Akude tark laadimine

(19-07-2019, 20:40 PM)korvimees Kirjutas:   Jah, olen kursis, aga praktika on näidanud, et matkabussis, mille akud on nii käivitamiseks, kui kuudi toitmiseks, pole mingit mõtet panna "vaba aja" või "geelakusid" Tavalised kestavad 5 aastat vabalt ära ja seega pole mõtet osta oluliselt kallimaid akusid, mille eluiga vaevalt kahekordne on. 
...

Ja kus on see tingimus: sisepõlemismootori käivitamiseks vajaliku mitmesaja ampri väljaandmine loetud sekundite jooksul, algses küsimuses? Nii ei saa, et jätame küsimusel olulise tingimuse lisamata... Sad

Kui peab olema süsteem selline, kus tingimata peab võtma nii auto kui mugavusvarustuse samast akust, siis võiks laadimispinge olla 14,3 V ja aku tuleks soetada avatavate korkidega, et lüüti lisada. Või minnagi planeeritult igaaastase akuvahetuse peale. Kui tahta kindla peale sõita.
Vasta

(19-07-2019, 17:56 PM)al101 Kirjutas:  Ma ei ole mitte kuskil erinevaid akusid ühte patta pannud, tean väga hästi, et need on erinevad ja vajavad erinevat lähenemist, mul kogemused olemas plii geel, kui ka happeakudega, liitum, Ni-Mh ja Ni-Cd.
...
Olen palju teinud aeglast laadimist 10-25 tundi, väga väikese vooluga.
Kuid loomulikult pead täpselt teadma, mida teed, suvaliselt ei tohi suvalist akut sedasi laadima hakata ja kui pirniga tühjendada, siis peab vaatama, et akut liiga tühjaks ei lase, on ka seda mul korduvalt juhtunud, kui pirni ära unustan.
...

Kena, et keegi jutus asja jagab, aga sellest on sitaks vähe tolku neile, kes veel ei jaga. Palun numbreid, mitte mulli... Ning jah, Sinu postituse algus kõigi kõigi akutüüpide kohta, mingit viidet, et edasine jutt vaid 12 V happeakude kohta käib, ei ole.

Palju on väga väike laadimisvoolu tugevus? Kas see on kõigile akutüüpidele ja mahtuvustele sama? Kui ei, siis millise voolutugevusega tuleks läheneda klassikalisele 60 Ah 12 V pliiakule?

Kui palju Sinu kogemuse järgi on see klemmipinge, mis akust jäätmekoodi teeb tühjendamisel? Kuidas Sa kõige lahjema purgi tuvastad suletud akust?
Vasta

(21-07-2019, 20:48 PM)honkomees Kirjutas:  Mul ka kõige kauem kestis Daewool peal olnud tehaseaku, 12 a ja siis veel 3 suve traktsi peal. Oli vist Hankooki toode. Üldse usun, et tehaseakud on kordades kallimad jaemüügis osta...

Tehases peale keeratavad akud ei marineeri kusagil laos aastate kaupa, vaid saabuvad partiidena otse tehasest. Aku on asi, mille puhul aeg loeb...

Saksa valmistajate autode tehaseakud tulid varem valdavalt Vartalt, kuigi seda reeglina kusagil kirjas ei ole. Küll võib see olla kirjas auto originaalsel tarnelehel, kui see peaks mingil imelikul põhjusel säilinud olemaWink

Täna pole suurt vahet, kelle aku bensukast osta - need kõik on kaua klienti oodanud. Päris akupoest ostes on lootust, et ehk pole aastaid riiulil päikese käes peesitanud. Aga võib ka olla - kindel ei saa milleski olla. Kuigi tarbimisühiskonnas pole suurt vahet, kui kaua üle "pretensioonide esitamise aja" aku kestab - enne vahetatakse auto uue vastu. Toungue

On esitatud väide, et sooduspakkumisse pannakse poodides need akud, mis on jäänud lattu kauaks seisma ja seetõttu ei tohiks kohe esimestel päevadel ostma tormata. Ilmselt vandenõiuteooria.
Vasta

mul mersul orig.akul on varta sildid peal. audil on moll toodang
Vasta

On väidetud ka, et nn tehaseakut pidada saada tellida esinduse kaudu, kuna hind on mitmekordne võrreldes nö poeakuga, siis ühelgi esindusel neid laos ei ole ja keegi ei telli ka. 

Mul on üks hea tuttav rekkafirma mees, tema kaudu olen ostnud omale akud hulgihinnaga, kuna ta võtab neid rekkadele ikka väga palju (nt 75€ letihinnaga aku 40€) ja on kestnud ka normaalselt, mida ei saa öelda varuosapoest ostetute kohta. 
Samas sellele rekkafirmale võetakse viimasel ajal kõige odavamaid hiinakaid, kuna läbi lähevad nad enam vähem ühe ajaga firmaakudega, suht kiiresti kõik viimastel aastatel aga hiinaka pluss on see, et praak vahetatakse ilma kobisemata välja, firmaakudega see ei õnnestu ka suurkliendil.
Vasta

(22-07-2019, 08:52 AM)v6sa Kirjutas:  
(19-07-2019, 17:56 PM)al101 Kirjutas:  Ma ei ole mitte kuskil erinevaid akusid ühte patta pannud, tean väga hästi, et need on erinevad ja vajavad erinevat lähenemist, mul kogemused olemas plii geel, kui ka happeakudega, liitum, Ni-Mh ja Ni-Cd.
...
Olen palju teinud aeglast laadimist 10-25 tundi, väga väikese vooluga.
Kuid loomulikult pead täpselt teadma, mida teed, suvaliselt ei tohi suvalist akut sedasi laadima hakata ja kui pirniga tühjendada, siis peab vaatama, et akut liiga tühjaks ei lase, on ka seda mul korduvalt juhtunud, kui pirni ära unustan.
...

Kena, et keegi jutus asja jagab, aga sellest on sitaks vähe tolku neile, kes veel ei jaga. Palun numbreid, mitte mulli... Ning jah, Sinu postituse algus kõigi kõigi akutüüpide kohta, mingit viidet, et edasine jutt vaid 12 V happeakude kohta käib, ei ole.

Palju on väga väike laadimisvoolu tugevus? Kas see on kõigile akutüüpidele ja mahtuvustele sama? Kui ei, siis millise voolutugevusega tuleks läheneda klassikalisele 60 Ah 12 V pliiakule?

Kui palju Sinu kogemuse järgi on see klemmipinge, mis akust jäätmekoodi teeb tühjendamisel? Kuidas Sa kõige lahjema purgi tuvastad suletud akust?

Väikese laadimisvoolu tugevus sõltub sellest, kui aeglaselt soovid akut laadida ja millise mahutavusega akuga on tegemist.
Autoakut laen isetehtud laadijaga, kus vool 2-5A vahele jääb, mis on väga hea.

Asja võti on jagada aku mahutavus laadimisvoolu peale ära, mitu tundi läheb, et selle mahutavus täis saada.
Kuid liitiumi puhul peab jälgima pinget, kordan veelkord, liitium võtab vastu 99% laadimisvoolust, kui õigesti mäletan.


Mobiiliakude puhul on aga jutt 50-150mA, sõltuvalt akust.
Kui näiteks mobiiliaku on 1Ah ja liitium nagu minu telefonil, siis laen seda 50-100mA(teoreeiliselt 10-20 tundi, reaalsuses peab jälgima millal pinge täis saab, sõltuvalt soovist, kui aeglaselt laadida soovin, kuid liitiumi puhul peab jälgima, et pinge võiks piirduda 4,18V ja seda laadimise hetkel, kõige viimane piir on 4,3V, aga seda ei soovitata.
Tegelikult ei ole mõtet algajatel selliste asjadega foorumi õpetuste järgi tegelema hakata, nad peaksid ennast asjast ikka rohkem kurssi viima, sest muidu võib jama kokku keerata.

Vanad Ni-Mh akud, nende puhul oli lihtne, 1000mAh akut, laadisin 100mA vooluga 10-12 tundi ja korras.
Teine variant oli seda laadida 50mA ja 20-24 tundi.
Lihtne reegel on 1/10 aku mahutavusest.
Ni-Mh aku on väga tühi, kui selle ühe elemendi pinge langeb alla 1,2V.
Liitium on väga tühi, kui ta pinge on 3V, aga nii madalale ei tasuks seda lasta, juhindun pigem sellest, kui telefon piiksuma hakkab.

Eeldus on see, et seda tehes peab aku olema tühi, piisab, kui mobiil pildi taskusse viskab ja arvestades, et Ni-Mh eriti vana ei võta arvestatavat osa voolust vastu, siis võib teda sellise aja laadida küll.
Vana aku eeldab muidugi ka katsetamist, kas on üldse mõtet tema tehase mahutavuse järgi laadida, kuna mahutavus võib olla tükkmaad väiksem, see eeldab väljakatsetamist, kaua on mõtet laadida, siis võib ka laadimisvoolu vähendada, kui endiselt 10-12 tundi tahad laadida.


Pliiaku puhul ma katsetan reaalselt, mis ta välja annab, peale laadimist, nii pinget, kui reaalset kasutust.
Ma tean öelda seda, et pikal ühtlasel tühjendamisel pliiakut 10V peale kindlasti tühjendada ei tohiks, täpset piiri peast ei tea ja peale kasutamise lõpetamist ja ootamist paar tundi, võiks selle aku pinge ikkagi 12V olla.
Talvel autot käivitades võib, aga küll juhtuda ,et sul aku korraks 10V peale langeb, aga ainult korraks.

Tuksis purgi tuvastamisega ma tavaliselt ei tegele, kuna see on mõttetu, sest tuksis aku on niigi selge, kui peale laadimist selle pinget mõõdan või kasutades autot ei käivita peale laadimist või muu seade sellega ei tööta, mis peaks.
Või, kui seade töötab liiga vähe.

Ma ei ole tugev nende täpsete aku pingetega, mis nad täpselt peavad olema, mis hetkel.
Juhindun tihti seadmest, mis seda akut kasutab ja tean lihtsalt laias laastus teatud piire, mille järgin saan otsustada.

Tean veel öelda seda, et laetud pliiaku, mis on mingi tunni seisnud, selle pinge peab olema alla 13V veidi ja tühjendatud ning peale seda paar tundi seisnud pliiaku pinge oleks parem mitte eriti alla 12V lasta.
Pliiakut treenides, kus aku suurust arvestades mõistliku tarbega pirn on küljes, mis 10-20 tundi akut tühjendab võiks koormuse all ehk 11,8V piirduda ja siis laadima panna, võimalik, et 12V piirdumine oleks isegi parem.
Näiteks UPSi puhul tean ma lihtsalt, kui arvuti pildi taskusse viskab, on pliiaku tühi.

Suure hetkelise koormuse all võib pliiaku pinge rohkem langeda, kui 11,8V, kõik sõltub, kui suurt voolu võtame(ei julge mingeid piire öelda).
Kuid ise akut treenides tuleks seda teha ühtlaselt pikalt pirniga.
Vana kehva 60Ah akut, pigem treeniks mingi 1A pirniga ja aeg-ajalt mõõdaks pinget lihtsalt.
Korras tutikas 60Ah autoaku peaks 3A pirniga teoreetiliselt 20 tundi vastu pidama, toonitan teoreetiliselt.

Samas olen laadima pannud autoaku, mille pinge oli 7V, seisnud aku ja see ärkas ellu ning käivitas kenasti autot.
Autoaku puhul laadides ise tehtud laadijaga, ma tavaliselt ei otsigi taga seda maksimumpunkti, aga laen kuskile selle lähedale.
Sellel isetehtud laadijal ma tean, et kui vool kukub lõpuks 2A peale, siis hakkab aku täis saama, ehk siis tuleb jälgimas käia seda aeg-ajalt.

Ma ei tea sulle tõesti kõiki pingeid öelda punkti pealt, sest ei ole proff, aga tean piirpingeid  laias laastus, mis võimaldab mul akusid treenida ja väljapraakida.
Samuti tean autoakut laadides, mida see isetehtud laadija peab tegema, millised voolud ta peab üles võtma ja kui kiirelt see peab langema hakkama.
Selle jälgimisega saan palju teada, aku seisukorrast juba.

Kui ta näiteks viskab tühja akuga 7A peale ja jääbki pikalt hoidma 5-7A, siis on aku tuksis, võibolla lausa üks purk lühises.
Kui ei taha üldse laadimisvoolu üles võtta, siis on ka aku tuksis.
See kõik võib akut treenides muutuda, aga praktika näitab, et üle paari katse pole mõtet teha tavaliselt, sest head looma sellest hoolega treenitud akust nagunii enam ei saa, kui ta juba korra on tuksi läinud eelnevalt.
Vanasti sai hoolega treenitud nii auto, kui geel pliiakusid, nüüd enam ei viitsi.

Kuid minu isetehtud laadija toimimist ei saa üle kanda teistele laadijatele.
Samas sobib see hästi akude turgutamiseks, mille automaatne laadija surnuks tunnistab.


Kui mul oleks mingi teistsugune laadija, mis ise ei lõpeta, siis peaksin hakkama katsetama ja õppima selle käitumist akudega ja nii teaksin mida teha.

Milline kvaliteet autoaku? Tehastes uuele autole pannakse tihti kvaliteetakud peale, mis kestavad.
Ise kasutan Yuasat, olen selle kohta head kuulnud, aga häid firmasid on kindlasti veel.
Kvaliteetakud kipuvad ka rohkem maksma, aga natuke peaks tegema eeltööd, mida ostad.
Või on lihtsalt variant, et ostad odava aku ja kestab kaua kestab.
Kallitel akudel on ka käivitusvoolud paremad.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta

Ohh, mis jutt. No on sul ikke kannatust.
Proff ei ole, aga akusid laed palju ja tohutul hulgal. Siis ostad veel uusi akusid ka. Kuhu kurat sa nad kõik paned?
Pikalt räägid laadimisest ja pingetest ... Väga aeglaselt laadimine ei ole 10-20 tundi. See on tavaline laadimine. Väga aeglane treeninglaadimine on 1A ja kestab päevi kuni nädal.
Pliiakude laadimise puhul on väga oluline elektrolüüdi tihedus, millest ei tea sa vist midagi või hoiad saladuses. 
Katsu nüüd kirja panna, miks on üldse hää laadida väga väikse vooluga ja pikalt. Mis puhul on see vajalik?
Vasta

(22-07-2019, 23:19 PM)al101 Kirjutas:  Väikese laadimisvoolu tugevus sõltub sellest, kui aeglaselt soovid akut laadida ja millise mahutavusega akuga on tegemist.
Autoakut laen isetehtud laadijaga, kus vool 2-5A vahele jääb, mis on väga hea.
...

Asi korras, isik tuvastatud.

Kõigile teadmiseks: antud isik levitab segamini pooltõdesid ja täisvalet. Palun suhtuda kodaniku väidetesse äärmise ettevaatusega. Pikemalt saab tema maailmavaatetusest aru Auto24 foorumist solksolk nime all postitatut lugedes.

2-5 A väike laadimisvool - mai ääss.
Vasta

Mul on olemas ka laadija, mis hoiab püsivalt 1,3A voolu, kuid reeglina ei viitsi ma sellega autoakut laadida, kuigi on ka seda mõned korrad tehtud, selle laadijaga.
Eks lugemis ja mõtlemisoskus ole igaühe enda asi, mida ta välja tahab lugeda ja millest aru saada ning kas ta üldse viitsib lugeda.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta

(22-07-2019, 23:10 PM)honkomees Kirjutas:  On väidetud ka, et nn tehaseakut pidada saada tellida esinduse kaudu, kuna hind on mitmekordne võrreldes nö poeakuga, siis ühelgi esindusel neid laos ei ole ja keegi ei telli ka. 



Kevadel sai mõned kolkssvaageni esindused läbi lapatud ja kuskilt ukselt on meelde jäänud reklaam, et osta nüüd kohe omale mõistliku hinnaga tehaseaku, et käivitad ka järgmisel talvel vms. Hind oli vast kahekordne poekas või umbes nii.
Vasta

(23-07-2019, 17:09 PM)alfredo Kirjutas:  
(22-07-2019, 23:10 PM)honkomees Kirjutas:  On väidetud ka, et nn tehaseakut pidada saada tellida esinduse kaudu, kuna hind on mitmekordne võrreldes nö poeakuga, siis ühelgi esindusel neid laos ei ole ja keegi ei telli ka. 
Kevadel sai mõned kolkssvaageni esindused läbi lapatud ja kuskilt ukselt on meelde jäänud reklaam, et osta nüüd kohe omale mõistliku hinnaga tehaseaku, et käivitad ka järgmisel talvel vms. Hind oli vast kahekordne poekas või umbes nii.
Lambodel on peal Varta toodang ning ostes orig. aku on hind ca. 8-9 korda kallim kui Varta enda letist - mis seal akul teistsugune ja kas üldse ei oska kommenteerida.

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta

Varta oleks loll, kui ta ei kooriks Lambosoetajalt tema võimete järgiWink
Vasta

lambo oleks loll kui maksaks vartale kümnekordse hinna.
Vasta

Kas keski midagi fordi kirjadega akust ka teab, kas järelturu aku või on tehasest saati peal? Papal 2001a mondeo ja sellel fordi kirjadega aku peal, tema käes auto 5 aastat olnud ja kordagi vahetanud pole.
Vasta

Ma küll ei tea, aga loogiliselt julgeks eeldada, et autodel tehases peale pandud akud ongi ka kallimad toota.
Kui sa esindusest ostad originaalaku, mis on kallim, siis tõenäoliselt maksad nii kallimalt toodetud kvaliteetaku eest, kui ka autotootjale midagi.

Ma ei tahaks uskuda, et tehaseakud sellepärast nii kaua kestavad tihti, kuna nad on lihtsalt värskemad, pigem ikka kvaliteedi vahe, puhas loogika.
Kui osta tööriistale või mobiilile kallim originaalaku, siis on ka selle puhul tavaliselt see aku parem.
Nagu ka seadmel uuena ostes aku, mis kaasas on, vähemalt tavaliselt, alati on erandeid.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta

(23-07-2019, 18:53 PM)Inri Kirjutas:  Kas keski midagi fordi kirjadega akust ka teab, kas järelturu aku või on tehasest saati peal? Papal 2001a mondeo ja sellel fordi kirjadega aku peal, tema käes auto 5 aastat olnud ja kordagi vahetanud pole.

Mercedesel ja audil on klemmi peal tootmisaasta ja kuu kirjas
Vasta

(23-07-2019, 16:27 PM)al101 Kirjutas:  Mul on olemas ka laadija, mis hoiab püsivalt 1,3A voolu, kuid reeglina ei viitsi ma sellega autoakut laadida, kuigi on ka seda mõned korrad tehtud, selle laadijaga.
Eks lugemis ja mõtlemisoskus ole igaühe enda asi, mida ta välja tahab lugeda ja millest aru saada ning kas ta üldse viitsib lugeda.

Kaugel ajal, kui trollid olid ainult Norra mägedes ja mehed arutasid akude laadimisprobleeme garaasi nurgas circl'is ilma K-ta, siis saadeti selline kehkadivei lihtsalt perse ja löödi ringist minema.
Vasta

(23-07-2019, 18:42 PM)diesel Kirjutas:  lambo oleks loll kui maksaks vartale kümnekordse hinna.
 VAGi arveametnikud läheks hulluks selle peale  Smile  Samahästi võiks eeldada, et ehitusfirma maksab sama asja eest Tiskre projekti puhul samale varustajale rohkem kui Lasnamäe oma puhul.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta

Akude aeglane laadimine on sellepärast hea, kuna see on põhjalikum ja nii saad neist veidi rohkem mahutavust kätte.
Samuti see korrastab neid, vahel pikalt kasutatud aku, mis on ainult kiirlaadimist saanud, läheb natuke sassi omadega ja ei tööta enam korralikult, siis võib aeglane laadimine aidata ja treeningu tegemine akule.
10 tundi on igal juhul aeglane laadimine, aga saab ka pikemalt seda teha, iseasi, kas üle 20 tunni on mõtet.
Kiirlaadimine on tavaliselt 1-4 tundi, sõltuvalt seadmest ja täpsest akust.
Osadel juhtudel, ka alla tunni.
Tühja 60Ah autoakut laadida 4A vooluga on üle 10 tunni, igati aeglane laadimine.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta

Tehaseaku vs poeaku kohta tuleb lihtsalt keegi rahakotiga sõber leida kes mõlemad ära ostab ja siis pärast neid kaalu peal võrdleb. Ise ei ole proovinud, aga naised saunas rääkisid, et pidi päris korralik vahe olema.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne