Kompressorid ja muud erihaagised NL-is
#92

Veel vana,tundub,et unustatud teema juurde.
On jah meie tänavatel liikuv haagisepark totaalselt muutunud.Aga ega mingi haagis ja sellega sõitmine pole ju mingiks eesmärgiks omaette,see rohkem vajadustest kinni.
Tahaks räkida paarist haagisetüübist,mis raudselt tänavapildist kadunud.Üks seetõttu,et pole enam aktiivkasutuses selliseid masinaid mille haakesse nad olid mõeldud,lisaks nendega toimetamise ebamugavus.Teine seetõttu,et pole nendega midagi vedada,õieti nende töö teeb ära tavaline norm.poolhaagis.Samal põhjusel on tänavapildist kadunud ka need pikatüve haagised,näiteks.
Esimene millest tahaks rääkida on ZIS-ile/Zillie mõeldud täishaagis.Kujutas ta endast portehaagise modifikatsiooni,ikka selle oma mille pidurisüsteem oli õhk/õli ja mille esitelg pöördus pöörderingil,mitte kääntelgedel pööratavad esirattad..Kandejõud tehase andmeil oli porte variandiga sama-3500 kg.Seegi kurioosum ,sest tavaliselt olid kallajad madelist(totakas sõna,termin)väiksema kandejõuga.Aga seda viimast,kandejõudu nimelt, ei maksa NL autode puhul väga südamesse võtta.
Selle haagise kasutus ebamugavus seisnes selles,et ta kallutas kasti vaid külgedele.Hiljem asendas seda edukalt sama ja suuremagi kandejõuga üheteljeline kallajahaagis mis tehtud mahakantud MMZ-585 ja hiljem MMZ-555 baasil.Esmamainitud isend seisab ja tundub ,et on ka kasutuses Tallinn-Tartu tee ääres,ligi Põltsamaad.Hiljem ju asendas sellist vaid külgedele kallutavat haagist sadulhaagis,mis oli tavaliselt Zilli,vahel ka KAZ-i taga ja eelikut kasutades MAZ kallaja taga.Aga see haagise tüüp millest rääkisin on kindlasti uunikumi staatuses,pole sellist juba 70-ndate keskelt alates kuskil kasutuses näinud.
Teine haagis veelgi spetsiifilisem.Neid oli vanasti Tallinnas eriti ohtralt 17 autobaasis,seal kus praegu Eesti post on.Vist aastal 70.tehti Tallinnas reform ja sellest baasist sai 3.filiaal.Pole küll kindel,aga arvan selle filiaali numbri õige olevat.Sisu ju tegelikult selline,et furgoonid anti üle 2.filiaali( 16 baas)Sadulad ilma furgoonita jäid 3.filiaali(17 baas)
Aga nüüd sellest nüüdseks kadunud haagisetüübist.
Vedasid nad profileeritud metalli(lattrauda,vinklit jms.)
Iseloomustas neid poolhaagiseid tavalistest suurem pikkus ja veokasti puudumine.Keskel oli vaid umbes 1,5 m lainne metallservadega renn materjali vedamiseks.Veduriks olid siis MAZ-200-d,hiljem,tõsi küll suht haruldusena, MAZ-500-d.Analoogseid Zilli haagiseid vedasid algul 164 ja KAZ-606.Hiljem pea eranditult KAZ-608-d.130 ei sellele tööle pea ei lastudki.Minu teada oli selles baasis \"Kolhidade \" osakaal kogu pargist väga suur,kui mitte suurim
Kasutati nende masinate ja haagiste all,pean silmas Zille ja Kaz-e, aga LAZ-idele mõeldud rehve.Nende mõõt suurem ja sellega seonduvalt ka rohkem ülekaalu.
Pole muuseas kuskilt leidnud selle haagis kohta mingeid andmeid,arvan,et neid valmistati kuskil siin,kohapeal.Sirbis näiteks
Nägin selliseid liikvel veel 90 aastal.
Eriline eksemplar,mitte haagise mõttes,sõitis 164 haakes.Kooslus kuulus Kirovi kalurile,164 oli ees ebatüüpiliselt beezi värvi.Aga mis tegelikult tähtsam,käitas teda 130-ne V8
Selliseid klone tean tegelikult veelgi,aga see juba teine teema
Tervitades,Flanagan
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Landy - 23-05-2004, 22:59 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Potsataja103 - 22-03-2006, 16:46 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Laurix - 23-03-2006, 22:47 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Wäintz - 07-07-2008, 22:30 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: metalliotsija - 30-06-2006, 20:42 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: PETSS - 03-07-2008, 21:27 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Landy - 03-07-2008, 17:35 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: PETSS - 04-07-2008, 21:32 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: vilukas - 05-07-2008, 00:06 AM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: PETSS - 06-07-2008, 20:58 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: simmtann - 05-07-2008, 16:37 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Landy - 09-09-2008, 22:20 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Veteran - 10-09-2008, 10:24 AM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: moosic - 02-08-2009, 15:35 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Urmash - 12-08-2009, 22:52 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Kodanik2 - 13-08-2009, 20:27 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Timm - 13-08-2009, 21:03 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Landy - 25-11-2009, 13:48 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Landy - 29-12-2009, 16:41 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Autorehv - 07-10-2011, 21:47 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: Landy - 28-12-2011, 15:24 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: aavu - 11-07-2012, 18:26 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: mehhanisaator - 11-07-2012, 19:43 PM
RE: Kompressorid ja muud erihaagised NL-is - Autor: aavu - 02-04-2017, 21:23 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne