meesterahva jalgratas ETK Original-Luxus, 1940.a.
#1

Valmistatud Tallinnas, ETK Metallitehases 1940. aastal. Raaminumber 8116. Tehasevärv. Tehasekroom. Tehase värvikaunistused ja embleemid. Algne tööriistakott koos kaasapandud tööriistadega. Algsed (Nokia) rehvid ja lohvid, rantäärisega 28".

Ratas on identne sama partii rattaga (raaminumber 8146), mis oli mullu kevadel väljas Türi näitusel, kuid nimetatu on kaotanud oma algse värvi ja galvaanika, mis siin on suurepäraselt alles.

Tavalisest ETK Originalist (1939.a. niisugust naisterahvaratast vt siit) erineb ETK Original-Luxus järgmiste nüansside poolest:
- Luxuse sadul (Lepper-Corona) on pehmekattega ja tagant 4 vedruga;
- porilaudade sõitja poolsetel otstel on külglaiendused;
- raamikaunistused on keerukamad - lisaks joontele on kasutusel kiilukujulised mustrid kuldse ja hõbedasega (sh esiosa nn "strahlenkopf"); püsttoru embleemi taust on ka punase asemel hõbedane;
- ketirattad on väiksema läbimõõduga (60/23 asemel 50/20);
- plekist riistakasti asemel on nahast tööriistakott kauniste embleemidega;
- keskjooksu laagrid on kinniste kapslitega, lisaks asuvad väntade ja koonuste vahel vilttihendid;
- esiporilauakaunistusena on ratta/tiiva asemel lipp (käesoleval rattal on siiski küljes ratas, kuna algne lipp on kadunud);
- keti (Unioni toode) sisemised lülid on nikeldatud;
- pedaalide (Unioni toode) kummid on kaheosalised ja tavalise X-mustri asemel peenikese "ruutmustriga".

Pakiraam on arvat. tehase või edasimüüja lisaseade.
Selline ratas kaunistaks igal juhul Eesti Jalgrattamuuseumi, mida ta vast ka tulevikus tegema hakkab.

Pildid:

[Pilt: etk_8116_01.jpg]

[Pilt: etk_8116_02.jpg]

[Pilt: etk_8116_03.jpg]

[Pilt: etk_8116_04.jpg]

[Pilt: etk_8116_05.jpg]

[Pilt: etk_8116_06.jpg]

[Pilt: etk_8116_07.jpg]

[Pilt: etk_8116_08.jpg]

[Pilt: etk_8116_09.jpg]

[Pilt: etk_8116_10.jpg]

[Pilt: etk_8116_11.jpg]

[Pilt: etk_8116_12.jpg]

[Pilt: etk_8116_13.jpg]

[Pilt: etk_8116_14.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#2

Jah, ilus, hästi säilinud jalgratas, masstoodetud ning omal ajal üldlevinud! Wink
Mille põhjal väidad, et porilaual on olnud lipu/vimpli - kujuline märk? Teise 17. mudeli puhul kirjutasid, et sel oli olnud kotkas?
Kas see nahast tööriistatasku on ikka algne, ETK tehasest tulles küljes olnu? Mulle seondub see tiibadega ratas kõigepealt Läti jalgrattatootjatega, alates Leutnerist ja Erenpreisist, lõpetades väiksemate tegijatega. Võib muidugi ka eesti asi olla, st eesti toodangul kasutatu (on selliseid meil ennegi nähtud), aga kas on mingit tõendusmaterjali/fakti peale selle, et muu osa rattast algne ja komplektne?
Vasta
#3

(18-04-2011, 22:07 PM)kass Kirjutas:  Jah, ilus, hästi säilinud jalgratas, masstoodetud ning omal ajal üldlevinud! Wink

On hästi säilinud. Tegelikult siiski peale säilimise ka restaureeritud, kuigi nendest töödest ei ole ma senini jõudnud veel kirjutada. Loomulikult ei näinud ratas enne restaureerimistöid (mis lõppesid eile) sugugi selline välja...

(18-04-2011, 22:07 PM)kass Kirjutas:  Mille põhjal väidad, et porilaual on olnud lipu/vimpli - kujuline märk? Teise 17. mudeli puhul kirjutasid, et sel oli olnud kotkas?

ETK prospektis on näha, et Original-Luxusel on porilaual lipp. Ja sellel rattal oli saades porilaual mingi könt, kus murdunud osa on olnud üsna kitsas (lipuvars üles?), palju kitsam kui tiib-rattal. Nende märkide järgi kaudselt oletan. Tegelikult otsin taga algset lippu - kui kellelgi on pakkuda (või kasvõi näidata), oleksin õnnelik. Tavalisele Originalile omase tiib-ratta (tegelikult Saksa margi Torpedo embleem) panin külge tegelikult üsna häda sunnil, kuna neid sai kunagi Saksa laatadelt varutud...

(18-04-2011, 22:07 PM)kass Kirjutas:  Kas see nahast tööriistatasku on ikka algne, ETK tehasest tulles küljes olnu? Mulle seondub see tiibadega ratas kõigepealt Läti jalgrattatootjatega, alates Leutnerist ja Erenpreisist, lõpetades väiksemate tegijatega. Võib muidugi ka eesti asi olla, st eesti toodangul kasutatu (on selliseid meil ennegi nähtud), aga kas on mingit tõendusmaterjali/fakti peale selle, et muu osa rattast algne ja komplektne?

Jälle kaudsed oletused.

8146 sain ilma riistakotita, millest järeldan, et seal oli algselt nahkkott (vaevalt oleks keegi hakanud maha kruvima plekk-karpi). Hädapärasel korrastamisel panin 8146 külge küll tavalise ETK (Original, ETEKA) plekk-karbi, kuna selline mul riiulil vedeles, pealegi tehasevärvis.

Selle nahast riistakoti sain rattaga (8116) koos, kuigi mitte ratta küljes olevana, vaid kaasa, sest kaks rihma olid murdunud. Rihmad, mis olid koti küljes, olid üksühele identsed ETK naisterahvarataste (ETEKA 1940 ja Original 1939, restaureerisin mõlemad eelmisel talvel) kottide rihmadega, mistõttu oletan, et need rihmad on väga tõenäoliselt ETK päritolu. Ratta värvkattele olid rihmade kinnituskohtades tekkinud tugevad kulumisjäljed, mille järgi oletan, et see kott on selle ratta küljes siiski kunagi (tõen. enne rihmade murdumist) olnud. Kuna ratast on üsna vähe kasutatud (viimased 50 aastat praktiliselt seisnud), siis ei näe ma põhjust, miks on ratta varajases nooruses kott vahetatud mingi teise koti vastu...


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#4

Üks - ühele identsed nahkrihmad on küll kena, aga kas neil kottidel ka ühiseid jooni on (naiste ETK ja tiibadega rattaga meesteka omal)? See oleks nagu kõvem argument?
Kindlasti eraldusid ka plekkkarbid jalgrataste küljest, mitte ainult nahktaskud, selles pole mingit kahtlust Toungue !

Sinimustvalget vimplikujulist jalgrattaporilauamärki olla müüdud millalgi Saaremaal antiigi/vanakraami kaupluses, seega peaks vähemalt üks kusagil liikvel (või paigas) olema.
Vasta
#5

Jälle üks ratas, mis põrmustab mu unelmad!

Mis puutub riistataskut, siis minu valduses on ühe ETK Original-luxuse raam, millele oli pandud siiski plekist riistakast. Oletan, et tegemist oli sama mudeliga mis see siin kuna: sadul oli nelja vedruga lepper-corona, tagaporilaua murdunud jäänusest näeb, et see oli küljelaiendustega ja kahvlitoru oli hõbedaseks värvitud. Toru toruks aga selline sadul ja laiendustega tagaporiplekk oli vist ainult luksusmudelil. Nii et pandi ka plekist riistakaste.

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta
#6

(18-04-2011, 23:58 PM)tolmuahv Kirjutas:  Mis puutub riistataskut, siis minu valduses on ühe ETK Original-luxuse raam, millele oli pandud siiski plekist riistakast. Oletan, et tegemist oli sama mudeliga mis see siin kuna: sadul oli nelja vedruga lepper-corona, tagaporilaua murdunud jäänusest näeb, et see oli küljelaiendustega ja kahvlitoru oli hõbedaseks värvitud. Toru toruks aga selline sadul ja laiendustega tagaporiplekk oli vist ainult luksusmudelil. Nii et pandi ka plekist riistakaste.

Mis ajastu rattaga on tegu? Oletan rumala peaga, et maailma pöördelised sündmused 1939.a. teises pooles (peale kuulsat MRPd) pidid mõjutama ka ETK rattatehase varustatust osadega. Minu hinnangul oldi septembriks 1939 ehk siis Poola ründamise alguseks jõutud umbes raaminumbriteni 5000-5500. Kui oletada väikest detailide ladu, pidi mõju olema kindlasti tunda raaminumbrite 6000-6500 juures. Näiteks tean, et ETK naisterataste ketiratta kuju umbes siis muutus.

Samasse ooperisse käib ksf! kass imestus, et Original-Luxus kasutas kangidega pidureid 8146 (ja nüüd ka tõen. samast partiist pärineva 8116) juures. Võib-olla tross-süsteeme lihtsalt ei laekunud enam sõja tõttu (kuigi jah, veel 1941 algul jätkus neid Säde/Kiir'e ehk end. Are/Saar'e Dollarile). Minulgi on üks ETK jäänus, millel küljes veel trossiga piduri jäänused (kahjuks ladude sügavuses, mis ei võimalda vaadata hõlpsalt raaminumbrit).


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#7

(19-04-2011, 02:21 AM)valdo Kirjutas:  Mis ajastu rattaga on tegu? Oletan rumala peaga, et maailma pöördelised sündmused 1939.a. teises pooles (peale kuulsat MRPd) pidid mõjutama ka ETK rattatehase varustatust osadega. Minu hinnangul oldi septembriks 1939 ehk siis Poola ründamise alguseks jõutud umbes raaminumbriteni 5000-5500. Kui oletada väikest detailide ladu, pidi mõju olema kindlasti tunda raaminumbrite 6000-6500 juures.

Raaminumber on 4357.

(19-04-2011, 02:21 AM)valdo Kirjutas:  Samasse ooperisse käib ksf! kass imestus, et Original-Luxus kasutas kangidega pidureid 8146 (ja nüüd ka tõen. samast partiist pärineva 8116) juures. Võib-olla tross-süsteeme lihtsalt ei laekunud enam sõja tõttu

Kahjuks on minu kahel ETK-l kahvlid-lenksud puudu ja ei saa pidurijälgi ajada. Kui kellegil on ETK kahvel, millest loobuda raatsib, oleksin väga tänulik.

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta
#8

(19-04-2011, 09:07 AM)tolmuahv Kirjutas:  Raaminumber on 4357.

Usutavasti 1938.a. lõpp või 1939.a. algus.


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne