Adler 3 Gang Getrieberad Modell 57
#1

(08-10-2012, 21:58 PM)oldmoped Kirjutas:  
(08-10-2012, 21:01 PM)illi123 Kirjutas:  Praeguse seisuga on läbirääkimised sealmaal, et homme viiakse jalgrattas Dr. Kassi laboratooriumisse lahkamisele ja ühtlasi tutvustatakse assistentidele siseelundeid.Loodame huvitavat pildimaterjali .

Jään exploded view pilte ja mõõte ootama, et saaks nende järgi oma masina käigukasti siseelust puuduvaid vidinaid otsima hakata.

Niisiis, soetas sõber Ilmar pühapäevasel Restauraatorite päeval Tagadis endale 3-käigulise Adleri jalgratta sportmudeli nr 57. Oleksin isegi võinud selle osta, kidi käega mehena aga ei raatsinud raha välja käia, ka ksf! Valdo millegi pärast viivitas tehingu teostamisega. Ilmar aga raskes seisus, suurte rikaste naabermaade vanatehnikahuvilised kuklasse hingamas ja seljataga ähkimas) rebis tuima näoga portmonee lahti, luges kaubamehele hunniku pihku, torkas Adleri kaenla alla ning jalutas soliidselt edasi...
Nimetatud Adler olla välja tulnud Tallinnas Nõmmelt ja on seni teada ainuke heas komplektsuses taolise ehitusega 3-käiguline jalgratas Eestis. Nagu ksf! Oldmoped vihjas - on temalgi midagi taolisest asjast ja ka veel üks paljas roostes raam on teada. Kas need teised ka Adlerid on, seda mina ei tea, sest tegi analoogseid asju ka näiteks Wanderer, vb veel keegi, ei ole kursis, kuna varem pole see küsimus minu p..set torkinud.
Lisaks on antud mudel 57 sportratta baasil valmistatud, juba tavaline, käikudeta sportratas oleks meil haruldane asi... (lõigetega ilumuhvid, tagumise kahvli ülaotste eriline kinnitus sadulamuhvi külge ja muidugi kohustuslikud rataste liblikmutrid).
Lisan lingi austria jalgrattamuuseumi lehelt.
http://www.radmuseum.at/archiv/adler3gang.htm
Kes viitsib vaadata ja austria keelt lugeda, see näeb, et algas kõik 1934 baasmudelist 53, edasi lisandus mitmeid meeste- ja naistemudeleid, näiteks hr. Sereginsil läti jalgrattamuuseumis on roheline naiste Adler
http://i45.tinypic.com/2cfd1n9.jpg
Kuigi käigukastis tekivad energiakaod, siiski valmistati ka sportmudelit 57 ja kogumi Rennmodell 58 oli tootmises. Millalgi (ilmselt 1938?) mudelite numeratsioon muutus ja lisati endistele mudelinumbritele 100, st uued mudelid olid 153...158.
Antud loo kangelane on ilmselt raaminumbriga 1022113 ja peaks olema valmistatud kusagil 1935-37.
http://i48.tinypic.com/2a6802x.jpg
Ratas näeb välja umbes selline
http://i50.tinypic.com/2co0biw.jpg
Algselt oli küljes ka kole ja suur pakiraam
http://i46.tinypic.com/2m2zvgg.jpg
ja tundmatu firma elektrilatern ning Boschi dünamo.
Lugu jätkub....
Vasta
#2

Ühte naisterattaraami olen ma ihusilmaga näinud, aga selle käigukast polnud päris sellise ehitusega ja vist oli kahe käiguga (käigukastis kaks tiheda sammuga ketijuppi, kumbki eri ülekandega, kurblivõll ajas neid ringi ja kangi juhitav muhv ühendas emba-kumba kettülekannet tagapool oleva võlliga, millel oli siis välimine suur ketiratas)
Vasta
#3

Vägev ratas, ma kujutan ette, et Eestimaa peal leidub veel mitmeid haruldusi. Kas ka mõnel enne sõja aegsel torpedol võis olla kolm käiku?
Vasta
#4

(10-10-2012, 23:22 PM)tarmo242 Kirjutas:  Vägev ratas, ma kujutan ette, et Eestimaa peal leidub veel mitmeid haruldusi. Kas ka mõnel enne sõja aegsel torpedol võis olla kolm käiku?
Olid 2 ja 3 käigulised torpedo rummusisesed käigud ja teistel firmadel oli mõnel midagi tagarummu sees.
Vasta
#5

Aina enam ja enam ma kahetsen, et Tagadisse nii hilja minna otsustasin, paremad palad olid juba jagatud. Kõndisin 2 korda kogu platsi läbi ning läksin seejärel koju meelt heitma..

Turvaline sõidukite hoiustamine www.hoiupark.ee
Vasta
#6

Tuleb välja ,et Uppsalas kah sarnase lahendusega vokke toodetud, juhuslik pilt netiavarustest http://www.google.ee/imgres?q=nymans/her...,s:0,i:101
Vasta
#7

Sai reklaamitud, et lugu jätkub...erilist viitsimist küll pole, aga katsub mõne rea toksida, pärast endal hea lugeda.
Jah, ilmselt iga suurem ja endast lugupidav rattatootja oli kohustatud mõnele mudelile käiguvärki külge pookima kui kellegi poolt juba ots lahti oli tehtud. Saksa ebays oli äsja müügil komlektne naiste Wanderer, 2-käiguline, osta kohe hind 650.-
http://i49.tinypic.com/21abzbt.jpg
Leidsin netist ka ühe Adleri sportmudeli pildid, väidetavalt aastast 1931
http://www.flickr.com/photos/collectvelo...otostream/
Tundub, et all on nn vanatüübi, ühtlase kumerusega veljed, sadul ilmselt mitte algne, esiporika otsal ringutavat kulli ei julge ega oska kommenteerida.
Aga loo kangelasest ka. Suure mõnuga olen küljest kiskunud kõik tükid kuhu küüned vähegi taha olen saanud - rattad, porilauad, sadul, esilatern ja dünamo, mainitud pakiraam, silt. Ehk siis nagu noor mitšurinlane putukaid uurides kõigepealt jalad ja tiivad küljest ära sikutab. Käigukasti kõhtu pole veel jõudnud pilku heita, seega veel ksf! Oldmopedile huvi pakkuvaid keerulise nimega "laotusjooniseid" välja käia ei ole.
Mis siis ärakistud osadest arvata? Punase vakstuga kaetud sadul on ilmselt algne ja "orginaal" ning oma moodsas lihtsuses ja praktilisuses mulle eriti mokka mööda ei ole
http://i48.tinypic.com/1jrvq1.jpg
http://i48.tinypic.com/20uws9l.jpg
Sellist nägu ja tegu sadulat on Adleritel piltidel nähtud.
Porilauad on erinevad, ees ühtlase kumerusega ristlõikega, taga aga teistsugune, mis iseenesest võiks ka selle ajajärgu adleri ratastel küljes olla, aga konkreetne sopaplekk sellele mudelile tehasest hargivahele topitud ei ole. No ei istu ta kuidagi külge, pildil on näha kuidas ta seal istub, üldse ei saa aru kuidas sellega sõita on saadud aga ju on.
tagaratta sobimatu porilaud
http://i50.tinypic.com/2ahd1jp.jpg
esiratta liblikmutter ja porikakinnituse aas
http://i46.tinypic.com/30a9ir4.jpg
Lisaks on mõlemi porilaua kinnituse "traadid" otstest suurte silmustega, mis on kinnitatud rattavõllide otstele, raamil ja hargil aga on väikesed avad porilaua kinnitustraatide poltide jaoks.
Ka eelpool nimetatud vanatüübi, ühtlase kumerusega haakmantli velgedaga rattad mis sel Adleril all on ei tohiks olla algsed. Veljed on küll ühte nägu, ühesuguste Excelsiori haakmantli rehvidega, pole olnud galvaniseeritud, st pole jälgegi kroomist ega niklist, esiratta kodaraniplid on pikad, puuvelje omad. (üks spetsialist juba teatas mulle rõõmsalt, et sel rattal olid algselt puitveljed, sportratastel olevat sellised olnud. Ei hakanud teda kurvastama ega väitma, et ega ikka ei olnud küll sel rattal puitveljed ja pole see ka mingi sportratas, kuigi mudeli nimetus on Sportmodell). Tagaratta Torpedol on aastaarv 31 (kui tuleb välja, et on hoopis 37, siis muidugi võtan jutu valedest ratastest tagasi). Kodaraid pole veel uurinud, igatahes paistab, et pole ei kroomitud ega nikeldatud, vaid tsingitud või kadmeeritud vms. Küsimus on, millised olid antud Adleri algsed, "õiged" rattad? Ja kui rattad on vahetatud, siis miks ja millal? Esiratta võllil on sportmudelile kohustuslikud liblikmutrid mis võiksi olla algsed ja originaalid. See teeb rataste küsimuse veel segasemaks. Ja miks on porilauad vahetatud?
Ja kuidas antud ratas Eestisse on sattunud? Kas enne sõda kohapealt ostetud või peale sõda antifašistide poolt siia tassitud? Kalduks justkui esimest uskuma aga mine tea, ka teine variant ei välista eestimaiselt haakmantlitega rataste kohapeal alla sättimist. Ei oska arvata, kas tubli kaubamees (kel eesti tehnikaajaloo talletamisel tehtud niigi tubli töö, vist just tema kinkis eesti rahvale omapärase saare tehase võidusõidutsikli) vaevus uurima, kas selle ratta ajaloost midagi teada on.
Lenkstang võib olla algne, on "ülespidi pööratud", mitte reguleeritav, käepidemed on puidust ja tempel-tüüpi esipidur on trossajamiga, lenks on "peenike", st 22,.. mm läbimõõduga torust.
http://i47.tinypic.com/22c9jl.jpg
Galvaaniline kate on lenksult kadunud, samuti sadulatorult, alles on ainult raamitorude sees olnud osadel. Ka sadula raam pole olnud kroomitud, kuidagi väga tagasihoidlik, üldse mitte edev välimus. Küsimus on ka raamikaela algses viimistluses. Praegu on need sportmudeli ilumuhvid värvitud elevandiluu karva, samuti käigukang. Selge on, et algselt pole ei üks ega teine seda karva olnud. Muhvide kollaka värvi alt paistab must värv. Aga huvitav on, et sildi alt tuli välja läikiv pind, justkui kroomitud.
http://i46.tinypic.com/mcyqys.jpg
Vast on olnud raamikaela toru muhvide vaheline osa kroomitud, muhvid (ka sadulatoru oma) mustad ja raamikaelalt tahapoole külgevad raamitorud kaunistatud värvitud kiirtega? (see nn "kiirgpea" teema?)
Ka pole raamitorudel jälgi ilutriipudest ega adleri kirjadest-logodest.
No nii, aitab kah selleks korraks, ega ma mõni lobamokk ei ole. Lõpetuseks veel excelsior haakmantli pilt ka
http://i49.tinypic.com/33ndmh5.jpg
Vasta
#8

(13-10-2012, 22:21 PM)kass Kirjutas:  Selge on, et algselt pole ei üks ega teine seda karva olnud. Muhvide kollaka värvi alt paistab must värv.

See viimane ei ole küll mittemingi näitaja... või arvad sa tõesti oma naiivsuses, et mitmevärvi skeemi puhul maskiti muhvid kõigepealt ära, enne kui raam põhivärvi värviti, mitte ei kantud aksentvärvi põhivärvi peale?
Selle loogika alusel ei ole ka ühegi raami värvilised ilutriibud kunagi algsed, sest kui need maha nühkida, vaatab nende alt vastu must värv (seda muidugi musta ratta puhul).

Smile
Vasta
#9

(13-10-2012, 22:35 PM)oldmoped Kirjutas:  
(13-10-2012, 22:21 PM)kass Kirjutas:  Selge on, et algselt pole ei üks ega teine seda karva olnud. Muhvide kollaka värvi alt paistab must värv.

See viimane ei ole küll mittemingi näitaja... või arvad sa tõesti oma naiivsuses, et mitmevärvi skeemi puhul maskiti muhvid kõigepealt ära, enne kui raam põhivärvi värviti, mitte ei kantud aksentvärvi põhivärvi peale?
Selle loogika alusel ei ole ka ühegi raami värvilised ilutriibud kunagi algsed, sest kui need maha nühkida, vaatab nende alt vastu must värv (seda muidugi musta ratta puhul).

