13-10-2014, 01:01 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 13-10-2014, 01:16 AM ja muutjaks oli hobiautod.)
Loomulikest liigitustest
Selgitame alul paari sõnaga nn.
loomuliku kategooria
mõistet.Veel hiljuti oldi veendunud, et liigituste ainus õige ja loogiline vorm on puukujuline hargmik: nt. sõidukid jagunevad maa-, vee- ja õhusõidukiteks, maasõidukid omakorda iseliikuriteks ja veetavateks, iseliikuridauru-, bensiini- ja elektrimootoriga sõidukiteks, bensiinimootoriga sõidukid nelja- ja kaherattalisteks,neljarattalised autodeks ja bussideks, autod sõidu- ja veoautodeks jne. Viimaste aastakümnete psühholoogias, lingvistikas ja antropoloogias tehtud leidude põhjal on aga selgunud, et inimene oma praktilises maailmaliigenduses jagab asjad kõigepealt nn.
põhitasandi
kategooriateks, mis moodustuvaderiliste
prototüüpsete
(tüüpiliste, sagedaste) tunnusekimpude põhjal: auto on selle järgi umbes ‘bensiini-või diiselmootoriga sõiduk või veok, mitte vähem kui 4 rattaga, liigub harilikult teel (st. spetsiaalseltkõvastatud ja silutud pinnal), on roolist juhitav’. Prototüüpi ei kuulu vist auto suurus ja see, mida temagaveetakse, veo- ja sõiduautod on seega auto alaliigid; bussid, samuti elektri-, gaasi- ja päikeseenergialtöötavad autod on mitteprototüüpsed autod; autorongid on autode ja rongide hübriidid; dresiinid jäävad pigem rongide kategooriasse, kuna liiguvad rööbastel ja pole juhitavad; mootorrattad ja mopeedid kuikaherattalised jäävad autode hulgast välja; ratastraktorid ja kombainid jäävad välja, kuna ei liigu tüüpiliseltteel ega ole tüüpiliselt sõidukid ega veokid, vaid tööriistad. Naturaalsed liigitused selguvad tihti olevat
radiaalsed
Arvo Krikmann
Seega Auto Ja Moto on liiklusvahend aga traktor ja kombain vaid tööriistad.... Seega pole vaja mingit pealkirja muuta kui on liiklusvahendite foorum.
Aga ma kordan veelkord, et minul ei ole mitte midagi rasketehnika vastu. Aga iga asi peab olema omas teemas.
Selgitame alul paari sõnaga nn.
loomuliku kategooria
mõistet.Veel hiljuti oldi veendunud, et liigituste ainus õige ja loogiline vorm on puukujuline hargmik: nt. sõidukid jagunevad maa-, vee- ja õhusõidukiteks, maasõidukid omakorda iseliikuriteks ja veetavateks, iseliikuridauru-, bensiini- ja elektrimootoriga sõidukiteks, bensiinimootoriga sõidukid nelja- ja kaherattalisteks,neljarattalised autodeks ja bussideks, autod sõidu- ja veoautodeks jne. Viimaste aastakümnete psühholoogias, lingvistikas ja antropoloogias tehtud leidude põhjal on aga selgunud, et inimene oma praktilises maailmaliigenduses jagab asjad kõigepealt nn.
põhitasandi
kategooriateks, mis moodustuvaderiliste
prototüüpsete
(tüüpiliste, sagedaste) tunnusekimpude põhjal: auto on selle järgi umbes ‘bensiini-või diiselmootoriga sõiduk või veok, mitte vähem kui 4 rattaga, liigub harilikult teel (st. spetsiaalseltkõvastatud ja silutud pinnal), on roolist juhitav’. Prototüüpi ei kuulu vist auto suurus ja see, mida temagaveetakse, veo- ja sõiduautod on seega auto alaliigid; bussid, samuti elektri-, gaasi- ja päikeseenergialtöötavad autod on mitteprototüüpsed autod; autorongid on autode ja rongide hübriidid; dresiinid jäävad pigem rongide kategooriasse, kuna liiguvad rööbastel ja pole juhitavad; mootorrattad ja mopeedid kuikaherattalised jäävad autode hulgast välja; ratastraktorid ja kombainid jäävad välja, kuna ei liigu tüüpiliseltteel ega ole tüüpiliselt sõidukid ega veokid, vaid tööriistad. Naturaalsed liigitused selguvad tihti olevat
radiaalsed
Arvo Krikmann
Seega Auto Ja Moto on liiklusvahend aga traktor ja kombain vaid tööriistad.... Seega pole vaja mingit pealkirja muuta kui on liiklusvahendite foorum.
Aga ma kordan veelkord, et minul ei ole mitte midagi rasketehnika vastu. Aga iga asi peab olema omas teemas.