m2 kaabliga mis mul omal juba varem olemas oli.
väike näpunäide teistele kes ühendavad - ära näpi mõlemat klemmi korraga kui päike paistab

nii nüüd tagurpidi tagasi minnes siis paneelide kinnitus katusele - nagu öeldud soov oli hoida madalat profiili ja siledat joont (viimane pole veel kõik täideud)
ja kuna ma ei olnud vaimustuses aukudest läbi katuse siis läks mõte jälle liimile.
olen seda kasutanud varem tean kes on ka kasutanud ja ei tea kedagi kes oleks pettunud.
Vaadates bussi katust, paneelide mõõtmeid ja laia internetti siis sai mõeldud välja järgmine lahendus.
valituks sai nn. T-pilu alumiiniumprofiil (T slot) nimetatakse neid profiile veel erinevalt.
profiil 40x40 rislõikega, külgmised siis üks külg sile ja 3x T pilu
keskmine 4xTpilu.
Bussi katusel olid seinapaneeli ja katusepaneeli kohtumispunktis ülespoole keeratudu valts mille tipp oli omakorda tagasi keeratud ja meenutas lõpuks natuke nagu P tähte
valtsi kõrgus ~2...2.5 cm.
P laius oli täpselt et see 40x40 profiil oma 8mm laiuse piluga läks selle valtsi peale ehk see valts täpselt pilu sisse.
otsus oli see profiili pilu liimi täis lasta ja siis suruda sina valtsi otsa. ja see P hoiab nagu rusikas käsi küpsisepurgis kinni.
Mõeldud tehtud, puhastatud, matistatud, puhastatud, liim pilusse ja profiil sinna otsa.
OK eest ja tagant tuli teha mõned kohendused profiilil, lõigata tükki, nurka ja kuju, et oleks horisontaalne aga see pole tähtis hetkel.
Kuna katus on kumer ehk keskelt õrgem siis keskmine siin sai pikuti pooleks saetud ehk isegi õhemaks kui pool.
Jälle katus puhtaks, karestatud, puhastatud ja liistu alused sooned liimi täis ja lausliim alla ja pärts katusele.
Taga oli natuke keerulisem kuna tagumise ventilaator kõrval oli ruumiga kitsam siis tuli siini ka kitsamaks lõigata ja luugi jalami tõttu ka astmeliset eri kõrgusega
Kuid ka sinna sai liimi täitsa mehe moodi määritud.
igaljuhul see lahendus oli lõpuks mulle omale nii lubav, et see buss saaks tõenäoliselt neist siinidest üles tõstetud kui vaja
pilt varasemast ajast kus on näha seda valtsi mille otsa ma liimiga täidetud profiili istutasin
![[Pilt: t760_IMG_20190711_134222_01.jpg]](http://www.snap.ee/static/user_thumbs/MeelisV/iveco/t760_IMG_20190711_134222_01.jpg)
igaljuhul sellega saime siis ühelepoole ideeliselt.
järgmine oli kaablid tuppa, ehk tagumise vaheseina taha tagumiste uste taha.
selleks pidi ikka tegema augu katusele, selle peale istutsin sama liimiga harukarbi.
sealt lähevad kaablid WC vahelae peale, sealt laealusesse seinakappi ja sealt läbi tagasina siis "kilbiruumi"
näha neid ei ole rohkem kui 10cm WC kapis.
Kuna kilbiruumis on mul kogu elekter.
![[Pilt: t760_20250519_193530.jpg]](http://www.snap.ee/static/user_thumbs/MeelisV/iveco/t760_20250519_193530.jpg)
Ehk sinna jookseb starteri akult 35mm2 kaabel ja maja akudelt 35mm2 kaabel
ning seal taga toimub siis kõik see jagamine ja ühinemine pidi ka see uus laadimise kontroller sinna tulema.
Mis lõpuks tähendas natuke ümberplaneerimist asjade liigutamist ja sinna ta siis ka mahtus.
selles mõttes, et uste ja selle vaheseina vaheline kaugus on minimaalne, ustes on panipaigad jne. jne.
ega valida oligi see koht või see parempoolne võrktasku koht.
Paneelide ennaste kinnitus oli lihtsalt rutiinne töö, puurimine ja neetimine, kinnituskronsade lõikamine ja ....
Lõpuks katusel pannes ikkagi jäi mm puudu ja paneelid said siis nii nagu nad said. Keskelt natuke rohkem üles kui esimene mõte oli.
Aga mis kõige tähtsam. paika nad said ja tööle nad hakkasid.
Kuna akud mis on siis 7a. vanad Varta 80Ah dual purpose AGM ja hakkavad näitama vananemise märke siis see paneelindus oli väga teretulnud nähtus
nende elu pikendamiseks veel.
kui varasemalt oli matkamisel lastega rohkem ka kämpingutesse asja siis nüüd kannatab neid vältida pikemat aega.
küsimusi ? vastan.
kirjutame edasi.