VW Golf GTI MKI 1,8 \'83 \"Ary\"
#1

Et kõik ausalt ära rääkida, tuleks alustada sellest, et kaks suve tagasi oli mu liikumisvahendiks üks esimese põlvkonna kollane Golf GTI. Masin polnud küll minu oma, aga omaniku loal liikusin ma sellega küllaltki palju ringi ning osalesin ka mõnedel autoorienteerumise etappidel (mingil hetkel olime vabariigi parima viie meeskonna seas). Mulje jäi GTIst väga positiivne: kaalu veidi üle 800 kilo ja võimsust 110 hobujõudu. Nagu omanik kommenteeris: \"mehaaniline vahend naeratuse tekitamiseks näole\" ja ega ta väga palju eksinudki. Pildil siis MAR ühel Otepää autoorienteerumise etapil, 2001.aastal.

[Pilt: 1.jpg]

Kuigi sügisel läks MAR (numbri viimased tähed) õigele omanikule tagasi, jäi soov midagi samalaadset omada siiski alles. Samas näitas KB sirvimine, et korralike esimese põlve (1976-1983) GTI-de valik on küllaltki väike, pealekauba on nende kasutamine ringrajal ajanud säilinud eksemplaride hinna üpriski kõrgeks. Ka ei ole olemasolevate tehniline seisund just parim. Kõigele lisaks oli va rahakott suhteliselt õhuke ja nii tuli esialgu piirduda kahe Ford Escortiga (millest ühe kohta siin foorumis ka pikemalt lugeda saab). Huvilistele teadmiseks: Escort MK2 projekt jätkub võimaluse piires lähiajal.

Millalgi eelmise aasta oktoobris mööda Räägu tänavat jalutades jäi mulle ühes hoovis silma aga üks tumehall GTI, mis ühes hoovis seisis. Üle aia piilumise järel jäi mul üle vaid ohata ja edasi vantsida. Talvel kodusel lumerajal veel ühe külapoisi tavalise Golfiga ringi tuhisemise järel oli veel pikaks ajaks mõtlemisainet, et mida GTI veel sama raja peal teinud oleks...

Millalgi märtsi alguses jäi KB sirvimisel silma aga üks kuulutus, mis mainis Tallinnas müüdavat GTI-d, puudusteks olid märgitud katkised klaasid ja puuduvad numbrid. Omanikuga kontakteerudes selgus, et masin seisvat eelmise aasta suvest mainitud põhjustel ja et hind on 6,5K. Kutsus ka vaatama, aga et raha oli läinud äsja digitaalkaamera ostmiseks, siis jäi see tegemata.

Aprilli alguses tekkisid aga mõningad finantsvahendid, mille sihtotstarbeks sai määratud siis endale liikuva GTI muretsemine. Mõningad otsingud töid välja kolm isendit, neist üks siis salatiroheline \'79.

[Pilt: PICT3420.sized.jpg]

Lisaks olid veel juba tuntud MAR aastast \'82 ja KB-s olnud masin. MARi olukord oli vahepeal küll oluliselt halvenenud: sisse oli sõidetud vasak esinurk, lõhutud esiklaasi, ära varastatud udukad ja veel üht teist. Küllaltki vohav rooste ka lisaks sellele.

[Pilt: mar.sized.jpg]

KB masina omanikuga kontakti võtmise järel selgus, et auto on siiani alles. Aadressi pärides selgus, et tegu oli sama Räägu tänava masinaga, mida ma oktoobris nägin. Lähemalt vaadates nägi masin välja veidi kulunum kui üle aia. Siin-seal veidi roostet, katkine küljeaken ja mõrad esiklaasis, lisaks veel all siledad kummid ja miskid vanad BBSi valuveljed. Käima ei õnnestunud masinat küll panna (aku oli tühjemapoolne), kuid kiire kontroll näitas, et midagi kusagilt ei tilkunud ega immitsenud ja et ka armatuuris olev kompuuter töötas (tähistatakse lühendiga MFA). Samas jäi kahtlus sissepritse osas, kuna paagikorgi asemel oli mingi kalts ja vesi ei mõju pritsele just positiivselt. Pealekauba oli üks Golfiga rahvarallit sõitev tuttav öelnud, et bensiinis olev vaik tikub ummistama nii pihusteid kui ka pritsungi jagajapead, nende puhastamine on aga paras pähkel. Kõige rohkem tekitasid küsimärke aga kolm roostemulli katuses, mille välimus eeldas nende all olevat auku. Muud Golfile tüüpilised roostekohad olid aga korras. Siin on Golf eelmise omaniku hoovis.

