11-11-2009, 02:45 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 11-11-2009, 02:53 AM ja muutjaks oli valdo.)
Ratas on valmistatud Inglismaal, Humberi tehastes, mille peamine toodang oli autod ja mootorrattad. Jalgrattaid valmistas Humber autonoomse firmana kuni 1932. aastani, mil ta ühines Raleigh'ga.
Konkreetne ratas on tüüpiline 1930ndate aastate algul siia selle firma toodangust jõudnud naisteratas - raami alumine toru sirge, ülemine kaarjas, ühe vahepulgaga. Hammasratas on Humberile tüüpiliselt viie "jooksva poisiga", keskjooksu koonused kinnituvad mõlemalt poolt raami sisse kiiludega. Leistang on algselt kinnitunud kahvli sisse inglaslikult laia pitsmutriga (praegu see pitsmutter ei "tööta kaasa", sest leistang pole enda oma peal).
Raaminumber 609477 võimaldab tootmisaastat hinnata kusagile 1931. aasta kanti (äärmisel juhul 1932.a. algus). Kui vaadata foorumis hiljuti avaldatud 1933-37 varastatud rataste nimekirja, siis 70 ratast varem valmistatud Humber raaminumbriga 609407 oli igatahes 1933. aastal siin juba olemas. Samuti on olnud Eestis olemas ka Humber raaminumbriga 613585, mille valmistamisaasta peab ka olema hiljemalt 1932 (st enne tootmise lõpetamist).
Oma hilisemas ekspluatatsioonis on ratast igatahes väga tugevalt ümber ehitatud. Algsest rattast on praeguseks alles jäänud vaid raam, keskjooks, kahvel ja ketiratas. Ülejäänud detailid pärinevad 1930ndate aastate Saksa ratastelt, sadul koguni mingilt Rootsi rattalt (Vega, Crescent, Hermes vms).
Õnneks on üsna loetavalt säilinud raami ilutriibud, v.a. esisilt, mis on arvatavasti olnud inglaslikult pealevärvitud tüüpi.
Ratas võis algselt olla varustatud kolmekäigulise B.S.A. vabajooksuga, sest väga paljud siia 1930ndate algul jõudnud Humberid - nii meeste- kui ka naisterattad - olid kolmekäigulised. Samas oli vähemalt 1932. aastal Eestis müüa ka ühekäigulisi Humbereid - nii võis ka see ratas olla algselt ühekäiguline.
Minu erakogus on lisaks sellele veel kaks Humberit - üks täiesti komplektne kolmekäiguline meesteratas ja ühe sarnase naisteratta tugevalt vigastatud jäänused (samuti kolmekäiguline). Mõlemal tagarummuks B.S.A.
Konkreetse ratta saatus on tõenäoliselt olla doonoriks minu kolmekäigulise naisterahva-Humberi taastamisel, mille raami esiosa on väga kriitilises seisundis (peaaegu olematuks roostetanud, arvatavasti taastamiskõlbmatu). Samas on teisest naiste Humberist taastatavas seisus alles tagarumm, sadul ja käiguvahetusmehhanism. Nii saaks kahest rattast enam-vähem ühe algse lähedase kokku.
Rattale hiljem külge pandud Saksa rataste osi läheb vaja mitmete puuduvate osadega Saksa (ja Eesti) rataste restaureerimisel ja neile on kõigile oma koht juba leitud.
Pildid ajast, mis ratas veel koos on (oli):
Konkreetne ratas on tüüpiline 1930ndate aastate algul siia selle firma toodangust jõudnud naisteratas - raami alumine toru sirge, ülemine kaarjas, ühe vahepulgaga. Hammasratas on Humberile tüüpiliselt viie "jooksva poisiga", keskjooksu koonused kinnituvad mõlemalt poolt raami sisse kiiludega. Leistang on algselt kinnitunud kahvli sisse inglaslikult laia pitsmutriga (praegu see pitsmutter ei "tööta kaasa", sest leistang pole enda oma peal).
Raaminumber 609477 võimaldab tootmisaastat hinnata kusagile 1931. aasta kanti (äärmisel juhul 1932.a. algus). Kui vaadata foorumis hiljuti avaldatud 1933-37 varastatud rataste nimekirja, siis 70 ratast varem valmistatud Humber raaminumbriga 609407 oli igatahes 1933. aastal siin juba olemas. Samuti on olnud Eestis olemas ka Humber raaminumbriga 613585, mille valmistamisaasta peab ka olema hiljemalt 1932 (st enne tootmise lõpetamist).
Oma hilisemas ekspluatatsioonis on ratast igatahes väga tugevalt ümber ehitatud. Algsest rattast on praeguseks alles jäänud vaid raam, keskjooks, kahvel ja ketiratas. Ülejäänud detailid pärinevad 1930ndate aastate Saksa ratastelt, sadul koguni mingilt Rootsi rattalt (Vega, Crescent, Hermes vms).
Õnneks on üsna loetavalt säilinud raami ilutriibud, v.a. esisilt, mis on arvatavasti olnud inglaslikult pealevärvitud tüüpi.
Ratas võis algselt olla varustatud kolmekäigulise B.S.A. vabajooksuga, sest väga paljud siia 1930ndate algul jõudnud Humberid - nii meeste- kui ka naisterattad - olid kolmekäigulised. Samas oli vähemalt 1932. aastal Eestis müüa ka ühekäigulisi Humbereid - nii võis ka see ratas olla algselt ühekäiguline.
Minu erakogus on lisaks sellele veel kaks Humberit - üks täiesti komplektne kolmekäiguline meesteratas ja ühe sarnase naisteratta tugevalt vigastatud jäänused (samuti kolmekäiguline). Mõlemal tagarummuks B.S.A.
Konkreetse ratta saatus on tõenäoliselt olla doonoriks minu kolmekäigulise naisterahva-Humberi taastamisel, mille raami esiosa on väga kriitilises seisundis (peaaegu olematuks roostetanud, arvatavasti taastamiskõlbmatu). Samas on teisest naiste Humberist taastatavas seisus alles tagarumm, sadul ja käiguvahetusmehhanism. Nii saaks kahest rattast enam-vähem ühe algse lähedase kokku.
Rattale hiljem külge pandud Saksa rataste osi läheb vaja mitmete puuduvate osadega Saksa (ja Eesti) rataste restaureerimisel ja neile on kõigile oma koht juba leitud.
Pildid ajast, mis ratas veel koos on (oli):
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel