lisame ka siia "päevikusse" kande. Ning pärime ühtlasi ridade vahel kaaskannatajate piduri- ning toitesüsteemi kogemusi
masin on sõitnud vähe - minu käes sel aastal vast üks-kaks tankimist (st kokku vast ehk ca 500km), sõbra käes (kelle juures mosu enamasti seisab) umbes teist samapalju või natuke enam.
eileõhtune mosu + kerghaagisega TÜV-l käimine ei olnud mosu vaates edukas - probleemseks kujunesid pidurid. Mis ei ole mul küll kunagi ülemäära ühtlaselt võtnud, aga on seni normidele vastanud.
põrumist ei põhjustanud selleks ajaloolisi eeldusi omav esisild (mu eelmine postitus: TÜV-del on viidatud, et see võiks parem olla) vaid tagasild - seisupidur oli ok (erinevus 1%), sõidupidur mitte (erinevus 41%).
võtsin kohe probleemse trumli lahti - tagapidur on ju üks kontuur, mida jagatakse tagasillal, niiet mujalt pole hädasid mõtet otsida. Trumli sisu oli kena ja kuiv. Kerge viisaka tolmukihi all. Töösilinder nagu uus ja mõlemad silindripooled liiguvad kenasti. Ma ei saanud aga esiti aru, kuidas mosu klotse pingutab. Niiet ilmselt ei ole ma klotsikaugusi mosul reguleerinudki - vahetasin küll kõik töösilindrid ja klotsid, aga ilmselt said paika, nagu parasjagu said... "Kõne sõbrale" andis selguse - klotsikauguse muutmine käib ühel klotsil oleva ekstsentrikuga. Kruvisin probleemse ratta klotsid trumli ligi (piirdusin ainult probleemse poolega) ning sai palju parem - mosu pidur võtab minu kogemuses esimest korda üpris ühtlaselt. Peaaegu nii ühtlaselt, et paremal päeval julgeks äkki isegi vaid ühe käega rooli hoides pidurdada
(iroonia)
seda, kas muudatus käsipiduri balansi paigast ajas, ei oska ma arvata. Oskab keegi äkki öelda, kas klotsiekstsentrik muudab seisupidurit? Trossipikkus jääb küll samaks, aga käsipidurihoob on ju ekstsentriku küljes, niiet trumlisisese kangisüsteemi õlapikkused muutuvad? Ma ei taibanud seda aspekti lahtise trumli veeres olles täpsustada...
piduriteemast leidsin endale kaks moraali:
- kuna Moskvichi klotsi reguleerimine on erinevalt klassikalisest pulk-klotsipingutist küsitavama tulemiga (just tulemi püsivus: tavaline pulkpinguti ei saa nihkuda, mosu oma teoreetiliselt aga küll), siis vene insenerid oleks võinud jääda ka selle lahenduse puhul lääne lahenduste kopeerimise juurde. St jätta eeldatava enda leiutise piduripingutuse puhul tegemata - oleks tulem lihtsam, loogilisem ja töökindlam
- kohati on hea käia ülevaatusel kohas, kus ülevaataja kas ei oska või ei taha masinat mõõtmisteks ette valmistada - nii saab objektiivsema tulemi ning masina paremaks. Ma arvan, et kogenumad ülevaatajad elimineerivad klotsi ja trumli vahekauguse paari vahetult enne stendi tehtava pidurdusega. Eile sattusin Pärnu mnt nn kiirteenindusse, kus töö toimus konveiermeetodil ja üpris impersonaalselt. Ülevaataja oli seal rohkem "mõõtemasinaid teenindava masina" kui "konsulteeriva ja kaasa mõtleva tehnikaspetsialisti" rollis.
täna hommikul loobusin korduvülevaatusele minemisest - ukse taga oli haigelt pikk saba. Lasen vast kiirustajatel ära käia ning plaanin uut ja eeldatavalt edukat (käsipiduri toimimise muutumine on mulle siiski küsimärk...) ülevaatust kas järgmisel või ülejärgmisel nädalal.
tekkis ka mõte torkida süüte- ja toitesüsteeme ning paluda korduv-TÜVl ühtlasi ka heitgaasianalüsaator sappa pista. Saame näha, kas nn kiirteenindus-punktis selline asi ikka maailmapilti mahub
Ca 1,5a olen oma mosu kapotialuseid "seadeid" meelega mitte torkinud, kuna praegu sobib masin nii TÜV-le kui saab sõita ehk jõud on ok. Samas keskmine kütusekulu on hinnanguliselt 13..14l/100km ning ka ühtlase maanteesõidu kulu on mõniteist liitrit sajale. Gaasis on madalatel pööretel auk - 50kmh ei anna päris ühtlaselt kulgeda. Karburaator on masinal DAAZ-2140 ehk nn lada tüüpi kahelõõriline (allub kenasti reguleerimistele) ning ühtlasel madalamal pöördel liikumisel on aeg-ajalt vaja masinat teise lõõri avamisega "turgutada".
manuses on TÜV heitgaasi- ja piduristendi näidud. Mõõdeti ainult tühikäigul, millel on karburaatori võtmes omad seaded ehk siis ilmselt ei näita see normaalse töörezhiimi kohta suurt midagi. CH / HC näit (107) torkab siiski silma - see on ju peaaegu katalüsaatormasina normi (100) täitev.