UM Kirjutas:Tagatuli on tõesti Pobeda oma, aga just need esituleklaasid on küsimärk!See keskel suurendusega olev klaas, väideti olevat M-72(mootoratta) oma!?!?
Vene kolale on läbi aegade olnud omane unifitseeritavus, st samad detailid erinevate apastraatide küljes. Mis puudutab valgustusseadmeid siis... oli avara N. Liidu aladel nende vorpimiseks paar kindlat tehast, mille toodang kruviti külge paljutele erinevatele liikuritele. Ehk siis - X aasta tuleklaasi võis leida paljude X aastal erinevaist tehaseist väljavuranud isendite ninalt vastu säramas
Mis puudutab foorumis arutet luupklaasi, siis selle toomisaeg oli kusagil 1950te lõpu ja 60te alguse paiku. Mina olen kohanud seda vana volga juures, GAZ 51 juures, ZIL 164 juures. Ja miks mitte ei võinud olla see paigutet ka M-72 hilisemate mudelite lambi ette. Mina komplekteerin igatahes kunagi oma 1960. aasta GAZ 51 selliste klaasidega.
Kui üldse arutada sama läbimõõduga Vene päritolu ameerika tüüpi hajutite (slängis: klaaside) üle, siis mina jagaksin need laias laastus tüüpide osas neljaks.
1. Kogu klaasil on ühtlane ristkülikmuster. Vanim tüüp, hakati tootma 1940te lõpul koos Pobide ja 51dega. Valmistati vast 1950te keskpaigani ja sellega olid varustet nii Pobid, 51-d, IZ-350-d, M-72-d jne. Iseloomulik joon - kõik ristkülikud on üksteisega sarnased ning ainus kiri on klaasi ülaosas olev VERH. Mina panen sellised oma 1949. aasta Pobile (ja 40te mootorratastele, nt IZ-350le).
2. Klaasi keskosas on luup, mujal ristkülikmuster. Ilmus 1950te lõpul, kasutati kindlasti vanadel volgadel, 51-del ja vast ka mujal (sh mootorratastel)
3. Klaasil on ristkülikmuster a la p.1 mainitu, kuid osad ristkülikud on siledamad ja lamedamad. Minu meelest olid sellised klaasi kasutusel 1960-70tel sapakatel ja mossedel, enne kui Ziguliga 1970. aasta paiku levima hakanud euroopa tüüpi hajutid need välja suretasid.
4. Klaasil on ristkülikmuster, kuid keskmine ruudukujuline osa on väga tiheda triibutusega. Oli 1970-80tel veoautode tüüpklaas (GAZ 51-53 jne). Hilisemad isendid kandsid endas hulga kirju a la \"Sdelanno v SSSR\" jne.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel