23-07-2012, 14:30 PM
Ratas on soetatud sellisena, nagu juuresolevatelt piltidelt näha. Algsed osad on kindlalt raam koos esisildiga ja tõenäoliselt ka keskjooksu sisu, esimene hammasratas ja vändad. Arvatavasti võivad algsed olla ka kavlilaagrite kausid ja lambiklamber. Kas algne on ka esikahvel, see enam, kindel ei ole, kuna laagid ei istu hästi koos. Samas on ratast palju kordi üsna juhuslike meetoditega parandatud, seega võib ka esikahvel olla algne.
Tagaporilaud on arvatavasti 1950ndate aastate Riga ratta pealt, rattad 1950-70ndatest, niisamuti nagu ka leistang, sadul (õigemini sadulavaremed) ja pedaalid.
Sadulaalusel muhvil on selgelt loetav raaminumber 3510. See viib mõtted paratamatult sellele, et ratas võiks olla tehtud või vähemalt kokku monteeritud Eestis. Paljud tolle aja rattad varustati ju kõlavate "läänekeeleliste" siltidega. Järgmine küsimus on - millises tehases? Raaminumbri šrift viitaks nagu vargsi Saare tehasele, aga ma ei ole kuulnud, et seal oleks Royal Stare tehtud? Võib-olla aga siiski tehti? Lihtsalt nimetust "Royal" kandnud rattaid valmistas ka Aug. Küttim, võib-olla tuleks kiigata sinnapoole?
Igatahes ma ei usu, et sellise kuusnurkse tähega ja kirjaga "The Royal Star Cycle" imporditi siia sellisel kujul Inglismaalt. Äärmisel juhul võidi importida sildipartii, kui sedagi.
Igasugune täiendav teave selle ratta kohta on teretulnud - äkki on kellelgi kuurinurgas veidi komplektsem Royal Star? Lisaks teabele on teretulnud ka diskussioonid ja oletused. Minu soov on (nagu sellisete rataste korral ikka) saada teada ratta taust ning püüda siis ratas kunagi komplekteerida õigete osadega. Sealt edasi on restaureerimine (algsele lähedase värvkatte, kaunistuste ja galvaanika taastamine ning pisidetailide külgepanek) juba suuresti tehniline töö...
Tagaporilaud on arvatavasti 1950ndate aastate Riga ratta pealt, rattad 1950-70ndatest, niisamuti nagu ka leistang, sadul (õigemini sadulavaremed) ja pedaalid.
Sadulaalusel muhvil on selgelt loetav raaminumber 3510. See viib mõtted paratamatult sellele, et ratas võiks olla tehtud või vähemalt kokku monteeritud Eestis. Paljud tolle aja rattad varustati ju kõlavate "läänekeeleliste" siltidega. Järgmine küsimus on - millises tehases? Raaminumbri šrift viitaks nagu vargsi Saare tehasele, aga ma ei ole kuulnud, et seal oleks Royal Stare tehtud? Võib-olla aga siiski tehti? Lihtsalt nimetust "Royal" kandnud rattaid valmistas ka Aug. Küttim, võib-olla tuleks kiigata sinnapoole?
Igatahes ma ei usu, et sellise kuusnurkse tähega ja kirjaga "The Royal Star Cycle" imporditi siia sellisel kujul Inglismaalt. Äärmisel juhul võidi importida sildipartii, kui sedagi.
Igasugune täiendav teave selle ratta kohta on teretulnud - äkki on kellelgi kuurinurgas veidi komplektsem Royal Star? Lisaks teabele on teretulnud ka diskussioonid ja oletused. Minu soov on (nagu sellisete rataste korral ikka) saada teada ratta taust ning püüda siis ratas kunagi komplekteerida õigete osadega. Sealt edasi on restaureerimine (algsele lähedase värvkatte, kaunistuste ja galvaanika taastamine ning pisidetailide külgepanek) juba suuresti tehniline töö...
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel