lisatulede juhtmete teema
#1

Ostsin Hella Rallye 3000 lisatuled. sees on 100 W pirn.
mõtlesin igasuguste ühendamisvõimaluste peale ja jõudsin järeldusele,
et sel korral ei taha hakata salongis juhtmetega möllama, teinekord
kui niigi vaja lammutada, siis vean juhtmed korralikult salongist ka.

laisa inimese võimalused sellised:
1) praegu puuduva tagumise udutule jaoks on juhe taha otsa veetud. ostan nii palju juhet, et saan auto tagumisest otsast väljast põhja alt juhtme ette tagasi tuua ja ühendan sinna külge kaugtuled. lisana võib juhtme auto põhja külge lasta kivikaitse mastiksiga, mis ühtlasi juhet kaitseks

+ lihtne, kasutust saab seni mõttetu tagumiste udutulede lüliti salongis, lisatulesid saab oma suva järgi lülitada, midagi ei pea lammutama

- mõttetu on vedada juhet nii pikalt, väljas on juhe ilmastikumõjudele valla

2) ühendan lisakaugtuled praeguste kaugtuledega ning lisan ekstra-lüliti kapoti alla originaal tulede ja kaugtulede vahele.

+ kaugtulesid lülitada lihtne, juhet ei pea palju vedama
- kapoti all peab käima tulesid lülitamas (kuid samas, pean ma ju katteid niikuinii maha võtmas käima, seega pole raske kapoti alla korraks kiigata)

sellised variandid siis. kumb oleks teie meelest mõttekam?

aga peamine põhjus, miks kirjutan on järgmine:

kui ma ühendan kuhugi taha 2 x 100 W tuled ning ütleme, et ma valin variandi 2, kas siis mingit juhtmete/kaitsmete/lülitite sulamise ja suremise ohtu ei teki seoses vooluhulga suurenemisega? ühesõnaga, kas tohib nii palju võimsust panna mingi süsteemi taha, mis tegelikult on mõeldud vähema võimsuse jaoks ? (kaugtuli ju 55 W, kõik tuled ühendatuna peaksid juhtmed edastama 310 W jagu elektrit!)

segane sai, aga ju mõistate.

äkki kellelgi veelgi paremaid ideid?

U.

Facebook @accelerista
Instagram @accelerista
www.accelerista.com
Vasta
#2

Tee kohe õieti eraldi relee ja juhtmetega tuleb kokkuvõttes vähem tööd ja ka odavam. Enamikul juhtudel on tänapäevaste autode elektrisüsteemid arvestatud ainult vajaliku koormusega ja lisatulede ühendamine ilma releeta koormab liikselt lülitit ja juhtmeid.
Vasta
#3

Kas generaator peab sellisele koormusele vastu?
Mina ei soovitaks kumbagi varianti, sest vool esimesel juhul selles tagumise udutule juhtmes hakkab olema ligikaudu 14 A, kui tuled juba põlevad ja veel rohkem, kui tuled alles hakkavad põlema (hõõgniitide takistus külmas olekus on väiksem, kui töörežiimis). See salongis asuv lüliti on ~20W pirnile, mida läbiva voolu tugevus ei ületa tööolukorras 2 amprit. Pealegi on sellel juhtmel mingi takistus, arvatavasti oomi murdosades, kuid ikkagi tekib selles pingelang. Arvutades välja lampide takistuse ,,soojas\" olekus selgub, et see on ligikaudu 1 oom, mistõttu väikegi takistus tulede ahelas tekitab suhteliselt suure pingelanguse ja seega energiakao. Teise variandiga (küll mitte päris täpselt sama, lihtsalt
olemasolevatesse tuledesse olid müümise ajaks võimsamad lambid pistetud) on isiklik kogemus. Kaitsmeplokis sulasid tulede releed pesade
külge, nii, et nende eemaldamisel tuli nuga ja kruvikeerajat kasutada.

Kui tulesid juurde ühendada, tuleks ikkagi uued juhtmed vedada. Harilikult soovitatakse ühendada suuremate energiatarbijate juhtmed akuklemmidega. Kahjuks ei oska öelda, kas antud juhul on see õige lahendus või mitte, kuid kui on, tuleks võimalikult aku + klemmi lähedale panna kaitse, juhuks, kui juhe näiteks enne releed kerega lühistub.
Kaitse peaks olema kuskil 1,2..2 kordse (tulede lülitamise hetkel on vool
mitmeid kordi suurem, kui tööolekus) vooluvaruga, seega kuskil 20..30 ampri ringis. Pärast kaitset tuleb relee, mida võib juhtida sellest salongis asuvast lülitist. Relee väljundist lähevad juhtmed tuledesse. Mass on soovitav samuti otse aku miinusklemmilt tuleva juhtmega tekitada, sest
autokere pole just kõige väiksema aritakistusega metallist ja tulede ning mootori massiühenduse (selline lapik mitmekiuline juhe arvatavasti) vahele võib jääda värviga kaetud liitekohti jms.
Vasta
#4

aitäh vastuste eest.
eelmise tulede omanikuga rääkides selgus, et tema kasutas oma astral
neid tulesid just variant 2 moodi (ca aasta). aga eelnevast jutust lähtudes
ei julge ma enda autoga sellist eksperimenti teha. seega jääb esialgu
see variant, et uued juhtmed otse aku pealt, relee vahele ja releed
juhin selle udutule lüliti kaudu. ja relee juurde toon juhtme ikkagi tagant
otsast ette tagasi, selliselt pääsen salongipolstrite jms lahti kiskumisest.

aga siit siis konkreetsemad küsimused:
1) milline see relee olema peaks (võimalikult konkreetsed näitajad) ja kust osta saab!?
2) võibolla on kellelgi elektriskeemi sellise tulede paigalduse kohta?
3) ... veel soovitusi/kommentaare

Facebook @accelerista
Instagram @accelerista
www.accelerista.com
Vasta
#5

1)Näiteks midagi sellist http://www.oomipood.ee/index.php?t=k_ki&i=960PCB#
Kahjuks pole juhtimisvool (operating current) teada, kuid ega ta üle ampri ilmselt pole. Samuti sobivad muud autode tulereleed. Kui need on arvestatud 2 korda 50W jaoks, tuleb lihtsalt kummagi tule ahelasse eraldi relee panna.
2)http://www.hot.ee/hkraav1/tuled.bmp
Kaitse peaks olema relee nimivoolust väiksem või sellega võrdne. Kas selle udutule lüliti ahelas on kaitse? Kui pole, tuleks sinna mingi mõneamprine igaks juhuks panna. Diood on ainult tulede väljalülitamisel relee poolis tekkiva eneseinduktsiooni elektromotoorjõu kahandamiseks.
3)Kas generaator ikkagi kannatab sellist lisakoormust?
Kõige raskem hetk on pärast käivitamist, eriti külmaga ja pimedas, kui
aku on käivitamisest küllaltki tühi, mingid soojendused tahavad ka voolu
ja kõigele lisaks põlevad veel tuled. Paremal juhul pole madalatel pööretel laadimist, halvemal juhul küpseb midagi ära. Teine raske moment tekib, kui tuled pärast mootori seiskamist sisse peaksid ununema, akut koormatakse pidevalt kuskil 14 A vooluga (vähemalt siis, kui aku veel tühjaks pole läinud), mis on 70Ah aku puhul kahekordne lubatav tühjendusvool. Tegelikult mõõdetakse aku mahutavust 1/20 nimivooluga koormates ja käivitamisel on vool ~150...300 A, kuid seda lühiajaliselt.
Igaks juhuks oleks hea konsulteerida mõne autoelektrikuga, kes iga päev selliste asjadega tegeleb.
Vasta
#6

Kuldreegel:
Kõik voolud mis on üle 40-50W /4-5A läbi relee(de).
Relee juhtimiseks vajalik vool on 0,..A mis ei kahjusta midagi, ega kedagi. 2x100w tuled tarbivad 16A, lülitus-läbipõlemishetkel rohkemgi ja sellisele voolule ei pea enamus lüliteid vastu. auto enda tehase lülitid veel vähem (lisaks veel orig. tuled!)

Võtad ikka akult (kaitsme blokist) jämedama juhtmega +voolu, kohe algusesse kaitse (siis Sinu puhul 20A) vahele, releesse sisse jne jne. Signaali relee juhtimiseks \"hammustad\" kaugtulede juhtmest.
ise olen oma 10 komplekti ehitanud, toimivad kõik. Tartu kandis võin aidata.


Vasta
#7

Seega täiendus minu pakutud skeemile, selleks, et lisatuled lülituksid koos kaugtuledega, tuleb relee juhtimiseks vajalik signaal (kiri ,,lülitist\")
võtta kaugtulede relee väljundist (st. tulede poolt).

Tänud, foorumlane Hulgus!
Vasta
#8

nüüd asi nii kaugel, et tuled pole küljes ja ei tule ka.

1) genekas tõepoolest ei kannata 2 x 100 W lisakoormust, 2 x 55 W oli OK
2) rallye 3000 on liiga suured ja rasked pisikese mitsu stangele

ehk siis enne kui ostate omale suured ja ilusad lisakaugtuled, siis
veenduge, et teie auto kauni plastikstange taga peituks ka tükk
metalli, mille külge need lisakilod toetuda saaks. kõnealused tuled
läksid hoopis ühele jeepile ning ise otsin endale mõned pisemad Smile

tänud kõigile, sain palju targemaks

U.

Facebook @accelerista
Instagram @accelerista
www.accelerista.com
Vasta
#9

Plaan panna nivale lisatuled katusele, aga mis valemiga on keegi pannud kust kuhu juhe jne.
Kas panna relee ka kuskile või võtan lihtsalt salongist tulelüliti alt voolu ja aitab.
Vasta
#10

Ega Sa juhuslikult eelnevat läbi ei lugenud?

ps. Lisatuled katusel, ei sobi ametliku TÜV-ga, sest esiteljest tahapoole ei tohi seaduse järgi LISATULESID installida. Ostad spets töötuled (markeering tuleklaasil), teed eraldi lülituse ja ongi asi ametlik. Tegelikus elus olid "kauged" katusel isegi "Rollingutel"


Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne