LAZ-699
#1

Tegemist siis pika kerega turistikaga. Hakkas huvitama,kas Eestis on tänase seisuga neid veel kuskil alles? Esimesi ümara taguotsaga vist mitte aga ehk uuemaid 699R mudelitähist kandvaid busse? Lähiaastatest meenuvad vaid 3 isendit,üks Albus (läks rauda aastaid 5 tagasi), Saaremaal ilma mootorita ja Tartus korralik punavalge. See viimane oli müügis vist veel eelmine aasta aga kadus ka peagi ning edasine info sellest puudub.
Enda mälestused neist on napid. 80-te aastate lõpus sai ühega sõidetud Tallinnast Viljandi,Jüri EMV-l oli üks 699R,millega 90-te alguses sai korduvalt kartulipõllul käidud,juht oli mu naabrimees ja buss seisis tihtipeale maja nurgal. Pole teada,mis sellest bussist saanud on. Eestist igaljuhul kadusid 699-d enne Ikaruseid.
Venemaal ja Ukrainas sõidab neid päris ohtralt ka tänapäeval. Mis seis on Lätis ja Leedus?
Üks bussi tutvustatav link ka http://transport-ks.narod.ru/bus/ps-laz/laz699.htm

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#2

Pärnumaal, Uulus seisis (vist)sarnane veel paar aastat tagasi kartulipõllu veeres. Kui ma siis kord fotika soetanuna kohale läksin pildireportaaêi üles võtma, oli ta säält kadunud.

loll on loll olla.
Vasta
#3

(17-04-2010, 22:10 PM)Edel Kirjutas:  Saaremaal ilma mootorita
Saaremaa oma see http://rekka.pri.ee/index-php?leht=vanad...dcf7800527 Sellest rohkem ka teada on?

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#4

Üks selline juba pikemat aega seisab Hiiumaal Sarvel. Masin seal väga pikka aega seisnud ning kasutatakse laoruumina nagu mina aru sain.

EDIT: oli vist sama isend - http://fotoalbum.ee/photos/reymo1995/32104775

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#5

(18-04-2010, 21:53 PM)Kevin68 Kirjutas:  Üks selline juba pikemat aega seisab Hiiumaal Sarvel.

EDIT: oli vist sama isend - http://fotoalbum.ee/photos/reymo1995/32104775
See on linnaliini buss 695N. 699 sellest tunduvalt pikema kerega ja mitte nii levinud.
Vasta
#6

(17-04-2010, 22:10 PM)Edel Kirjutas:  üks Albus (läks rauda aastaid 5 tagasi)
Seda bussi mõtled?
OÜ Reisija-l Ida-Virumaal oli samuti üks LAZ-699, mis 2003 või 2004 veel täiesti viisakas välja nägi, aga ainult seisis, lõpuks kadus...
Vasta
#7

Tartus tegi aastat 6 tagasi veel õppesõitu "Aktsendi" LAZ-buss.
Vasta
#8

(07-05-2010, 21:50 PM)Martti Kirjutas:  
(17-04-2010, 22:10 PM)Edel Kirjutas:  üks Albus (läks rauda aastaid 5 tagasi)
Seda bussi mõtled?

Jah seesama buss.

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#9

Eile sai üks selline Viljandi maakonnast avastatud. Mootorit peal pole, alustatud keretöödega, ent siis pooleli jäänud. Nüüd seisab looduse rüpes.
Vasta
#10

(09-05-2010, 18:25 PM)Regardman Kirjutas:  Eile sai üks selline Viljandi maakonnast avastatud. Mootorit peal pole, alustatud keretöödega, ent siis pooleli jäänud. Nüüd seisab looduse rüpes.

Vot see on küll ootamatu avastus. Kui kunagi sinnamaile satun,sooviksin seda kindlasti näha.

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#11

Mittesobivusel võib postituse kustutada, kuid lisaks teoreetilisele jutule veidi "vürtsi" Turist-LAZide salongivideode ja mootorihäälte näol. Allikaks Interneti piiramatud avarused:

1) LAZ 699R bussijaamas liikudes ja mootori tühikäigul:

http://www.youtube.com/watch?v=h9WOq7B96...re=related

2) Sama buss kiiremat sõitu tehes:

http://www.youtube.com/watch?v=bNdi3Jm2Q...re=related

3) Veel üks LAZ 699R:

http://www.youtube.com/watch?v=ziRIVdXTz...re=related


Millegipärast tundub kahes esimeses videos figureeriv Turist olevat veidi korralikumas konditsioonis kui viimane. Kuigi bussi välisilme on üsna räbal, on salong siiski (näiteks terved istmete peatugede katted) hoitum. Ka ei kõla mootori hääl nii rämedalt. Kahjuks ei oska oletada mõlema bussi sõidukiirust, ent vibratsioon (istmete värisemine, salongidetailide login) mõjub tänapäeva bussidega võrreldes üsna ekstreemselt.

Subjektiivseks võrdluseks üks tavalise LAZ 695 kiirendamise hääl:

http://www.youtube.com/watch?v=SIT8PYEte...re=related

ja tavaline LAZ veidi kiiremal sõidul:

http://www.youtube.com/watch?v=uL1N68DJH...re=related


Lihtsa LAZi kiirendamisel kostub tegelikult küllaltki tüüpiline ZIL 130 omane mootori mürin, mis kiirema liikumise korral hakkab kõlama veidi Ikaruse tagasilla undamise moodi - seda LAZi maanteehäält mäletan ka lapsepõlvest.
Vasta
#12

(12-05-2010, 17:09 PM)Mister X Kirjutas:  Mittesobivusel võib postituse kustutada, kuid lisaks teoreetilisele jutule veidi "vürtsi" Turist-LAZide salongivideode ja mootorihäälte näol.
Lihtsa LAZi kiirendamisel kostub tegelikult küllaltki tüüpiline ZIL 130 omane mootori mürin, mis kiirema liikumise korral hakkab kõlama veidi Ikaruse tagasilla undamise moodi - seda LAZi maanteehäält mäletan ka lapsepõlvest.
Postitus sobib väga hästi teemasse.
Originaalmootorid olidki ZIL-tüüpi aga esimestes videotes on tollele mingi muu kone vahele pandud,MAZ-i oma vist (Jamz).
695 videos on ZIL-i jauramine kuulda.
Undavad jah,isegi meelde jäänud. Ei tea,kuidas 699 on aga 695-le peaks saama Ikaruse reduktori sisse panna,poolassid igastahes on samad 70-te aastate Ikarustega võrreldes.

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#13

Minu viga jah, MAZi diiselmootori tähis on muidugi JAMZ. Oleksin pidanud diisli "tiksumise" tühikäigul ära tundma. Tänu sellele meenus kauge kild lapsepõlve alateadvusest, kus vanaonu sadul-MAZi kabiini kostus samasugune meeldiv hääl.

Ega neid puhtatõulisi Turisti algmootoreid (URAL 375) pole vist ka enam Eestis leiduvate üksikute Turistide aiste vahele jäänud, kui juba ida poolgi on mindud MAZi diislite või gaasikütte teed. Üks ebakompetentne küsimus, aga milline oli LAZ 697 originaalne mootor - kas samuti edasiarendatud ZIL 130? Ning kõik 69* seeria LAZidele paigaltatud diislid on ilmselt hilisem omalooming, kuna tehas tegi neid ainult bensurüüpajatena. Kui ehk erandlikud eksperimentaalmudelid kõrvale jätta.
Vasta
#14

[quote='Mister X' pid='247586' dateline='1273691740']
aga milline oli LAZ 697 originaalne mootor - kas samuti edasiarendatud ZIL 130?[quote]

Raamatute andmetel on LAZ-695 ZIL-130 ja 697 ning 699 ZIL-375 (Ural) mootoritega.

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne