FSC Žuk "Põrnikas"
#1
Car 

Teen oma "punase raamatu" (siinse foorumi tsitaat) sõiduriistast ka väikese projektipäeviku.
FSC Žuk, toodetud Poolas aastatel 1959-1998. Nii Žuk kui ka Nysa baseeruvad suuresti FSO Warszawa sõiduautol, mis omakorda baseerub Pobedal.

Konkreetne kastiga žuk millest järgnev jutt ja pildid tulevad on mu pere valduses olnud umbkaudu 20 aastat. Üritan lähiajal leida täpse aasta mil masin õuele veeres. 
Aastaid tagasi ostes oli tehtud kapitaalremont sealhulgas kena kollane ning pruunide laikudega värv peale pandud. Raam oli pruunikas punaseks värvitud - taha oli ehitatud puukast. Väidetavalt oli eelmine omanik teinud lükke kus ta lõikas kaubiku/väikebussi osa tagant ära ja ehitas selle ümber väikeveokiks. Kuna ainuke teine žuk mida ise oma silmaga olen näinud on Järva-Jaanis ja sealse järgi võrreldes ei suutnud aru saada kas pooleks lõikamise väide on õige või mitte.
Mu pere käes tegi too masin tavalisi talutöid umbkaudu 5 aastat kuni jäi seisma kohvimasinaks muutunud mootori tõttu. 

1996 aastal nägi masin välja järgmine:
[Pilt: z1.jpg] [Pilt: z2.jpg] 
[Pilt: z3.jpg] [Pilt: z4.jpg]
- Väikemees viljakuhjas olen muideks mina.

Järgnevad aastad seisis masin aianurgas. Aja jooksul mädanes puidust kast ja ka raam sai lähedal oleva jõe üleujutuste tõttu veekahjustusi. Mingihetk rändas masin traktori järgi külas elava sugulase poole kes üritas seda sõidukorda jälle saada, kuid ajapuuduse tõttu ta suurt sellega midagi teha ei jõudnud. Nii taheti masin mingihetk vanarauda saata.
Endal hakkas masinast kahju, mäletades aegu kus sai väikese põnnina põllupeal tolle masina kastis sõidetud ja heina tambitud. Kõik kartulivõtud ja muu sarnane tuli meelde. Samuti see hirm kui kabiinis polnud mootorikatet peal ja vahel mootor tagasi lõi ja õhupuhasti toru lahti lendas pauguga.

Mis ikka, mõeldud tehtud. Masin rändas traktori järgi uuesti aeda kus too aastaid tagasi viimati oli. 
Kahjuks ei mõistnud teha pilte sellest milline ta välja nägi kui ta aias uuesti tagasi oli. Masina ninaosa eelnevast traktori järgi vedamisest (ja pidurite puudusest) sisse sõidetud, raam roostes ja mootor vett ja muud kaheldava väärtusega vedelat ja tahket täis.
Üks põhjus miks üldse masinaga möllama hakkasin oli see, et garaažinurgas seisab aastaid juba üks kapitaalremonditud ja pea et uuevääriline žuki mootor mis aga tähendas vana mootor eemaldamist. 

[Pilt: Raam_mootor.jpg]

Originaalis vahetatakse mootorit tõstes raami ülesse ja lastes mootori kõhualt välja. Kuna oli vaja ka kere korda teha ja uus värv peale panna. Tõstsin kere ning mootori raamilt maha ning alustasin parendustöödega.

Kõik töövõtted mida kasutan ei ole võibolla kõigile meelepärased ja ilmselt saab kisa kuulda miks seda või toda nii tegin. 
Paljuski miks töövõtted sellised - on töövahendite nappus. Aga oma silmis saab asjad aetud - siiski hobimasin mis ilmselt kunagi teedel sõitma ei hakka vaid näeb põlde ja kohalikke metsasi oma uue elu teises järgus.

Algselt raami uurides ei märganud, et raami põhi nii mädanenud on. Eelmine omanik oli 20 aastat tagasi Keevitanud raami alla metallist ribad. Need ainult täppinud kahest otsast kinni keevisega - nii, et vesi ja niiskus metalli vahele sattus ning raami õhukeseks tegi. See aga ilmnes alles metalliribade eemaldamisel. Vana mädanenud metall sai ära lõigatud ja uued sobivamad asemele keevitatud. Vana kõdu ära lõikamisel leidsin, et raami sisse olid hiired pesa teinud ja tuli välja paras hulk pähklikoori ja muud sarnast.

Samuti avastasin, et tagusilla lehtvedru kinnituskohad on mädad ja sai sinnagi lisametalli ja paikamistööd lisatud.
[Pilt: ZUK_Raam.jpg] [Pilt: ZUK_RAAM2.jpg]
[Pilt: ZUK_raam3.jpg] [Pilt: ZUK_RAAM4.jpg]

Parareelselt raami tegemisega tegelesin ka kabiini korrastamisega. Hea mugav oli mahatõstetud kerega tegeleda. Põhi sai roostest puhtaks tehtud ja keevitust ei vajanudki. Kogu Kabiin oli mu imestuseks üsna heas korras, ootasin hullemat.
[Pilt: ZUK_Kabiin1.jpg]
Leidsin eelmise omaniku kapitaalremondi jälgi. Tundub, et kogu kabiin/kere on paljudes erinevatest osadest kokku pandud. Kogu põhi on nagu lapitekk ja kabiini välisküljed olid paljudest kohtadest pahtliall. Mitte midagi hullu, pahteldatud oli nimelt mõningaid mõlke mida välja ei olnud saadud.
Eelnevalt mainisin ka hädalist esiotsa mis oli kõveraks sõidetud trantspordi käigus. See sai hüdraulilise tungrauaga ja mõningase tagumise järel likvideeritud. Kahjuks esiotsa grill võret täiesti sirgeks ei saanud, plekk on nii välja veninud, et seda oli pea võimatu sirgeks saada. Aga andsin endast parima. 

Vana värv maha, pind puhtaks ning paar kihti ilmselt ilmasõja aegset (pingutan üle) militaarrohelist nõukogude värvi mis mõeldud soomusmasinate ja veokite värvimiseks. 

[Pilt: Kere.jpg] [Pilt: kere3.jpg] [Pilt: kere2.jpg][Pilt: kere4.jpg] [Pilt: kere6.jpg] [Pilt: Kere5.jpg]
[Pilt: kere7.jpg] [Pilt: kere8.jpg] [Pilt: kere9.jpg] [Pilt: kere10.jpg]

Ja praeguseks hetkeks ongi masin selline nagu kujutatud viimastel piltidel. Raam ootab uue mootori pealetõstmist, mis juhtub nüüd paari päeva jooksul. 

Pildid on kõikuva kvaliteediga - tehtud nii telefoni kui spordikaameraga segamini, enamasti laiskus ei viitsi peegelkaamerat välja tuua. 

Kellegil midagi põnevat lisada, soovitusi, kiidusõnu, kriitikat või niisama sõimu. Andke minna!

Parimat! 
Vasta


Sõnumeid selles teemas
FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 07-09-2016, 17:38 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: Mart Laanelepp - 07-09-2016, 19:01 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 07-09-2016, 19:24 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: 41Degree - 07-09-2016, 21:13 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: Veskioja - 07-09-2016, 22:19 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: TeeTL - 07-09-2016, 23:46 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: linnuke - 08-09-2016, 00:07 AM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: Veskioja - 09-09-2016, 09:48 AM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 09-09-2016, 15:07 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: DevilDeVille - 09-09-2016, 23:28 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 15-09-2016, 19:34 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 24-09-2016, 20:41 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: v6sa - 25-09-2016, 10:29 AM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 26-09-2016, 21:02 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: aavu - 24-09-2016, 22:03 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 24-09-2016, 22:23 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 25-09-2016, 00:58 AM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: kalju1 - 26-09-2016, 16:28 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: zazik - 26-09-2016, 22:06 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 27-09-2016, 20:22 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 03-10-2016, 20:01 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: v6sa - 03-10-2016, 20:41 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 03-10-2016, 23:56 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 03-10-2016, 21:13 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: Marko - 03-10-2016, 21:43 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: v6sa - 04-10-2016, 13:04 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 04-10-2016, 14:58 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: ZIL 131 - 06-10-2016, 08:50 AM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: kopamees1 - 06-10-2016, 21:28 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 19-10-2016, 19:27 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: Talupoeg taluja - 19-10-2016, 19:34 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 19-10-2016, 20:09 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: stihl - 19-10-2016, 20:27 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: mrt36 - 19-10-2016, 20:42 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 19-10-2016, 20:45 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: h2rra - 20-10-2016, 10:34 AM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: martinjev - 20-10-2016, 09:04 AM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 20-10-2016, 14:26 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 22-10-2016, 15:20 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: Edel - 23-10-2016, 00:58 AM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: aksel73 - 22-10-2016, 18:42 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: marauder - 25-05-2017, 23:47 PM
RE: FSC Žuk "Põrnikas" - Autor: corpy - 05-11-2018, 10:40 AM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne