10-05-2010, 19:02 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 10-05-2010, 19:04 PM ja muutjaks oli valdo.)
Ratas on valmistatud Tallinnas 1929. aastal Rudolf Niibo poolt ja kannab raaminumbrit 334910. Rudolf Niibo patenteeris 1928. aastal Eesti Patendiametis kiilukujulised raamitugevdused, mille järel hakkas ta samal aastal valmistama sellele vastavaid jalgrattaid RUDONI, mille marginimetuse ta tuletas oma nimest. 1930. aastal registreeris ta kiilukujuliste esiosa tugevdustega jalgrattaraami konstruktsiooni muide ka Läti Patendiametis.
Kuna raami esiosa kiilukujulised tugevdused olid nikeldatud, andis see raamile ja kogu rattale väga luksusliku soliidse välimuse. Kui 1930ndate aastate keskel kahvli ülaosa profiili veidi lihtsustati, ei kahandanud see ratta esinduslikkust.
Muus osas oli Rudoni ratas ajastule tüüpiline - allapoole painutatud leistang pöördpiduriga, 60 hambaline esiketiratas (meesterahvarattal), Torpedo Weltmeister vabajooks, 28" rantrehvidele mõeldud veljed jne. Konkreetsel rattal on peal Wittkop sadul ümara toruga. Tõenäoliselt kasutas Rudolf Niibo rataste valmistamiseks turul saadavaid tüüposi, v.a. muidugi omapatenteeritud tugevdused.
Ka raamikunistused on soliidsed - kahvli otsad on nikeldatud, nikli ja värvi piirimail on punased triibud. Raami värvitud osa on kaunistatud hõbedaste paaristriipudega. Raami kaldtrorul on kiri RUDONI koos kaunistuslillekestega, püsttorul ja tagaporilaual esimärgi motiivi kordav vesipilt-märk.
Konkreetse ratta jäänusid sattusid mulle kätte ca poolteist aastat tagasi. Puudusid rattad ja porilauad ning kogu värv ja galvaanika olid rooste poolt peaaegu täielikult hävitatud. Tänu Ilmari (ksf! illi123) omanduses olevatele Rudoni ratastele ja nende jäänustele sai kildhaaval kindlaks tehtud, millised porilauad ja rattad tal (1920ndate lõpu mudelil) all käisid ning millised nägid välja ratta raamikaunistused. Kõik puuduvad detailid sai seejärel hangitud, mõned vajalikud osad ka replikana valmistatud.
Kogu värvkatte ja kõikide osade nikkelkate sai täielikult uus tehtud. Täismahus sai taastatud ka kõik värvikaunistused, sh vesipilt-embleemid. Rattale sai taha monteeritud 1929. aasta numbrimärk (mis sai ka restaureeritud) ning ajastule tüüpilised kell, pump ja tööriistakott. Mahukad restaureerimistööd lõppesid eile.
Restaureeimise eel ei saanud jäänustest kahjuks pilte tehtud. Restaureerimise järgselt näeb ratas välja järgmine:
Kuna raami esiosa kiilukujulised tugevdused olid nikeldatud, andis see raamile ja kogu rattale väga luksusliku soliidse välimuse. Kui 1930ndate aastate keskel kahvli ülaosa profiili veidi lihtsustati, ei kahandanud see ratta esinduslikkust.
Muus osas oli Rudoni ratas ajastule tüüpiline - allapoole painutatud leistang pöördpiduriga, 60 hambaline esiketiratas (meesterahvarattal), Torpedo Weltmeister vabajooks, 28" rantrehvidele mõeldud veljed jne. Konkreetsel rattal on peal Wittkop sadul ümara toruga. Tõenäoliselt kasutas Rudolf Niibo rataste valmistamiseks turul saadavaid tüüposi, v.a. muidugi omapatenteeritud tugevdused.
Ka raamikunistused on soliidsed - kahvli otsad on nikeldatud, nikli ja värvi piirimail on punased triibud. Raami värvitud osa on kaunistatud hõbedaste paaristriipudega. Raami kaldtrorul on kiri RUDONI koos kaunistuslillekestega, püsttorul ja tagaporilaual esimärgi motiivi kordav vesipilt-märk.
Konkreetse ratta jäänusid sattusid mulle kätte ca poolteist aastat tagasi. Puudusid rattad ja porilauad ning kogu värv ja galvaanika olid rooste poolt peaaegu täielikult hävitatud. Tänu Ilmari (ksf! illi123) omanduses olevatele Rudoni ratastele ja nende jäänustele sai kildhaaval kindlaks tehtud, millised porilauad ja rattad tal (1920ndate lõpu mudelil) all käisid ning millised nägid välja ratta raamikaunistused. Kõik puuduvad detailid sai seejärel hangitud, mõned vajalikud osad ka replikana valmistatud.
Kogu värvkatte ja kõikide osade nikkelkate sai täielikult uus tehtud. Täismahus sai taastatud ka kõik värvikaunistused, sh vesipilt-embleemid. Rattale sai taha monteeritud 1929. aasta numbrimärk (mis sai ka restaureeritud) ning ajastule tüüpilised kell, pump ja tööriistakott. Mahukad restaureerimistööd lõppesid eile.
Restaureeimise eel ei saanud jäänustest kahjuks pilte tehtud. Restaureerimise järgselt näeb ratas välja järgmine:
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel