Husqvarna meesteratas 1929 ja muud salahusqvarnad
#1

Kuna siin kõigil on salahusqvarnad, siis ma otsustasin, et kuskilt on vaja alustada ja teen vähemalt enda salahusqvarna avalikuks. Raaminumber on L 332821. Vaadates Rootslaste andmeid ja arvestades seda, et ksf! kass on ksf! Valdo ainetel kirjutanud sellised laused "1929-30 - sisse tuli väike partii naisterattaid. Iseloomulik erisus - kalliograafilise kirjaga kiri "Husqvarna" ketikaitsel. Raaminumber 33XXXX kuni 37XXXX. ", siis pakun välja, et ehk ei olnud tegemist ainult naisterataste partiiga ja on ka see ratas samast ajast, ehk siis aastast 1929. Veidraks teeb muidugi asja see L täht. 30ndate Husqvaranadel tähti numbri ees ei ole, samas kuskil 40ndate lõpul hakati H tähte vist lisama ja numeratsioon algas kuskilt uuesti jms. Samas on see ratas kindlalt vanem kui 1939, sest ketiratas on vanatüübi oma ja tagumine kahvel jms.

Porilauad ei ole samuti tüüpilised Rootsi pardisabad aga ilmselt siiski originaalid, sest esikahvli süvend on sisse pressitud ja mõlemad porilauad on sama profiiliga. Esimesel porilaual porilauamärgi auku ei ole! 

Esikahvel on huvitavate lühikeste "kiirtega" kahvlikroonil, mujal rattal neid jällegi ei ole. Ilmselt on ratast mingil ajahetkel ka üle värvitud, sest triibutust kusagilt leida ei õnnestu. Samas on kogu rattal tuvastatav Husqvarna punane kruntvärv lõige alumisel kihil.

Esimesel sildil on taga värviline plastikulaadne latakas, helesinist värvi. Rattad on piltidel need, mis ma kaasa sain. Esimene on vene päritolu aga tagumine rantmantel pöiaga, rummul on ainult E täht. Lambiklambri keskel on ring mitte H täht nagu Husqvarnal harjunud oleme. Tagatuli on vast ka õige, vähemalt mulle tundub rootslaslik.

Nüüd siis küsimused ka:
Kas ketikaitse käib meestekal samasugune nagu 30ndate ratastel? Mis marki ja millist sadulat võidi kasutada? Triibitus oli samasugune kuldne nagu 30ndatel? Kas see E rumm ja pöid võivad originaalid olla?

GALERII ASUB SIIN

[Pilt: Hl7KEiRBLFFjYIZKdI_ju80Zjh43Wzrl5Ca3OmDp...35-h638-no]
Vasta
#2

Tore jalgratas ja tubli, et üles panid!
Mina midagi kosta ei oska, aga müüdi siin Husqvarnasid varemgi, 20-ndatel. On mul ees Husqvarna reklaamleht marga ajast, ainuesindaja Eestis: Otto Eggers, Tallinn, Harju tänav 29. (mingit Eggersi dokumenti või reklaami on ostas pikalt müüdud)
Meesteka kohta on järgnev info...
Tüüp Nr. 101
hind 14.500.- Emrk, 15.000.- nikeldatud millegagi?
Kirjeldus.
Raamid: terastorust 1" mustaks lakeeritud, kõrgus 24", soovi peale 22" ehk 26".
Kahvel: hargnev koht taotud terasest, mustaks lakeeritud. Hargi koht ja kahvli otsad nikeldatud.
Juhtraud: Nr. 4, seatav, pingutajaga.
Käepidemed: Tüüp "Rambler".
Kurblilaager: "Fauber Special":
Ülekanne: 78" (2 4/5 s.o. ligikaudu 3.)
Kett : 1/2" x 1/8" parim inglise vabriku saadus.
Pedaalid: "Reform".
1-se ratta rumm: sissepandavate kuulikaussidega.
Tagumine ratas: "Rapid N" vabajooks piduriga. Soovi peale Mikado.
Kodarad: kehekordse tugevusega.
Pöiad: "Westwood" värv Nr.9 (must kuld joontega).
Mantlid: 28" x 1 1/2" traatmantlid (Micheline vabrikust) parimad õhukummid.
Mudaplekid: terasplekist (must kuldjoontega).
Sadul: naha pingutajaga.
Juurdekuuluvad osad: vaskkell juhtraual, pump 12" pikk, patenteeritud kinnitamisviisiga, sadulatasku sisaldab: 1 Rootsi võti, 3 mutri võtit, kruvikeeraja, õlikannu, puhastuse lappi ja kummiparanduse abinõusi.

Lisatud on ka mingis litograafias vms stiilis tikutopsi suurune kunstpilt. Selle on vanema, ilma H-tähtedeta kodardusega ketiratas, ketikaitse puudub, esiporikas on kahvliharuni, riistatasku 3-nurkne, sadul on selline vanem ameerika-stiilis rootsilik, helkurit tagaporikal pole. Sinu ratas on ilmselt 3 - 5 aastat noorem ja see joonistatud pilt ei pruugi ka eriti objektiivne olla. Vb said mingeid mõtteid või vastuseid. Isa arvan, et ka tagaratas pole algne, aga kahtlen, kas ta ka traatmantli oma oli nagu selles vanemas reklaamis kirjutati. Rapid N rummusaba olen meil müügil näinud millalgi.
Vasta
#3

(13-12-2016, 23:40 PM)kass Kirjutas:  Tore jalgratas ja tubli, et üles panid!

Tänan taaskord suurepärase info eest ja eks tuleb teha tööd sellega, mis parasjagu kätte satub. Samuti tuleb rattaid kasvõi virtuaalselt näidata, et mingitmoodigi info liiguks ja vanadest toredatest asjadest ka laiemal ringil rõõmu (või kadedust?) oleks.

Olen rootslaste pilte ka vaadanud ja selle ratta kenaks muutmine on ilmselt lihtsam kui 30ndate ratta tegemine. Porilaudadel ja velgedel pääseb ainult värvimisega ja pole vaja galvaanikaga jamada. Pole ka kallist porilauamärki vaja otsida jne Big Grin.  Rummusid ja sadulat ilmselt õigeid ei leia aga midagi ajastukohast vast ikka kuskilt välja ujub. Aga ikkagi huvitaks ka, mis rumm see E tähistusega siis ikkagi on, kahjuks sisu ja pidurlinki pole. Ehk kunagi leiab ka sellele küsimusele vastuse Smile

Seda mudelit 101 tehti ilmselt ka aastate jooksul väga erinevates variatsioonides. Üks näide soomlaste 38 kataloogist:
http://docplayer.fi/11866919-Husqvarna-polkupyoria.html
Vasta
#4

Mu 1937. Husqvarna ei hiilga küll millegagi - kogu kroom on maas, aga vähemalt sõidab viimaks peale ca 50 aastast seismist.    
Vasta
#5

Kuna siin teemas on nii kenad rattad üleval, siis panen ka oma "salahusqvarna" pildi. Pole ka erilist läiget, kuid täiesti sõidukorras - see ratas läbis eelmise suve küllalt nõudliku Esna - Koeru vanarattamatka. Tagumine velg mõlgiga, veidi viskab üles-alla, mida ksf! kass kohe oma terava silmaga märkas ja ka diskreetselt ära mainis Smile  HUSQVARNA meestekas, 1936.a., raami number 456211.

Tervitused ksf! s2sile, saime tuttavaks Toomas Pihti näitusel Pärnus!

   
Vasta
#6

(13-02-2017, 20:45 PM)O:MEGA Kirjutas:  Kuna siin teemas on nii kenad rattad üleval, siis panen ka oma "salahusqvarna" pildi. Pole ka erilist läiget, kuid täiesti sõidukorras - see ratas läbis eelmise suve küllalt nõudliku Esna - Koeru vanarattamatka. Tagumine velg mõlgiga, veidi viskab üles-alla, mida ksf! kass kohe oma terava silmaga märkas ja ka diskreetselt ära mainis Smile  HUSQVARNA meestekas, 1936.a., raami number 456211.

Tervitused ksf! s2sile, saime tuttavaks Toomas Pihti näitusel Pärnus!

Lõpuks ometi jälle üks salahusqvarna avalikuks tehtud! Tegelikult nägin seda ka vanarattamatkal aga kuna seal olidki valdav enamus Husqvarnasid, siis kahjuks kõigile ei suutnud põhjalikumalt tähelepanu pöörata. Algugl plaanisin ju ka ise Husqvarnaga tulla aga õnneks tehniliste viperuste tõttu pidin Naumanni ahistama. Igatahes väga kena asi ja loodetavasti näen seda kunagi põhjalikumalt ka, number on olemas ja soojemate ilmade saabudes võiksime viisakusvisiite teha üksteise kuurialustesse Big Grin. Tervitused vastu ka ja kohtumiseni!
Vasta
#7

Siin üks kasutamata Husqvarna aastast 1939.

[Pilt: P1010125.JPG]

[Pilt: P1010126.JPG]

[Pilt: P1010128.JPG]
Vasta
#8

VAUU! Ehk võtab sõnatuks.

Do'nt panic
Vasta
#9

Oh sa raks!!!

Tervitab Veteran.
Vasta
#10

(14-02-2017, 23:48 PM)onumeelis Kirjutas:  Siin üks kasutamata Husqvarna aastast 1939.

[Pilt: P1010125.JPG]

[Pilt: P1010126.JPG]

[Pilt: P1010128.JPG]

Vaata aga - mul ka 39. aasta Husqvarna meestekas, aga sellel on traditsiooniline H tähtedega ketikas. Kas tehti samaaegselt erinevate ketikatega? Lisaks on sel ka tagakahvli võllipesa diagonaalis ettepoole.
Vasta
#11

(15-02-2017, 16:10 PM)omenaossi Kirjutas:  Vaata aga - mul ka 39. aasta Husqvarna meestekas, aga sellel on traditsiooniline H tähtedega ketikas. Kas tehti samaaegselt erinevate ketikatega? Lisaks on sel ka tagakahvli võllipesa diagonaalis ettepoole.


39 aastal tuli see nn uuema tüübi ketiratas nagu Meelise rattal, seega ilmselt samaaegselt ei tehtud aga kuskil aasta keskel mudueti seda. Samuti muutus ilmselt siis tagakahvli konstruktsioon. Paari aasta pärast kadusid ka porilauamärgid. Husqvarna kohta ei tea aga Hermestel ja muul Nymansi toodangul juhtus see umbakudu 40ndal aastal. Veel on Meelise rattal näiteks ketikaitse kroomitud, pole sellist varianti enne kohanud.
Vasta
#12

(15-02-2017, 16:47 PM)s2si Kirjutas:  
(15-02-2017, 16:10 PM)omenaossi Kirjutas:  Vaata aga - mul ka 39. aasta Husqvarna meestekas, aga sellel on traditsiooniline H tähtedega ketikas. Kas tehti samaaegselt erinevate ketikatega? Lisaks on sel ka tagakahvli võllipesa diagonaalis ettepoole.


39 aastal tuli see nn uuema tüübi ketiratas nagu Meelise rattal, seega ilmselt samaaegselt ei tehtud aga kuskil aasta keskel mudueti seda. Samuti muutus ilmselt siis tagakahvli konstruktsioon. Paari aasta pärast kadusid ka porilauamärgid. Husqvarna kohta ei tea aga Hermestel ja muul Nymansi toodangul juhtus see umbakudu 40ndal aastal. Veel on Meelise rattal näiteks ketikaitse kroomitud, pole sellist varianti enne kohanud.

Selline tagaratta kinnituse "konks"-variant tuli juba varem. Ja ketikaitse on kõnealusel ikkagi "aljuminjumist" nagu õpetatud mehed ütlevad, vähemalt minu nägemuse järgi. Salvestasin sest Husqvarnast vist millalgi pildid ka, otsisin nüüd, et vaadata, kas raami nr-t on näha, aga ei leia üldse neid pilte üles. Erinevad mudelid võisid ka ühel ajal müügis/tootmises olla.
Vasta
#13

(15-02-2017, 17:12 PM)kass Kirjutas:  Selline tagaratta kinnituse "konks"-variant tuli juba varem. Ja ketikaitse on kõnealusel ikkagi "aljuminjumist" nagu õpetatud mehed ütlevad, vähemalt minu nägemuse järgi. Salvestasin sest Husqvarnast vist millalgi pildid ka, otsisin nüüd, et vaadata, kas raami nr-t on näha, aga ei leia üldse neid pilte üles. Erinevad mudelid võisid ka ühel ajal müügis/tootmises olla.

Konksu osas ei vaidle vastu, pole uurimistööd teinud sellel alal. Tootmise/müümise osas ka mitte, olid ju tollal segased ajad nagu siin foorumis kogu selle rattaasja kohta armastatakse öelda Big Grin. Uuem ketiratas ilmus minuteada aastal 39 ja hilisemaid rattaid pole vana kujundusega enam näinud, mis muidugi ei välista võimalust, et neid mingi aeg ja mingitel mudelitel paralleelselt tehti ja müüdi.  Aga olles seda ratast ka oma silmaga näinud, siis ketikaitse väline viimistlus oli parasjagu erinev nendest ketikaitsmestest, mida mul on senini õnnestunud näha. Materjaliks on jah neil tavaliselt alumiinium, sellele muidugi magnetit külge ei pannud ja nii täpselt ei uurinud aga vaevalt selline "peegel" tulemus lihtsalt poleeritud alumiiinium on ja on seda asja ikkagi kuidagi järgi aidatud. Millalgi on sinnakanti veel asja ja ehk saan veel seda ratast täpsemalt uurida ja täpsema infoga lagedale tulla .
Vasta
#14

(15-02-2017, 17:24 PM)s2si Kirjutas:  
(15-02-2017, 17:12 PM)kass Kirjutas:  Selline tagaratta kinnituse "konks"-variant tuli juba varem. Ja ketikaitse on kõnealusel ikkagi "aljuminjumist" nagu õpetatud mehed ütlevad, vähemalt minu nägemuse järgi. Salvestasin sest Husqvarnast vist millalgi pildid ka, otsisin nüüd, et vaadata, kas raami nr-t on näha, aga ei leia üldse neid pilte üles. Erinevad mudelid võisid ka ühel ajal müügis/tootmises olla.

Konksu osas ei vaidle vastu, pole uurimistööd teinud sellel alal. Tootmise/müümise osas ka mitte, olid ju tollal segased ajad nagu siin foorumis kogu selle rattaasja kohta armastatakse öelda Big Grin. Uuem ketiratas ilmus minuteada aastal 39 ja hilisemaid rattaid pole vana kujundusega enam näinud, mis muidugi ei välista võimalust, et neid mingi aeg ja mingitel mudelitel paralleelselt tehti ja müüdi.  Aga olles seda ratast ka oma silmaga näinud, siis ketikaitse väline viimistlus oli parasjagu erinev nendest ketikaitsmestest, mida mul on senini õnnestunud näha. Materjaliks on jah neil tavaliselt alumiinium, sellele muidugi magnetit külge ei pannud ja nii täpselt ei uurinud aga vaevalt selline "peegel" tulemus lihtsalt poleeritud alumiiinium on ja on seda asja ikkagi kuidagi järgi aidatud. Millalgi on sinnakanti veel asja ja ehk saan veel seda ratast täpsemalt uurida ja täpsema infoga lagedale tulla .

