Referrer on hea asi ikka veebis
Märkasin visiite siit lehelt ja mõtlesin, et kui ma juba foorumites postitan, siis miks mitte ka siin.
Tõepoolest, igale poole ma ei viitsi sama teksti kopeerida niiet kes soovib Teslade käitumise ja kasutamise kohta aktuaalset infot, siis see FB leht on kõige otstarbekam mis juba siingi lehel keegi välja käis. Seejuures mainiks, et see ei ole ainult minu leht vaid tõesti kõigi Tesla omanike poolt uuendusi saav mingist hetkest. Hetkel on peale minu veel 4 inimest seal tehtud sisupakkujateks kellel on autod tellitud ning tulemas see kevad. Eks kui reaalselt autod käes, siis hakkavad ka loodetavasti jagama oma igapäevakogemusi sellise autoga.
Auto enda osas tuleb tõesti meelde jätta, et hetkel on Tesla konkureerimas ülemises luks sedaan klassis ehk siis Mercedes S klass, Audi A7-A8, BMW 7. seeria, Porsche Panamera jne jne. Mis on aga tore ja huvitav on see, et Eestis makstava auto toetusega (mis on sihtotstarbeline leppest Mitsubishiga ning kasutatav vaid sellel eesmärgil, et ennetada neid kes räägivad maksuraha raiskamisest) on auto konkurentsivõimeline hinnas ka üks klass madalama sarja autode ülemise otsaga. Ehk siis A5-A6, BMW 5. seeria vähe kobedamad pillid jne. Samas oma karakteristikutelt nagu kiirendus, mahtuvus jms ületavad nad seda klassi päris oluliselt. Alati leiab kindlasti toredaid elemente mis mõne jaoks on diili murdjad (nagu adaptiivne kiirushoidja mida muide Tesla on lubanud 2014 keskel). Ehk siis mis iganes autot keegi valib, siis Tesla võib sama kogukulu mõttes valida ca 25-40k eur kallima sest 18k toetus + kokkuhoid kütuselt teevad kulu sarnaseks (eks sõltub ka palju keegi sõidab).
Nüüd neile kellele Model S jaoks hammas peale ei hakka olgu teadmiseks, et Tesla master plan (võib googeldada seda terminit) järgi käib EV revolutsioon kolmes faasis. Esimene oli super sport auto ehk Tesla Roadster mida tehti 2500 autot. See tõestas kontseptsiooni, et elektriauto võib olla ka seksikas ja fun ning sellega saab sõita pikki vahemaid (Rafael de Mestre on oma roadsteriga sõitnud ümber maailma paar aastat tagasi). Teine generatsioon on luks sedaan mis suurendab müügimahte kümneid kuni sadu kordi ning viib elektriauto kaugemale kui lihtsalt ainult entusiastid, kuid piirdub siiski hetkel veel kallima autoga. Selleks on Model S ja Model X (S on sedaan, X on jeep mis tuleb selle aasta lõpus, 2015 alguses). Teise generatsiooni suureks eesmärgiks on infrastruktuuri loomine. Ehk superlaadijate võrgustik, hoolduskeskused, müügiesindused. Samuti brandi kinnitamine ning tõestamine, et elektriauto võib olla VÄGA hea auto mis on konkurentsivõimeline parimate tavaautodega, mitte ainult elektriautodega. Seda on Model S juba suutnud teha müües USA-s rohkem kui ükski luks auto brandi mudel (rohkem kui A7, A8, 7. seeria BMW, Panamera jne). Jah endiselt mitte rohkem kui nad kõik kokku, kuid rohkem kui ükski mudel sõltumata konfist.
Mis enamus inimesi võiks huvitada on Gen-III ehk kolmas vaatus. See on masstootmisesse minev elektriauto mida hakatakse tootma sarnastes mahtudes BMW 3. seeriaga loodetavasti, see annab masstootmise eelised komponentide kulule ning planeeritud on, et Gen-III auto (nüüdseks peaaegu kinnitatult Model E nimeline) hind peaks hakkama ca 35k dollarist ehk ca 30-35k eur (maksud jne mis lisanduvad). Tegemist ei oleks Leaf laadse autoga vaid veidi (ja tõesti vaid veidi) vähendatud Model S-ga vähe kergemas varustuses. Akupaki osas on spekulatsioone palju, kuid tõenäoline on 40-50kWh akupakk mis peaks kergema auto korral andma ca 150-250 miili kanti ulatuse ehk 240-400km sõiduulatus. Esmakordselt plaanib Tesla seda esitleda 2015 aastal ning masstootmine peaks hakkama ca 2017-2018. Kuna kokkuhoid elektrilt on mastaapne peaks sõltuvalt läbisõidust olema see auto konkurentsivõimeline ca 20-25k eur maksva autoga ehk hoopis teine klass.
Eks näeb kuidas asjad olema saavad, kuid Tesla on hetkel ainukene tõsine elektriauto tootja ning nende lähituleviku tooteportfell on vägagi atraktiivne samas kui ühtegi pikamaasõidu alternatiivi EV vallas ei ole ja ei paista ka tulemas. Superlaadijate võrgustik aga saab olema omakorda veel meeletu konkurentsieelis kui see valmib (ning see valmib müstilise kiirusega nii USA-s kui EU-s arvestades millisest kogusest bürokraatiast Tesla peab ennast läbi murdma, et saada ehitusõiguseid). Selleks hetkeks kui Model E tarned hakkava on tõenäoliselt kogu USA ning EU kaetud võrgustikuga kus autod saavad tankida ülikiirelt (hetkel Model S laadimine on 600km/h ehk 20-30 minutiga ca 70-80% akupakist niiet sõida 300km lae 25 minutit, sõida 300km lae 25 min mis on normaalne vetsu ja snacki paus). Model S omanikele on see võrgustik ka eluaegselt tasuta.