DIY Hobigaraaž

(22-11-2025, 18:59 PM)Janka Kirjutas:  Eks sul jah seda kepsutamist, vangerdamist ja loodimist nüüd seal ruumis tuleb taluda. ...

1500 euro väärtuses kannatab tükk aega kepsutada hobikasutajalSmile Arvutus on armutu.

Rulltee asemel ajab asja päris hästi ära puidust toetuspinnaga reguleeritava kõrgusega ehituspukk või kiirlahendusena sobilik pakk euroaluseid. Ehituspoe odav reguleeritava kõrgusega toetusrullik pikem ei kõlba ilma laia lisaaluseta või maa külge kinnitamata - kipub ümber kukkuma, kui vähegi miski takistama juhtub sujuvat veeremist.
Vasta

Kommuuni poolt on pinge peal. Alustasin saepingile väljahüütud abivahendi tegemist ehk teemaks nn "rulltee". Siiski tuleks arvestada, et see on kõigest väike teisaldatav pink, mitte metallitöökoja põhitöövahend. Rullteed kui sellist sellele otseselt vaja ei ole. Töötasapinna kõrgus jääb kõigest 65cm juurde. Ning kodukasutuses läheb harva vaja lõigata 6m materjali kaheks 3m jupiks. Aga siiski peab kõigeks valmis olema. Tükk aega mõtlesin, et missugune lahendus oleks sellise mõõduga pingile ja minule endale kõige mõistlikum. Mõte ikkagi materjali saagimise ajal raskemale profiilile tuge anda ning seda kergema vaevaga saele ette sööta. Tulenevalt madalast töötasapinna kõrgusest ning mõõtudest jääb klassikaline täiskpikkuses rulltee ära. Selleks ei ole lihtsalt ruumi, vajadust ja aega. Jäävad iseseisvad lahendused nö statiivide näol. Neid oleks kaks disaini ehk siis ühel kohal seisev ning rulliga pealt või ratastel ning ülevalt ilma rullita. Otsustasin valida teise variandi. Seda sellepärast, et neid oleks vaja potentsiaalselt vähem kui rulliga variante - mööda põrandat liikuv liigub koos materjaliga ning toetuspind ei kao materjali pikkuse vähenemisega, vaid jääb kindlalt paigale. Ehk sisuliselt saaks kodukasutuses kolme statiivi asemel kahega hakkama - üks statiiv toetab ühelt poolt ja teine vajadusel teiselt poolt pinki.

   
Sissejuhatuseks enne tööd proovilõikusest foto. Kõigepealt lõige 90-kraadi, seejärel lõige 45-kraadi. Ei saa öelda, et ei lõika. Materjal 40x40x4 ning läheb läbi nagu võist. Kuna mul tootmist pole ning kiire peale ei sunni, siis raami allaliikumiskiiruse olen hoidnud võimalikult minimaalse. Säästab tera. 

   
Sisuliselt on plaan teha 40x40cm alusraam, sinna peale püstised postid ja vahele reguleeritava kõrgusega tugi. Alustasin saagimise õppeperioodi püstiste postide väljasaagimisega. Materjal nagu öeldud 40x40x4 nelikanttoru. 

   
Kõik lõikamised teen koos emulsiooniga. Emuslioonipump on fikseeritud tootlikusega ning mahu drosseldamine toimub surveliinile paigaldatud väikese kuulklapiga. Emulsiooni annan peale täpsel nii palju, kui sae tera seda edasi suudab kanda ning täpselt nii vähe, et üleliigne mööda töökoda laiali ei pritsiks. 

   
Emulsiooni pingiga kaasas ei olnud. Siiski leidus seda minu oma varudes. Ca 15 aastat tagasi muretsesin kaks 5l kanistrit koos spetsiaalse desoainega treipingi tarvis, aga sinna pole see kunagi jõudnud. On kogu selle aja mitteavatuna riiulis seisnud. Pärast veega lahjendamist sai sellest kollakaspruun vedelik ning lõhn ka täitsa talutav. Seega usun, et on täiesti kasutuskõlblik ning bakter pole sisse elama kolinud. Kontsentratsiooni mõõtsin ca 8% peale.

   
Kui lihtsamad 90-kraadised lõiked edukalt tehtud, julgesin juba rohkem materjali kruustangide vahele panna. Ehk siis alustasin alusraami jaoks tükkide saagimisega.

   
Kuivõrd statiive tuleb kaks, siis 40x40 alusraami jaoks lõikasin kokku kaheksa tükki 45-kraadiste nurkadega mõlemas otsas. Lähevad kokku sarnaselt pildiraamile.

   
Minu praeguse keevituspinna kõige suurem puudus on lisaks madalale tööasendile ka see, et mul pole võtta ühtegi ideaalilähedaselt sirget pinda. Seega on väga raske kokku keevitada raami, mis ei jääks kõver. Enam-vähem korralikult sirgete raamide kokkukeevitamiseks olen seni kasutanud fotol olevat võtet. Ehk siis kaks kokkukeevitatavat detaili pitskruvidega ühe ja sama jäiga metallitüki külge kinni. Hea on seda teha näiteks tükil madalamal IPE talal või veelgi parem, HEA talal. Neil on kenasti laiad, siledad ja tasapinnas pinnad ning hea võimalus pitskruvisid paigaldada. Ehk sisuliselt on võimalik kaks profiili omavahel sirgelt kokku keevitada ilma siledat põrandapinda või keevituslauda omamata. Kuna antud juhul on tegemist statiiviga, siis selle alus "propelleris" kindlasti ei tohiks olla. Kuna minu majapidamises on hetkel taladega nagu on, siis kasutasin olemasolevat materjali. Kui nüüd fotol olev tükk kokku punktida ja seejärel teine samasugusel meetodil külge pookida, siis tulemus peaks jääma igati rahuldav.

   
   
Ja jäi ka. Koduste vahenditega mõõtes on nurgad ilusti täisnurgad ning kogu raam kenasti tasapinnas. Siledale alusele asetades ei kõigu ühelegi nurgale vajutades. 

   
Ühe soojaga märkisin ära ning tegin valmis kohad ratastele.

   
Rattad on taas nö pügihunnikust või siis teise mehe äraviskamisele minevast kolast. Ratta läbimõõt 40mm ning miskise pisut pehmema kummilaadse kattega. Seal veel ka tootekleepsud peal. Raske aru saada, aga juttu tundus olevast 50kg kandevõimest. Kui see tõele vastab, siis minu jaoks on see enam kui piisav. Selliseid rattaid oli mul varuks täpselt 8tk. Tuleb tõdeda, et sellise pingiga töö tegemine on ikka igati nauditav. Kiire, tomu- ja sädemevaba ning võrdlemisi müravaba. 

   
Iga ratta puhul kõigepealt markeriga augu märk ja seejärel torniga punkt keskele.

   
Seejärel puurimine ja keermestamine - kokku 32 korda Big Grin
Vasta

Tummine sirge pind.

         

Matemaatika ja mehaanika, see on puhas rassism, diskrimineerimine ja valgete ülemvõim
Vasta

... ja suure raami "propellerluse vastane võitlus" ning väljaloodimine peale diagonaalide võrdseks ajamist ja enne detailide kokkupunktimist. Reaalselt pole tarvis mingisugustki klaassiledat ja noolsirget töölauda 
https://youtu.be/lbIXQkveJz8?si=RpblcJe7jx8mwlaG
Vasta

Kuna siin mõnel seltsimehel sõrmed sügelevad hirmsalt ja postitused kustuvad vastuseid saamata siis küsin uuesti.Eelmisel lehel räägiti mingitest tabelitest saelindi kiiruse puhul,pole varem kuulnud ega näinud ja minuteada lõikekiiruse määrab lõikeinstrumendi valmistaja,vähemalt treiteradel on nii.
Minu isiklik kogemus stokkeri koneita mkt lindid kõigil neil madal kiirus mingi 20/ms hambad murduvad...Tõstad kiiruse 60m/ms peale ja hambad enam ei murdu vaid kuluvad...Loomulikult hakkasin kõrist kinni koneital ja sealne soovitus lühialt oli,et eemalda saelt mootor ja hakka saagi vändast ringi ajama...ehk nende arvates on 20 kiirus liiga suur ja vaja madalamat kiirust...Tegelikult kõik vastupidi...
Vasta

(Eile, 11:06 AM)muska71 Kirjutas:  Eelmisel lehel räägiti mingitest tabelitest saelindi kiiruse puhul,pole varem kuulnud ega näinud ja minuteada lõikekiiruse määrab lõikeinstrumendi valmistaja,vähemalt treiteradel on nii. Minu isiklik kogemus stokkeri koneita mkt lindid kõigil neil madal kiirus mingi 20/ms hambad murduvad...Tõstad kiiruse 60m/ms peale ja hambad enam ei murdu vaid kuluvad...Loomulikult hakkasin kõrist kinni koneital ja sealne soovitus lühialt oli,et eemalda saelt mootor ja hakka saagi vändast ringi ajama...ehk nende arvates on 20 kiirus liiga suur ja vaja madalamat kiirust...Tegelikult kõik vastupidi...