Mind huvitab ka esipidur - kas klotsid pidurdasid tõesti vastu velje kitsast serva? Kas klotsid olid soonega? Tähelepanuväärsed on ka ümarpeaga võllipoldid. Seni mõtlesin, et mu 1940 aasta naistekas REX on sellised saanud tuunimise käigus 60tel, kui see ilmselt "kiftiks" üle värviti ja perversne uus sadul pandi.
Vasta
#15

(15-02-2017, 17:30 PM)omenaossi Kirjutas:  Mind huvitab ka esipidur - kas klotsid pidurdasid tõesti vastu velje kitsast serva? Kas klotsid olid soonega? Tähelepanuväärsed on ka ümarpeaga võllipoldid. Seni mõtlesin, et mu 1940 aasta naistekas REX on sellised saanud tuunimise käigus 60tel, kui see ilmselt "kiftiks" üle värviti ja perversne uus sadul pandi.

Esipidur on ilmselgelt võõrkeha. Vb paigaldati seetõttu, et 01.04.40 pidi esipidur jalgrattal saama kohustuslikuks elemendiks. Seaduseandja tegi tubli tööd nagu tänaselgi päeval, ..et jalgrattal peab olema signaalkell, muidu oled liikluses ohtlik ja üldse suur kurjategija. Esiporikasse auku ei täitud teha, seadust aga taheti täita ja valiti selline veljepidur.
"Ümarpeaga võllipolte" nimetavad osa inimesi lausa mutriteks, näiteks umb- või kübarmutriteks ja neid kasutati jagratta esiratta võllide otsas tõesti ka enne suurt sõda, näiteks kindlasti tegi seda ka Naumann...

Stenile ketikaitse kohta - usu mind, see on alumiinium, ma käin kogu aeg silmad lahti, et erinevaid metalle tuvastada ja identifitseerida...pärast lähevad Kuusakoskisse.
Vasta
#16

No pagan, mina tassin kuusakoskist omale erinevaid metalle ja Sina muudkui vead sinna. Äkki me võime vahelüli vahelt ära jätta ja saad otse mulle kilohinnaga seda vanarattakujulist rauda tassima hakata Big Grin? Ketikaitsme osas ma ka ei vaidle, et see ei ole alumiinium, ma olen isegi kindel, et see ongi alumiinum aga üldiselt poleeritud alumiinium läheb ajaga tuhmiks aga see ketikaitse oli nii peegel, et ma oma koledat molu sealt näha võisin. Kas mõningatel alumiinium ketikaitsmetel võiks olla mingi viimistluskiht vms ka veel peal nikli või kroomi kujul, selles on küsimus.
Vasta
#17

(13-12-2016, 23:40 PM)kass Kirjutas:  ..... aga müüdi siin Husqvarnasid varemgi, 20-ndatel. On mul ees Husqvarna reklaamleht marga ajast, ainuesindaja Eestis: Otto Eggers, Tallinn, Harju tänav 29. (mingit Eggersi dokumenti või reklaami on ostas pikalt müüdud)
Meesteka kohta on järgnev info...
Tüüp Nr. 101
..........
Tagumine ratas: "Rapid N" vabajooks piduriga. Soovi peale Mikado.
Rapid N rummusaba olen meil müügil näinud millalgi.

Kui on juba j'lle jahumiseks läinud, siis panen veel siia ühe tagarummu "saba", ei ole mitte "Rapid N" ega "Mikado", vaid "Mikado N", Husqvarna logo ka ilusasti peal, vb reklaamis on veidi tavapärast segadust olnud?

[Pilt: 1_9_20157803.jpg]
Vasta
#18

(15-02-2017, 18:08 PM)s2si Kirjutas:   Ketikaitsme osas ma ka ei vaidle, et see ei ole alumiinium, ma olen isegi kindel, et see ongi alumiinum aga üldiselt poleeritud alumiinium läheb ajaga tuhmiks aga see ketikaitse oli nii peegel, et ma oma koledat molu sealt näha võisin. Kas mõningatel alumiinium ketikaitsmetel võiks olla mingi viimistluskiht vms ka veel peal nikli või kroomi kujul, selles on küsimus.

Katsun veel vastata...ei välista, et mõningatel alumiiniumketikaitsmetel võiks olla mingi viimistluskiht vms ka veel peal, kuid vaevalt, et nikli kujul ja veavalt, et sel Husqvarna omal üldse midagi peale alumiiniumoksiidi peal on. Ja "oma koleda molu" sealt peegelpinnalt imetlemine oli küll kurjast, tänaseks on see ketikaitse kindlasti tuhmunud ja juba ussitama hakanud, kahju... Üle 70 aasta püsis ilus ja läikiv ja ikka pidi lõpuks keegi tulema ja asja p..se ajama.  Sad 
Targem oleks Sul Meelise juurde üldse mitte nägu (või mis ta Sul oligi  Toungue ) näidata.!
Vasta
#19

(15-02-2017, 18:17 PM)kass Kirjutas:  
(15-02-2017, 18:08 PM)s2si Kirjutas:   Ketikaitsme osas ma ka ei vaidle, et see ei ole alumiinium, ma olen isegi kindel, et see ongi alumiinum aga üldiselt poleeritud alumiinium läheb ajaga tuhmiks aga see ketikaitse oli nii peegel, et ma oma koledat molu sealt näha võisin. Kas mõningatel alumiinium ketikaitsmetel võiks olla mingi viimistluskiht vms ka veel peal nikli või kroomi kujul, selles on küsimus.

Katsun veel vastata...ei välista, et mõningatel alumiiniumketikaitsmetel võiks olla mingi viimistluskiht vms ka veel peal, kuid vaevalt, et nikli kujul ja veavalt, et sel Husqvarna omal üldse midagi peale alumiiniumoksiidi peal on. Ja "oma koleda molu" sealt peegelpinnalt imetlemine oli küll kurjast, tänaseks on see ketikaitse kindlasti tuhmunud ja juba ussitama hakanud, kahju... Üle 70 aasta püsis ilus ja läikiv ja ikka pidi lõpuks keegi tulema ja asja p..se ajama.  Sad 
Targem oleks Sul Meelise juurde üldse mitte nägu (või mis ta Sul oligi  Toungue ) näidata.!

Võtan teadmiseks ja enam ei käi hinnalisi uunikume p...sse ajamas Big Grin
Vasta
#20

(15-02-2017, 18:19 PM)s2si Kirjutas:  
(15-02-2017, 18:17 PM)kass Kirjutas:  
(15-02-2017, 18:08 PM)s2si Kirjutas:   Ketikaitsme osas ma ka ei vaidle, et see ei ole alumiinium, ma olen isegi kindel, et see ongi alumiinum aga üldiselt poleeritud alumiinium läheb ajaga tuhmiks aga see ketikaitse oli nii peegel, et ma oma koledat molu sealt näha võisin. Kas mõningatel alumiinium ketikaitsmetel võiks olla mingi viimistluskiht vms ka veel peal nikli või kroomi kujul, selles on küsimus.

Katsun veel vastata...ei välista, et mõningatel alumiiniumketikaitsmetel võiks olla mingi viimistluskiht vms ka veel peal, kuid vaevalt, et nikli kujul ja veavalt, et sel Husqvarna omal üldse midagi peale alumiiniumoksiidi peal on. Ja "oma koleda molu" sealt peegelpinnalt imetlemine oli küll kurjast, tänaseks on see ketikaitse kindlasti tuhmunud ja juba ussitama hakanud, kahju... Üle 70 aasta püsis ilus ja läikiv ja ikka pidi lõpuks keegi tulema ja asja p..se ajama.  Sad 
Targem oleks Sul Meelise juurde üldse mitte nägu (või mis ta Sul oligi  Toungue ) näidata.!

Võtan teadmiseks ja enam ei käi hinnalisi uunikume p...sse ajamas Big Grin

Aga kui ikkagi süda rahu ei anna ja lähed, siis võid terava kruvikeeraja otsaga proovida mööda ketikaitset triipu tõmmata, tekkinud jälje põhjal saaks kindlasti juba mingisuguse selguse materjali ja pinnatöötluse kohta!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne