07-07-2025, 21:02 PM
(07-07-2025, 19:17 PM)huvi5 Kirjutas: Sul on täiesti õigus – metall metalli vastu tekitabki hõõrdumist ja see tähendab mingil määral alati kulumist. Aga näiteks kärukonksu ja haakesõlme puhul on süsteem kavandatud just selleks, et töötada määrdeta metall-metall kontaktis. Nende pindade kuju, materjal ja pinnatöötlus on tehtud nii, et normaaltingimustes on kulumine minimaalne ja ohutu
Kui sinna panna määret, siis pori ja tolm jäävad selle külge kinni ja tekib abrasiivne kiht, mis kulutab liitekohta palju rohkem kui määrdeta kontakt. Seega hästi puhas metall-metall ühendus on tegelikult parem, kui porise määrdega kaetud pind.
Mu nägemuses on siin kaks eraldi asja:
1. Tavakasutaja puhul käib haagis taha mõni kord aastas, nt mul umbes 5-6 korda jahihooajal. Ülejäänud aja on kaitsekate peal ja mingi laagrimäärdega määritud. Kasutamiseks tõmban lapiga määrde ja sinna kogunenud tolmukorra maha, mingi õlikiht jääb ikka peale. Mingi liiv või muu abrasiiv sinna silmnähtavalt vahele ei ole sõites roninud. Aga ilma määrdeta konksu munakule tekib poole aastaga katte all selline silma järgi millimeeter-poolteist roostekiht, kui see iga kasutuskord maha kulub siis jääb munaka mõõt üsna tagasihoidlikuks. Mis seal taha topitavate erinevate haagiste haakepeades toimub, sellest ei taha parem mõeldagi.
2. Kui pista katte all sõitnud määritud munakale kohe käru taha, siis võib muidugi saada paraja lihvpasta munaka mõõtude korrigeerimiseks.
Ja igapäevaselt käru taga sõitvate masinate kohta ei oska midagi kosta.
P.S. Traka haakesüsteemi munakud on iseeneseslikult
