Landy Kirjutas:Enamus meist mäletab NL ajast, et liikluspildi lahutamatuteks osadeks olid veokate taga vänderdavad kompressoreid, mis \"järsku\" uue aja saabudes meie linnpildist kadusid.
Põhjuseks oli tedagi nende suur liiklusohtlikus. Imelik on see, et hiljem pole neid aga kusagil mujal \"statsionaarselt\" töös täheldanud.
Siit ka küsimus, kas keegi on uurinud nende haagiste ajalugu ja eri mudeleid ning seda, kuhu nad kõik järsku kadusid.
Teise teemana võtan üles nö. kaljavaadid, mida vingemad autojuhid lausa nelja-viie kaupa endal järgi rakendasid.
Uuriks, mis mudeli nimetust need kandsid ja kas neist ka erinevaid versioone toodeti.
Meenub kelleglei veel mõni selline eripärane haagis, mis NL ajal silma võsi jääda ja mida täbapäeva liikluses enam naljalt ei kohta.
Naljakas.Naljakas,et ei saada aru miks äkki kadusid tänavapildist kõik kompressorhaagised.Asi pole ju nende alusvankris (kunagi oli ju juttu käändtelgedega Gazi ja ka Zil-i haagisest.>Põhjus ikka tegelikult proosalism-pole lihtsalt tarvidust.Need kompressorid käitusid ju Zil-i R6 pealt.Tänased analoogsed tööriisatad aga käituvad oluliselt ökonoomsemalt.
Keegi oli uhke teadmise üle,et 53 oli pukk-haagis .Oli.Loomulikult oli pöördpukk ka platvormil.Teisiti polnud ju võimalik se3da pikka kraami vedada.
Jah pika tüve vedamiseks kasutati ka 2 teljelisi pukkhaagiseid,oli piduritega,oli ilma..
Esimstel oli tõesti tiisliks palk,puudusid ka pidurid,hilisematel variantidel oli tiisel metallist ja isegi reguleeritava pikkusega..Aga tähtis pole mitte see.Huvitavaks muudab need haagised see,et nad olid juhitavad,trossidega.
GaZile-51,le valmistati ka siin Eestis 1-teljelisi haagiseid.Vana 51 baasil.Lihtsalt raami esimene osa kujundati tiisiks.Loomilikult olid nad piduritetal.Sama juhtus ka MAZ-i kallur haagistega,neid valmistati siin Eestis mhakantud MAZ-205 baasil.Aga neil olid pidurid.. ZIS,ZilL oli ka pöörvankriga kärud,pidurisüsteem õhk-õli..EPT-des aga rakendati neid GaZ 53-de taha ja pidurid töötasid.Kuidas?Mõtelge ja uurige poisid.Käru ise aga nüüdseks haruldane.
Üks 51-le projekteeritud poolhaagis aga sõidab tänasel päeval rõõmsasti ühe Volvo haakes.Tõsi,haagisel on ka sellinee seade mis ei reisi väga palju.
51-aga oli tõesti nüüdseks haruldane poolihaagis,furgoon,laineplekist seintega.Tean ,et veel 80-ndatel sõitis üks selline ühe 51- ühe sadulas mööda eestit ringi..
Üsnagi sarnast Zisi,Zil-i poolhaagist tean,sellist ümarat ja alumiiniumist.
Tean ka üht kallur - Zilli haagist,mis tehtud MMZ-585 baasil.Seegi haruldane.
Neist bussidest tehtud soojakutest aga vestan edaspidi.