Meenutused Tallinna Autobussikoondisest
#1

Siin foorumis käijad on kindlasti valmis jagama meenutusi ja huvitavaid juhtumisi 1950-80-date aastate TAK-i Ülemiste filiaalist, seejuures eriti:

1. mälestused vanadest bussidest
2. mälestused bussisõitudest, kus juhtus midagi ebatavalist, eriti oodatud on lõbusad juhtumised
3. info 1953 või 1954.a suure tulekahju kohta Ülemiste pargis
4. meenutused TAK'i pikaaegsest naisjuhist Elsa Pihelgast ja teistest naisjuhtidest.

Alustuseks selline lugu:
Kord oli üks Reaktiiv (ZIS-127 ehk tollal kõige kiirem buss TAK-is) Jägalast Tallinna poole teel, paar reisijat peal ja Lembit Rätsepa nimeline juht roolis. Too teeb seda, mida kunagi teha ei tohiks -- laseb sirgemal lõigul silma looja ja jääb magama. Tee peale jääb sild, millele sõiduk pimesi liikudes pihta ei saa ning sõidab sellest mööda otse jõkke. Hoog on nii suur, et buss tungib läbi jõe, kuid jääb teiselpool kõrgel kaldal siiski kinni. „Kiirus oli liiga väike,” vabandab juhtunut hiljem Lembit: „Oleks hoog suurem olnud, oleks buss kaldast ka üles läinud !”
Vasta
#2

On jah pildid bussist 165 jääs suplemas. Mis aasta see võis olla?
Vasta
#3

Martin256 Kirjutas:On jah pildid bussist 165 jääs suplemas. Mis aasta see võis olla?
Kui sul on siis võiksid ehk ka seda teistega jagada.Rolleyes
Vasta
#4

k2sipidur Kirjutas:
Martin256 Kirjutas:On jah pildid bussist 165 jääs suplemas. Mis aasta see võis olla?
Kui sul on siis võiksid ehk ka seda teistega jagada.Rolleyes
Varsti, peab enne arvutisse panema
Vasta
#5

Huvitav, mitu Ikarus 250, 255 ja 256 käisid üle katuse?
Minul on pildid sellistest avariibussidest:
IK 250 nr 3022, 3055
IK 255 nr 1705, 3097
Ik 256 nr 3611
Vasta
#6

Veel huvitaks, kas keegi on kuulnud nagu oleks kunagi kõik ZIS-154'd korraga käigust maha võetud põhjusel, et Nõukogude Liidul on nimetatud busside eest USA'le litsents maksmata ?
Vasta
#7

Petersell Kirjutas:Veel huvitaks, kas keegi on kuulnud nagu oleks kunagi kõik ZIS-154'd korraga käigust maha võetud põhjusel, et Nõukogude Liidul on nimetatud busside eest USA'le litsents maksmata ?
Ei ole küll sellest mingit märki kohanud. Maha kanti neid üsna ükshaaval, 68 bussi aastail 1955-61. Suurim kaotus oli 1958.a., kui 50-st jäi järele 24.

p.s. vabandan, et pole Sirjet telefoni teel kätte saanud. Üritan edasi.

165 avarii Jägala sillal oli kevadel 1962.
Vasta
#8

Petersell Kirjutas:Veel huvitaks, kas keegi on kuulnud nagu oleks kunagi kõik ZIS-154'd korraga käigust maha võetud põhjusel, et Nõukogude Liidul on nimetatud busside eest USA'le litsents maksmata ?

N.Liit ja USA olid tollal külma sõja olekus (tegelikult alates kuulsast Fultoni kõnest 1946 kuni 1980ndate lõpuni). St N.Liidul oli USA litsentsitaotlustest savi, olukorra oleksid määranud Saksamaal asuvad tankid (õnneks küll neid vaja ei läinud). Ei olnud 154 sugugi mitte ainus asi, kus võis USA litsentsitasu kõne alla tulla...


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#9

Petersell Kirjutas:Veel huvitaks, kas keegi on kuulnud nagu oleks kunagi kõik ZIS-154'd korraga käigust maha võetud põhjusel, et Nõukogude Liidul on nimetatud busside eest USA'le litsents maksmata ?
Minu teada toimus midagi sellesarnast ЗИС-127-tega ja Študebacker veokitega, kas just sel põhjusel - olen kuulnud et lepingujärgne kasutamise tähtaeg sai läbi. Õnneks mööda NSVL-i laiali olnud sõidukeid kõiki kokku ei korjatud, seega sõitsid Tallinna AP 2-3 bussi veel 1970-date alguses, ning Leningradi päritolu Kuusalu kolhoosi oma veel 1980-date alul. See viimane seisab praegu kuskil katte alla peidetuna - Foorumis olen fotot näinud. Töökorras Študed olla aga kuskil Vene sadamas laaditud laevale kus metallipress neist teisese tooraine kuubikud teinud.
Vasta
#10

Mis aastaks pidid soviedid selle raha ära maksma?Wene ju nii suur ja kellelgi polnud aimu kus või kuhu mingi isend sattunud oli.Ise sundaega 83-85 aastal teenides mäletan selgesti Jälgimäel olewat Studet(oli vaid weduk ,esiots ise tehtud.See vedas poolhaagisel olevat raadiójaama korra kuus ühest kohast teise.Vahemaa umbes 5 km.
Vasta
#11

ZIS-/ZIL-127tega oli olnud selline probleem, et millaski 1970tel kehtestatud uute nõuetega osutus see 2,65 m kanti laiusega buss ülegabariidiliseks.
Vasta
#12

Soow oli see kirja panna koos 2644 postitusega aga läks meelest.70 aastate lõpul liikus Õismäe liinidel üks kapremonditud 180.Oli hallikas ,punase triibuga.Esialgne päritolu Leedu kuna salongis olewad kirjad kõik leedukeelsed.Väliselt erines buss vaid sellepoolest ,et paermal küljel asusid kaks liinisili hoidjat ja kõigi 4 ukse kohal olid pikad narmad. Minu meenutuste järgi sõitis see buss 16,35 ja 46 liini.Kindlaste on olemas tolle bussi pilte kahel foorumlasel.
Vasta
#13

80-ndatel sõitsin iga päev bussiga kooli ja kodu vahet. Mulle meeldis seista juhi kõrval ja vaadata, mida ta seal teeb. Mõni bussijuht oli ka kuri ja ei lubanud seal seista, mõned aga naeratasid, see selleks. Seoses sellega meenuvad mulle tolleaegsed juhikabiinid, kus oli (ilusate) naiste pildid, kleepekad ja vimplid. Kindlasti vilkus seal suunatuledega koos mõni ekstra tuluke või plastmass loomake jms. Mitte küll linnaliini, vaid maaliini bussist on üks foto on siin.
Kui kellegil on fotomeenutusi tollastest "tuuninitud" juhi kohtadest, siis võiks neid siinkohal jagada.
Vasta
#14

Fotomeenutusi ei ole, aga mul on endal kuskil kapi põhjas selline lamp, mida paljud TAK-i juhid olid kasutanud oma kabiinides. Selline "kolm tulpi vaasis" lamp. Kaks külgmist tulpi olid suunatuled ja keskmine stopp. Ja ühes bussis oli veel pealuu, mis pilgutas vastavalt kas paremat või vasakut silma.
Vasta
#15

Meenub ,et ühel 2 liini kaheukselisel trollil oli armatuuril selline plastmassist korv kus kaks plastmassist kassipoega sees.Ja siis need kassipojad wilkusid wastawalt sellele kummale poole suunda näidati.
Vasta
#16

Kahju, et selline tore teema on oma aktuaalsuse kaotanud. Elustaks seda veidi, et üht-teist huvitavat tedada saada.

Ennast hakkas huvitama, kas Tallinna bussipargi ridadesse on kuulunud ka Paz-tüüpi busse. Või kasutati maaliinidel ikkagi Laze? Igatahes pole juhtunud kohtama ühtegi fotot, millel oleks kujutatud Tallinna bussipargile kuulunud Paze..
Vasta
#17

Paz id olid küll kasutuses liiniteeninduses.
Vasta
#18

Valminud on raamat Tallinna esimese naisbussijuhi Elsa Pihelga elust "Elsa -- talutüdrukust bussijuhiks". Eraelulise liini kõrval leiavad seal kajastamist juhtumised bussipargis, meenutatakse vanu bussimarke ja bussitranspordi korraldust, rohkesti on haruldast pildimaterjali vanadest bussidest. Raamat võib sügavamat huvi pakkuda nii biograafia- kui transpordihuvilistele ning olla lahedaks lugemiseks ka teistele. Küsi suurematest raamatupoodidest või otse autorilt: peter.kuus@gmail.com (täiendav info: http://www.apollo.ee/product.php/0999732).
Vasta
#19

Mister X Kirjutas:Kahju, et selline tore teema on oma aktuaalsuse kaotanud. Elustaks seda veidi, et üht-teist huvitavat tedada saada.

Ennast hakkas huvitama, kas Tallinna bussipargi ridadesse on kuulunud ka Paz-tüüpi busse. Või kasutati maaliinidel ikkagi Laze? Igatahes pole juhtunud kohtama ühtegi fotot, millel oleks kujutatud Tallinna buusipargile kuulunud Paze..
Esimesed 2 PAZi saadi 1967.a., järgmised 3 anti üle Tallinna bussipargile, kui TAP võttis enda teenindada Haapsalu autobaasi kaugbussiliinid (1968.a.). 1969 saadi veel mõned juurde. Enamik sõitis maaliinidel, mõned olid püsivalt antud rendile ettevõtetele, nii et pargis käisid nad ainult hooldusel ja remondis. Viimane selline kanti maha 1977.a. Oma tarbeks hoiti majandusmasinate kolonnis selliseid veel hiljemgi. Ühe sellisega (garaazinumber 815) sai kaks aastat järjest klassiekskursioonidel käidud - Haapsalus ja Pärnus.
Vasta
#20

Meenutusi "mootori aegadest:
1. Suur teema oleks kõik, mis seondub nimega Riivi Raims. tema kohta oli palju jutte. Õige nimi võis veidi teisiti kõlada.
Buss oli jälle hilinemas ristuva liiniga kohtumisele. Seal tahtsid paljud ümber istuda. Kui piletid olid müüdud tõmbas Raims mootorratturi kiivri pähe ja ütles üle õla - Hoidke kinni. Kohe hakati paluma, et meil aega küll, ära ainult selle libedaga kihuta.
2. Aasta võis olla 74, kui pikale 2-kohalisele kanalile tagurdas T-2-te suunduv buss. Teise bussi ülestõstetud kapoti all toimetas remondimees. Siseneva bussi esiratas kukkus kanalitrepile ja buss veeres teise bussini. Mees jäi jalgupidi kahe bussi tagastangede vahele, kisa peale tõmbas bussijuht bussi edasi aga mootor suri välja, mees vajus allapoole ja stanged pigistasid ta juba altpoolt kinni. Mitu katset tehti, ei tea, aga remondimehest elulooma ei saanud.
3. Kuidas kanti maha LUXe. Või hoopis LAZe Kusagile tagarattakoopa kanti raamile valati hapet ja nädala pärast Raims sõitis mingi talle teadaoleva kühmu otsas raami pooleks.
Oleks vaid kõik meeles!

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 5 külali(st)ne