Veel üks omamoodi transpordivahend NSVL-i ajal.Paremini säilinud masinad leiavad kasutust ka tänapäeva ettevõtetes.Ja vast on töös ka
pildi peal olevast masinast vanemat mudelit,kumerama kabiini ja Gaz-51 ustega.
Pildil olevat mudelit käitab Gaz-52 mootor,küttenorm tunnis 7 liitrit.
Vedavad rattad olid esimesed.Kasutati Zil-130 tagumist silda õli piduritega ja reduktorile oli tehtud pool pööret.Mudeli tähistus 40814.
Tõstejõud 5 tonni.
Ja vast on töös ka
pildi peal olevast masinast vanemat mudelit,kumerama kabiini ja Gaz-51 ustega.
Meie varjupaigas on just selline. Otsime talle pingsalt sellist lisadetaili, millega saab troppidega tõsta, nn. nool. Kinnitatakse kahvlite asemele, ülemise vöö külge. Kas keegi omab infot nimetatud detaili leidmiseks?
(Seda postitust muudeti viimati: 03-11-2005, 19:41 PM ja muutjaks oli Sillu.)
Tartu mööblikombinaadis töötasid veel 80.-tel aastatel (minu viimased mälestused 80.-te esimesest poolest) kaks analoogset, kuid hoopis suuremat aparaati. Väliskuju oli neil väga sarnane juba mainitud vanema, kumera versiooni omaga, kuid sellest GAZ-51 mootoriga liikurist silma järgi ca 1,5 korda suurem. All olid neil MAZi sillad (juhtsild mälu järgi MAZ-200 oma) ning jõuallikaks ühel nendest masinatest töötand juhi sõnul ZiS-150 mootor. Mis isenditest saanud on, pole mulle teada, kuid kardetavasti võivad nad olla kõige kaduva teed läinud
Aga muidu selline kandilisema kujuga aparaat, nagu kaasfoorumlase Arvi100 poolt lisatud pildil, on ka minu töökohas siiani kasutusel
(Seda postitust muudeti viimati: 03-11-2005, 20:59 PM ja muutjaks oli Edel.)
Neid,nagu siin pildil kujutatu,on veel küll töötamas,isegi minu töö juures üks selline liigub ja Septembri kuus tänavu oleksin Jüris sellise peale peaaegu tööle saanud.
Too Jüris olevad pidid päevas 30 liitrit kütet võtma,kasutati bensiini 91-te.
Aastaid tagasi töötasin Tallinnas Kopli 98 ja hiljem Betooni 18 (Universal Industries AS),sealgi oli selline,suhteliselt uus,1992aasta vl,paar aastat oli seisnud kuuri all ja täiesti paljaks varastatud. Lõpuks putitati asi tööle. Sai isegi paaril korral teda tsehhist välja ja pärast sisse aetud.
Kõva masin oli,mootor töötas 4 aastat peaaegu tõrgeteta,ei vahetatud selle aja jooksul ei õli ega jahutusvedelikku,talvel -10 kraadiga läks käima nagu nalja. Ainus viga oli see,et kui soojaks läks,hakkas hüdraulika igalt poolt läbi ajama ning kui suvel palju tööd oli,läks 10liitrit kahe nädalaga.
Too pildil olev on ühe tõstesilindriga,Universal Industriesil oli kahega.
Olen kuulnud,et tehniliselt korras olevad masinad suutsid ka 6 tonni vabalt tõsta,kuigi tehas lubas 5t.
Toodetud olid enamik neist masinaist (k.a.40814) Lvovi autolaadurite tehases.Kel kasutada "Kratkii avtomobilnõi spravotšniku" väljaanded,saavad ka muid tehnoandmeid vaadata (ise enne homset enda omade juurde ei jõua).Toodeti neid peamiselt jah GAZ-i ja ZiL-i agregaatidel,kuid oli ka MAZ-i ja koguni BelAZ-i alusel.
(Seda postitust muudeti viimati: 03-11-2005, 22:10 PM ja muutjaks oli hulgus.)
Osad selliseid tõstukid on monteeritud ka nõuka ajal Vasalemmas, teatud riigiasutuses. Info siis pärit antud "asutuse" tööliselt, kes meie õue peal analoogset tõstukit nägi.
