ET-500 ja ET-600
#7

Mitte päris Multicar,viimane oli ja on teadupärast pigem kommunaalotstarbega.
Bertelov töötas kuuekümnendail ETKVL-i autobaasis ning tollal kasutati kaubaveol olenemata koormaist ja kogustest GAZ-51sid.Idee oli ehitada kergveok väiksemate koguste veoks.Kuna tollal oli rahade-matejalidega nagu oli,siis idee vormistati ratsionaliseerimisena (ehitada 30 ET-d,millega vabaneks 30 \"molotovi\" suuremate koormate veoks ja säästetaks väiksemateks vedudeks vajalik kütus).Põhimõte oli NL kohta originaalne:esivedu,sõltumatu esivedrustus,kallutatav plastikkabiin jne.Esimene auto ehitati valmis 1965,jõuallikas ZAZ-966 mootor.Nagu Bertelov meenutab,oli kõige keerukam töö plastikkabiini tegemine (kõik asjad,k.a.negatiivvorm tehti ise).Hiljem anti kabiinide tootmine üle Ortole.
1965 septembris sõideti esimese ET-ga Moskvasse NAMI-sse katsetustele.Katsetused ise möödusid suuremate viperusteta ning isegi Pobeda \"isa\" sm.Liphart olla lausunud,et \"arvan,et meie Eesti sõpru tuleks ses küsimuses toetada\".
1966 ehitati esimene katsepartii,mootoriks neil juba ZAZ-968.Osade saamine viie masina ehitamiseks oli jällegi problemaatiline tollaste kommete (fondid jne) tõttu.Abiks olid neile mitmel puhul Vana Tallinn,Kalevi šokolaad ja suitsuvorst Smile Muuhulgas Melitopoli mootoritehases ja Moskvitši tehases anti neile nõusolek osade andmiseks,kui oldi lubatud,et suurseeriatoodangut ei tule...
1967 valmis 7,1968 10 ja 1969 13 autot,kokku seega 36 autot.1970 oldi valmis tootma 20 autot,kuid erinevad põhjused tõmbasid sellele kriipsu peale (btw,Päevalehe artikli järgi ET-800 ebaedu).
1968 tegi Bertelov esimese autoga veel 13000-kilomeetrise katsesõidu,mis viis teda Togliattisse,Kaukaasiasse ja Krimmi.Selleks ehitati kastile magamiseks plastmassist \"kuut\" peale ja kaasa võeti palju varuosi,k.a.varumootor ja -käigukast.Proovisõit möödus suuremate hädadeta.
Esimest katseautot pruukis Bertelov 8 aastat ametiautona katsetuste kirja all ja sõitis ta sellega maha 160000 kilomeetrit...
Kõik 35 seeria-ET-d olid käigus ETKVL-i struktuuris kuni amortiseerumiseni,asemele tulid juba Poola ja Tšehhi kergveokid.

Selline kokkuvõte siis TM-i artiklist.Kui Bertelovi mälestusteraamat \"Läbi elu\" ilmub,olen ka ostja...Wink
Vasta


Sõnumeid selles teemas
ET-500 ja ET-600 - Autor: juku - 28-12-2004, 02:38 AM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: CORRADOg60 - 24-04-2008, 20:24 PM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: CORRADOg60 - 20-09-2008, 22:36 PM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: koterman - 04-08-2012, 11:11 AM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: Regardman - 23-05-2014, 17:41 PM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: dad - 22-05-2017, 07:15 AM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: dad - 13-06-2017, 22:39 PM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: dad - 13-06-2017, 22:40 PM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: dad - 13-06-2017, 22:57 PM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: dad - 13-06-2017, 23:00 PM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: zazik - 13-06-2017, 23:10 PM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: Talupoeg taluja - 13-06-2017, 23:22 PM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: kass - 14-06-2017, 08:23 AM
RE: ET-500 ja ET-600 - Autor: miilits - 15-06-2017, 03:57 AM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne