IFA ga sõidu oskusest
#1

90 ndate aastate alguses oli juhus kohtuda vana juhiga,kes oli hulk aastaid töötanud Kunda Autobaasis,siin tema lugu:Mingil ajal hakkas tulema uusi IFA kallureid.Kuigi iga juht sõidaks meelsasti just uue autoga,hakkasid paljud juhid peale mitte eriti pikka sõiduperioodi IFAdele viltu vaatama:küttekulu oli tehase omast oluliselt suurem ja mootor ka nagu ei olnud õige.Eks nad lagunesid ka omajagu ja lõpuks läks lärm suureks,et masinad rämps ja tehase praakpartii.Jama kestis seni,kuni teatati et tuleb kohale tehase esindaja ja kuulab ära ,millega juhid rahul pole.Kokkulepitud ajal kohale tulnud autojuhid pettusid: tulija oli naine ja nii 25 aasta ümber vana so.vanade juhtide silmis plika (mida teab niisugune autojuhtimisest?)Naine aga kutsus juhid kokku ja kuulas hoolega nende jutu ära.Siis palus ta näha,kuidas juhid sõidavad (tegemist oli liivaveoga Toolse karjäärist)ja sattus jutustaja masinale. Papi sõitis nagu oli harjunud sest tee oli käänakuterohke ja täitsa kiilas. Naine lasi teda mingi aja sõita ja siis ütles:aitab.Papi arvanud et näe,plikale tuli hirm peale,see aga ütles:mina nägin kuidas sa sõitsid, nüüd aga vaata, kuidas tuleb sõita.,istus rooli taha ja vajutas gaasi põhja.Nii pöörast sõitu polnud papi enne näinud:täisgaasil kurvi kiilas- jäisel teel täiskoormaga.See olnud nii jube et peale sõidu lõppu värisesid mehel käed-jalad ja olitegemist,et kabiinist valja saada. Tehase insener aga ei pilgutanud silmagi ja seletas(ta rääkis konarlikult vene keelt)et just nii tulebki soita.Minu nägu oli selline et teised enam sõitma ei kippunud ja nii ta lahkuski.Hiljem teati rääkida,et ta oli mitme-kordne talirallide meister.
Vasta
#2

Kallur IFA-d tulid kuskil 1972-73 Tallinna Mehhaniseerimisvalitsusele (TYM). Keila 14. AB, Tapa 21.AB ja ilmselt siis ka Kunda 22.AB-sse umbes 10 autoste partiidena, sõitsid kaheteljeliste haagistega - eluiga oli neil 5 a. ringis. Teine IFA-de "võidukäik" Eestisse oli 1980-date keskel Mingid ehitusvalitsused said 10 kaupa kallureid, tuli hulgem madelautosid (kastiga), natuke furgoone ja mõned kraanad ka. 1990-datel ilmusid ka mõned IFA-W60-d - muudetud kabiini ja teise mootoriga.
Sõiduoskuse kohta olen kuulnud sarnast juttu Venemaal kasutatud õhkjahutusega TATRA-148 kallurite kohta
Vasta
#3

Esimesed IFAd kallajad olid kollakat tooni,halli kastiga.Hiljem lisandus teisigi.Mäletan ,et mingi prillipoe sadulaga variant oli punase kabiinigaja ETV oli 92,93 aastal DDR Rahwaarmee sõjawäevärvides 2 IFAt.Üks 4*4 furgoon,teine tavaline koormaauto.Aga kasutusel siinmail polnud neist vist kumbki.Nende edasine elukäik teadmatta aga maha nad müüdi.
Vasta
#4

Mina olen nimetet lugu kuulnud seotuna õhkjahutusega Praga masinatega Smile

IFA vaene juht pidi kannatama kõva diislimüra kabiinis, vene bensumootoritega veokad ses osas hulga kultuursemad.

Isiklik kogemus IFA osas on napp, vaid ühel sõjaväeõppusel soovisime rühmaga palgaliseks juhiks olnud vanamehe maha jätta ja ise ülesande käigus sõitu teha. Tuli siis valetada, et mul suur IFA ja üleüldse veomasina kogemus, kuigi seni pole lubadel C kattigi Smile
Tegu oli kõrge 4x4 Ida Saksa armee versiooniga.

Kusjuures masina väljasuretamishooba- nuppu ei õnnestunud lõpuni leida, väljasuretamiseks pidin kõrge käiguga pidurit peal hoides siduri kiirelt üles laskma...

Hiljem siis selgus, et väljasuretaja otse gasasipedaali küljes.
Vasta
#5

Lauri Laanoja Kirjutas:Hiljem siis selgus, et väljasuretaja otse gasasipedaali küljes.
ka paljudel traktoritel ntx t-16 l on see nii
Vasta
#6

Vana teema aga kogu alguse jutt kuulub hoopiski mitte IFA aga TATRA juurde, mille õhkjahutusega mootor parema jahutuse tarvis tahtis tõepoolest kõrgeid pöördeid. Siinsed venemaa vanamehed kõdistasid nendega samuti sõita madala pöördega ja ökoreþiimil nagu oma riistadega. Sellest ka need jahutuse probleemid. Sestap see TATRA tehase tðehhi kaunitar käiski nii masinaid kui vanamehi pöördesse ajamas Big Grin .Sama teema Roburiga.

IFA pedaali juures olev suretajahoob käitab ka lisaksväikese pneumosilindri abil väljalaske ette keeravat siibrit ehk mägipidurit. Analoogset mägipidurit kasutati ka näiteks linnaliinide kollastel Ikarusidel, kasutasid seda vähesed pidureid säästvad juhid. Enne peatusse jõudmist hoogu mahavõttes tegi mootor iseloomulikku korinat- jorinat. Väga effektiivselt tõmbas hoo maha. Ah muidugi linnadevahelisel Ikarusel oli see seadeldis samuti peal.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne