naisterahva jalgratas Victoria (Eesti töö?)
#1

Juba mõnda aega on minu erakogus üks naisterahva jalgratas Victoria. Ratas on komplektne (sh rehvid, pisidetailid jms) ja vähesõitnud, kuid ajahamba närimise tõttu üsna tugevalt roostes.

Ratta sõlmede eripära arvestades võib eeldada, et tegu ei ole tüüpilise masstoodangus valmistatud Saksa Victoriaga, vaid mingi Eesti kohaliku väiketootja tööga.

Rattal on 1920-30ndatele tüüpiline kaksikkõver raam, eboniidist leistangiotsad ja rantrehvid. Sadula dermatiinkate ja tagahelkur nagu viitaks 1930ndate lõpule, kuid tagarumm on 1926. aasta Torpedo. Kas esiporilaud, mis ei ulatu kahvlist ettepoole, pärineb kindlasti 1920ndatest.

Lambiklamber on B-tähe kujuline, ees on märk Victoria (pildil), raam on kaunistatud sinisega ja kitsaste hõbedaste triipudega (pildil), mis on näha, et on üksikkorras käsitsi maalitud. Raaminumber on 1111L (L asetseb 1111 järel külili keeratuna, pildil).

Kas keegi on misagi analoogilist kusagil mujal Eestis näinud?

Milline seoses võib sellel rattal olla Saksa Victoriaga? Ainult märk või isegi mitte märk (Victoria on tuntud nimetus, märke võis olla partiidena saadaval)?

Kelle (millise töökoja) töö see ratas võiks olla? Mida näitab raaminumber 1111 koos külili L-ga?

Mis ajastu rattaga võib olla tegu? Kas 1930ndate lõpp (üldine tegumood) või siiski 1920ndate lõpp (tagaratta Torpedo-rumm ja esiporilaud)?

___________________________

Pildid on lisatud ühes allpool olevas postituses.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#2

Pole Victoriate kohapealt mingeid kogemusi. Raam kindlasti 20-ndatest ei ole, see on selge. Sellist värvilist raamikaunistust tollal ei kasutatud minu teada, ja embleem (kui on ikka selle raami oma) on hilisem variant (mis aastast tuli, ei tea). See vanem ratas, väike nr, pöördepiduri puudumine , etteulatuva porilaua puudumine ja B-kujuline (ilmselt Brennabor) lambikinnitus ei sobi raamiga (Victoria). Peaks uurima hilisemate Victoriate pilte. Ka see värvikaunistus raami kaelal tulev kuidagi tuttav ette, aga mis-kus, ei oska öelda .
Vasta
#3

Nii, nüüd panen rattast üles korraliku pildiseeria, mis kujutavd nii üldvaateid, kui ka tähtsamate detailide lähivaateid. Ehk aitavad need pildid huvilistel paremini tuvastada, millal, millistest tükkidest ja kelle poolt see ratas ehitatud on:

[Pilt: vict_1.jpg]

[Pilt: vict_2.jpg]

[Pilt: vict_3.jpg]

[Pilt: vict_4.jpg]

[Pilt: vict_5.jpg]

[Pilt: vict_6.jpg]

[Pilt: vict_7.jpg]

[Pilt: vict_8.jpg]

[Pilt: vict_9.jpg]

[Pilt: vict_a.jpg]

[Pilt: vict_b.jpg]

[Pilt: vict_c.jpg]

[Pilt: vict_d.jpg]

[Pilt: vict_e.jpg]


(Vanad udused pildid kustutasin, kõik seal kujutatu on ka korralike piltide peal paremini näha)

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#4

Mõtlesin, et ei hakka enam jahuma nende jalgrataste teemadel, aga näed, iseloom on nõrk ja toksin jälle oma kahe kõvera näpuga!
See Victoria on ikka väga suvalistest tükkidest koos.
Tagarummu Torpedo 26 aasta, kas kodarad ei ole mitte jämedad ja kroomitud? Vb lihtsalt jällegi paistab. 20-ndatel oli saksa Viktoria märk ju messingist ja teise kujuga, nagu kirjutasin, ei tea millal see alu märk tuli. 20-ndatel minu teada selline värvilahendus raamil polnud tagasihoidlikult öeldes tavaline.
Brennabori laternahoidja, Urania riistatasku....Esiporikal küll puudub esiosa aga istub üldse kuidagi imelikult. Seega 20-ndatesse kindlasti ei jää, ainult tagarumm on sealt. Ja jällegi minu lemmikparanoia - suur vedav ketiratas naisterattal, ei viitsi küll hakata tuletama, mitu hammast on. Ja kõigil neil suure ketirattaga naisteratastel puudub ketikaitse, on see juhus? (muidugi puudub ka paljudel norm. mõõtu ketirattaga ratastel, sest oli nõrk lüli ja puudumine sõitu ei seganud). Aga suurele ketirattale polegi naljalt ketikaitset olemas, eks ole?
Keegi on kokku seadnud kena ratta ja ilmselt ikkagi EW päevil ?

Olgu peale, vb ei ole see ketiratas antud juhul ikka niiii suuuuur ka, aga nagu öeldud, olen selle kohapealt väga tundlik!Smile
Vasta
#5

(12-11-2009, 16:30 PM)kass Kirjutas:  Keegi on kokku seadnud kena ratta ja ilmselt ikkagi EW päevil ?

Arvan sama. St keegi = mingi väike käsitöönduslik töökoda, mis pani müügiks asju kokku suvalistest kättetulnud osadest.

Kas kõlab loogilise versioonina?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#6

kunagi ühel väljamüügil oli ka victoria, b tähega ja pooliku esiporilauaga, tundus väga meelevaldne komplekt. ja lõpuks tundus, et esiporikas oli kas murtud või iselõigatud, ei tundunud loominguline vaid olude sunnil toimetatud rats.
Vasta
#7

(13-11-2009, 22:31 PM)seemu Kirjutas:  kunagi ühel väljamüügil oli ka victoria, b tähega ja pooliku esiporilauaga, tundus väga meelevaldne komplekt. ja lõpuks tundus, et esiporikas oli kas murtud või iselõigatud, ei tundunud loominguline vaid olude sunnil toimetatud rats.

Ei tahaks uskuda, et neid B -tähe lambihoidjaga Victoriaid siin hulga oleks olnud. On ju Valdolgi rumal komme väljamüükidelt jalgrattakraami soetada!Rolleyes
Vasta
#8

(12-11-2009, 17:42 PM)valdo Kirjutas:  Arvan sama. St keegi = mingi väike käsitöönduslik töökoda, mis pani müügiks asju kokku suvalistest kättetulnud osadest.

Või pandi kokku varastatud osadest, et jälgi segada.

Dad.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne