17-09-2004, 20:59 PM
just muhu esiisa oleks saatuslikuks saanud irbiti mootorratta tehasele, mis äärepealt oleks siklite tootmise lõpetanud ja autosid tegema hakanud. nimelt kui venelased peale invakärude katsetamist tahtsid hakata korralikumat mikroautot tegema, siis just selles tehases valmis muhu esiisa \"Belka\" (55 või 56). see kasutas boksermootorit. sellele järgnesid veel mõned modifikatsioonid (maastikuvariant ja klaasplastist kerega variant). siis saigi tehtud otsus, et siklite tootmine lõpetatakse autode kasuks, kuid viimasel hetkel muudeti seda, sest tootmisvõimsus sellel tehasel polnud piisav.
kuigi sellest projektist loobuti, tehti selle baasil veel hulganisti prototüüpe (enamus neist mootorrattamootori m-61 baasil). siis tegigi NL min nõukogu otsuse zaporožjesse tehas viia. uue auto, mille eeskujuks oli fiat-600, projekteerimine algas siiski 56. aastal moskvas. valmis see 57. oktoobris ja nimeks sai moskvitsh-444. sellelgi oli peal 2-silindriline õhkjahutusega bokser. see oli juba päris muhu sarnane (vt vasakpoolseimat pilti). seda välimust muudeti küll juba järgmisel aastal päris kõvasti. edasiste paremate mootorite otsinguil said katsemudelid mootori isegi bmw-lt ja citroen 2cv-lt (viimane kõvasti küll muudetud kujul). vasakult teisel pildil on 58. aastal moskvas ehitatud prototüüp (kindlasti veel vene bokseriga). alles 1959 saabusid moskvasse zaporožje tehase insenerid, kes paari kuuga vorpisid valmis katseeksemplaride pealt 965 joonised. juba samal aastal valmisid esimesed ZAZ-i märke kandvad prototüübid. samuti samal aastal tegid moskvalased valmis 2 konkureerivat mootorit - esimene oli ZAZ-965G (752 cc ja NELJAsilindriline bokser, kuid erines see siiski volksu omast oluliselt!) ning ZAZ-965V (746 cc ja neljasilindriline V). neist teine (kuigi võimsused olid neil võrdsed) oli kompaktsem, lihtsam ja originaalsem ja just see võeti seeriatootmisse. 1960.a 22.novembril tulid esimesed puhtatõulised 965-d (sellel aastal veel umbes 1500).
olgu veel mainitud, et esimesed 966-d tehti valmis prototüüpidena juba 61.aastal. see aga väljub juba teemast.
965 tegi aga maarahva hulgas populaarseks eelkõige asjaolu, et vaid see auto mahtus liikuma rasketel pinnasteedel veoautode jälgede vahel rattarööbaste vahel (rataste vahe 1160mm).
panen lisaks siia üles ka väikse ZAZ-i ajaloo kokkuvõtte 70.ndate keskpaiga seisuga.
kuigi sellest projektist loobuti, tehti selle baasil veel hulganisti prototüüpe (enamus neist mootorrattamootori m-61 baasil). siis tegigi NL min nõukogu otsuse zaporožjesse tehas viia. uue auto, mille eeskujuks oli fiat-600, projekteerimine algas siiski 56. aastal moskvas. valmis see 57. oktoobris ja nimeks sai moskvitsh-444. sellelgi oli peal 2-silindriline õhkjahutusega bokser. see oli juba päris muhu sarnane (vt vasakpoolseimat pilti). seda välimust muudeti küll juba järgmisel aastal päris kõvasti. edasiste paremate mootorite otsinguil said katsemudelid mootori isegi bmw-lt ja citroen 2cv-lt (viimane kõvasti küll muudetud kujul). vasakult teisel pildil on 58. aastal moskvas ehitatud prototüüp (kindlasti veel vene bokseriga). alles 1959 saabusid moskvasse zaporožje tehase insenerid, kes paari kuuga vorpisid valmis katseeksemplaride pealt 965 joonised. juba samal aastal valmisid esimesed ZAZ-i märke kandvad prototüübid. samuti samal aastal tegid moskvalased valmis 2 konkureerivat mootorit - esimene oli ZAZ-965G (752 cc ja NELJAsilindriline bokser, kuid erines see siiski volksu omast oluliselt!) ning ZAZ-965V (746 cc ja neljasilindriline V). neist teine (kuigi võimsused olid neil võrdsed) oli kompaktsem, lihtsam ja originaalsem ja just see võeti seeriatootmisse. 1960.a 22.novembril tulid esimesed puhtatõulised 965-d (sellel aastal veel umbes 1500).
olgu veel mainitud, et esimesed 966-d tehti valmis prototüüpidena juba 61.aastal. see aga väljub juba teemast.
965 tegi aga maarahva hulgas populaarseks eelkõige asjaolu, et vaid see auto mahtus liikuma rasketel pinnasteedel veoautode jälgede vahel rattarööbaste vahel (rataste vahe 1160mm).
panen lisaks siia üles ka väikse ZAZ-i ajaloo kokkuvõtte 70.ndate keskpaiga seisuga.