Kõige väiksemad nõuk päritolu bensiini mootoriga tõstukid olid pärit Armeeniast, tehase markeeringu järgi ERAZ-e tootvast tehasest. Varustatud moskvitch 412 mootori ja hüdraulilise jõuülekandega. Tõstejõud maks 1tn, maks tõstekõrgus 3 meetrit. Monteeritud teada tuntud Armeenia kvaliteediga. Pideva hoolduse ja armastusega oli võimalik sellist aparaati aastaid käigus hoida ja sellega isegi igapäevaselt tööd teha.
Aparaadi üks suuremaid plusse oli selle imeväike gabariit (pikkus alla 3m, laius 1,4m) ja manööverdusvõime. Suureks miinuseks 10" rattad, mis 2,5 tn koormuse all tahtsid pidevalt maa sisse kaevuda ja keeldusid ületamast ka väiksemaid takistusi.
Vähemalt sai äsja tööle asunud noor laohoidja, hea koolituse mosu mootori ehitusest ja omapäradest, näiteks pidi selle bensupumbale ehitama eraldi vesijahutuse (plastpudel+klaasipesu voolik). Kasutatud hiljem palaval suvel ka muudel Moskva/izevski autotehase toodetel
Veidi OT, aga pildi tagaplaanil paistab üks roheline Pobeda.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Spravotšnike alusel tootis Jerevan ainult väikesi tõstukeid (sapaka ja Mosse mootoritega),suuremad tulid kõik Lvovist.Nö keskklassi masinad kasutasid GAZ-i või ZiL-130 aluseid ja 51/52 mootoreid,paar suuremat mudelit (4028 ja 4070) olid MAZ-500 agregaatide ja ZiL-i mootoriga.Kuningaks gammas oli mudel 7806,mille tõstevõime 25 tonni,tühimass üle 37 tonni,šassii pärines BelAZ-540-lt ja mootoriks oli sel JaMZ-238.
arvi100 Kirjutas:Veel üks omamoodi transpordivahend NSVL-i ajal. Paremini säilinud masinad leiavad kasutust ka tänapäeva ettevõtetes. Ja vast on töös ka
pildi peal olevast masinast vanemat mudelit, kumerama kabiini ja Gaz-51 ustega.
Võrdluseks siis tõstuki ja 51 uks. Tõstuki uks on sirge (tasapinnaline), Gaz-51-l aga kumer. Tõstuki ukse alumised nurgad on kaarjad, Gaz-51-l on tagumine nurk kandiline. Seega väide, et vanem tõstuk on Gaz-51-he ustega ei pea paika. Tal ikka täitsa omad uksed.
(Seda postitust muudeti viimati: 21-04-2006, 12:32 PM ja muutjaks oli arvi100.)
Kelm Kirjutas:Seega väide, et vanem tõstuk on Gaz-51-he ustega ei pea paika. Tal ikka täitsa omad uksed.
Jah,minu väide ei vasta tõele.Ainuke ühine detail on ukse välis käepide
ning kui fotosid võrrelda siis on sarnane ka akna kolmnurk.
Lisa siia ka kaasfoorumlase Maniwald`di foto vanemat tüüpi tõstukist,
kus on paremini näha uste erinevus.
Kus juures Jõgeva Tuletõrje hoovis seisis sama marki tõstuk pikemat aega
ja kui suutsin fotograafi pildistama viia oli tõstuk kadunud.
Ma mäletan, et sellised liikusid ringi ka Tartu eksperimentaal ölletehas(nüüdne A.Lecoq), vedasid kaupa ja muud asju sinna kuhu vaja.
Neid oli vist ölletehasel 3-4, kuid vöis olla ka rohkem.
nad olid kasutusel kuni 92-95 aastani ei ole selles aga nii kindel ühti, ehk teab keegi rohkem sellest rääkida.
Sillu ja Co, kel reaalne kogemus, andke nõu. Olen ostmas omale eelmainitud tõstukit ja valida on uuema ning vanema kabiini vahel (siis need 51/52 mootoriga. Tea kumbast parem väljavaade on? Ja kas mulle ainult tundub, et ümaram/vanem on kuidagi kobakam?
Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Kui on valida,siis ikka uuem tüüp ja hea oleks kui mastil on kaks tõste-
silindrit.Väljavaade uuemal parem ja ka soojendus etem,kui masin
leiab ka talvel kasutust.Nõrk koht on reeverskast.Minu omal murdusid
peavõllil hambad ära,kui nüüd õieti mäletan,varustaja uut võlli ei saanudki ja tegime kardaani ringi.Sõidad nagu veoautoga,ainult käigud
on valepidi.Korralik Gaz 53-me käigukast kestab ka eduliselt.