21-09-2009, 14:35 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 21-09-2009, 14:40 PM ja muutjaks oli valdo.)
Meesterahva jalgratas Excelsior pärineb 1926. aastast. Ratas on tõenäoliselt valmistatud Eestis Inglise päritolu detailidest ning seda on müüdud siinses kaubandusvõrgus Excelsiori nime all kui Inglise ratast. Tollal oli niisugune käitumisviis suhteliselt tavaline ning välismaise päritolu rõhutamine müüs rohkem kui kodumaine toodang.
Rattal on ajastule kõrge meesterahvaraam, topeltvedrudega sadul (tollal üsna uudne, sest varem olid levinud ühekordsed vedrud) ning ajastule omased rantäärisega rehvid 28" velgedel. Vabajooksuks on Birminghamis valmistatud Perry, mis kujutab endast Inglise koopiat tuntud Saksa Torpedo vabajooksust. Esirattal on olnud inglaslik veljele toimiv kangiga pidur. Ka leistang on eht-inglaslikult kinnitatud mitte koonuse-tikkpoldiga, vaid poldiga pingutatava klambriga. Ka kaks püstist ava lambiklambril on ehtinglaslikud. Samas on keskjooksu koonus fikseeritud mitte alakiiludega, nagu inglastele tüüpiline, vaid siiski ringikujulise kontramutriga. Kaheosaliste kummidega pedaalid pärinevad firmalt Phillips.
Ratta must raam on kaunistatud kitsaste siniste ja kuldsete triipudega. Firmamärgi asemel on raami ette lihtsas tehnikas maalitud E-täht, mis viitab kohalikule tööle. Ka raaminumber 5196 näib olevat sisse löödud ratta kokkupanekukohas, st Eestis.
Nikeldatud porilauad-veljed on kaunistatud ajastule omaselt laia rohelise triibuga, mida ääristavad kitsad kuldsed triibud. Pakiraam on lisaseade, mis näib olevat sellele rattale monteeritud juba enne sõda.
Minu erakogus on ratas 2001. aastast, oma eelneva elu on ta sõitnud Tallinnas. Ratas on säilinud oma vanuse kohta väga ideaalses seisus - peaaegu täies mahus on peal algne nikkel (siis veel kroomi ei kasutatud) ning värvkate koos arvukate värvikaunistustega. Siiski on saanud 2002 toimunud korrastustööde käigus uuesti nikeldada leistang ning teha väikesi värvkatte ja värvikaunistuste parandusi. Rattal on muide all ka algsed, 1926. aasta rantäärisega rehvid, mis on valmistatud John Bull'i tehases Inglismaal, mis kannatavad senini sõita.
Kahjuks on täiskomplektsusest puudu esiveljele toimiv inglaslik pidur koos hoobade-kangidega, olemas on vaid aasad leistangil selle kinnitamiseks. Selle monteerimist on mõnevõrra takistanud ratta pidev paiknemine mitmesugustel näitustel ja väljapanekutel. Ka hetkel asub ratas Palmse mõisa tõllakuuris näitusel.
Lõpuks ka mõned pildid:
Rattal on ajastule kõrge meesterahvaraam, topeltvedrudega sadul (tollal üsna uudne, sest varem olid levinud ühekordsed vedrud) ning ajastule omased rantäärisega rehvid 28" velgedel. Vabajooksuks on Birminghamis valmistatud Perry, mis kujutab endast Inglise koopiat tuntud Saksa Torpedo vabajooksust. Esirattal on olnud inglaslik veljele toimiv kangiga pidur. Ka leistang on eht-inglaslikult kinnitatud mitte koonuse-tikkpoldiga, vaid poldiga pingutatava klambriga. Ka kaks püstist ava lambiklambril on ehtinglaslikud. Samas on keskjooksu koonus fikseeritud mitte alakiiludega, nagu inglastele tüüpiline, vaid siiski ringikujulise kontramutriga. Kaheosaliste kummidega pedaalid pärinevad firmalt Phillips.
Ratta must raam on kaunistatud kitsaste siniste ja kuldsete triipudega. Firmamärgi asemel on raami ette lihtsas tehnikas maalitud E-täht, mis viitab kohalikule tööle. Ka raaminumber 5196 näib olevat sisse löödud ratta kokkupanekukohas, st Eestis.
Nikeldatud porilauad-veljed on kaunistatud ajastule omaselt laia rohelise triibuga, mida ääristavad kitsad kuldsed triibud. Pakiraam on lisaseade, mis näib olevat sellele rattale monteeritud juba enne sõda.
Minu erakogus on ratas 2001. aastast, oma eelneva elu on ta sõitnud Tallinnas. Ratas on säilinud oma vanuse kohta väga ideaalses seisus - peaaegu täies mahus on peal algne nikkel (siis veel kroomi ei kasutatud) ning värvkate koos arvukate värvikaunistustega. Siiski on saanud 2002 toimunud korrastustööde käigus uuesti nikeldada leistang ning teha väikesi värvkatte ja värvikaunistuste parandusi. Rattal on muide all ka algsed, 1926. aasta rantäärisega rehvid, mis on valmistatud John Bull'i tehases Inglismaal, mis kannatavad senini sõita.
Kahjuks on täiskomplektsusest puudu esiveljele toimiv inglaslik pidur koos hoobade-kangidega, olemas on vaid aasad leistangil selle kinnitamiseks. Selle monteerimist on mõnevõrra takistanud ratta pidev paiknemine mitmesugustel näitustel ja väljapanekutel. Ka hetkel asub ratas Palmse mõisa tõllakuuris näitusel.
Lõpuks ka mõned pildid:
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel