Lotus Esprit, X180 (SE-HW)
#72

Kuigi erandeid leidub, siis töö Lotus Esprit kallal pole sugugi keeruline. Auto iseenesest on väga lihtne, kuigi mõnikord valmistab teadmatus, kogemuste puudumine ja piiratud ligipääs nurinat. Vaatamata sellele on iga tööetapp selle auto kallal hobile omane nauding.

   
Jätkasin pisivigade eemaldamist, et auto ülevaatuskõlblikuks saada. Sisuliselt kohe pärast ostu hakkas streikima parempoolse esitule pop-up mootor. Tulede sisse lülitades vasak pool liigub kenasti üles, parem pool aeg ajalt (ja ajas süvenevalt) keeldub - hakkab oma kohal kergelt üles-alla hüppama kuniks veomootor töötab. Õigel ajal jaole saades ja käega aidates veab tule üles ning lukustab. Hädast aitab välja, kuid ülevaatusele sellisega ei lähe. Uuemad, st Esprit X180 ja S4 keremudelid tulid juba ABS piduritega. See tähendab, ühe poole tule mootori ees on ABS'i pump, võimendi ning lisaks signaali kompressor, siis teisel pool on mootori ümber pakitud konditsioneeri filterkuivati ja klaasipesu paak. Esimesel juhul on ligipääs väga kesine ning marraskil käed on töö esimeses etapis garanteeritud. Mootori tagasisaamine eeldab kondiväänaja töövõtteid. Teisel juhul on ligipääs vägagi lihtsalt tekitatav.

   
   
Minul läks seekord lihtsamalt. Samas on kindel, et teine ebamugavam pool ei anna ennast kaua oodata. Ühesõnaga polnudki midagi muud kui klaasipesupaak eest ära tõsta, voolik ning kaablid lahti ühendada ja tule mootor ongi nähtaval. Esimese asjana tuleb lahti anda klapptuld tõstev varras, mille tulemusena tuli oma korpusesse kukub. Seejärel lahti neli väikest polti, mis mootorit kere kuljes kinni hoiavad ning käes ta ongi. Sellise töö puhul tasub vähemalt Esprit puhul võtta kätte ning puhastada ja pesta keres olevat tule süvendid. Muul viisil neile ligi ei pääse. Kui sinna peaks mõni puu leht põhja sattuma, mis paneb äravooluava umbe, siis sellest tekib palju paha. 

   
Tulede mootor. Vasaku ja parema poole omad on pisut erinevad - sisuliselt peegelpildis seadmed. Kuivõrd Lotus on alati teinud koostööd GM-grupiga ning X180 keremudel töötati välja samal ajal kui Lotus kuulus GM'i alla, siis võib antud tulede mootoreid kohata ka teistel mikidemaal toodetud autodel. Samu mootoreid (mõningal juhul väikeste kosmeetiliste erinevustega välimuse osas - sisu komponendid samad) ja samu tüüpprobleeme nendega omavad näiteks 90-92 aasta Lotus Elan M100, 87-92 Pontiac Firebird, 87-88 Pontiac Fiero, 88-94 Pontiac Sunbird, 88-96 Chevy Corvette, 90-92 Oldsmobile Toronado Trofeo ning 88-91 Buick Reatta. 

   
Ülalolev väike remontkomplekt (minor repair kit) sobib kõigile eelnimetatud automudelitele ning on saadaval üsnagi taskukohase hinnaga. 

   
Mootori ülekande otsakaane eemaldamisel avanes selliste autode omanikele üsnagi tavapärane pilt - tahkunud määre ning plastiku puru. 

   
Tulele minev ajami võll (väga jämedalt öelduna) on nii korpuse kui otsakaane poolt õigele kaugusele seadistatud distantsseibidega. Mootori lahti võtmisel ja kokku panemisel peab alati veenduma, et õige kogus ja õige paksusega seibid saaksid taas omale kohale.

   
   
Mootoris on tegemist tiguülekandega. Elektrimootori metallist tiguvõll paneb liikuma korpuses oleva suure läbimõõduga plastmassist hammasratta. Hammasratas on kolme väikese plastmassist silindrilise puksi kaudu ühendatud tulesid liigutava ajami võlliga. Ja just needsamad kolm puksi ongi need, mis kuluvad ning aja jooksul puruks jahvatatakse. Iseenesest mõistlik, sest tegemist on kõige odavama osaga siinses ülesehituses. Kui vanemate Esprit'de (S1, S2, S2.2) tulede mootorid leidsid oma üla- ja alaasendi mikrolüliti abil, siis uuemate Esprit'de puhul piiratakse tule ülaasend fikseeritud piirajaga ning alumine asend reguleeritava piirajaga (et tulede korpused saaks kinnises asendis reguleerida kenasti kerega tasa). Elektrimootor tunneb ära, kui tuli enam ei liigu ning lülitab ennast välja.

   
Kõik detailid said kenasti ning kiirelt puhtaks. Ehk kogu asi jääb vana va pulbriks muutunud ajami puksid (õigem oleks vist neid komplektis nimetada ühendusmuhviks). 

   
   
Nüüd kenasti määret ning kõik detailid vastupidises järjekorras taas kokku. 

   
Kui distantsseibid kolm korda üle loetud ning uus korpuse tihend paigas, võib kaane paigale panna ja kinni keerata. 

   
   
Mootor koos ja paigas. Tööaega kulus esmakordselt tehes kogu protsessi peale poolteist tundi. Seega sugugi mitte kaua. 

   
Ning tulemus on igati rahuldust pakkuv. Tõrkeid ei esinenud ning nüüd käivad silmad sellel autol taas nupust üles-alla.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 11-08-2024, 21:41 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 14-08-2024, 20:03 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Aspelund - 15-08-2024, 10:53 AM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 15-08-2024, 15:20 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: twist - 16-08-2024, 11:51 AM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 21-08-2024, 11:02 AM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Fox - 21-08-2024, 15:43 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 21-08-2024, 21:56 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Fox - 22-08-2024, 12:48 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 22-08-2024, 22:09 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Fox - 23-08-2024, 10:04 AM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: andresp - 24-08-2024, 12:04 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 05-10-2024, 23:50 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: v6sa - 06-10-2024, 08:21 AM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 06-10-2024, 11:08 AM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Maamees - 07-10-2024, 05:47 AM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 11-11-2024, 10:16 AM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Fox - 11-11-2024, 15:07 PM
RE: Stevens'i Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 11-11-2024, 22:44 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 20-12-2024, 01:01 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Marko - 20-12-2024, 22:55 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: reimsr - 29-12-2024, 17:05 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 29-12-2024, 17:42 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 02-02-2025, 00:52 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: dzeiaar - 31-12-2024, 01:39 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 08-01-2025, 21:06 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: vootele - 04-01-2025, 23:12 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 04-01-2025, 23:26 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Marko - 04-01-2025, 23:34 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 04-01-2025, 23:52 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: twist - 09-01-2025, 11:23 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 09-01-2025, 12:27 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: twist - 09-01-2025, 13:06 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: siimik - 10-01-2025, 12:55 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Maamees - 02-02-2025, 10:16 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: reimsr - 02-02-2025, 19:03 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 12-02-2025, 01:10 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: ennww - 12-02-2025, 19:16 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 13-02-2025, 01:19 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 16-03-2025, 00:04 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: spitfire - 16-03-2025, 01:26 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Marko - 16-03-2025, 01:55 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: v6sa - 16-03-2025, 10:08 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Marko - 16-03-2025, 15:40 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: spitfire - 16-03-2025, 15:07 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 18-03-2025, 00:24 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: spitfire - 19-03-2025, 16:06 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 20-03-2025, 22:43 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: olli - 21-03-2025, 11:47 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 21-03-2025, 22:58 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: v6sa - 22-03-2025, 08:38 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: klemm - 22-03-2025, 09:24 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: tõnn - 22-03-2025, 10:23 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Janka - 22-03-2025, 13:23 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 22-03-2025, 23:08 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Heigok - 23-03-2025, 09:51 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: hobiautod - 23-03-2025, 09:57 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Heigok - 24-03-2025, 17:25 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: siimik - 23-03-2025, 20:07 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: zazik - 23-03-2025, 20:53 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 25-03-2025, 00:18 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: ryan - 25-03-2025, 22:43 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Walter - 26-03-2025, 10:28 AM
[poolita] KÜSIMUSED, mis oma teemat ei vääri (osa 4) - Autor: Lauri_L - 23-05-2025, 13:06 PM
RE: KÜSIMUSED, mis oma teemat ei vääri (osa 4) - Autor: 13piisab - 23-05-2025, 14:47 PM
RE: KÜSIMUSED, mis oma teemat ei vääri (osa 4) - Autor: Lauri_L - 23-05-2025, 15:16 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: spitfire - 23-05-2025, 23:49 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Marko - 24-05-2025, 00:01 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Aspelund - 24-05-2025, 09:47 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: spitfire - 24-05-2025, 17:03 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 14-07-2025, 23:20 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - 23-07-2025, 22:07 PM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: aatom - Eile, 09:29 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: Lauri_L - Eile, 09:57 AM
RE: Lotus Esprit, X180 (SE-HW) - Autor: aatom - Eile, 11:07 AM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne