24-01-2005, 13:36 PM
Rahva arvamuse selgitamiseks püstitan hüpoteetilise küsimuse. Kas üle 25 aasta tagasi rikutud autole võiks anda \"musta numbri\"? Nimelt kui 1936. aasta Mersule on pandud enne 1980. aastat Volga mootor, Zim-i sillad, Koeru polster ja traktori tuled, siis võiks ju selle asjanduse nimi olla \"nõukogude inimese auto\", mille väljalaske aasta on näiteks 1979. Kuna kõik ei saanud autoostuluba, siis pidi mehhaaniku võimetega nõukogude kodanik valmistama endale ise liiklusvahendi. Järelikult võiks selline sõiduk omada museaalset väärtust just sellisena, st. meie mõistes rikutuna. Mujal maailmas ju selliste asjadega pole tegeldud. Ilmselt oleks üsna haruldane kui ameeriklane paneks parema puudumisel oma Caddy V8 asemele mõne väiksema Kia R4 mootori. Kuna tehase originaalis sõidukeid on ilm täis, siis ehk on meie ajaloo eripärast tulenevalt just huvitav uurida sellise \"nõukogude inimese auto\" konkreetset ajalugu ja mitte vihastada selle peale, et keegi külasepp on Mersu ära rikkunud.
Ja lõppkokkuvõttes võiks ju sellist riistapuud restaureerida heas nõukogude aja vaimus ja mitte uuemate detailidega kui 1980. \"Musta numbriga\" kaasneval tehnilise passi vahetusel võiks märkida auto väljalaske aastaks tema rikkumise aasta ja uueks nimetuseks \"Nõukogude inimese auto\". Miks peaks auto marki määrama ainult kere järgi? Pealegi legaliseeritaks siis ka varasem ümberehitus.
Või peaks teema lukku panema ja häbenema?
Ja lõppkokkuvõttes võiks ju sellist riistapuud restaureerida heas nõukogude aja vaimus ja mitte uuemate detailidega kui 1980. \"Musta numbriga\" kaasneval tehnilise passi vahetusel võiks märkida auto väljalaske aastaks tema rikkumise aasta ja uueks nimetuseks \"Nõukogude inimese auto\". Miks peaks auto marki määrama ainult kere järgi? Pealegi legaliseeritaks siis ka varasem ümberehitus.
Või peaks teema lukku panema ja häbenema?
Tõnu Piibur
5116265