Ajakirja Za Ruljom septembrinumbris ilmus kirjutis "Viagra mootorile - õli"lisandite" ekspertiis". Ette oli võetud lisaks Hadole hulk teisi "imevahendeid".
Natuke eelinfot: Testitud lisandid jagunesid nelja gruppi.
Esiteks "hõõrdumise geomodifikaatorid" - sisaldavad nn. pehmeid abrasiivaineid, mis lihvivad hõõrduvaid pindu ja, tungides metalli pinnakihti, tekitavad metalli pinnale õhukese metallokeraamilise kihi. Testis osalesid Ukrainas valmistatud Hado ja sarnane vene toode Forsan.
Teiseks "metalli konditsioneerid" - töötlevad metalli pinda happega ja tekitavad nn. Garkunovi efekti - ioniseerivad hõõrdumisel eraldunud olluse ja sadestavad selle endisele kohale tagasi. (
- märke pangu igaüks ise sobivatele kohtadele). Testis USA toode SMT-2 ja vene toode Renom Engine, mida Venemaal müüb meilgi tuntud kontsern AGA.
Kolmandaks "remetalliseerijad" - sisaldavad metalli (vask, tina, plii, hõbe) osakesi, mis sadestuvad õhukese kihina metallpindadele. Testis vene toode Resurs ja Šveitsis valmistatud Metalyz-6.
Neljandaks "kihilised modifikaatorid" - sisaldavad mingit libedat ainet, näiteks grafiiti või molübdeeni disulfiidi, mis tööpindadele sadestudes vähendavad hõõrdumist. Testis tuntud firma Liqui Moly toode Oil Additiv - Motorverschleiss-schutz ja vene toode sünge nimega "Surm" (СУРМ
.
Test toimus Peterburis Kütuse- ja energeetikaressursside sertifitseerimiskeskuses. Testimiseks kasutati kaheksat mootorit VAZ-2108 (iga lisandi jaoks oma), igaühel läbisõitu üle 100 000 km. Enne testi võeti mootorid lahti ja kontrolliti seisukorda ning detailide mõõtmeid, kui ei remonditud midagi. Mootorite kokkupanekuks tuli siiski kolvirõngastelt nõge maha kraapida. Mootorid töötasid stendil niipalju, kui vastava lisandi juhendis kirjas oli (näiteks Hadol kokku 1500 km-le vastav arv tunde). Pärast testi võeti mootorid jälle lahti ja kontrolliti põhjalikult.
Tulemused: suurt kahju ei teinud mootorile ükski lisand, imesuurt kasu samuti mitte ükski. Kõige suurem efekt oli hõõrdumise vähenemine tühikäigul - olenevalt lisandist 6 % kuni 13,4 %. Kompressioon paranes 0 - 0,5 %, kütusekulu kuni 5 % (Metalyz-6 suurendas kütusekulu 6,8 %). Mootori võimsus tõusis kah mõne protsendi, heitgaaside toksilisus käis siia-sinna: üks näitaja paranes, teine halvenes. Pea kõigil mootoritel esines õlirõhu märgatavat langust, mis pärast õli ja õlifiltri vahetust siiski normaliseerus. Arvati, et õlirõhu langusele võis kaasa aidata kolvirõngaste nõest puhastamine, kinninõetanud rõngad oleks ehk libedamaks muutunud silindripinnal õli paremini kinni pidanud. Remetalliseerijad, nagu lubatud, sadestasid metallikihi igale poole, kuhu vähegi sai, kaasa arvatud süüteküünlad, millele see muidugi halvasti mõjus. Oleks mootoritel olnud katalüsaator ja lambdasond, oleks needki ilmselt oma jao saanud.
Lisandite hinnad on väga erinevad. Forsan ja Hado on kalleimad, ülejäänud ollused kordades odavamad ("Surm" vaid 160 rubla). Reklaamides lubatu on väga erinev: kui Liqui Moly lubab lihtsalt kulumise vähenemist, võimsuse optimeerimist ja väiksemat kütusekulu, siis Forsan kuulutab suisa imesid: "kulunud pindade taastumine, 10 korda väiksem hõõrdumine, võimsus suureneb 10 - 15 %, kütusekulu väheneb samapalju". Antud lubadusi ei suuda täita mitte ükski lisand.
Ajakiri hoidub testitud lisandite pigeritta seadmisest. Otsus, kas kasutada neid või mitte, jäägu igaühe enda teha.
Ajakirja võrguväljaandes seda artiklit praegu pole. Ehk tuleb veel.