Kes omab GAZ 51 evolutsiooniteavet?
#1

Tere,

seoses oma isendi(rappe)ga (1960) otsin teavet GAZ 51 arengu kohta,
st vastuseid küsimustele:

1. Millal ilmusid suunatuled (arvat. samal ajal vahetusid ka esimesed
\"väikesed\" tuled uute, kaheniidiliste ja teise kujuga hajutitega
tulede vastu)?

2. Millal vahetusid plekkvõruga ja klaasiga tagatuled plasthajutiga
isendite vastu?

3. Millal ilmus plasthajutitega isendi hajutitele
pressitud kiri \"Sdelano v SSSR\"; esimestel ei ole?

4. Millal ilmus uut tüüpi kaitseraud, mille keskosas oli madalam
koht numbrimärgi paigaldamiseks (arvat. siis kadus ka numbrikronstein
juhipoolse poritiiva esiosa juurest, kuna number pandi rauale)?

5. Millal vahetus suur \"telliskivi\" tüüpi relee-regulaator PP-12
väiksema vastu?

6. Kas hilisemad isendid varustati ka jalaga vajutatava
tuuleklaasipesuriga või on see vaid 52 osa? (Mulle on üks vana
autojuht väitnud, et ka mõnedel 51del oli pesureid peal.)

7. Millal vahetus ümmarguse spidomeetri mall, kus odomeetri
numbririda siirdus ülevalt poolt spidovõlli allapoole võlli?

8. Millal ilmus kahe istme põhjaosa asemele ühine pikk? Või on see
Nuia (või muu kohalik) peredelkin?

9. Kas väikese äärikuga radiaatorikork on peredelkin või miski
hilisema tehasemalli omapära (varasemate isendite kork oli
identne suurema äärikuga Pobi korgiga)?

10. Millal vahetusid hoobamortisaatorid teleskoopide vastu? Või on
see Nuia vms peredelkin?

11. Kas horisontaalsuunas \"kinniklõpsatatavad\" kastisulused on Nuia
peredelkin või olid need omased ka miskitele hilisematele
tehasevariantidele?

12. Kas ja millal hakati paigaldama tehases \"starteriklõpsuga\"
süütelukku (mis küll ei olnud kasutuses, sest starter oli 51l
lõpuni jalaga). Või on säärased lukud kõik kohalik (Nuia jms)
peredelkin?

13. Millal vahetus tekstiilkattega juhtmestik PVC kattega
isendi vastu?

14. Millal ilmusid täis-plastkattega roolid selliste roolide asemele,
kus kodarad plastiga katmata?

15. Kas vahelduvvoolugeneraatorid on kõik hilisem (nt Nuia)
peredelkin, või paigaldati need ka hilisematele 51de seeriatele
tehases?

Ma usun, et elus peaks olema veel piisavalt inimesi, kes on kõik
nimetet uuendused ise läbi elanud ja mäletavad seda kõike omal nahal,
mis, kus ja kuidas.

Kui kunagi oma 51 käsile võtan, ei tahaks valet asja teha.


Parimat,

Valdo

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#2

Minuteada on 51-l suunatuled algusest peale olemas olnud. Kuigi võimalik, et nad päris alguses, nagu Pobedal, mitte ei vilkunud, vaid põlesid staatiliselt http://www.autogallery.org.ru/k/g/gaz51ex.jpg Vaata kasvõi seda pilti sõjaaegsest GAZ 51 prototüübist. Ka sellel http://www.autogallery.org.ru/k/g/gaz51yo.jpg puitraamistikuga kabiiniga neljakümnendate lõpu versioonil on suunatuled, nagu näha, olemas. Mis puutub 51 spidosse, siis minu teada (võin muidugi ka eksida) on see algusest lõpuni olnud seesama 0-100km/h SP 116 GOST 1578-76, ainult seier oli vanematel ümara laia tagaosaga, uuematel sama, mis nt. GAZ-53-l. Ligitõmbereleega starterit minuteada 51-l küll polnud. Oli ikka seesama jalaga vajutatav, varasematel variantidel sarnane ZIL 164 omaga, liigendiga pedaalikesega, hilisematel nagu GAZ 52-l (ehk siis põhimõtteliselt selline torulaadne). Ka vahelduvvoolu generaatorit minu teada 51-l n.ö. standardvarustustes polnud Mu kadunud isa, eluaegne autojuht, rääkis, et 51 mootor pidavat kõrgematel pööretel ka ilma akuta käima ja just tänu alalisvoolusüsteemile. Ja samas, GAZ 52-l on küll sama mootor, aga vahelduvvoolu süsteem ja sellega enam taoline nali läbi ei läheks...
Igatahes, jõudu ja edu sulle selle iluduse taastamiseks! Kui veel midagi tahad küsida, siis võid mulle U2U saata. Mul on olemas ka 1957. aastast pärit \"Kolmanda liigi autojuhi õpperaamat\" ja kui midagi väga huvitab, siis võin sealt mõne peatüki sulle saata.