Smile

Ilus jutt! Minul kipub mõte siia - sinna rabelema, jutt sama moodi. Täpsustaks veidi seda Adleri musta värvi asja. Värv on kuidagi kole niru, õhuke, krunti all ei paista, no vb polegi neil raamidel sellist asja kasutatud, pean häbiga tunnistama, et pole tollase värvimistehnoloogiaga kursis. Kroonikafilmist on näha olnud, et mõnel pool valati suure nõu kohal kopsikuga värvi peale ja ahju...aga ka suruõhu värvipüstoliga värvimisest on kuuldud.
Aga selle ratta must värv on õhuke ja matt, rooste alt läbi, lakkvärvi järgi ei lõhna. Ja mustaga on seda üle plätserdatud, seda on mõne koha pealt näha. Aga muhvikollase alt paistaks nagu läikivam must, vb ainult tundub, vb kollase värvi all hästi säilinud, uurime asja edasi. Aga minu poolt pakutud raamikaela viimistluse varianti (mustad muhvid, must raam, kiired, raamikael muhvide vahel teist värvi või kroomitud?) on mõnel ähmasel udupildil justkui näha Sportmodellidel.
http://www.fahrradsammler.de/index.php?article_id=98

Parem räägi, kas Sul on ikka Adleri raam ja mis mudeliga on tegu, kui on Adleriga tegu? (käigukasti korposel peaks valatud mudelinumber peal olema).
Vasta
#10

(13-10-2012, 22:59 PM)kass Kirjutas:  Parem räägi, kas Sul on ikka Adleri raam ja mis mudeliga on tegu, kui on Adleriga tegu? (käigukasti korposel peaks valatud mudelinumber peal olema).

Tunnistan ausalt, et ega väga suure kindlusega ei julge väita. Kunagi, kui see hangitud sai, sai natukene pealiskaudselt uuritud ja sellisele arvamusele jõutud. Ega sealt peale pintsliga ülevärvitud raami muud alles polegi eriti ja seda, kas ja mis käigukastis sees alles on, ei julge ka ennustada. Siiani olen selle täpsemat lahkamist erinevaid vabandusi leides edasi lükanud. Sügisel millalgi sai endale isegi lubatud, et see talv hakkan sellega natukene tegelema ja see masslademest välja kaevatud ja ukse kõrvale lahkamise algust ootama tõstetud.
Vasta
#11

Seda pilti vist veel pole olnud, käigukasti korpusel on Adleri logo ja mudeli nr, 57.
http://i45.tinypic.com/2h3r7g7.jpg
Vasta
#12

(11-10-2012, 08:12 AM)Rimsi Kirjutas:  Aina enam ja enam ma kahetsen, et Tagadisse nii hilja minna otsustasin, paremad palad olid juba jagatud. Kõndisin 2 korda kogu platsi läbi ning läksin seejärel koju meelt heitma..

3-käigulisi Adleri jalgrattaid võib soetada ka kodust lahkumata, saksa ebays on neid regulaarselt müügis.
Näiteks mudel 154, osta kohe hind 650.- Juures küll veidi rumalat või kavalat juttu, et 3 Reich (ilmselt inspireeritud 3-käigulisest kastist) jms
http://i47.tinypic.com/4zti6h.jpg
Või ratasteta raam, mudel 155
http://i49.tinypic.com/aumqb.jpg
http://oi49.tinypic.com/24xmey1.jpg
http://i49.tinypic.com/b4dx05.jpg
http://i48.tinypic.com/34f19ub.jpg
Viimasel sirge käigukang nagu meie loo kangelasel, tavaliselt nad kipuvad olema nurga all painutatud ülaotsaga.
Vasta
#13

Vanemad türalased teavad rääkida, et oü Metres juhtub koledaid asju! Inimeste pihta tulistatakse pistolitest.... Kuuvalgetel öödel kostab sealt dr. Kassi teise korruse salalaboratooriumist kolinat, mürinat ning roppu vandumist. Õudne! Lisaks sellele läks ka mul kodus vana hea televiisori pilt täna heast peast veripunaseks - selge märk, et maailmalõpuni on loetud päevad!
Adlerite kohalt aga uusi uudiseid. eelmises postituses mainitud ebays "osta kohe" 3-käigulise Adleri hind on langenud 650-lt mingi (vist oli) 495-le.
Peale selle on teadmata mudelinumbriga adleri ketiratas koos võlli ja hammasrattapaariga müügis, 55.-
http://i47.tinypic.com/2mowcix.jpg
http://i46.tinypic.com/wlcg2p.jpg
http://i49.tinypic.com/33jsb6b.jpg
Ise olen meie loo mudelil 57 käigukasti kaane lahti kiskunud ja mõne jubina kätte ka saanud. Kast on täis ehtsat Aadu aegset fassistide tökatit (nõukogude kooliga inimesed ju teavad, millest nad seepi ja vankrimääret valmistasid), mis krudiseb ja ragiseb ning milles helgivad nõiduslikult svastikad ja elektrikute ruunimärgid. Pilt on kurb ja õnnetu! Kastis on 2 väga paha rull-laagrit, milledel pole sisemist ega välimist saalevõru. Laagrirullid peavad veerema kasti malmkaanes olevates pesades. Arvata võib, et rullid on kõvasti kulunud, lisaks on suurema laagri pesa õhukesed seinad tükati katki murenenud. Ketiratta nuutvõlli laagrialune pind on puhta p..ses jne jne. Muidugi saab kõike teha ja taastada, aga kes teeb ja taastab? Mõned pildid ka
käigukast
http://i47.tinypic.com/196yye.jpg
http://i46.tinypic.com/1zouvrb.jpg
http://i45.tinypic.com/avsrjd.jpg
http://i48.tinypic.com/2zdx6o1.jpg
http://i50.tinypic.com/b4by2c.jpg
kasti kaan
http://i48.tinypic.com/fwsopj.jpg
Ega Te nendest piltidest midagi välja ei lugenud, tean isegi!
Peale näpu vahel veeretamist ja lakkumist natuke paremini näha (loodan)
http://i47.tinypic.com/1zd6xec.jpg
http://i48.tinypic.com/2sacrow.jpg
http://i46.tinypic.com/30rlobq.jpg
http://i50.tinypic.com/k6wx3.jpg
Kasti sisu ikka pime nagu karu p..ses, rohkem tükke ei saa esialgu kätte, miski hoiab neid kinni. On üks 9 mm peaga polt mida ei saa lahti keerata kuna vaja oleks hästi õhukese seinaga padrunvõtit. Poldi pea on süvistatud korpuse seina sisse.
Selgunud on ka raami välisviimistlusest üht-teist. Raamil on tõesti olnud kroomitud "kiirgpea", kroomitud kiired on olnud ääristatud siniste triipudega, selle jäänus tuli välja käigukangi klambri alt. Kõigilt lahtistelt/avatud pindadelt on kroom kadunud nagu poleks olnudki. Niisiiis on muhvid olnud mustad ja raamikael sildi ümbert ka kroomitud.
http://i46.tinypic.com/24zvgo0.jpg
Vaja oleks nüüd ühte sellist pedaali, iseenesest vasakut, aga vahet pole
http://i48.tinypic.com/uxx51.jpg
Ja esisildi valatud kotkas kuluks marjaks ära!
Vasta
#14

Nii, üks sirts siia teemasse ka lõpetuseks. Juba mõnda aega on Saksamaalt saadetud reklaamikoopiad köögilaual vedelenud, ühte-teist seal ju kirjas ja pildis on, mõned näited
http://i49.tinypic.com/osalxv.jpg
http://i48.tinypic.com/653mo7.jpg
http://i50.tinypic.com/2z7opeg.jpg
http://i49.tinypic.com/34zn71t.jpg
http://i50.tinypic.com/33upfvd.jpg
http://i45.tinypic.com/2zdu2aa.jpg
Põhiline uudis minu jaoks on, et mudel 57 olla olnud siiski 26" ratastega, lisaks "kergmetallist" velgedega. See seletab, et antud ca 35-36 aasta jalgrattal oli all 31 aasta Torpedoga tagaratas, mis lisaks sinna hargivahele eriti hästi ei istunud ka.
Raamikaunistuse ja kirjamise kohalt on näha (ühe reklaami põhjal), et nn "kiirgpeaga" kroomitud kiirtega variant oli lisaks värvitud, lihtsamale kujundusele saadav 2,7 lisa riigimarga eest. Teises reklaamis oli ainult see kiirgpea variant (pildi järgi otsustades).
Vist ei kirjutanud eelnevalt, et Lätis olla vähemalt üks sellise nr 57 mudeli raam kellelgi ja üks komplektne, uuem mudel nr 157.
Ühesõnaga, mina olen enda jaoks kogu nalja ja põnevuse sellest jalgrattast välja pigistanud, kõik laiali lõhkunud ning aru saanud, et seda poleks tohtinud mitte teha! Nii ma pidevalt arenengi ja soovin sama Teilegi!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne