Kui kellelgi on stardieelsel pingelisel õhtul veel aega lugemiseks, siis meeleolu lahutamiseks leidsin kusagilt sellised muljetamised, nüüd juba 7 aasta tagused.
LAHTIÜTLEMINE
Kõik nimed on välja mõeldud. Kõik kokkulangevused reaalsete inimeste ja sündmustega on juhuslikud. Kõik pildid on illustratiivsed, ja needki ei ole kõik ise üles võetud, vaid on laenatud osavamatelt tegijatelt.
EELLUGU
Mul polnud õrna aimugi, mis ees ootas. Tagantjärgi vaadates võib öelda et kõhklused ja kartused ei olnud päris asjatud. Mingil määral olin ju tutvunud eelmise aasta Hiiumaa-sõidu piltide ja muljetega, aga seda materjali polnud just palju.
Vanasõidukihuvilised on minu jaoks täiesti tundmatu seltskond. Kui välja arvata mõned tegelased automoto foorumist, mida ma vahest jälginud olen. Ent nemadki olid vaid virtuaalkujud, keda teadsin ainult kommentaaride põhjal. Ja sealtsamast foorumist oli ühest arutelust meelde jäänud kellegi väljaöeldud mõte, et selle seltskonna näol on tegemist hälvikutega, keda ei paranda miski oma veidrustest. Hmmm.
Võibolla tõesti on see nii - vanad autod meeldivad paljudele, ent vaid üsna vähesed on valmis neile reaalselt pühendama väga palju oma aega. Minu tavalises tutvusringkonnas selliseid tegelasi ei ole - milline tavaline inimene soovikski rassida päevast päeva rauakoluga, mis tegijale vastu punnib ja iseenesest ainult roostetamislainetega kaasa läheb?
HOMMIK
Siit ta siis algas. Esimene mulje talveralli stardipaigas Laagri maksimarketi parklas kinnitas teatud eelarvamust osalejate värvikuse osas. Hulk karme ja karuseid mehi, kes vististi vähemalt korra päevas näpud õliseks teevad. Või siis autode alal lausa oma leiba teenivad. Lisaks hakkab silma ka muid karvaseid ja sulelisi, kes riietuse ja aksessuaaride stiili viimistlemisega kõvasti vaeva on näinud. Minu pühapäevahuvi ja pühapäevaauto on suisa kahvatud sellise pühendumuse kõrval. Südamerahustuseks leian mõned pühapäevitajad autode ja rahva hulgast siiski veel.
Nii. Numbrid saab kätte lendurimütsiga habemiku käest. Olen teda ühe korra varem isegi näinud. Stardieelsel öösel ilmus ta lühidalt unenäos - askeldas mingi auto kallal ja selja peal oli uhke silt PlyVal64. Reaalsuses silti siiski pole

Aga rallinumbrid-kleepsud on täiesti olemas ja ka kleepimine läheb ladusalt. Tumedad kirjad sobivad valgele autole hästi. Olekski nagu kõik valmis.
Kell tiksub stardiajale lähemale. Hommik hakkab juba valgenema. Abiks asi, kui järele mõelda.
Üle ühtlase jutusumina ja mootorite podina hakkab kostuma kõvem hääl. Pealik on vinnanud end parkla kõrgeimasse punkti - Gaz66 katusele - ja peab kõnet.
Võidusõidu ametlik algus saab välja hüütud. Rada olevat viimase info põhjal küll üsna libe, aga siiski täies ulatuses läbitav. Veelkord manitsus - väga kihutada pole mõtet, sest puruks sõita midagi ega kedagi ei tohi! Nimekirja keskele ja lõppu on asetatud abijõud - kuhugi vahepeale Laplander ja viimaseks "laibakas". Lohutav kuulda.
Jahimeestele, keda nädalavahetusel metsavahel kohata võib, kästakse loomade kiusamise pärast säru teha, ehk siis kõvasti signaali anda ja metsaelukad kaugele ära hirmutada. Kaldun arvama, et neljakümne auto mootorimürast piisab hoiatuseks täiesti ja signaaliga polegi eriti mõtet jännata.
Niisiis, start!
Nimekirja esimesed asuvad rivisse. Rajakirjeldus pihku ja läks! Iga minuti järel üks masin.
Legende jagatakse stardikoridori vasakust servast. Meile sobib hästi, sest rool on paremal ja kaardilugeja koht vasakul.
5, 4, 3, 2, 1, läks!
Esimene arusaamatus legendiga leiab aset juba 100 meetrit pärast starti. Kuna ka parklast väljumine on kaardil tähistatud noolega, peame seda esimeseks juhtnööriks suurelt teelt ärapööramiseks. Nojah, väike tupik, ümberpöörd ja edasi. Saue tee on juba selgem ja arusaadavam orientiir.
Järgmine eksimus maksab ennast karmimalt kätte - tupik saabub alles paar kilomeetrit pärast valepööret ja sellele järgnenud künkliku metsatee kraapimist. Tagasi suurele teele jõudes möödub risti meie eest võistlejaid juba kummaski suunas. Paistab et teistelgi pole õiget aimu, kuhupoole minna :-)
Läheme tuldud teed veidi tagasi ja üritame uuesti õiget teeotsa leida. Seegi tee ei ärata erilist usaldust, sest jälgi ees ei ole ja lompide jääkaaned on veel murdmata, aga vähemalt 15 autot peaks juba meist eespool olema.
Kummatigi on tee õige, sest edasised orientiirid klapivad kindlalt. Varsti selgub, et need kõrvalteed olidki vaid võistlejate kiusamiseks välja mõeldud - lõpuks jõudsime välja ikka samale suurele teele. Kes selle varakult ära tabas, võis otse sõites kõvasti aega võita :-) Aga meil käis legendiga tutvumine ikka üks samm korraga. Ka odomeetri jälgimine oli raskendatud, sest armatuurivalgustus jukerdas. Õieti puudus valgustus juba suvest saadik.
Oma suure seltskonnaga olime paremas olukorras kui need autod, kus juht pidi üksi hakkama saama nii roolimise kui legendilugemisega. Meie neljases võistkonnaski jagus tegevust kõigile - juhile, kaardilugejale, fotograafile ja videooperaatorile. Aga ka viimastel paistab olevat raskusi ülesannetesse sisseelamisel - esimesest asulast läbi sõites jäävad külarahva ehmunud ja piklikud näod esialgu kaadri taha.
Jõuvankrid on siinkandis vist haruldane nähtus. Või ei meeldinud neile meie näod, tont seda teab.
Esimesele lisakatsele jõudsime kõva hilinemisega võrreldes kontroll-ajaga. Tühja kah. Sõidulust alles hakkab tekkima.
Lisakatse pole keeruline - kiirendus, pööre, taas kiirendus ja pidurdamine.
Kokku 33 sekundit. 49kW abil pooleteisttonnise raskuse edasiliigutamisel võibolla tubli tulemus, aga edetabelisse jõudmiseks oli see aeg siiski liiga pikk. Nojah, las ta siis olla.
Kusagil Klooga kandis sattus teele esimene AKP. Mitte küll päris juhuslikult, aga siiski õnnega pooleks. Väga tore. Hilinemine pool tundi. Ikkagi tore. Aga pole hullu - aeg nulli ja edasi sõit.
Järgmised veerand tundi olid legendi märked lihtsad ja tee tuttav kuni Padise ning Kurkseni. Siinkandis oli värskelt lund sadanud ja midagi lume ning lörtsi vahepealset pudenes pidevalt lisaks. Kurkse tee ääres võis juba kohata mehiseid rattajälgi rünnakutest lumevallidele. Kraavi lebama polnud keegi siiski jäänud.
Hiljem selgus ka jälgede tekitaja:
Kurkse sadamas ootas suurem seltskond juba ees ja mälestusmärgi epitaafilt loeti kokku järjekordse ristsõnaküsimuse vastust. Küsimused on nutikad ja ilma kohapeal käimata ei saa vastust kuidagi kätte. Isegi sõbrale helistamine ei aita :
Kurksest edasisaamiseks tuleb tulla pisut tagasi ja pöörata paremale, lääne suunas.
Tavaline kurv, mitte rohkem kui 90 kraadi. Meie ees libiseb sabapidi kraavi tumepunane Ascona. Üsna laisalt ja näiliselt täiesti ilma põhjuseta, kiirus polnud ju suur. Õnneks on maandumine kerge, aga oma jõududega ta siiski välja ei saa. Peatume ja aitame Opelit välja lükata. Õnnestus esimesel korral.
Hetke pärast maitseb 10 meetrit tagapool kraavimõnusid järgmine võistkond, kelle masin ninapidi teeservast alla vajub. Uued abilised on tagant juba tulemas. Vastastikuse abistamisega pole kogu sõidu jooksul mingit probleemi - kes saab, see aitab ega põe kaotatud aja pärast.
Igaks juhuks olen edasisõidul ettevaatlikum, kuna teeservad on petlikud - lumi on sahaga lükatud kaugemale kui kõva aluspinda jätkub. Ja mis sa siin ilusal lumisel metsavahelisel teel ikka kihutad.
Kõige kitsamal kohal tuleb vastu paar juhuslikku autot, mille juhid pikka rallivoori kohates on õige mornid. Ilmselt ei ole me esimesed, kellega nad sel ahtakesel teel peavad kõrvuti trügima.
Järgmine vaatamisväärne vahepala sel teel on korraldatud rohelise Niva tööka tiimi poolt. Ilmselt ka ekipaažile senitundmatu jõud on tõmmanud "vene ime" teelt kõrvale, otse igihaljaste mändide vahele.
Pealtvaatajaid koguneb palju. Ei tea, kust nad kõik nii äkki ja korraga tulevad, autod järjekorras lausa nummerdatud. Nival ei lasta enam kauem looduse rüpes suikuda. Laplander on kohal ja väikse rohelise putuka väljatõmbamine mändide embusest käib kiiremini kui pealtvaatajatel nina nuuskamine.
Samal ajal rebib mööda heinamaad autoderivist uljalt mööda UAZ, mida hiljemgi kohtame kärsitult oma radasid tekitamast ja kõiksugu tõkkeid ületamast.
Üks hetkedest „pisut hiljem“:
Juba paistab järgmine takistus. Kõrvalteel sõitnud haagisega metsaveok on rallikolonni kohates poolenisti kokku käändunud nagu liigendnuga.
Siinkohal jutulõng katkeb… Siiski mitte mõne õnnetusjuhtumi tõttu, vaid lihtsalt kirjutamisväsimusest.
Sõitu ja ootamatuid hetki jätkus õhtuni, finiš õnnestus ära näha. Mõned pildid räägivad veel jätkuks oma lugu ( järgmises postituses...)
..algus eelmises postituses, vaatluse all Reval-Perona vaheliste sõiduteede olukord 2004 aastal
Meestel ja autodel omad teed, varuosadel teised:
„Rannakolhoosis“ ehk järjekordne AKP, Ranna poe manu
Kogunemine Haapsalus ehk lõunatunni AKP
![[Pilt: 018.jpg]](http://www.hot.ee/crown/2004/018.jpg)
East meets west ehk KGB ja lääne spioonide vahetus ehk järjekordne AKP
Viimased kilomeetrid enne finišit, lootus kohale jõuda on suurem kui kunagi varem
Oli meeleolukas päev vanatehnikaga, nagu mõned klassikud ütlevad.