Üleskutse: Leiutame riigi elektriautodele eelsoojenduse
#1

KredExi toetusega on plaanis peale panna nendele sinistele elektriautodele eelsoojendus, mis võimaldaks paremat kasutamist ka talvel.

[Pilt: file65384676_69db2eae.jpg]
pilt: Delfi

Ilmselt kuulutatakse välja hange ja läheb peale mõne tuntud tootja klassikaline lahendus.

AGA

Kutsun ülesse siinseid nokitsejaid kaasa mõtlema ja välja pakkuma lahendust meie kliimast tulenevale probleemile, et elektriauto kasutamine oleks ka talvel mõistlik.

Foorumis on juba olemas pikk teema Kas ostaksid endale elektriauto?

Et asi põnevam oleks eeldame:
- Pakutav lahendus ei tohi kasutada elektriauto oma akusid
- Tagama sõidukis mugava sisekliima vähemalt poole tunni jooksul peale sõidu alustamist

Pakutud ideesid kritiseerida selles voorus ei tohi! Selleasemel paku oma idee või lahendus olgu ta siis nii geniaalne või rumal.
Vasta
#2

Ega siin palju variante pole vist.

Üks ja kõige lihtsam variant oleks tavalise 220V võrgutoitega mõnekilovatine soojapuhur sisse ehitada. Ehk siis ööseks "saba seina".

Teine variant oleks bensiini/diisli pealt käiv kero, aga need söövad ka omajagu voolu.

Need on kõige lihtsamad võimalused. Esimese variandi puhul tekib probleem - igaühel pole võimalik voolujuhet õue toimetada (näiteks korrusmaja viienda korruse elanikul). Ja kuidagi peab selle juhtme piisavalt turvaliseks tegema, et iga möödakäija oma telefoni või triikrauda sellesama juhtme otsa ei riputaks.
Elektriarved on veel kolmas teema.
Vasta
#3

(07-03-2013, 14:44 PM)mellpoiss Kirjutas:  Nagu siin täna kuulda on olnud, siis sõidetakse nendega ca 19 km päevas!
Sõitku parem taksoga, tuleb ka kordi odavam kui kogu tsirkus mis nende ümber käib.

Juhin tähelepanu sellele, et esimeste SPmootoriga autode autonoomsus oli napilt 100 km. Ning milline ökoloogiline jalajälg võrreldes hobusegaToungue

Ega siin suurt muud välja mõelda ole, kui seinast kütmine. Soojussalvestiks võiks olla akupakk ise - see pool tonni jahtub päris kaua. Tõsi, sealtsaadava soojusega -20 vastu ei astu...

Teine võimalus oleks regenereeruvad keemilised soojusvahetid, kus kasutatakse aine faasimuutuse soojuslikku iseloomu.

Kuid kõik need eeldavad meie kliimas mitte otsekasutust, vaid soojuspumba tsüdeemi abiks.

Kuna energia jäävuse seadus kehtib, siis sooja saamiseks vajalikku energiat tasub võtta ikka seinast - akudes on seda niigi vähe.
Vasta
#4

Meie kliimas pole see ikka mingi autu,kui korstent pole. Ei ole mina ka mingi pottsepp,kes ahje teeb --- aga. Puid ja oksarisu vedeleb lausa teepeal...Big Grin Seega pakun välja idee,et üks väike keskkütteahi kuluks autosse igati marjaks ära. Ja kuna tosooli lademes,võib seisva auto lasta täitsa ära külmuda......
Igasuguseid puidujäätmeid ja graanuleid on ka poodides müüa,seega ei oleks vaja väga suurt ahju sisse ehitadagi. Ja klotsikesed kukuvad ilusti tulle,kuna auto kõigub meie hiiglama künklikul sõidumaastikul ideaalselt....Big Grin Edaspidise tegutsemise jätan juba tootjate kaela...Big Grin
Vasta
#5

Mingi väike vesiniku generaator gaasi tootma, see kütab mingi elemendi soojaks kus õhk läbi puhutakse... Samas ümpris ohtlik lahendus, kui midagi peaks alt vedama ning toide peaks tulema siis jällegi seinast, kui akut kasutada ei või.
Vasta
#6

(07-03-2013, 15:47 PM)omaenergia Kirjutas:  Mingi väike vesiniku generaator gaasi tootma, see kütab mingi elemendi soojaks kus õhk läbi puhutakse... Samas ümpris ohtlik lahendus, kui midagi peaks alt vedama ning toide peaks tulema siis jällegi seinast, kui akut kasutada ei või.

Selle vesiniku võiks autost väliselt ennem valmis toota. Pisikene nn. vesinikugeneraator, mis esialgu töötab tavalisest vooluvõrgust ja täidab liitrise anuma. Selle anuma võtab sohver enne sõidu alustamist kontorist kaasa ja pistab autokülge, mille soojusvaheti-põleti toodab piisavalt sooja.

Muide ühe inimese keha toodab ca 100W soojust ja selles väikeses autos pole ka palju vaja Smile Lihtsalt mõelda kuidas aknad uduseks ei läheks.
Vasta
#7

(07-03-2013, 15:47 PM)omaenergia Kirjutas:  Mingi väike vesiniku generaator gaasi tootma, see kütab mingi elemendi soojaks kus õhk läbi puhutakse... Samas ümpris ohtlik lahendus, kui midagi peaks alt vedama ning toide peaks tulema siis jällegi seinast, kui akut kasutada ei või.


Tegelikut kasutavad "vigemad" elektri autod sellist süsteemi, et neil on peal gaasi generaator - nii öelda hübriidid, aga tunduvalt kasulikumad on need masinad.

Sõidavad mingi aeg elektri pealt (nii 200-300 km) ja kui vaja edasi sõita, lülitub gaasi turbiin sisse ja toodab elektrit millega saab edasi sõita.

Muidugi kasutavad need pillid Liitium ioon akusid ka!
Võrreldes nende plii akudega on liitium ioon ikka tohutu edasi minek. Aga selle on ka omad halvad omadused - kallis, ja kestvus (aku eluiga) on väiksem.

Pole vaja Ratast leiutada - tuleb need odavad junnid aasiamaale tagasi saata, ja osta normaalsed pillid, millega ei ole häbi liikluses liikuda, ja mille tehnilised lahendused on normaalsed.

Come to the dark side, we have cookies!
Vasta
#8

Biokamin tegelikult hea mõte.Nii mulle tundub. Kuid kas ei saaks kasutada midagi sellist nagu Audi A8 on katuseluugil väike päikese paneel mis paneb mikro ventilaatori tööle? Nüüd siis läheb löömiseks.Wink. Aga mõtelda tuleb suurelt. Päikesepatarei paneel katusele. Öösel pole kasu. Kuigi spioonipoes müüdi mingit väikest lutikasokutamis platvormi mis pidi liikuma päikesepatarei põhimõttel aga Tsiteerides "... liigub ka reipalt lambi tule valguses."Seega pargid tänavalaterna alla ja ... .Aga nad sõidavad/seisavad ka päeval. Nii lugesin läbi mis kirjutasin aga see läheb teemast mööd ja kisub salongisoojenduse poole. Samas seda kubatuuri ikka ära ei kütaks.Saaks siis kasutada tagumiku soojendajana ja ka roolisoojendajana (atvdel ja motikatel on). lisaks paar elektrigen ventilaatorit strateegilistesse kohtadesse kus on õhuvoolu ja annab lisavoolu (mingit ikka) taguotsa grillimiseks.
Kas väga loll jutt kaine peaga?Rolleyes

Pobeda Pickup .....
My other favourite toys have tits...
Vasta
#9

Mitte midagi pole vaja. Elage nagu lapimaal. Talvel pole üldse elektrikat vaja, see on garaasis ja ootab suve. Igapäev sõidate mingi ala gorillaga, kui see enam käima ei lähe siis pannakse ahngest käima siks, sellega veate gorilla käima ja eureka.

See jube miev on nagunii üks toores tükk ja siia ei kõlba.

Meie kliimaasse oleks pidanud insenerid juurde tegema ntx gaasiturbiinil põhineva elektrigeneraatori, mille lisategur on salongisoojus. Plus see et poleks vaja hanges külmetada sel hetkel kui ntx akunäit on madal. automaatika lükkab salongile eelprogrameeritud soojenduse langedes kohe gaasigeneraatori tööle. Saab sojja ja laeb akut juurde. Gaas siiamaani veel suht odav. Teoreetiliselt saaks seal ka boigaasi kasutada, mida ei pea ostma russide käest vaid ntx mõnest moodsast farmist.

Jaguaril oli superluks ideeauto. Seda põhimõtet saab ökoato juures ilma sooritusele mõtlemata paljuski odavdada ja lihtsustada.
Jaguari põhimõtet kirjeldav link on siin. http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75
Lugege, päris huvitav on. Ideetasand on selline raamidest välja mõtlev. Ei ole vaja mingit vesiniku ja muud jama. Gaasi saab ja mitut moodi. Plus see et massitootmisel oleks vastava seadme hind ka sobilik et paigaldada suvalisele elektrikale.

Seniks aga peavad elektrikad suve ootama, talv kuulub ikka vanale tehnoloogiale.

http://www.motoristiklubi.eu  : pidevas sisu lisamises tegemistest.
Auto on vaid tagaveoline, ülejäänud on ostukärud!
Vasta
#10

Keemilise reaktsiooniga kombinesoon selga ja ongi soe. Neid kombekaid võiks igas poes müüa 10 tk pakis, nagu pamperseid või kummikindaid. Ammu juba on nato toidud isesoojenevad ja sama olevat ka polaarriietus. Veidi lihtsamalt tehtuna sobiks ta talvevarustusse küll, võtad iga poole tunni tagant uue ja soe olla. Muidugi jäätuv esiklaas ei kuulu komplektis vahetamisele, sinna leiutab mõni teine isemõtleja muu variandi. Esimese mõttena meenus F-1 sarjas kiivriklaasi kiled, servast kinni ja prügikasti, aken jälle 3 minutit puhas.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#11

(07-03-2013, 23:19 PM)aavu Kirjutas:  Muidugi jäätuv esiklaas ei kuulu komplektis vahetamisele, sinna leiutab mõni teine isemõtleja muu variandi.
Kunagi sai vana Almaga sõidetud, küünlad kenasti akna peal põlemas ning väiksest jäävabast sõõrist sai ädapärast välja näha küll Big Grin




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#12

Lp. foorumlased!
Juhiks tähelepanu, et postitus ei ole teps mitte naljanurga alla postitatud.
Kahjuks aga termotuuma ja vesinikureaktorid jms kisub vägisi sellesse valdkonda, kui võrrelda auto enda maksumust sellise soojenduseadme omaga. Kui selline reaktor oleks juba kasutuskõlblik, siis ei oleks muret ka autole liikumiseks särtsu andmisega, rääkimata soojendamisest.

Kuskilt jäi silma põhjus, miks ei kasutata traditsioonilist tavakütuse põletamisel (eel)soojendit, (mille elektritarve on olematud 45-50w, võrreldes puhtalt elektriga kütmisega): nimelt oleks siis juba tegu mitteelektriautoga ja kaoks paljud soodustused-toetused.
Seega jäävad variandid mis kasutaks kas elektrit, või soojussalvestit, või...?
Omades kogemusi Defa 220V salongisoojendiga, mille võimsus oli mäletamist mööda üle 1kw, siis sellest oli rohkem kui küll auto soojendamiseks, järelikult peaks läbi häda piisama ka 500w soojendusest?
Nagu on kuulda olnud, siis laadimise ajal on võimalik kasutada elektrit ka auto soojendamiseks, seega esimesed kilomeetrid peaks auto soe olema?
Akusid soojussalvestina ei saa ka kasutada, sest kuuldavasti on nad tundlikud temperatuuri kõikumistele, eriti jahutamisele?

Üks põhiprobleem, miks vaja autot kütta, on udused aknad.
Selle probleemi lahendaks lihtsalt pakettklaas, mis sellest murest vaba. Samas tekiks probleem klaasi väljast puhtana hoidmisega, jäätuvad kojamehed jms.
Variant 2 oleks salongiõhu kuivatamine, mis oleks ka vähem energiat tarbiv, kui õhu soojendamine. Lihtsaim lahendus näiteks konditsioneer...


Vasta
#13

Konditsioneeri asemel võiks hoopis ehk soojuspumba tehnoloogiat autodes kasutada. Vähemalt kevad-sügisesel ajal peaks saavutama üsna märgatava võidu energia kokkuhoius. Erilist kaalu autole lisanduda ei tohiks, sest konditsioneerid on ju nagunii kõigil masinatel peal.

Paar päeva tagasi jäi Tartus tegutseva Elektritakso auto tagastange kohal silma kork kirjaga "DIESEL". Tundub, et nemad on läinud seda teed pidi auto soojaks saamiseks.
Vasta
#14

See gaasikamin... pole väga paha mõte. On ju müügil nn roheline gaas balloonides. väiksemaid ja suuremaid, on ka imeväikseid gasiballoone... Vaja vaid sobiv põletusseade muretseda.Istud autosse, vajutad nuppu ja soe tuleb. Mnjaa... sooja õhu transportimiseks/llikumapanemiseks on siiski vist ventilaatorit tarvis.. Aga kui ilma saaks hakkama? Portatiivne gaasiahi?


Vasta
#15

kui nüüd proovida soojaks köetud salongiga autos "soe välja keerata" siis on jahtumine ju päris kärme
kui ikka on miinus väljas ja kevadine päike on mägede taga siis pole sellest ette soojendamisest mingit muud tolku kui paar minutit heaolu ja edaspidi ongi jälle sama jama - külm ja aken udune ja ....
kõik autod vajavad ju pidevat soojendamist vaadake või tänapäevaseid diisleid neil on paljudele lisa "webasto" vms. peale pandud.
salongi mahutavus väike, klaaspinna suur osakaal, olematu isolatsioon laes, ustes ja põrandal jne.
mÖtelda on mÖnus aga ega miskit tarka ei leidu vist sest neid kes samade asjade peale mõtet kulutavad on palju - kõik väikebussid, matkaautod ja haagised jne. on sama küsimuse ees ja .... peale diisli, bensiini või gaasi peal töötavate õhkkütte seadmete või ehk ka vesikütte seadmete pole palju neile leiutatud. Teine võimalus on posti ääres seistes otse elektri pealt kütta aga siis ju ei sõida.
Elektriautode puhul el. pealt küttes on see tegevus läbisõidule mõrv ja jääb üle mingi diisli või gaasi pealt toimiv lahendus.
näiteks:
http://www.truma.com/int/en/heating/trum...2400-e.php
jaan tatika idee on panna bensu pealt generaator katusele ja siis saab elektriga kütta ilma, et läbisõit väheneks - ehk jääb midagi ka laadimiseks "hübriid" Smile
Vasta
#16

Nendel konkreetsetel Mitsudel on mingil kujul programmeeritav eelsoojendus olemas, ent see toimib kui masin seinakontaktis on. Olen paar korda proovinud ning loobusin edasisest, sest too eelsoojendus töötab akulaadimise arvelt, st samal ajal kui soojendus töötab, aku ei lae. Minu jaoks oli see süsteem mõttetu, sest siis jäi akul paar-kolm "pulka" tühjaks. Igapäevase kasutajana leian, et mugavam on külma ilma puhul autol enne sõitma hakkamist lasta soojendusel mõni minut täiega puhuda, lööb aknad puhtaks ja enam-vähem sooja õhu ka sisse.
Vasta
#17

(08-03-2013, 14:32 PM)Coger Kirjutas:  Nendel konkreetsetel Mitsudel on mingil kujul programmeeritav eelsoojendus olemas, ent see toimib kui masin seinakontaktis on. Olen paar korda proovinud ning loobusin edasisest, sest too eelsoojendus töötab akulaadimise arvelt, st samal ajal kui soojendus töötab, aku ei lae. Minu jaoks oli see süsteem mõttetu, sest siis jäi akul paar-kolm "pulka" tühjaks. Igapäevase kasutajana leian, et mugavam on külma ilma puhul autol enne sõitma hakkamist lasta soojendusel mõni minut täiega puhuda, lööb aknad puhtaks ja enam-vähem sooja õhu ka sisse.

Kui päris aus olla, siis palju säärane kütmine tegelikkuses läbisõitu vähendab? Teoorias meeletult, kuid tegelikkuses, arvestades läbisõite? Kas jääb õhtul auto poolele teele?

Ega vist mitte...Rolleyes
Vasta
#18

Aga selline lahendus nagu Zaporožetsitel oli? Või tarvitas see el. auto mõttes palju enegiat tööks?
Vasta
#19

(08-03-2013, 14:56 PM)v6sa Kirjutas:  Kui päris aus olla, siis palju säärane kütmine tegelikkuses läbisõitu vähendab? Teoorias meeletult, kuid tegelikkuses, arvestades läbisõite? Kas jääb õhtul auto poolele teele?

Ega vist mitte...Rolleyes

Mul on iga "pulk" arvelSmile, talvel eriti. Pealegi, kui nt kodunt tööle sõita, siis ei taha seda aparaati ju isiklikus vooluvõrgus ka iga öö hoida. Igatahes on minu kogemus näidanud, et see eelsoojendus on jama, aknad hoiab küll jääst puhtad, ent masin seest soojaks ei saa tegelikult ning nagu öeldud- ka aku täituvusele ja laadimisele mõjub halvasti. Oma kogemusele tuginedes on see enne sõidu alustamist sooja põhja keeramine mõneks minutiks oluliselt mõistlikum variant olnud.
Vasta
#20

(08-03-2013, 15:48 PM)cesium Kirjutas:  Aga selline lahendus nagu Zaporožetsitel oli? Või tarvitas see el. auto mõttes palju enegiat tööks?

Sapaka ja muud gerod töötavad mingil kindlal režiimil, õhu temperatuuri praktiliselt reguleerida ei saa. Saab vaid pooled pöörded panna, siis annab vähem õhku ja temp peaaegu sama. Vastu jalgu kannatad mõne aja välja aga siis kipud jalgadele uut kohta otsima. Süsteemil puudub konditsioneerile omane paindlikkus. Muidugi võib kõrvalt võtta lisa-külmaõhku ja segada aga jälle energiakulu.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne