Pobeda I,II ja III põlvkonna erinevused
#5

Ja lõpuks siis ka neljarattaveo Pobi M-72 iseärasustest.

Toodeti teda 3. seeria Pobi M-20V tootmisaegadel 1955-57 ja üsnagi väikse kõrvalproduktina, st väheses mahus. Kokku valmistati 4677 autot. Väikse mahu peapõhjus oli tehase hõivatus tavapobide valmistamisel ning hiljem mudeli massiivsus ja kohmakus, mistõttu otsustati 4x4 isend teha Moskvitshi baasil (410, 411).

M-72 (mitte segada ära mootorrattaga M-72!) oli tegelikult 3. seeria Pobi ja dziibi GAZ-69 ristsugutis. Kere enamikelt detailidelt ja \"nipsasjadelt\" (rool, plastid jne) sarnanes ta 3. seeria Pobiga, välja arvatud järgmistes aspaktides:

1. Sillad (sh rattad) olid tal \"laenatud\" GAZ-69lt. Sh ei võetud neid üle otse, vaid muudeti veidi rataste rööbet ja diferentsiaali paiknemist silla suhtes. Seega ei kõlba 72le alla 69 sillad, küll aga praktiliselt kõik sõlmed. Peenemas \"värkstoas\" on võimalik vast ka 69 sildadest 72 sildu teha.

2. Esisild oli tavapobist erinevalt lehtvedrudel (69 omadel). Esisilla kinnituse tõttu erines tavapobi omast ka esimene poolraam ja osalt ka sisetiivad (lonseroonid).

3. Nn tavapobi kere (eriti alaosa!) oli mitmeti tugevdatud, pandud talle lisatugevdusi ja -talasid.

4. Käigukasti taga paiknes 69 vahekast koos kahe kangiga (esisild ja aeglusti). Iseloomulik on asjaolu, et nimetet kaks kangi paiknesid esiistme ees, kuid käigukang jäi 72-l roolile nagu tavapobil. St - kõik 69 käigukasti(kaane)ga ehk siis põrandakandiga 72-d on kindlalt peredelkinid.

5. Puudus Pobile iseloomulik kardaanitunnel.

6. Autole oli monteeritud mehaaniline (jalaga pumbatav) tuuleklaasipesur. Sarnanes umbes GAZ 52dest tuttavale isendile. Ehk siis tegelikult 52 oma kopeeris 72 oma, sest tegu oli N.Liidus esimese klaasipesuriga, mis oli teednäitavas rollis.

7. Embleemidel oli M-20 asemel M-72 (ninal ja armatuuril).

8. Tagatiibadel paiknesid rataste asendist tingituna avade katted.

9. Esitiivakaar oli tavapobi omast teisem, paiknedes palju allpool ja olles lamedam.

10. Polsterduses oli igal pool riide asemel kasutusel dermatiin, muus osas (sh istmed, ukseliistud jne) sarnanes ta 3. seeriaga.

11. Mootori ventilaator oli tavalise 4 laba asemel 69 oma ehk siis 6 labaga.

12. Salongis (armatuurlaual) paiknes hulk \"pirkasid\" kasutusõpetustega (a la GAZ 69 ja varajased ehk enne-1949 GAZ 51-d).

Eestis tean mina hetkel kuut M-72 isendit (sh jäänused ja projektid).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne