14-03-2005, 12:48 PM
unimüts Kirjutas:.. võrr ja mopeed ei tohiks olla koos.
Kuidas Sa (punn)võrril ja mopeedil vahet teed?
OK, N.Liidu kolaga on lihtne. (Punn)võrr = D-seeria mootoriga aparaat. Mopeed = 1950te Jawa jõuallika järgi tehtud Sh-seeria ja hiljem ka V-seeria mootoriga liikur. Muud alla 50 ccm kola liikus 1960-80tel ülivähe. Pluss ZID-id jms.
Aga muu maailma toodang? Nii ajalooline kui kaasaja oma? Kriteeriumiks käigukasti olemasolu? Aga kui on variaator? Jne... Ning mina liigitaksin tegelikult kõik alla 100 ccm enne-1950 aparaadid samasse lahtrisse. Sakslaste \'50te MAW mootor oli minuarust üle 50 ccm ning madalpingesüütega ÖWA jalgratta abimootor oli ka. Ning 98 ccm Sachs ja JLO mootoritega aparaadid nägid välja nagu hilisema aja mopeedid kergraami, 26\" rataste ja pedaalide/teise ketiga.
Ja veel - N.Liidu päritolu mopeedidel ja võrridel on palju ühiseid osi. Võtame kasvõi 19 x 2 1/4\" rehvid/veljed, mis debüteerisid Riga 1/3 juures ning hiljem \"migreertusid\" D-seeria jõuallikaga liikuritele.
Ning lõpuks - küsiksin säärase teema lahknemisettepaneku juures Eesti selle ala ühelt suurimalt eksperdilt olpmoped\'ilt. Mis iganes ta ei arvaks, mina jääks tema liigitusettepankuga nõusse.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme avatud K,N,R,L,P 11-18