20m/s 20m/min on ilmselgelt liiga aeglane kiirus mistahes metallisae lindile. Sinna kanti võiks selle ehk hädapärast kruvida mõningate väga kõvade tööriista- ja roostevabade teraste puhul. Tavalise pehme süsinikterase puhul on normaalne kiirus 60-80m/min juures ning isegi seda loetakse lintsae puhul võrdlemisi aeglaseks kuni keskmiseks kiiruseks kui ka pehmemaid sünteetilisi materjale arvesse võtta. Kahju, et Koneita oma tagasisidega nii mööda pani. Ehk jäi mingi info vahepeal ridade vahele kinni Sad ning läks kaduma.

Kuid hea tabel kiiruste valimiseks asub näiteks siin: https://onlinesupply.ca/image/data/blog-...-speed.jpg

Kindlasti tuleks valida materjali paksusele ja profiilile (ümar ja täismetall vs profiil) vastav lint. Nende kohta on hea tabel siin: https://www.dakin-flathers.com/blog/band...-tpi-chart


Loodan, et oli abiks.
Vasta

Jätkan...

   
Järgmisena lõikasin välja tükid statiivide tugipinna ja selle kõrguse reguleerimiseks. Kuna need kaks on omavahel poltidega seotud, siis tuli ka augud sisse puurida. Seda oli mõistlik mingisugusegi täpsuse tagamiseks teha samaaegselt. 

   
Selline tuligi välja. Esialgu natuke kohmakas tundub, kuid pea muud ei suutnud välja mõelda. Ehk siis alumine pool sellest tuleb statiivi postide vahele keevitada ning ülemist saab alumise suhtes üles-alla ning nurga alla reguleerida. Kuivõrd põrand võib olla tööpingi suhtes kaldu nii pikisuunas kui ristisuunas, siis jätsin võimaluse mõlemat pidi reguleerimiseks. Poldid läbivad alumist osa, kuid ülemist osa vaid ühelt poolt. Kõrgust ning kallet reguleerib kolmest mutrist kahe alumise üles-alla keeramisega. Ülemine hoiab tasapinda fikseerituna. Reguleerimisulatus on taas selline valitud, et peaks minu põranda kaldega sobima ning jääb veel ülegi. 

   
Siin mõlemad toed, sest statiive tuleb kaks. Kasutasin olemasolevaid metalli ülejääke, sestap on ka kuju pisut erinev. Funktsionaalsust see muidugi ei mõjuta. 

   
Siin ajasin toed püsti ja aluse suhtes täisnurga alla. Valminud tükid panin ajutiselt vahele, et poste teineteisest õigel kaugusel hoida. Seejärel läksid punktid fikseerimiseks peale.

   
Et mitte suures tuhinas ämbrisse astuda, siis toetuspinna paika seadmiseks ajasin nii sae kui statiivi enda enam-vähem tasasele pinnale, reguleerisin tugipinna keskmisse asendisse ning seadsin kogu krempli kõrguse viimaseks seadistamiseks pingi kruustangidesse kinnitatud nelikanttoru alla. See on reaalne tulevane tugipinna kõrgus. Enne seda paigutasin statiivi alla puuklotsid, mis olid valitud vastavalt rataste kõrgusele. 

   
Mõlemad toed reguleeritud õigele kõrgusele ja punktitud.

   
Siin tekkis kohe ka üks väiksemat sorti tagasilöök disaini osas. Nimelt, et üles-alla reguleeritavat tuge kahe posti vahele paika saada, siis oli reguleerimispoldile vaja seestpoolt ülemist profiili mutter peale saada. Aga kuidas sa selle mutri sinna meelitad ja poldi otsa keerad, kui see asub kahe posti vahel ja seda pole nii võimalik kinni hoida. Poldi pead ei tahtnud hakata alt ära lõikama - idee sellest, et mutter lahti keeramisel maha ei kuku ja ära ei veere, meeldis liiga palju.  

   
Seega võtsin suvalise poldi (eelmisel fotol), panin mõlemale poole hoidmiseks mutrid peale ning punktisin sisemise mutri sisepinnale kinni. Seejärel ajutine polt ära ning läks tagasi kõrguse reguleerimiseks pikk polt. 

   
Nii saab kahe posti vahel oleva ja ligipääsu mitte omavasse nelikanttorusse poldi sisse keerata ilma mutrit kinni hoidmata ning selle väljastpoolt teise mutriga stoperdada.
Vasta

Jääb üle ainult värvida ja umbes säärane asi külge kruvida või kleepida ja siis on üsnagi perfecto  Wink

   
Vasta

Leidlikkuse eest topeltpunktid.

Kuna  kogu teema on hästi läbikaalutud informatsiooni ladu siis küsin infot juurde.

Kas otse 4mm toruseina lõigatud keermestatud ava oleks lahjaks jäänud?

Või neetmutter, mille saanuks ka veel keevitustäpiga ära julgestada?
Vasta

Kuna reguleeritava kõrgusega kokkuklapitavad rulltoed on suht mõistliku hinnaga saadaval, siis tekkis küsimus - mida paksust rauast toed siis tegema hakkavad, kui neid parasjagu lõikamisel toeks vaja ei ole?
Teostus 5. 
Ma ise oleks kasutanud keevismutreid ja need oleks keevitanud välisküljele.  
Palun jätkata.

Maasturite hankimist Ukraina sõjaväele ja nende remonti meie Põhja-Tallinna töökojas saad toetada läbi Toeta Ukrainat MTÜ a/a EE387700771008885941. Selgitusse maastur Ukraina kaitseväele.
Vasta

(11 tundi tagasi)Telc Kirjutas:  Leidlikkuse eest topeltpunktid.
Kuna  kogu teema on hästi läbikaalutud informatsiooni ladu siis küsin infot juurde.
Kas otse 4mm toruseina lõigatud keermestatud ava oleks lahjaks jäänud?
Või neetmutter, mille saanuks ka veel keevitustäpiga ära julgestada?
M10 poldid läksid sisse. Kardan, et 4mm toru seina paksust oleks väheks jäänud. Teise mutriga pingutamisel oleks keerme verm või hiljem tuksi keeranud. Minu puhul kipub jõud tihtilugu peast ette jõudma. Rattad lähevad alla M4 väikeste kruvidega. Nende puhul küll muretsema ei pea. 
Neetmutter oleks ehk täitsa teemaks olnud. Aga neid polnud kahjuks riiulist võtta. 

(10 tundi tagasi)isandpauk Kirjutas:  Kuna reguleeritava kõrgusega kokkuklapitavad rulltoed on suht mõistliku hinnaga saadaval, siis tekkis küsimus - mida paksust rauast toed siis tegema hakkavad, kui neid parasjagu lõikamisel toeks vaja ei ole? Teostus 5. 
Ma ise oleks kasutanud keevismutreid ja need oleks keevitanud välisküljele. Palun jätkata.
Mulle poe toed ei meeldi. Kuigi teevad töö ära, on nad siiski kas "vedelad" (valmistatud minimaalse koguse materjaliga) või jääb tõesti kuskilt mõni detail vajaka. Teiseks ei viitsi sugugi mööda poode tiirutada ja sobivat otsida. Veel enam, et tihtipeale pole kohapeal seda, mis veeb lubab. Kolmandaks on eesmärk ikkagi metallitööd õppida ja võimaluste piires oma mõtlemisvõimet arendada. Mitte pelgalt õppimise pärast, vaid ka sellepärast, et tõesti meeldib. Ja mida rohkem välja hakkab tulema, seda enam meeldima hakkab. Ning kui tulemuseks on enda soovi järgi toimiv asi, siis see ongi ju eesmärk. Materjali valik on tõepoolest natuke üle võlli, kuid taas kasutasin seda, mida oli parasjagu võtta ning mis mõõtudelt sobis.
Kui päris aus olla, siis sekundaarset otstarvet ma neile planeerinud ei olegi. Aga miks mitte millegi pikema ajutiseks hoiustamiseks põrandast kõrgemal või kahe toe vahele 30cm laiuse prussi panemisel töötasapinnana kasutada. 
Googeldasin mis on keevismutter. Häbi tunnistada, aga ei teadnudki, et sellised asjad olemas on Rolleyes . Teoreetiliselt oleks võinud tõepoolest kasutada. Kuid siis poleks nähtav välispind enam nii puhas jäänud. Sinna nelikanttoru sisse mutrite sudimise ja kinni punktimisega pisut tegemist oli, aga tulemus seda väärt ning kogemuse võrra rikkam.

Esimese kihi kollast värvi sain ka peale. Värvimise ajaks keerasin rataste kinnituskohtadesse pikemad poldid sisse, mille peale see kuivamise ajal toetub. Üks-kaks kihti tuleb kindlasti veel peale kanda. Siis peaks juba hea jääma.
   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: isandpauk, pat1, 1 peidetud kasutaja(t), 2 külali(st)ne