niiöelda WINDSOR sportratas aastast "1920"
#1

Esmalt tere, sest olen siin uus nägu. Ei ole veloteadlane.

Sattus kätte selline prantsuse päritolu sport-meestekas: Raam firmalt Alcyon, ees Windsori märk. Müüja väitis, et 1920. aasta väljalase, aga raaminumbri järgi dateeriti see kindlalt 1929 või 1930. (Ostap Bender). Müüja väidab kord, et tõi selle ise autoga Prantsusmaalt ära, siis jälle, et sai osadeks lahtivõetuna postipakiga - mine võta kinni, kuidas asi oli, aga Prantsusmaalt see "velolego" Eestisse suhteliselt hiljuti on tulnud. 
Tagajooksu kinnitus avaneb moodsalt alla-ettepoole. Rattad pole selle raami omad. Väiksemad ja omavahel ka erinevad. Klotspidurid on kuidagimoodi külge sobitatud westwood esiveljele, tagumisel on klotspiduritele sobiv 26" velg. Klotside kulumise järgi otsustades on sellisel viisil ratast päris kaua kasutatud - esiklotsidele on sügav vagu sisse kulunud. Pidurid on ka erinevad. Tagumisel on ka kalligraafilised tähed: Bte SGDG. Selle tähekombinatsiooniga tulevad netiotsingus välja peamiselt hammasrattakassetid ja pidurite käepidemed, aga ka tavaline punnivinn ..... Esipidurilt selle tugeva räpakihi tõttu veel märkeid pole leidnud. 
Algselt on raamil kindlalt all olnud 28" jooksud, sest pidurite varasemad kinnitusjäljed viitavad üksüheselt sellele. Jooksude puhul oli aga meeldivaks üllatuseks nende sisu - ees EXCELTOO ja taga ATOM rummud. EXCELTOO täpselt sellise rummupaari hind küündib ebay's ca 300 euroni. Sisuliselt võrdub esirummu hind peaaegu terve ratta ostuhinnaga ;-) Konkreetse ATOM'i tirriga tagarummu kohta pole õnnestunud seni infot leida. Pedaalid on ECLAIR - ei midagi põrutavat, aga ikkagi ilusad. Sadul on samuti ilus ja (eesti rattaskenel) omapärase lahendusega, kuid vedrud kahjuks tugevalt viltu istutud. Sadula kaubanduslikku välimust on püütud kohendada - neediauke on nahas liigutatud või on tegu sootuks teiselt sadulalt võetud ja asendatud nahaga. Sadulanahka on ka liivapaberiga "värskendatud". Teades pisut müüjat, siis arvan, et see toiming on juba Eesti pinnal toimunud. Pealiskaudsel otsingul netist analoogilist sadulat ei leidnud. 
Ketiratas ülimalt tavaline hargnevate harudega viisnurk ja meesteka-sportratta kohta kuidagi veidralt väike - nagu naisteka oma. Lisaks keskjooks logiseb ja ragiseb - ilmselt seest täiesti sodi. Lenks on ühe tuttava arvates originaal, teise arvates saksa päritolu (Dürkopp). Lenksutoru on tolline. Kahjuks lenks mehhaaniliselt kõveraks väändunud ja ei tule ka kahvli küljest lahti. Ilmselgelt on seda kinni taotud, sest poldipeal on näha tugevaid löökide jälgi. Kõver on kahjuks ka üks kahvli haru. Seetõttu kisub esiratas sadulast lükkamisel kohe ühele poole risti alla. 
Rattaga koos tuli ka päris huvitava profiiliga tagaporilaud, millele kinnitub dekoratiivne pakiraamike. Porilauda praegusel kujul rattale kinnitada aga ei saaks, sest tagumine pidur jääks ette. Veel üks kindel tõestus sellest, et algselt on olnud all 28 tollised jooksud. 
Kas keegi oskab selle komplekti kohta midagi huvitavat lisada? Kostunud on mõte, et ehk peaks alla panema puitveljed, sest nii võis see olla. Ilmselt seda teed siiski ei lähe, sest tahan ratta reaalselt sõitma panna. Huvitab väga ka praeguse lenksu vastavus raamile. Kui ei ole orikas, siis missugune võis olla.


Pildid:
https://www.dropbox.com/sh/d68p1oh9988rq...Yltya?dl=0
Vasta
#2

Tere-tere!

Mina asjast midagi ei tea ja pean kostma Paunvere köstri sõnadega papa Kiirele hilisema Benno-Bruno-Bernhardi ristjatsel - see on üks vana ja võõras asi ja see ei lähe kohe mitte!  Ehk siis üks tõsine eesti mees selliste asjadega ei peaks end siduma!  Toungue Tuleks ikka jääda oma Dürkoppide ja Pensade juurde, ütleme - juurte juurde! Aga maitseid ja arvamusi on mitmeid, on õige, ehk siis meie arvamus ja siis on veel need teised.
Ehk kes neid rantsuse asju teab, peale ksf! Ostap Benderi ja vb ka selle tallapressi maaletooja...
Iseenesest oma  trööbatuses ja räpakuses ning võõrapärases tegumoes ju üsna muhe aparaat.  Lenksu küll Dürkopi omaks ei tahaks tunnistada ja ilmselt on parem sadulavedru keeru võrra lühem vms.
Ah veel see Alcyori raam ja Windsori silt, kas see silt on seal ikka õigusega, kuidagi kahtlased kinnitused või peavadki sellised olema ja kõik on õige?
Vasta
#3

Märgi kinnitust vaatasin ise ka tiba kahtlustavalt. Läikima lõi selle kommertskaalutlustel müüja - ilmselt oli ostes muu raamiga üsna ühetaoliselt tumekas. Dürkoppe on aga raami poolest koguni kaks täiesti varju all ja mõni samaväärne muu nimega Eestis kasutuses olnud vokk veel, aga parasjagu sedapalju nagu paljulapselises peres, et igaühe nimi veel meeles ja ka see, kuidas neil koolis läheb ;-) Seetõttu ka ühe pagulase tuppa lubasin ;-) Aga tahaks ta tõesti liikuma õpetada ja seetõttu mõtlen, et millised võiksid olla need veljed, mis talle alla istutada. Üks robustne mõte oli see, et tuimalt nõuka-aegsed "turisti" terasveljed kuni midagi autentsemat silmapiirile ilmub.
Vasta
#4

Nagu telefonivestluses juba mainisin ei ole päris kindlasti tegu sportrattaga. Täiesti tavaline nn. "tavalistest inimestest pisut paremate inimeste linnaratas". Smile
Paistab et raamisilt on vahepeal jalutamas käinud. Siiski on raaminumbri kuju ja asukoht Alcyon/Windsorile iseloomulikud. Raami numeratsioon oli Alcyonil ja odavamal sõsarmargil "Windsor" ühine. Kuigi firma (E.Gentil Group) omas veel mitmeid tuntud jalgrattabrände oli Windsor ainus mida reklaamiti koos kuulsa Alcyoniga - umbes nagu ETEKA ja ETK Lux.
Olen aru saanud et Windsor oli komplekteeritud osaliselt mujal (mitte Alcyoni tehases) toodetud kuid siiski keskmisest parema kvaliteediga osadest.
Tagaratta kinnitus muudeti 1929 ja 1930 müügihooaegade vahel. Raamide numeratsioon muutus 1932/1933 999999 juures. Miljoni asemel võeti kasutusele inglaslik markeerimisviis : seerianumber konkreetset tootmisaastat tähistava tähe (1933 : A) järel.

Pea kõigis 1926-1936a. Alcyoni kataloogides on ka Windsor sees. Eriti täpselt on mudeleid kirjeldatud 1929a. kataloogis kuid sellest pole piisava suurendusega faili.
1930 a. kataloogis seevastu on kõik pildid Alcyoni ratastest (ketiratas "A"), samas iga mudeli juures ka odavama Windsori kirjeldus ja hind :
http://encoreplus.chez-alice.fr/alcyon/1...m-0007.htm

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#5

Ma muidugi midagi frantsuse ratastest muud ei tea kui seda, et tahan omale kunagi ühe France nimelise ETK kokkupandud sohilapse hankida ja seda ka, et mul üks Roleo esisilt on. Aga kuna on laupäeva õhtu ja nii mõnigi teine peale minu on endale käärimaläinud õunmahla lubanud, siis teen ettepaneku ka need kuurialla seisvad Dürkoppid siia üles laduda. Mitte, et ma poleks igasuguseid intiimseid kaadreid Dürkoppidest juba varasemalt  näinud ja ka ise mõnda silitanud aga mitmekesisus ja erinevus rikastavad ja mingisigune kiiks on küljes, et isegi suvalisest Dürkoppist lugemine on üpris põnev tegevus. Igatahes õnnitlen esimese teema puhul foorumis ja ootame lisa!!!

P. S. Teema ratta kohta ei oska muud midagi arukat kosta kui, et kirjelduse järgi meenutas see ostu-müügi tehing katkendit ühest raamatust, kus, Švejki vanal koeral hambad liivapaberiga läikima lõi ja natuke petrooleumi sisse jootis, et ta kutsika kombel kekslema hakkaks Big Grin
Vasta
#6

Kui nüüd fantaasiavaeselt toodud kataloogist lähtuda, siis võiks tegu olla "Windsor populaire route" mudeliga ja algselt oleks pidanud/võinud tagaratas olla rummupiduriga?
Vasta
#7
Photo 

Leidsin netist 1930. aasta A. spordika pildid. 26" rattad, esirumm samuti EXCELTOO (!) arhailine kumm punane ja täpselt samamoodi "pidalis" nagu kõne all oleva voki esirattal. Ka on selle kummiga veljel klotspidurile sobiv küljepind. Miski hakkab sisemuses igisema, et esijooks ja raam vähemalt kuuluvad kokku. Tagajooks on aga juurde aretatud. Sellest ka see odavama hinnaklassi ATOM rumm. Ja see pakiraam oli nagu juurdepandud puujalg - see pole kunagi ratta küljes olnudki. Ja esimärgi puhul on tõesti näha, et see on raamile lisatud või sealt siis väga "jalga välja väänates" jalutamas käinud, sest algne jälg on tiba teistsugune. Ja ketiratas ..... kas see ei peaks ka Windsoritel siiski A oma olema? Või pandigi neile üldlevinud haraline viisnuk?
http://www.sterba-bike.cz/produkt/alcyon...ke?lang=EN
Vasta
#8

(05-11-2016, 22:42 PM)kass Kirjutas:  Kui nüüd fantaasiavaeselt toodud kataloogist lähtuda, siis võiks tegu olla "Windsor populaire route" mudeliga ja algselt oleks pidanud/võinud tagaratas olla rummupiduriga?

Vaadates kataloogipilte hoolikamalt, siis jääb mulje, et teema ratas võiks ka olla mudel "Windsor route equipee", kuna paistab, et neil mudelitel oli tagumise veljepiduri tross lihtsalt ülemise raamitoru külge mingite klambritega kinnitatud ja populaire route mudeli esimese veljepiduri ajam oli vardaga, mitte trossiga, seega teema ratta esipidur pole ilmselt algne. Ka sadul peaks ilmselt olema mingi vanema jalgratta oma.
Eks kindlamate järelduste tegemiseks oleks vaja rohkem võrdlusmaterjali. Võiks proovida, kuidas 28" rattad alla istuvad. Sellel tšehhi lehel pakutaval Alcyonil ei ole ju ka kõik autentne, pidurid sealhulgas, mine võta kinni, kas see esiratas sealgi all õige on, vb üks prantsuse "ülimasstoodetud" jooksuvariant, mida on jagunud siia ja sinna alla toppida?
Vasta
#9

Alcyoni kataloog 1929, mõni Windsor ka sekka :

http://encoreplus.chez-alice.fr/alcyon/1...m-0006.htm

Alcyon velo-moto kataloogid :
http://encoreplus.chez-alice.fr/alcyon/htm-0005.htm

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#10

Tänud kataloogi eest!
Küsimus veel ketiratta asjus - kas see on sellisena nagu praegu õige või peaks ikkagi olema selline nagu kataloogi Windsoritel? Tegelikult on segadust rohkem kui alguses. Hetkel pole enam kindel isegi see, kas raam üldse on Windsor. Miks on laiatarberattal all kvaliteetne sportratta esijooks ja tagagi tirriga jooks? Võeti odavama otsa laiatarberatta raam, asendati ketiratas suvakaga, pedaalid jäeti muide samaks, leiti ette ja taha võiduka rattad (erinevad), jäeti tänavaratta lenks ja topiti peale mingi vana sadul? Lisaks pandi külge sportratta klotspidurid. Ja siis tehti sellega ilge käbla, mis seletab ka kõveraks paindunud lenksu ja esi kahvli - samalt poolt muide. Sealtpeale jäi ratas seisma ja roostetama. Tagaratta uuema kummi põhjal saab oletada, millal see juhtus. Tol ajal oli esiratta punane, praeguseks täiesti murenenud kumm veel kautuskõlbulik. Selline "elementaarne, doktor Watson" jutt ;-) Kõlab nagu vaese külapoisi esimene samm indurainiks saamise unistuste rajal.
Vasta
#11
Photo 

Raam paistab raaminumbri asukoha, kuju ja suurusjärgu poolest olevat ikkagi Alcyoni toodang, ei näe põhjust miks peaks keegi ise mõnele sama tootja muule raamile vale Windsori sildi ise ette toksima.
Rummud ei pruugi olla algsed, samas tuleb aga meeles pidada et firma oli omas riigis ülimalt respekteeritud kvaliteetrataste tootja (nagu saksa Opel, Brennabor, Dürkopp jne.), laialdasele tuntusele ladus põhja Alcyon - Dunlop võidusõidumeeskond mis valitses Tour de France velotuure aastatel 1909-1912 ja 1927-1929.
Seega ei tohtinud isegi odavama otsa kataloogiratas koosneda mingitest noname-juppidest.
"Roue libre" tähendab igasugust vabajooksu, Prantsusmaal oli isegi tavaratastel tirriga variant tegelikult levinuim, mis selgitab ka laialdast "pöiapidurite" kasutamist. Nagu näed on 1929a. kataloogis ühe ja sama pildi juures kahe tavamudeli kirjeldus, 465.- frangi eest sai juba esi- ja tagapiduritega variandi.
Ketratas võib olla kulumise tõttu vahetatud. Samas on näiteks pealesõja Windsoritel just sellised lumehelbed.
Isevalmistatud võiduka versioon ei tundu usutav, lenks ja sadul on selleks sobimatud, raam liiga tavaline.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#12

See on PIR, prantsuse inimese ratas. Nagu meil on NIR-id ja NIT-id, nõukogude inimese rattad ja tsiklid. Edasi on 3 võimalust - jätta asi nii nagu ta on, katsuda komplekteerida mingiks kataloogis toodud Windsori mudeliks või teha sellest hoopis mingi custom PEIR (prantsuse-eesti inimese ratas).
Kataloogides toodud mudelite (ja eriti piltide) kohta armastab läti spetsialist Janis Seregins öelda, et kataloog - see on ainult hind! Et kunde läks poodi lõi oma lati paci letti ja raputas santiime peale ja nõudis, et pange sellele vokile too sadul ja kõver lenks ning punased kummid, muidu ma seda ei osta. Aga see ilmselt oli rohkem läti (ja vast veidi eestigi) stiil. Oli ju meiegi müüjate kataloogides jalgrattamudeli kirjeldustes (varasemates?) sageli kirjas, et lenkstang üles- või allapoole pööratud, nikeldatud veljed/porilauad lisamasu eest, tagumine vabajooks NSU, juurdemaksu eest soovi korral F&S Torpedo. Kuidas suurtes ja rikastes riikides soliidsete tootjate suurte mahtude korral asi käis, ei tea.
A-tähtedega kodardus oli vast ikkagi Alcyoni teema, ka seal kataloogis (1929?) on Windsoritel pildil hoopis 3-s kodardus.
Vasta
#13

Ilmselt saab tast siis just see PEIR. Üks on aga selge - porilaudadega rahvaratta puhul ei saa all olevate 26" jooksudega vähemalt praegusi pöiapidureid miski nipiga kasutada - ei ulatu pöiani! Et need saaks porikatega variandil külge jätta, tuleks rummud 28 tollistesse velgedesse ümber lapata. Ja endiselt on vastuseta küsimus - miks on esimärgi ümber jälg, mis viitab, et märk on raami küljest ära olnud või selle asemel mingi teine.
Vasta
#14

Vaatasin teemades ringi ja Soleil'i puudutavas postituses sattus silma Windsori omaga sarnane sadul: 
http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=40775
Soleili sadulal on aga teistsugune kate.
Vasta
#15

Selline "plekksiinidega" sadularaam on üsna tavaline asi, vähemalt saksamaa tegijatel ja ka meil kasutatud. Aga vist peamiselt tsaariajal ja 20-ndate alguses.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 4 külali(st)ne