Postitused: 57
	Teemad: 33
	Liitus: Sep 2005
	
Maine: 
0
	 
	
	
		Asi järgmine-kasutada on selline massilüliti, mille korpus on musta värvi plastmassist, peal on selline väike nn toruke, kuhu torgatakse punast värvi plastmassit võti. Lüliti all on kaks nn klemmi, kuhu kinnituvad mutriga kaks kõrgepinge juhet. Üks juhe tuleb starterist lülitisse, teine juhe läheb massi(antud juhul keresse). Kui süüde ja mass on väljas ei toimu käivitamisel midagi(starterit taha ei võta), kui aga auto käib ja nüüd mass välja võtta, siis auto välja ei sure(mootor ei seisku). Kord  seiskub kord mitte. Ainult tahhokas hakkab imelikult võnkuma, auto mootor töötab edasi. Siit küsimus, et kas massi väljavõtmisel töötava mootoriga peaks mootor seiskuma? Või äkki on vigane hoopis massilüliti? Kas kellelgi on äkki kogemusi sellise massilülitiga(peaks olema selline nagu on enamikel võidusõiduautodel). Autoks on Gaz 52 
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Postitused: 776
	Teemad: 571
	Liitus: Dec 2002
	
Maine: 
37
	 
	
		
		
		
		31-01-2006, 15:52 PM 
(Seda postitust muudeti viimati: 31-01-2006, 15:59 PM ja muutjaks oli 
valdo.)
 
	
		Massilüliti eesmärk on lahutada peamine vooluallikas - aku - vooluahelatest, et lühise korral ei läheks seisev auto põlema või saaks sõidu ajal põlemaläinud juhtmete korral aku süsteemist kiirelt lahti ühendada ja nii tulekahju põhjuse elimineerida. Aku sisetakistus on lihtsalt nii väike, et ta on võimeline lühiühenduse korral jämedadki trossid hõõguma võtma, rääkimata peenikestest juhtmetst.
Starteri ja massi vahel ei ole see lüliti Sul teps mitte, ikkagi reeglina aku miinusklemmi ja massi vahel (kui pole tegemist just vanema autoga, millel pluss keres). Massilüliti lahutamine võrdub olukorraga, kus akul üks juhe pealt ära võtta.
Samuti eksisid Sa selles, millised juhtmed massilüliti all on - need ei ole teps mitte kõrgepingejuhtmed, kuigi nad nendega veidi sarnanevad. Kõrgepingejuhtmel on reeglina peenike kiud ja paks isolatsioon, akujuhtmetel (akust starterisse ja akust massi) aga on kiud jäme ning isolatsioon tavaline õhuke. Lihtsalt auto käivitamise ajal on voolutugevus seal juhtmes meeletu, mis nõuab jämedat kiudu.
Kui Sul mootor seisab, on aku Su autol ainus vooluallikas. Kui mootor aga töötab, on vooluahelas aga kaks vooluallikat - aku ja generaator. Ning loomulik on, et aku ahelast väljavõtmise korral (massilüliti lahutamise korral) jääb generaator voolu andma ning mootor selle vooluga edasi töötama! Kõik (vähemalt Vene) autod käitusid selliselt, kuigi mootori töötamise ajal ei ole soovitav siiski massilülitit välja võtta.
	
	
	
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9,  oleme septembris avatud L,P 11-18
 
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Postitused: 565
	Teemad: 43
	Liitus: Dec 2005
	
Maine: 
1
	 
	
	
		väga segane jutt! Sellise kirjelduse järgi on tegu mingi sossepa juhtmearetusega ja el.süsteem tuksi keeratud!"Üks juhe tuleb starterist lülitisse, teine juhe läheb massi(antud juhul keresse)" sellisel juhul peaks olema lühiühendus mida üldse olla ei tohiks - starteris ikka + ju! Väga segane!
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Postitused: 3,181
	Teemad: 61
	Liitus: Jan 2003
	
Maine: 
37
	 
	
		
		
		
		31-01-2006, 15:56 PM 
(Seda postitust muudeti viimati: 31-01-2006, 20:08 PM ja muutjaks oli 
hulgus.)
 
	
		edit:
post kustutatud, tasub tähelepanelikult lugeda
T
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Postitused: 57
	Teemad: 33
	Liitus: Sep 2005
	
Maine: 
0
	 
	
	
		Sorry ajasin nats sassi küll nüüd jah selle juhtme süsteemi. Ikka nii on jah et aku miinuskleemi ja massi vahel on ühendus. 
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Postitused: 57
	Teemad: 33
	Liitus: Sep 2005
	
Maine: 
0
	 
	
	
		Aga kuidas saate aru sellest lausest ning kuidas teha siis valmis selline ühendus. Peavoolulüliti peab olema mehhaaniliselt lülitatav, katkestama kõik vooluahelad (aku,süüde,generaator) ning seiskama mootori.
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Postitused: 57
	Teemad: 33
	Liitus: Sep 2005
	
Maine: 
0
	 
	
	
		Ühesõnaga ja kokkuvõtlikult ei ole siis võimalik selline asi, et ühest peavoolu lülitist saaksin ma katkestada kõik ahelad, st aku, süüde ja genekas. Ikkagi on siis vaja teist lülitit vahele, millega katkestada ära teine vooluahel?(süüde, genekas)
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Postitused: 57
	Teemad: 33
	Liitus: Sep 2005
	
Maine: 
0
	 
	
	
		Aitäh asjalike vastuste eest. 
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Postitused: 205
	Teemad: 11
	Liitus: Oct 2002
	
Maine: 
1
	 
	
	
		Kas see pole mitte nii, et genekast läheb juhe aku (+) klemmi peale (et teda laadida), sealt jäme kaabel starterisse ja alles starteri klemmi pealt igale poole mujale. Kui nüüd panna lüliti sellele aku ja starteri vahelisele jämedale (+) kaablile, siis sealt välja lülitades peaks küll kõik tummaks jääma. Igatahes kui minu liikuril starteri juhtme klemm murdus, siis oli kohe kõik pime ja vaikne. Võibolla käib teistel autodel teistmoodi, aga selline skeem toimib ka ja lüliti kirjeldatud kohas peaks samuti oma ülesannet täitma.
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Postitused: 205
	Teemad: 11
	Liitus: Oct 2002
	
Maine: 
1
	 
	
	
		Ridade vahelt võis välja lugeda, et küsimuse all on mingi võistlusauto ehitamine ja et tehnilised tingimused näevad ette armatuurlauas sellist paanika-pealülitit, kuhu surudes kõik vait jääb.
Genekast tuleva voolu puhul on ju üsna ükskõik, kas ta siseneb süsteemi aku klemmi või starteri klemmi kaudu. Kui ühendada ta aku (+) klemmi peale, siis saabki sellise pealüliti panna aku ja starteri vahele.