Pofabor ? Esperanto ? Nema problema !
#1

"Kaevake poola suunal !", ütles Türilane Kass ja nii sai ka tehtud.

Selgub et POFABOR ja ESPERANTO (B.D.D) on ühe ja sama poola vabriku tooted, müüdi nii valmisjalgrattaid kui ka sildiga komplektseid raame. Tootjal (ratta- ja õmblusmasinavabrikakt "S. Enzlowitcz" Bedzini linnast) oli kokku neli kaubamärki -"Pofabor", "Esperanto", "Veritas" ja "Hobi".
Esisildid klapivad meil nähtuga. Kattuvate raaminubri-seeriate tõttu märkasin ka juba varem teatud raamidetailide identseid nüansse. Tähelepanuväärsel kombel on tootja esisiltide kujustuses armastanud viisnurga-motiivi.
1928a. sisseveetud rataste nimekirjas poola importi ei kajastu. Kas seesugused rattad tarniti juba tootja poolt osadena ? Jälle tollimaksude teema ? Loogiliselt võttes pidid poola rattad juba tol kaugel ajal olema saksa ja inglise toodangust märkimisväärselt soodsama ostuhinnaga.
Ning kui juba Lier & Rossbaum ja Freybach asjaga tegelesid - miks siis mitte paljud teised ?
Põhjalikumal uurimisel võib täheldada et poola rattatööstus oli enne sõda vaata et kirjumgi kui sakslastel ja inglastel. Selgelt poolapärastele nimedele sekundeerisid mittemidagiütlevad rahvusvahelisemad "margid" millest KINDLALT poolas toodetud ja praegugi mõtlemisainet andvad noppisin välja :

Torpedo
Torpedo-Lux
Indjan
Prima Astoria
Excelsior
Korona (ekspordiks : Corona)
Rekord
Pofaro-Rekord
Phonix
Lux
Juwel
Matador
Standard
Cyklon
Tempo
Astra
Apollo
Rapid
Brillant
Renoma
Original-Rekord
Rekord-Special
Elite
Spezial
Universal
Vyktorija

Õhesõnaga käis seal maal samasugune teiste riikide kuulsate nimedega manipuleerimine kui mujalgi. Siltidel kohtab saksa- ja ingliskeelseid väljendeid rohkem kui poolakeelseid ning suuri siltide-piirituspiltide-kirjade valmistajaid oli
kümneid.

Siit tekib küsimus : kas just mitte seesuguste poola tootjate kaubaga ei võinud meie suuremad ja väiksemad ärihaid kohalikul turul vett segada ?
Oleks igatahes üks võimalikest selgitustest nimekirjades esinevate (sama nimekujuga) jalgrataste totaalselt erinevatele numeratsioonidele ?

Mõned näited :


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                       
   
Pilt (pildid)
   

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#2

Jah, peab hakkama hoolikamalt kaaluma, mida tohib kirjutada ja mida mitte, milliseid loosungeid ja kus kohal võib välja hõigata! Aga mis tehtud, seda enam tagasi võtta naljalt ei saa.
Suund iseenesest on õige, Poola on suur ja salapärane maa. Veendusin selles veelkordselt, kui külastasin möödunud nädalal Unic-Moto delegatsiooni kooseisus (erapooletu ja süütu vaatlejana) Lodzi vanatehnika laata ja veel mõnda asustatud punkti. Laadal oli jalgratta teemat väga vähe, mõni jalgratas, mõned osad...no midagi oli aga palju vähem kui Tagadil ja laat iseenesest ikkagi suurem kui meie oma. Eelmisest Lodzi laada külastusest on meeles vaid 2 laadal müügil olnud jalgratast. Laadalt, külastatud muuseumist ja põgusast Varssavi vanalinna külastamisest jäi mulje, et Poolas on olnud levinud oinasarvedega 26" ratastega sportmudelid. Aga tegelikult on see poola jalgrattateema minu jaoks tume maa ja ka ksf! Ostapi huvitavaid ja julgeid teooriaid ei oska heaks kiita. Oleks vaja mulle selgitada täpsemalt, aeglasemalt ja mitu korda. Seniks jään tavapärasele pessimistlik-skeptilisele seisukohale nagu tavaliselt.
Nagu aru saan, Sokoli kohta midagi uut Poola uuringutest välja ei tulnud?
Vasta
#3

nu lõpuks näen ka ise "oma" ratta päritolu...poolakas.
Pofabor oli ette raamile kirjutatud tekstina ja embleem tänaseks kadunud.
...pikem tekst ühest rattast http://vanaisavokk.4rumer.com/t464-suslik83-pofabor.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne