Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57
#7

Sai reklaamitud, et lugu jätkub...erilist viitsimist küll pole, aga katsub mõne rea toksida, pärast endal hea lugeda.
Jah, ilmselt iga suurem ja endast lugupidav rattatootja oli kohustatud mõnele mudelile käiguvärki külge pookima kui kellegi poolt juba ots lahti oli tehtud. Saksa ebays oli äsja müügil komlektne naiste Wanderer, 2-käiguline, osta kohe hind 650.-
http://i49.tinypic.com/21abzbt.jpg
Leidsin netist ka ühe Adleri sportmudeli pildid, väidetavalt aastast 1931
http://www.flickr.com/photos/collectvelo...otostream/
Tundub, et all on nn vanatüübi, ühtlase kumerusega veljed, sadul ilmselt mitte algne, esiporika otsal ringutavat kulli ei julge ega oska kommenteerida.
Aga loo kangelasest ka. Suure mõnuga olen küljest kiskunud kõik tükid kuhu küüned vähegi taha olen saanud - rattad, porilauad, sadul, esilatern ja dünamo, mainitud pakiraam, silt. Ehk siis nagu noor mitšurinlane putukaid uurides kõigepealt jalad ja tiivad küljest ära sikutab. Käigukasti kõhtu pole veel jõudnud pilku heita, seega veel ksf! Oldmopedile huvi pakkuvaid keerulise nimega "laotusjooniseid" välja käia ei ole.
Mis siis ärakistud osadest arvata? Punase vakstuga kaetud sadul on ilmselt algne ja "orginaal" ning oma moodsas lihtsuses ja praktilisuses mulle eriti mokka mööda ei ole
http://i48.tinypic.com/1jrvq1.jpg
http://i48.tinypic.com/20uws9l.jpg
Sellist nägu ja tegu sadulat on Adleritel piltidel nähtud.
Porilauad on erinevad, ees ühtlase kumerusega ristlõikega, taga aga teistsugune, mis iseenesest võiks ka selle ajajärgu adleri ratastel küljes olla, aga konkreetne sopaplekk sellele mudelile tehasest hargivahele topitud ei ole. No ei istu ta kuidagi külge, pildil on näha kuidas ta seal istub, üldse ei saa aru kuidas sellega sõita on saadud aga ju on.
tagaratta sobimatu porilaud
http://i50.tinypic.com/2ahd1jp.jpg
esiratta liblikmutter ja porikakinnituse aas
http://i46.tinypic.com/30a9ir4.jpg
Lisaks on mõlemi porilaua kinnituse "traadid" otstest suurte silmustega, mis on kinnitatud rattavõllide otstele, raamil ja hargil aga on väikesed avad porilaua kinnitustraatide poltide jaoks.
Ka eelpool nimetatud vanatüübi, ühtlase kumerusega haakmantli velgedaga rattad mis sel Adleril all on ei tohiks olla algsed. Veljed on küll ühte nägu, ühesuguste Excelsiori haakmantli rehvidega, pole olnud galvaniseeritud, st pole jälgegi kroomist ega niklist, esiratta kodaraniplid on pikad, puuvelje omad. (üks spetsialist juba teatas mulle rõõmsalt, et sel rattal olid algselt puitveljed, sportratastel olevat sellised olnud. Ei hakanud teda kurvastama ega väitma, et ega ikka ei olnud küll sel rattal puitveljed ja pole see ka mingi sportratas, kuigi mudeli nimetus on Sportmodell). Tagaratta Torpedol on aastaarv 31 (kui tuleb välja, et on hoopis 37, siis muidugi võtan jutu valedest ratastest tagasi). Kodaraid pole veel uurinud, igatahes paistab, et pole ei kroomitud ega nikeldatud, vaid tsingitud või kadmeeritud vms. Küsimus on, millised olid antud Adleri algsed, "õiged" rattad? Ja kui rattad on vahetatud, siis miks ja millal? Esiratta võllil on sportmudelile kohustuslikud liblikmutrid mis võiksi olla algsed ja originaalid. See teeb rataste küsimuse veel segasemaks. Ja miks on porilauad vahetatud?
Ja kuidas antud ratas Eestisse on sattunud? Kas enne sõda kohapealt ostetud või peale sõda antifašistide poolt siia tassitud? Kalduks justkui esimest uskuma aga mine tea, ka teine variant ei välista eestimaiselt haakmantlitega rataste kohapeal alla sättimist. Ei oska arvata, kas tubli kaubamees (kel eesti tehnikaajaloo talletamisel tehtud niigi tubli töö, vist just tema kinkis eesti rahvale omapärase saare tehase võidusõidutsikli) vaevus uurima, kas selle ratta ajaloost midagi teada on.
Lenkstang võib olla algne, on "ülespidi pööratud", mitte reguleeritav, käepidemed on puidust ja tempel-tüüpi esipidur on trossajamiga, lenks on "peenike", st 22,.. mm läbimõõduga torust.
http://i47.tinypic.com/22c9jl.jpg
Galvaaniline kate on lenksult kadunud, samuti sadulatorult, alles on ainult raamitorude sees olnud osadel. Ka sadula raam pole olnud kroomitud, kuidagi väga tagasihoidlik, üldse mitte edev välimus. Küsimus on ka raamikaela algses viimistluses. Praegu on need sportmudeli ilumuhvid värvitud elevandiluu karva, samuti käigukang. Selge on, et algselt pole ei üks ega teine seda karva olnud. Muhvide kollaka värvi alt paistab must värv. Aga huvitav on, et sildi alt tuli välja läikiv pind, justkui kroomitud.
http://i46.tinypic.com/mcyqys.jpg
Vast on olnud raamikaela toru muhvide vaheline osa kroomitud, muhvid (ka sadulatoru oma) mustad ja raamikaelalt tahapoole külgevad raamitorud kaunistatud värvitud kiirtega? (see nn "kiirgpea" teema?)
Ka pole raamitorudel jälgi ilutriipudest ega adleri kirjadest-logodest.
No nii, aitab kah selleks korraks, ega ma mõni lobamokk ei ole. Lõpetuseks veel excelsior haakmantli pilt ka
http://i49.tinypic.com/33ndmh5.jpg
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: kass - 10-10-2012, 22:50 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: Soobel - 10-10-2012, 23:21 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: tarmo242 - 10-10-2012, 23:22 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: kass - 10-10-2012, 23:26 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: Rimsi - 11-10-2012, 08:12 AM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: kass - 17-10-2012, 22:50 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: Priidik - 11-10-2012, 08:21 AM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: kass - 13-10-2012, 22:21 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: oldmoped - 13-10-2012, 22:35 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: kass - 13-10-2012, 22:59 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: oldmoped - 13-10-2012, 23:16 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: kass - 13-10-2012, 23:31 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: kass - 27-10-2012, 21:51 PM
RE: Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57 - Autor: kass - 30-12-2012, 15:33 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne