05-04-2005, 18:37 PM
?Vormsi? tuli Rohuküla-Vormsi liinile kusagil 70-date keskel. Oli väiksem kõikidest praamidest. Tegelikult oli see hoopis jõepraam, mis kartis koledasti meretorme. Tegi vahel ilusate ilmadega ka lisareise Heltermaale, aga põhiliselt oli ta ikka vormsilaste jaoks.
Enne seda praami sõitis Vormsi ja Rohuküla vahel sõjaaegne saksatrofee desantpraam, millele mahtus üks või kaks veoautot. Neid oli vist isegi kaks tükki. Tean kahte juhust kus see kummuli läks. Ühekorra oli Rohukülas kai ääreskummuli ja teinekord olla sõitnud koos jõusööda koormaga veoautoga merel kivi otsa ja oligi põhi püsti.
Tean veel juhust kus talvel hiidlastest autojuhid kes juba paar-kolm päeva jääsees ?Viimsiga? kinni istunud, astusid laevalt maha ja käisid Haapsalust külmarohtu ja süüa toomas.
Paljudel autodel sai pikkadel ülesõitudel ka mootori soendamistega bensiin otsa, ja neil lasti siis veed välja.
Need Viimsi-Sõprustüüpi praamidel oli ka selline jääankur, mis raiuti jäässe ja seejärel vintsiga veeti laevanina jää peale, mis laeva raskuse all siis pidi murduma. Vot seda kas oli neli või kaks vintsi ei mäleta. Vahest kasutasid laevamehed seda ka aparelli tõstmideks- langetamiseks.
Üle jää veeti kõike mida saarel oli vaja . Kolhoosimehed vedasid jõusööta loomadele 2-3tonni korraga. Hiiu-Kalur vedas kala välja j.n.e. Ja mitte ainult Gaz 51-dega vaid ka suurematega. EPT mehed käisidisegi Maz idega üle, seda küll tühjalt.
Tulid ka siis kord Leningraadist lilliputid tsirkusega Ikarus bussiga (üle 10 tonni) Hiiumaale külla, ise muudkui ahhetavad, stepp vasakul stepp paremal. Jõudsidki elusalt saarele. Buss jäi kevadet ootama, lilliputid viis lennuk mandrile.
Teine huvitav seik oli kui Kohtla-Järve autobaasi Zil kaheteljelise käruga lastiks 12 tonni tsementi, sai ka paarsada meetrit mõõda jääd Hiiumaa poole sõita , kui sõit äkkisti otsa sai.
Siis räägiti ,et Hiiumaale hakkatakse tammi ehitama, esimene koorem tsementi on juba paigas.
\"St. Ola\"-d ei saa mitte Saaremaaks ümber ristida. Hiidlased kutsuvad teda juba hellitavalt SaareTolaks.
Enne seda praami sõitis Vormsi ja Rohuküla vahel sõjaaegne saksatrofee desantpraam, millele mahtus üks või kaks veoautot. Neid oli vist isegi kaks tükki. Tean kahte juhust kus see kummuli läks. Ühekorra oli Rohukülas kai ääreskummuli ja teinekord olla sõitnud koos jõusööda koormaga veoautoga merel kivi otsa ja oligi põhi püsti.
Tean veel juhust kus talvel hiidlastest autojuhid kes juba paar-kolm päeva jääsees ?Viimsiga? kinni istunud, astusid laevalt maha ja käisid Haapsalust külmarohtu ja süüa toomas.
Paljudel autodel sai pikkadel ülesõitudel ka mootori soendamistega bensiin otsa, ja neil lasti siis veed välja.
Need Viimsi-Sõprustüüpi praamidel oli ka selline jääankur, mis raiuti jäässe ja seejärel vintsiga veeti laevanina jää peale, mis laeva raskuse all siis pidi murduma. Vot seda kas oli neli või kaks vintsi ei mäleta. Vahest kasutasid laevamehed seda ka aparelli tõstmideks- langetamiseks.
Üle jää veeti kõike mida saarel oli vaja . Kolhoosimehed vedasid jõusööta loomadele 2-3tonni korraga. Hiiu-Kalur vedas kala välja j.n.e. Ja mitte ainult Gaz 51-dega vaid ka suurematega. EPT mehed käisidisegi Maz idega üle, seda küll tühjalt.
Tulid ka siis kord Leningraadist lilliputid tsirkusega Ikarus bussiga (üle 10 tonni) Hiiumaale külla, ise muudkui ahhetavad, stepp vasakul stepp paremal. Jõudsidki elusalt saarele. Buss jäi kevadet ootama, lilliputid viis lennuk mandrile.
Teine huvitav seik oli kui Kohtla-Järve autobaasi Zil kaheteljelise käruga lastiks 12 tonni tsementi, sai ka paarsada meetrit mõõda jääd Hiiumaa poole sõita , kui sõit äkkisti otsa sai.
Siis räägiti ,et Hiiumaale hakkatakse tammi ehitama, esimene koorem tsementi on juba paigas.
\"St. Ola\"-d ei saa mitte Saaremaaks ümber ristida. Hiidlased kutsuvad teda juba hellitavalt SaareTolaks.
