17-06-2012, 21:00 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 17-06-2012, 21:13 PM ja muutjaks oli kass.)
Ja jällegi kord on nüüd nii, et läks aega, mis läks, aga aega läks! Kuigi keegi pole huvi tundnud, et kuidas mul selle ainulaadse, eksklus(s)iivse ja muidu vahva tsikli "restoreerimine" on kulgenud, jätkan ma siiski selle mootorratta taastamise eduloo kajastamist!
Nagu siin eelnevalt ksf! Ostap veidi vihjas, toimunud on oluline läbimurre ja olen oma taastustööga jällegi graafikus. Plaan selline, et aastaks 2030 lõpetada 201Z komplekteerimine originaal- ja kvaliteetsete replikaosadega. Siis saab see tsikkel 100 aastat vanaks, mina ise ka midagi sinna kanti!
Tublid teema jälgijad kindlasti mäletavad, et eelmise aasta kevadisel Restauraatorite päeval märkasin oma professionaalse taastajapilguga müügis olevat 201Z mootorit, generaatorit, käigukasti siduri ja kik-starteri hoovaga ning piduripedaaliga, küsiti 800.-, pakkusin 400.-. Olin asjast hirmsasti vaimustuses, paistis, et ka müüja. Sügiseks oli komplekti hind langenud 25%. Selle aasta kevadisel R-päeval ringi tuiates silmasin ootamatult jällegi tuttavat sümbioosi eelkirjeldatud detailidest. Olles siit foorumist eelnevalt lugenud ksf! Väravamehaaniku õpetlikku lugu sellest, kuidas tuleb nimetatud üritusel käituda, ning et viisakas inimene ei küsi, et palju mootori eest pappi, plekki jms küstakse... Siis pöördusin müüja poole (kes tahtis just kuhugi mingit tähtsat asja tegema tormata) küsimisega, et oot-oot, mis lood selle NSU mootoriga ka on? Müüja oli küllaltki lahkes tujus, tundus, et maitstud oli juba rohkem kui üks õlu...Selgitas, et jah, maksab 1000.- ja keegi uunikumees käis kangesti pinda ja pakkus vägisi 700.- Selgitasin kannatlikult, et kulla Toomas, küsisid selle jama eest 800.- ja mina pakkusin 400.- ja üleüldse pole ma mingi uunikumees, need uunikumehed siin ei teagi üldse, mis asi see on ja enamus neist "ei tahagi teada". Selle peale mees ikkagi kibeles minema, ütles, et no tule pärastpoole läbi, vaatame ja tormas minema. Läksingi siis pärastpoole vaatama, et kas, mitu ja kas mitte liiga palju õlut ei ole ta vahepeal nahavahele libistanud. No libistanud ilmselt oli, kuhu ta muidu enne kibeles, aga õnneks mitte liiga palju. Vaidlesime natuke asja üle ja lugesin mehele 450.- kätte, haarasin mootori ja käigukasti ja jooksin kiiresti minema, ise olin väga rahul. Hulga aega olin väga rahul, rahul olin seni, kui hakkasin saaki kõntsast puhtamaks kraapima ja laiali kiskuma (mis teadupärast on "restoreerimise" juures üks põhilisi operatsioone, mis ära tehakse). Mis siis silma torkas...
Esiteks see igatsetud paun, mille sees pisike tammepuust kolb peaks käima. Nagu kombeks, tuletoru kinnituse koht oli "puhta purruks" läinud ja sinna oli veetorust protees paigaldatud. Ülemine ribi oli koledasti ära nüsitud ja näritud, teisi ka külepealt pügatud. Pildil võrrelda minu ja ksf! Armexi mootorite paunad, kumb on kumb, seda veel vaatame
http://i46.tinypic.com/2hgrb08.jpg
Teiseks, mitte vähem igatsetud sidur. Seda, et ketiratta hambad üsna pidused on, seda märkasin juba esimesel korral. Lahti võttes selgus, et 60+ laagrikuuli olid alumise jooksupinna sisse 2 koledat vagu kulutanud. Paha lugu, ilmselt ka välimine jookstee piduste hammastega siduriketta sees on ära kulutatud.
http://i45.tinypic.com/2iw65iq.jpg
http://i49.tinypic.com/347wgmr.jpg
Mida teha? Uue hammasvöö külge keevitamiseks on ruumi suhteliselt napilt, kui teeks mõne hamba rohkem, siis oleks vast tõenäosem suurema läbimööduga hammasvöö külge õmblemine...või teha üldse uus ketas, aga see kuulijooksu tee, see tuleks kuidagi kõvaks saada ja asi peab mõõtu ka saama ja vaimustus ning rahulolu kadus kiirelt.
Siis veel käigukast. Nagu jällegi eelnevalt mainitud, kaste oli juba mitmeid, käike paraku veel mitte. Ka see kast oli saanud vett ja vilet. Nagu tavaliselt, ka sellel olid siduri lahutamise hoova kinnituskõrvad jällegi "puhta purruks" ja parandatud plekist klambriga, no on jama. Parandada on seda jällegi vastik töö, keevitada seal seda alumiiniumi on üsna niru, tuleks neid kaani lausa uusi valama hakata, aga ka see pole selline mõnus restaureerimistöö nagu seda on kõntsast puhastamine ja laiali lammutamine. Kastialune tükk oli ka vinkelraudadega tugevdatud, keevitatud ja needitud, aga sellest savi, omal suhteliselt viisakas tükk olemas.
http://i45.tinypic.com/1pwbvd.jpg
käigukast
http://i46.tinypic.com/29elv2p.jpg
http://i47.tinypic.com/6y37dy.jpg
Siis veel loodetud generaator, mille äriplaani järgi kavatsesin ksf! Armexile sõbrahinnaga, 600.- eest maha müüa, et tehtud kulutusi veidikegi kompenseerida ja lihtsalt sõbrameest aidata. Püsimagnetitega rootor-hooratast maha võttes selgus, et keegi oli seda varemgi teinud ning ühtlasi nii madalpinge- kui ka kõrgepinge pooliga inetusi teinud, kontaktiosa üldse minema visanud ning lisaks ka kõrgepinge juhtme läbiviigu koha tagakorpusest välja lõiganud. Lisaks oli mõlemale poole väntvõlli otste koonustele (nii hooratta kui vedava ketiratta alla ) vaskplekist pellid meisterdatud. Keps ja kolb liikusid silindris igate pidi, selleasemel et ainult üles-alla sõita. Vähemalt polnud silinder viimaseni jämedaks aetud. Silindripea oli mõnest kandist ussitama läinud, mingi imelik raske sulam, ilmselt tsinki sisse topitud mingil põhjusel (materjal voolab paremini? Samas see paun ja karterid on "tavalisest" alumiiniumisulamist, kerged ja elegantsed). Tea, kas seda materjali keevitada kannatab? Kuigi keevitavad juba suisa tsingisulameid kuuldavasti, teinekord pidavat ka asi kätte ära sulama.
Positiivse poole pealt veel juuresolnud käivitushoob ja piduripedaal.
Ühesõnaga, oleks pidanud kannatlikum olema, veel paar aastat müüjat väsitama ja asja 200.- eest omandama, lootes, et inflatsioon selle aja jooksul kõva töö ära on teinud.
No nüüd on ka oletatavad lugejad juba väsinud, tea kas jaksavadki enam mutipeletajate, murutrimmerite ja õunapurustajate tõsiseid teemasid uurida.
Niipalju veel, et R-päeval sain veel meeldiva kingitusena ksf! Toomasp-lt tsiklile riistakasti-trumli, sügav kummardus talle selle eest!
http://i47.tinypic.com/jg70co.jpg
Ja ka ühe tagaporilaua olen juurde saanud, vaja oleks aga esiporikat..või panen 2 tagaporikat külge? Tšehhist pole ikka veel tuletoru kätte saanud, loodan, et vähemalt rauamaak on kaevatud ja ehk ka toru valmistamiseks juba kusagil plekki valtsitakse.
generaator
http://i47.tinypic.com/155nlzl.jpg
mootor
http://i47.tinypic.com/28gw37p.jpg
Järgmisena on jällegi plaanis saadud tükid raami külge riputada ja siis asi olla jätta. Nimelt olen jõudnud arusaamisele, et sellise võimsa masinaga ei ole mul soovitav peale ligi 30-aastast väikest tsiklisõidu pausi kohe paugutama hakata. On tekkinud plaan võtta töösse uus , veidi väiksema kubatuuri ja võimsusega "projekt", NSU Quick - 100 ccm, 3 hj!!! ja oh-sa- issand, max kiirus 60 km/h. Ah, aitab ka, sellega praegu piirdungi, muidu internet saab jälle täis! Ise juba sain!
Nagu siin eelnevalt ksf! Ostap veidi vihjas, toimunud on oluline läbimurre ja olen oma taastustööga jällegi graafikus. Plaan selline, et aastaks 2030 lõpetada 201Z komplekteerimine originaal- ja kvaliteetsete replikaosadega. Siis saab see tsikkel 100 aastat vanaks, mina ise ka midagi sinna kanti!
Tublid teema jälgijad kindlasti mäletavad, et eelmise aasta kevadisel Restauraatorite päeval märkasin oma professionaalse taastajapilguga müügis olevat 201Z mootorit, generaatorit, käigukasti siduri ja kik-starteri hoovaga ning piduripedaaliga, küsiti 800.-, pakkusin 400.-. Olin asjast hirmsasti vaimustuses, paistis, et ka müüja. Sügiseks oli komplekti hind langenud 25%. Selle aasta kevadisel R-päeval ringi tuiates silmasin ootamatult jällegi tuttavat sümbioosi eelkirjeldatud detailidest. Olles siit foorumist eelnevalt lugenud ksf! Väravamehaaniku õpetlikku lugu sellest, kuidas tuleb nimetatud üritusel käituda, ning et viisakas inimene ei küsi, et palju mootori eest pappi, plekki jms küstakse... Siis pöördusin müüja poole (kes tahtis just kuhugi mingit tähtsat asja tegema tormata) küsimisega, et oot-oot, mis lood selle NSU mootoriga ka on? Müüja oli küllaltki lahkes tujus, tundus, et maitstud oli juba rohkem kui üks õlu...Selgitas, et jah, maksab 1000.- ja keegi uunikumees käis kangesti pinda ja pakkus vägisi 700.- Selgitasin kannatlikult, et kulla Toomas, küsisid selle jama eest 800.- ja mina pakkusin 400.- ja üleüldse pole ma mingi uunikumees, need uunikumehed siin ei teagi üldse, mis asi see on ja enamus neist "ei tahagi teada". Selle peale mees ikkagi kibeles minema, ütles, et no tule pärastpoole läbi, vaatame ja tormas minema. Läksingi siis pärastpoole vaatama, et kas, mitu ja kas mitte liiga palju õlut ei ole ta vahepeal nahavahele libistanud. No libistanud ilmselt oli, kuhu ta muidu enne kibeles, aga õnneks mitte liiga palju. Vaidlesime natuke asja üle ja lugesin mehele 450.- kätte, haarasin mootori ja käigukasti ja jooksin kiiresti minema, ise olin väga rahul. Hulga aega olin väga rahul, rahul olin seni, kui hakkasin saaki kõntsast puhtamaks kraapima ja laiali kiskuma (mis teadupärast on "restoreerimise" juures üks põhilisi operatsioone, mis ära tehakse). Mis siis silma torkas...
Esiteks see igatsetud paun, mille sees pisike tammepuust kolb peaks käima. Nagu kombeks, tuletoru kinnituse koht oli "puhta purruks" läinud ja sinna oli veetorust protees paigaldatud. Ülemine ribi oli koledasti ära nüsitud ja näritud, teisi ka külepealt pügatud. Pildil võrrelda minu ja ksf! Armexi mootorite paunad, kumb on kumb, seda veel vaatame
http://i46.tinypic.com/2hgrb08.jpg
Teiseks, mitte vähem igatsetud sidur. Seda, et ketiratta hambad üsna pidused on, seda märkasin juba esimesel korral. Lahti võttes selgus, et 60+ laagrikuuli olid alumise jooksupinna sisse 2 koledat vagu kulutanud. Paha lugu, ilmselt ka välimine jookstee piduste hammastega siduriketta sees on ära kulutatud.
http://i45.tinypic.com/2iw65iq.jpg
http://i49.tinypic.com/347wgmr.jpg
Mida teha? Uue hammasvöö külge keevitamiseks on ruumi suhteliselt napilt, kui teeks mõne hamba rohkem, siis oleks vast tõenäosem suurema läbimööduga hammasvöö külge õmblemine...või teha üldse uus ketas, aga see kuulijooksu tee, see tuleks kuidagi kõvaks saada ja asi peab mõõtu ka saama ja vaimustus ning rahulolu kadus kiirelt.
Siis veel käigukast. Nagu jällegi eelnevalt mainitud, kaste oli juba mitmeid, käike paraku veel mitte. Ka see kast oli saanud vett ja vilet. Nagu tavaliselt, ka sellel olid siduri lahutamise hoova kinnituskõrvad jällegi "puhta purruks" ja parandatud plekist klambriga, no on jama. Parandada on seda jällegi vastik töö, keevitada seal seda alumiiniumi on üsna niru, tuleks neid kaani lausa uusi valama hakata, aga ka see pole selline mõnus restaureerimistöö nagu seda on kõntsast puhastamine ja laiali lammutamine. Kastialune tükk oli ka vinkelraudadega tugevdatud, keevitatud ja needitud, aga sellest savi, omal suhteliselt viisakas tükk olemas.
http://i45.tinypic.com/1pwbvd.jpg
käigukast
http://i46.tinypic.com/29elv2p.jpg
http://i47.tinypic.com/6y37dy.jpg
Siis veel loodetud generaator, mille äriplaani järgi kavatsesin ksf! Armexile sõbrahinnaga, 600.- eest maha müüa, et tehtud kulutusi veidikegi kompenseerida ja lihtsalt sõbrameest aidata. Püsimagnetitega rootor-hooratast maha võttes selgus, et keegi oli seda varemgi teinud ning ühtlasi nii madalpinge- kui ka kõrgepinge pooliga inetusi teinud, kontaktiosa üldse minema visanud ning lisaks ka kõrgepinge juhtme läbiviigu koha tagakorpusest välja lõiganud. Lisaks oli mõlemale poole väntvõlli otste koonustele (nii hooratta kui vedava ketiratta alla ) vaskplekist pellid meisterdatud. Keps ja kolb liikusid silindris igate pidi, selleasemel et ainult üles-alla sõita. Vähemalt polnud silinder viimaseni jämedaks aetud. Silindripea oli mõnest kandist ussitama läinud, mingi imelik raske sulam, ilmselt tsinki sisse topitud mingil põhjusel (materjal voolab paremini? Samas see paun ja karterid on "tavalisest" alumiiniumisulamist, kerged ja elegantsed). Tea, kas seda materjali keevitada kannatab? Kuigi keevitavad juba suisa tsingisulameid kuuldavasti, teinekord pidavat ka asi kätte ära sulama.
Positiivse poole pealt veel juuresolnud käivitushoob ja piduripedaal.
Ühesõnaga, oleks pidanud kannatlikum olema, veel paar aastat müüjat väsitama ja asja 200.- eest omandama, lootes, et inflatsioon selle aja jooksul kõva töö ära on teinud.
No nüüd on ka oletatavad lugejad juba väsinud, tea kas jaksavadki enam mutipeletajate, murutrimmerite ja õunapurustajate tõsiseid teemasid uurida.
Niipalju veel, et R-päeval sain veel meeldiva kingitusena ksf! Toomasp-lt tsiklile riistakasti-trumli, sügav kummardus talle selle eest!
http://i47.tinypic.com/jg70co.jpg
Ja ka ühe tagaporilaua olen juurde saanud, vaja oleks aga esiporikat..või panen 2 tagaporikat külge? Tšehhist pole ikka veel tuletoru kätte saanud, loodan, et vähemalt rauamaak on kaevatud ja ehk ka toru valmistamiseks juba kusagil plekki valtsitakse.
generaator
http://i47.tinypic.com/155nlzl.jpg
mootor
http://i47.tinypic.com/28gw37p.jpg
Järgmisena on jällegi plaanis saadud tükid raami külge riputada ja siis asi olla jätta. Nimelt olen jõudnud arusaamisele, et sellise võimsa masinaga ei ole mul soovitav peale ligi 30-aastast väikest tsiklisõidu pausi kohe paugutama hakata. On tekkinud plaan võtta töösse uus , veidi väiksema kubatuuri ja võimsusega "projekt", NSU Quick - 100 ccm, 3 hj!!! ja oh-sa- issand, max kiirus 60 km/h. Ah, aitab ka, sellega praegu piirdungi, muidu internet saab jälle täis! Ise juba sain!