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta
#3

> Minuteada on 51-l suunatuled algusest peale olemas olnud. Kuigi > võimalik, et nad päris alguses, nagu Pobedal, mitte ei vilkunud,
> vaid põlesid staatiliselt
> http://www.autogallery.org.ru/k/g/gaz51ex.jpg Vaata kasvõi
> seda pilti sõjaaegsest GAZ 51 prototüübist. Ka sellel
> http://www.autogallery.org.ru/k/g/gaz51yo.jpg puitraamistikuga > kabiiniga neljakümnendate lõpu versioonil on suunatuled, nagu
> näha, olemas.

Ei ole esimestel 51del olnud suunatulesid. Esimesed väikesed tuled olid gabariit-tuled ja nad erinesid mitmeti hilisematest, kahe niidiga tuledest. Nimelt optilise elemendi kinnituskruvi oli klaasi sees väikeses õnaruses, hilisemates oli klaas ilma igasuguste sälkudeta.

Selliste esimeste gabariit-tuledega varustati nii 51-d kui ka 69-d. Millalgi ilmusid 51le suunatuled ja sellega koos ka uut tüüpi väikesed tuled. Kahtlustan, et see juhtus 1956, kui 51 asemele ilmus 51A (kui muutus ks palju muid asju), aga ei tea täpselt, seepärast küsisingi siit foorumist. Veel peaks olema elus inimesi, kes on nende autodega tööd teinud.

Mina olen lähemat kokku puutunud (loe: sõitnud) 1957. aasta ja hilisemate isenditega.

> Mis puutub 51 spidosse, siis minu teada (võin muidugi ka eksida) > on see algusest lõpuni olnud seesama 0-100km/h SP 116 GOST > 1578-76, ainult seier oli vanematel ümara laia tagaosaga,
> uuematel sama, mis nt. GAZ-53-l.

51del tean mina kolme eri spidot. Esimene oli eest täisklaasiga ja kandiliste väikeste \"kelladega\", spidomeeter oli keskmine ja poolkaares osa. Kujundus sarnanes paljus 2. seeria Pobi kellade kujundusega. Ma usun, et see spido oli kasutusel kuni 51A ilmumiseni 1956 (kuigi ei tea täpselt, ta võis vahetuda ka varem). Siis ilmus 5 ümara \"kellaga\" armatuur, mis oli autol tootmise lõpuni ja mis tõenäioliselt võttis snitti 69-lt kus sellise 5 \"kellaga\" asi oli peal vast juba tootmise algusest, 1952. aastast.

Aga selle 5 ümara kellaga variandi oli esimestel isenditel spido \"kellas\" odomeetri numbririda ülalpool spido võlli (vt mu esialgne kiri), aga hilisematel ja levinumatel allpool spido võlli. Mina ma küsisin, oligi see, et millal see standard vahetus. Täpsemalt - kas 1960. aasta isendil on vana jvõi uut tüüpi ümmargune spido peal olnud?

> Ligitõmbereleega starterit minuteada 51-l küll polnud. Oli ikka
> seesama jalaga vajutatav, varasematel variantidel sarnane ZIL
> 164 omaga, liigendiga pedaalikesega, hilisematel nagu GAZ 52-l > (ehk siis põhimõtteliselt selline torulaadne).

Starter jäi 51-l küll kuni lõpuni jalaga lülitatavaks.

Minu küsimus oli aga süüteluku kohta. Nimelt venelased on kõike püüdnud (üli)standardiseerida ja unifitseerida, et detailide nomenklatuur oleks võimalikult väike. Loomulikult olid varasemad 51d varustatud ühe \"krõpsuga\" ja kolme klemmiga süütelukuga, kuid 1960tel olid juba tootmisse ilmunud sõidukid, millel käis starter võtmest ja vana välimusega lukk modifitseeriti seega starteri võimalusega lukuks. Nt ZAZ 966-l on selline peal. Mis oleks loogilisem, kui ka viimase põlvkonna 51-dele pandi peale selline süütelukk, kuigi selle starteri asend midagi ei lülitanud ehk oli jõude. Nii palju kui ma olen 51sid veel 1970-80tel töötamas näinud, oligi väga paljudele selline lukk peale pandud. Minu küsimus oli, kas see kõik oli kohalik (sh Nuia) isetegevus, või pandi juba GAZi tehases viimastel põlvkondade autodele selliseid lukke?

> Igatahes, jõudu ja edu sulle selle iluduse taastamiseks! Kui veel > midagi tahad küsida, siis võid mulle U2U saata. Mul on olemas ka > 1957. aastast pärit \"Kolmanda liigi autojuhi õpperaamat\" ja kui
> midagi väga huvitab, siis võin sealt mõne peatüki sulle saata.

Tänan, mul on see raamat olemas, st muude aastakäikude trükkide kõrval ka 57. aasta oma. Oma teadmised 51 kohta olen ammutanud suures osas aga 1950te aastate esimes poole kataloogidest (oman 2 erineva koopiat), 1953. aasta Anohhini raamatust ning aasta tagasi Venes välja antud 51 värvipiltidega raamatust (kust olen leidnud küll üle 10 vea, see on lohakas töö).


Parimat,

Valdo

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#4

Mis süütelukkudesse puutub, siis minu 1985. aasta GAZ-52-l on igatahes peal selline, millel starterivõimalus puudub. Ei tahaks eriti uskuda, et keegi sellele kunagi mingi vana 51 süüteluku külge on pannud. Sellest võib järeldada, et neid sarnase välimusega süütelukke toodeti kahes variandis (ja võimalik, et mõnes Venemaa tehases toodetakse siiamaani). Starterivõimalusega süütelukud 51-l võivad seega olla siis kas autojuhtide/garaažimehhaanikute omalooming või siis tõesti paigaldati selliseid mingil põhjusel ka kap. remondiga tegelevates ettevõtetes. Arvesse võib võtta ka seda, et sellised süütelukud ei ole just eriti pikaealised. Nt. sellel minu 52-l, kui ta 1993. aastal maale kohale toodi, süütelukk alguses eriti keerata ei tahtnud. Pärast õlitamist muidugi hakkas keerama, aga kulunud on ta siiski ja tihtipeale, kui vaja masinat käima panna, ei vaevugi ma süütevõtit otsima, vaid saan haaknõela ja väikese kruvikeeraja abil hakkama.

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta
#5

Üks pilt vanast 51-st, pärit 1955-ndal aastal ilmunud raamatust \"Tallinn\".

[Pilt: 00811375b1d4b9.jpg]

Vajadusel olemas seda isendit käsitlev varuosadekataloog (teine trükk, aastast 1952) ja põhjalikum raamat (aastast 1949).

Asp

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#6

Näed siis... Sain lõppkokkuvõtteks hoopis ise targemaks. Thanx!

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta
#7

Mul on olemas terve Gaz 51 raamat pdfina 112lehte kui tahad maili molotov51@hot.ee, taastan ise ka 51, aga pikakabiiniga varjanti mis on kõvasti haruldasem.......kui midagi teada tahad küsi aga...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne