07-02-2005, 12:56 PM
Ennekõike tahan öelda, et tean seda, et igasugune sõjakraam mis asub maa sees on riigi oma, ning sellega ei soovi üleüldse seda asja seadusliku poole arutada.
Pigem räägiks sellest, mis on asja n.ö. reaalne külg.
Suheldes oma tuttavatega Venemaalt, olen avastanud seda, et päris paljud inimesed tegelevad sõjakraami kaevamisega. OK, igasugused zetoonid ja kiivrid jäävad ilmselt teiste meeste mängumaaks, relvad olgu KAPO-le, kuid see mis puudutab tehnikat jääb AMF foorumi teemaks.
Nii, et Venemaal leitakse kogu aeg midagi huvitavat - kui arvestada see, mis jõuab kuhugi lehte, on väike osa sellest mida reaalselt tõstetakse üles, siis on ikka päris suur tegevus.
Ilmselt, tankidest on räägitud niigi palju - tulevad meelde \"Ekipaazhi\" poolt tõstetud 2 T-34, lätlaste poolt Kuura kotist tõstetud T-34-85 ja Is-2. Eestis leitud T-34 vist kõik teavad.
Lennukitest räägitakse vähem, eelkõige sellepärast et nende hinnad on olulised kõrgemad, ning nende transportimine üle piiri on lihtsam kui mingi rauakola mis kaalub 50 tonni.
Tean ainult seda, et vahepeal ainuke maailmas eksisteeriv Brewster Buffalo sai müüdud Karjalast läände, siis ühe FW-190 mis Kirisi piirkonnast jäljetult kadus, siis FW-189. No jah seda et Venemaa Kaug Idas saigaas vedeleb palju lennukeid, mis sinna hädamaandumise on teinud seda ka tean - vanametalli kokkuostjaid seal pole. Aga kuidas Eestis vanade lennukitega lood on?
Praktika näitab, et circa 75% kaotatud lennukitest on venelaste omad - arvan et Eestis see suhtarv võib veel suurem olla, kuna 1941 Luftwaffe kaotused olid olematud võrreldes venelstega, ning 1944 Luftwaffel lihtsalt ei olnud Eestis palju lennutehnikat võrreldes venelastega. Sellega, arvan, et Eestimaa kohal allalastud sakslaste lennumasinate arv on väga väike. Enamusest Vene lennumasinatest aja möödudes ei jää suurt alles midagi - enamlevinud neist mis Eestis võivad leiduda on Jak ja La tüüpi hävitajad - tavaliselt hävivad 85% ulatuses, ehk kõik peale mootori ja raami.
Sama lugu on nende hävitajatega mis olid siin 1941 aastal - I-16 ja I-153
Kõige levinud venelaste tüüp - IL2 on küll terasest esiotsaga kuid saba ja tiivad tal ikka oli vineerist sellega, on ka suhtlevinud, kuid taastamiskõbmatu tüüp.
Venelaste täisalumiiniumi lennumasinasest kõige levinud oli pommitaja Pe-2, need tehti 11 000 tükki
Teine tüüp on IL-4 kaugpommitaja. Need on Eesti kohal kindlasti alla lastud, nii et suure tõenäolisusega midagi saaks olla.
Kolmas on Li-2 transpordilennuk
Lisaks sellega Lend-Leasi teel saabunud tehnika - Airacobra, Bostonid, Kittyhawk, Mitchell
Kas on kellel midagi siin lisada?
Dodge WC52 1943; Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960; Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967, Rover P5B Saloon 1973; Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976
Autod ja blogi.