[Pilt: masin.sized.jpg]

Nädalaks hiljem sai siiski kokku lepitud masina käivitamise aeg. Nädalavahetusel leidsin ma ka kodusest raamatukogust ühe materjali K-Jetronic sissepritsete kohta, mille sisu andis kindlust, et vähemalt selle poolega muretsema ei pea. Ka katuse remondi osas soovitasid paar tuttavamat töömeest mitte muretseda.

Käivitamine aga läks sujuvalt: veidi voolu teiselt autolt ja pärast 10 käivitamiskatset võttis mootor hääle ülesse. Õli ja laadimistuled kustusid praktiliselt kohe, summutist tuli käivitamise järel õrn suitsupilv, mis viitab kulunud klapisääre tihenditele. Esimese probleemina andis endast märku veidi lekkiv radikas ning juba sees pidureid proovides põhja vajuv piduripedaal. Sellest hoolimata sai järgmiseks päevaks kokku lepitud ARK-sse minek.

ARKI sõit läks puuduvatest numbritest hoolimata probleemideta, kuigi asutuses endas võttis letini jõudmine aega ligi kolm ja pool tundi (muide, suvel pidi mõnikord järjekorras olema kuni 250 inimest korraga). Omanikuvahetus pluss uus tehniline pass läksid maksma 1200, kuid õnneks oli omanik nõus valuveljede talle jätmise eest selle summa nõus ise tasuma. Vastutasuks sain autole alla plekkvelgedel talvekummid, mis on praktiliselt uued Smile

Samal õhtul sai tehtud ka kindlustus (uuele autole võib teha kohe kehtima hakkava kindlustuse) ning masin suundus Lõuna-Eesti poole. Puuduva klaasiga +3 juures sõita on muidugi omaette elamus, eriti veel, kui soenduse mootoril on üksainus kiirus. Samas mingeid muid probleeme ei olnud, Viljandisse jõudmine võttis aega alla kahe tunni.

Hilisemad uuringud on juba aidanud leida lammutuse, kus küljeklaas 100 krooni eest saadaval (ametlikust esindusest seda enam ei saa), samuti on kohe-kohe ühes teises lammutuses juppideks minemas tavaline 1,6 Golf, nii et sealt peaks saama siis puuduva ukselingi ja veel mõned vidinad. Nii esimesed kettad kui tagumised trumlid vajavad mingil hetkel vahetamist. Auto kindalaekast tuli välja ka originaal tehaseraamat, lisaks sellele veel ka pisike infobuklett autos oleva MOMO rooli ja masina all oleva sumbuti kohta.

Ülevaatusel said ka kinnitust katuses olevat roostekohad, põhja all on väike auk juhi jalge all. Veidi on roostet ka parema tagumise tiiva alumises servas. Samas on kogu masin (20 aastat vana!!!!) originaalvärvis. Spidomeeter näitab 217500 kilomeetrit, mis võib olla ka tõsi. Saksamaalt on ta siia jõudnud 1997.aasta sügisel, seal liikus ta Stuttgardi ümbruses ja kandis numbrit ES-PS 555. Eestis olen mina neljas omanik, varem kandis sõiduk numbrit 854 A.

[Pilt: PICT3565.sized.jpg]

Hetkel on plaanis teda siis veidi kõpitseda ja suveks endal liiklusvahendiks teha. Et seda pole keegi eriti modifitseerinud, siis üritaks seda olukorda hoida ja jätta ta suhteliselt standartseks. Tunnistan ausalt: igasugu tiivakesed, kulmud ja madaldamine jätab mind külmaks.

Pilte näeb siit: http://vmh.ee/gallery/aspelund

Asp,
foorumi
kõige pikema eepose
omanik Wink



Vasta
#2

Hea valik, õnnitlen Smile
Golf on igati hea auto, kui tahad ise teda putitada ja ei lähe ka kalliks kätte.
PS Kahjuks on endal 91 aasta Golf II ja seda 1,6 mootoriga ( loe : igav ), seega ei hakka konkureerima pikima eepose kirjutaja tiitlile Toungue
Vasta
#3

Päris hea isendi oled leidnud. Tundub parem kui se salatiroheline, mida me vaatamas käisimeWink Muide ka viimane on nüüdseks juba uue omaniku leidnud.
Ära Sa siis auto välimust ära riku ja nael kummi...
Smile
Vasta
#4

Möödunud nädalavahetusel jäi siis metsas tegutsemise vahel veidi aega ka Golfiga tegeleda. Kulutused ulatusid seekord 265.- kroonini, neist 100 krooni siis lammutustes ostetud ukse eest, teine 100 uus õhufilter ja 65 krooni eest veel ka lihvketas rooste hirmutamiseks.

Lammutustes ostetud uksel oli üks hea omadus: sel oli terve küljeklaas, mis 20 minutilise töö järel nagu valatult ARY purukslöödud parema klaasi asemele sobis. Klaasi värvitoon on küll veidi teine (mu Golfil on originaalis õrnalt rohekas), kuid siiski parem, kui mitte midagi. Lisaks sellele sain tagavaraks veel uue kolmnurga klaasi ja klaasitõstuki mehanismi, nii et olemas siis ka esimesed varuosad. Selline oli siis lammutusest toodud uks:

[Pilt: uks.sized.jpg]

Uus õhufilter oli aga hädavajalik, sest vana hallikas ja liivane välimus rääkis vägagi pikast tööajast. Nüüd täidab seda ülesannet FRAMi filter. Vana õhufilter igatahes erilist rõõmu ei tekitanud.

[Pilt: filter.sized.jpg]


Huvi pärast kontrollisin üle ka küünlad, kolme elektroodiga NGK-d on täiesti õiget värvi ja välimuse järgi otsustades ka suhteliselt uued. Igatahes veidi väsinud akust hoolimata käivitub ARY ilma probleemideta.

Vahelduse mõttes sai stopperiga mõõdetud ka 0-100 km/h aega, tehase andmed räägivad 8.2 sekundist, ise sain tulemuseks 9,68. Seda võib võtta nii ja naa: 20 aastat vana masina jaoks pole paha, samas tehaseandmetega võrreldes veidi niru. Omajagu sellest 1,5 sekundist võib vist panna libiseva siduri arvele, mis lähiajal veidi tähelepanu vajab.

Üks positiivne asi ka lõppu. Nimelt on varuosade hinnad äärmiselt mõistlikud. Mõningad hinnad kulumaterjalidele, saadud Forsist:

1.Piduriketas 148,00 EEK
Piduriketas (ventileeritav) 266,00 EEK
2.Pid trummel 283,00 EEK
3.Tag.pidurisilinder 14,29 mm 195,00 EEK
17,46 mm 200,00 EEK
Esiklaas toonitud rohelise ribaga maksab 875,00 EEK tellida tellimisaeg 1-7 tööpäeva; toonitud sinise ribaga maksab 920,00 EEK tellida, tellimisaeg 1-7 tööpäeva
2.Bensiinifilter (60-82kw) maksab 128,00 EEK laos olemas
3.Hammasrihm sõltuvalt mootorist kas 105,00 või 205,00 EEK laos olemas
4.Rihmakomplekt koos rullikuga maksab 345,00 EEK laos olemas

Asp
Vasta
#5

Tule minu juurest ka läbi nende hindadega....Wink
Äkki saab midagi parandadaWink
Vasta
#6

Kuna ma olen suurema osa ajast Golfist umbes 180 kilomeetrit eemal, siis on nädalavahetustel hea võimalus testida auto käivitumist pärast pikemat seismist. Siiani on järeldused sellised: aku on nõrgapoolne, kuigi mootori saab käima; starteriga on vaja kerida umbes 2 sekundit (bensiinipump töötab vaid siis, kui väntvõll liigub), siis läheb mootor käima ja töötab ühtlaselt umbes 1500 pöörde juures. Mootori soojenedes langevad pöörded umbes 970-ni.

Kulutuste hulka lähevad kirja veel 550 krooni, mis kulusid komplektile esipiduriklotsidele, komplektile tagumistele piduriklotsidele ja uutele tagumistele pidurisilindritele. Üks vanadest nimelt veidi jookseb ja seetõttu vajab remonti/väljavahetamist. Kuna uute silindrite hind oli äärmiselt mõistlik (veidi üle 90 krooni), siis sai otsustatud nende kasuks. Lähiajal peaks ehk õnnestuma muretseda ka uued esimesed ventileeritavad kettad ja uued tagumised piduritrumlid, millele läheb kokku umbes 900 krooni. Sellest aga järgmisel korral.

Lisaks sellele õnnestus täna osta ka veel korralik lisakaugtuli, mis asendab tuhmunud ja roostese reflektoriga isendi ARY kandlis. See lõbu läks maksma siis 100.-

Veidi ka roostest. Nii mõnedki GTI-d tulid tehasest katuseluugiga. Suvel on see suisa õnnistuseks, samas on see kohati ka needuseks. Viimast juhul, kui katuseluugist vett ja niiskust ära juhtivad plasttorud on katki või üldse puudu. Siis jookseb vesi otse mööda aknaposti alla, tulemuseks väga kole rooste ja surmaotsus kerele. Nagu näiteks sellel eksemplaril:

[Pilt: uksepost.sized.jpg]

Sealt voolab vesi ka veel karpi, mis samamoodi vaikselt kõduneb ja lõpuks muidu viisaka välimusega kerest hunniku vanarauda teeb:

[Pilt: karp.sized.jpg]

Asp
Vasta
#7

See nädalavahetus algas positiivsest üllatusest Smile Nimelt oli mu isa külastanud üks ta tuttav, kes mu autolugu kuuldes oli lubanud midagi kingiks tuua. Päev hiljem laekus siis mu kätte Golf MKI saksakeelne reklaambrošüür, kus lihtsamate mudelite kõrval on ka mõned pildid kenast punasest GTI-st. Et brošüür on välja antud enne 1982.aastat, siis on seal siiski juttu vaid 1,6se mootoriga variandist, kuid sellest hoolimata äärmiselt tänuväärne täiendus mu Golfi kohta käiva kirjanduse juurde.

Teine positiivne uudis puudutab helitehnikat. Nimelt haigutab Golfi armatuuris raadio asemel tühi auk. Nädalavahetusel paari tuttavaga vesteldes õnnestus ühe käest 50 krooni eest muretseda kenasti ajastusse sobiv raadio, margiks Blaupunkt Bremen 24. Kiire test näitas, et aparaat on absoluutselt töökorras ja sobib suurepäraselt oma tööd tegema.

[Pilt: PICT3970.sized.jpg]

Nüüd aga tõsisemates asjadest. Eelmisel nädalal ostetud lisakaugtuli on teise kuju ja reflektoriga, seega vahetamiseks ei sobi. Ka kinnitus erineb minu autol olevast. Seega - the search is still on.

Tõsisemaid uudiseid on veel roostega seoses. Juba varem jäi mulle silma, et numbritulede alune metall on kaetud tugeva roostega. Nädalavahetusel relaka ja traatharjaga seal tegutsedes selgus, et olukord on veidi hullem, kui alguses arvatud, sest rooste kõrvaldamisel ilmus nähtavale oluliselt suurem auk, kui tulede jaoks vaja. Keevitusele tööd seega lisaks.

[Pilt: numbrituli.sized.jpg]

Üks eeldatavalt roostene koht tõi samuti täiendava \"üllatuse\". Tagant sai ära kruvitud stange ning selle plastkatte all olev metallosa on kohati väga kole. Sõitmist see muidugi ei sega, kuid üks täiendav kuluallikas uue stange näol on taas juures. Stange näeb seestpoolt välja siis selline:
[Pilt: stanga.sized.jpg]

Igal negatiivsel asjal on ka positiivne pool: nimelt kinnituvad Golfil stanged poolraami sisse, stange eemaldamise järel näeb nii päris sügavale auto südamesse. Pilk siina kinnitab, et roostega seal küll probleemi ei ole Smile See ei välista loomulikult aga muude üllatuste tekkimist.

Asp

Vasta
#8

Kas teie teate oma auto sünnipäeva? Ehk siis seda päeva, mil ta konveierilt omadel ratastel esmakordselt maha veeres ja esimesed sajad meetrid sõitis? ARY sünnipäev on nüüd teada: 11. jaanuar. 1983. Sel päeval veeres ta maha Wolfsburgis Volkswageni tehase konveierilt. Nüüd siis hea jaanuaris oma sõiduki sünnipäeva pidada Smile

Tehnilise poole pealt olen aga vahepeal tegelenud pidurite poolega ning ka roostetõrjega. Roostega on nagu on: seal kus arvad teda vähe olevat, on tegelikult rohkem, ja seal kus on rohkem, on tegelikult auk. Sama tõsiasi selgus siis ka parema karbi iluliistu eemaldamisel, kui roostemullide lihvkettaga likvideerimise järel vaatasid vastu ka mõned täiesti uued tühjad kohad. Kokkuvõttes siiski mittemidagi hirmsat.

Kätte olen saanud ka uued piduritrummlid taha, läheneval vahetusel üritaks need siis üle värvida ning koos uute laagrite ja klotsidega ka kokku laduda.

Loodetavasti õnnestub sel vahetusel autole alla saada ka jooks suvekumme. Kunagisest Ziguli pidamise ajast on siiani alles jooks saksa Securo protte, mis nüüd VW veljedele said pandud. Mustrit on neil küll vähe aga esialgu siiski piisavalt.

Veidi sai ka tegeletud elektrikaladega. Juba esimesel sõidul selgus, et ei põle ükski armatuuri tuli. Kuna mu isa on professionaalne autoelektrik, siis sai sel vahetusel huvi pärast armatuut maha võetud. Ja mis selgus: armatuurile voolu andev juhe on sulanud ja läbi lõigatud. Seega on kusagil numbrivalgustuse juurest tulevas ahelas lühis. Kus täpselt, peaks selguma peagi. Loodetavasti saab korda ka soendusmootori lüliti, mis praegu pakub vaid ühte kiirust.

Asp
Vasta
#9

Mida tulevik ette toob.Mingid valuveljed võiksid vähemalt panna Smile
Vasta
#10

Mis siis viimased kaks kuud ARY elus muutnud on kah? Mis elu ta elanud on?Cool Ilmselt naudid seda katuseluuki mis su autol on.
Vasta
#11

ARY on täitsa elus ja terve, ootab hetkel omale uusi esimesi pidurikettaid, rattalaagreid ja klotse. Klotsid on olemas, aga ketaste ja laagrite muretsemiseks napib praegu raha. Segadused töökoha ümber sunnivad hetkel võimalikult oma kulutusi piirama. Seega, kui kellelgi aimu mõnest vabast töökohast, mis nõuaks teadmisi ajakirjandusest ja näiteks ka autodest, siis võiks mulle märku anda...

Autost aga niipalju veel, et õnneks on korda tehtud tagumised pidurid. Nii et hetkel oleks vaja teha veidi kere ja värvitöid ja siis oleks masin täitsa elus. Ülevaatus vaid vajaks tegemist. Aku vahetus seisab ka ees (vana on täiesti surnud), aga see pole probleem, töötavaid isendeid leiab pea ilma rahata.

Asp



Vasta
#12

Veidi värskemat infot:

Uudistest niipalju, et ARY magab hetkel korraliku katuse all talveund (käivitus peale mitut kuud seismist värske aku pealepanemisel pea momentaalselt).

Saatus on aga mu teele paisanud järjekordse ahvatluse punase GTI näol, mis mind kunagi Aegviidu metsast vastu ööd välja tõi. Et rahakott ka väga suurt protestikisa ei tee..siis.....

[Pilt: PICT5716.sized.jpg]

Asp
Vasta
#13

Kenad Haruldused!ToungueCool
Omanikule Rasket rahakotti ja õliseid käsi!:lol
Vasta
#14

Et siis rahakott kuulis võlusõnu \"punane MKI Golf GTI\" ja avas oma rauad. Seega mul siis nüüd kaks Golf GTI-d.

Kiire ülevaatus pärast ostu näitas üllatavalt vähe roostet. Üks koht on juhi istme all karbi servas, tüüpiliselt veidike numbritule juures ja mõned pisemad kohad siin-seal. Lisaks on pumba juurest katki kummist bensiinivoolik ja seega jõuab maha rohkem bensiini kui mootorisse.

EDIT: Täna selgus, et katki ei ole mitte kummivoolik, vaid läbi on roostetanud metallist bensiinitoru, mis auto kallal nokitsenud isa sõnul pumba juures kolmeks tükiks pudenes. Selle vahetamine pole aga just lihtne töö, Inglismaal küsitakse sellise töö eest 600 naela. Maarjamaal saab muidugi odavamalt hakkama. EDIT

Suurematest puudustest on veel lahtine esimene stabilisaatorivarras (mis on suurema osa kolinate põhjustajaks esisillas) ja tõrkuvad esituled (põhjuseks kaitsmekarbile tilkunud vesi). Ja see ei ole tingitud mitte roostest keres vaid ebaõnnestunult salongi toodud antennikaablist. Elektrikust isa olemasolu ei liigita ma elektrikalasid just tõsiste probleemide hulka Smile

Läbisõit on tagasihoidlikud 380.000 kilomeetrit, aga selle hulka peaks mahtuma ka paari aasta tagune mootori kapremont. Viimase omaniku käes sõitis masin peamiselt pikki otsi, keskmiselt 500 km nädalas. Eestis on liikur 1995.aasta novembrist.

Pilte näeb veel siit: http://vmh.ee/gallery/aspelund?&page=4

Asp,
rahul

Vasta
#15

Punasega on siis lood sedasi, et täna hommikul võttis masin pärast kahte kuud seismist esmakordselt hääled sisse. Kerge klapitiks kadus pärast mootori soojakskäimist ära ja päevastel külma mootoriga korduskäivitustel oli Golf \"paugupill\".

Nüüd vajab veidi kõpitsemist elektrisüsteem ja summuti ning siis saab juba ülevaatusele mõelda Wink

Stay tuned...

Asp
Vasta
#16

mul nats loll küssa aga kas sa jätad mõlemad alles?

M: Skoda Felicia 1995 osadena.
Vasta
#17

Hetkel vähemalt kevadeni küll.

Asp
Vasta
#18

kui müümisplaane mõlgutad siis anna sellest siiagi kindlasti teada :keersilm
Vasta
#19

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: zomby555
kui müümisplaane mõlgutad siis anna sellest siiagi kindlasti teada :keersilm

Võta järjekorda Big Grin
Vasta
#20

Punaseid uudiseid on nüüd niipalju, et reedel läks garaazi poole 1k eest kulumaterjale. Täpsemalt siis kõik esimesed stabilisaatori varda puksid, kõik esimesed õõtshoobade puksid, kaks uut rooliotsa, hammasrihm koos rullikuga, uus õlifilter, uus bensiinifilter ja käigukasti hoovastiku remontkomplekt. Õnneks olin ma süvenenud veidi teemasse, nii et imestunud Forsi letimehel polnud teha muud kui arve kokku lüüa ja vajalikud asjad laost välja otsida.

Laupäeval oli perekondlike askelduste kõrvalt võimalus ka korraks garaazi põigata ja kaks päeva külmas seisnud isend käivitus pöördest. Tõsisemalt lubas isa autoga hakata tegelema nüüd sellel nädalal.

Saksamaalt nädal tagasi teele pandud GTI remondimanuaal on ka siiani teel, loodetavasti jõuab ta pärale selle nädala jooksul. Siis võimalust iseenese tarkusele ka kindlatest allikatest lisa ammutada.

Kui aga kellelgi juhtub üle olema üks Golf I vasak tagatuli ning üks iluvõre külge kinnituv Hella lisatuli, siis oleksin nende omandamisest mõistliku hinna eest huvitatud.

Juurde veidi ka pildimaterjali, siin on \"punane\" seismas koduses garaazis, pildil näha siis mu isa, ise lisatud katuseluuk ning peaaegu mustrita esikummid.

[Pilt: PICT5766.sized.jpg]

Asp
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 5 külali(st)ne