Värske teekond Tallinn-Hrebenne Syncro edeaknast vaadatuna ja tagasi ka muidugi Pugi tagapingilt. Kokku 2500+ kilti. Elektriautosid põhimõtteliselt teedel EI OLE! Jah, MÕNED olid, täitsa mõni Tesla oli ja mõni Kona ja isegi mõned Leafid linnade lähistel. Kuna kohati on Läti, leedu ja Poola eriti ikkagi meist "rikkamad" tänu oma suurusele ja rahvaarvule, siis kindlasti linnade sees näeb kõike! Aga maanteedel ja maal, läksime otse mööda pisemaid teid mitte Varssavi ja kiirteede kaudu, neid ei ole! Me ju võime siin oma olematu suurusega maalapil endale ette kujutada, et me saamegi "maal" ehk põllapealses kilearenduses elades, mis tähendab ikkagi ka olematut teepikkust, elektriautoga hakkama.
Aga siis teekond diislitega: saime kokku 10:30 Harutee arbuusiparklas ja Hrebenne poe juures olime järgmine päev 10:00 kohalikku, ehk 24 ja pool tundi sõitu, selle sees 2 tundi öist tukkumist Białystoki Shelli parklas ja paar muud lühikest 10-15 mindist pausi. Puhast sõitu näitas apastraat 21 tundi ja hodokal ilutses 1255km. T4Sycroga sellel teekonnal 60 keskmist puhtas sõidus ongi normaalne. Koos laupäevase kultuuriprogrammiga Zamość'is, mis kestis laupeval 14:00 kuni pühapäeval 9:00, siis Haruteel olime tagasi täna esimese tunni lõpul, kodus olin 1:30. OK, tagasisõit oli tempokas aga diislit ikkagi essugi ei kulunud. Sellist tempot kannataks VAID 60tuhat+ maksvad elektriautod ja sedagi lühikest aega
Ja nüüd ülesanne: kui Heiksoni 7-kohaline 307SW eraldi reguleeritavate istmete, oksekindla sisu ja klaaskatusega 96kW HDI asemel olnuks mingi "moodne" 5 Meest MÕNUSALT mahutada suutev elektriauto, KAUA me sama teekonda sõitnuks ja mis see maksnuks??? Tagasi tulime 17 tundi ja 1200 kilti hotellist alates elik 70,6 keskmist
koos seismistega, liikumise keskmine oli 80 ja tippkiirus 140+ täsilastis autoga! Mina Leafi tagaistmele KEELDUN istumast pikemaks, kui 15 minutit taksos kesklinna
Isegi Ionic5 puhul mõtleks enne kaua... Ja siis eelajaloolise astmaatilise paljveolise vanaksele kulu ka: minu oma oli ökoim ja mul ei kulunud selle teekonna peale rohkem kui 110 liitrit diislit ehk keskmine tuli alla normi mis on 10,3l/100km. See on 220 eurot meie hindades, Poolas olnuks see 1,66€/l korrutades 183€
Mistahes parimatelegi elektriautodele pidanuks me sellise sõidu juures tegema vähemalt 2 täistsüklit laadimist per ots, pigem ikkagi 3 korda. Ja ka siis on need kallis hinnas masinad. Rahvaauto Enyaq iV 80kWh akupakiga rwd hind on 55K€ ning see võiks olla ka etaloniks tarbimsimugavuse osas. Sellega sõidab AEGLASELT kulgedes kuni 529km, "meie moodi" võib 400 kättesaamatuks jääda tavapärase 80% laetusega. Pigem jääbki, kui Kreitsberg kettas on
Viimane näitaja on ju see, millega laadimisaegades mängitakse ja võtta saame mingi "keskmise" kiirlaadija teel ehk 50kW laadijaga Soodal 5-80% 70 minti kord. Meie peatused olid pigem 10-15 minti ehk tunni kauem peaks iga kord ootama. Minnes aeglaste diislite saateautona üksi roolis täiesti isegi mõeldav, sest 2-tunnine magamine oli ju sees aga näiteks Ikla bistroos süües poleks saanud laadida. Ja osad peatused tuleb teha ju "looduses" etc! Tankimine ja kohvi ostmine koos vetsuga on ju ülikiire tegevus. Tagasi veninuks teekond aga mitmed tunnid pikemaks mistahes sõiduviisiga ja see tulnuks KAS töönädala alguses une arvelt või kultuuriprogrammi arvelt! VÕI tuleb sama ring päevakese pikemaks venitada, mis on jälle vaba aja leidmise osas keerulisem. Või teistpidi: KEEGI peab ju selle aja siis kinni ka maksma. Ahjah, 307SW paak on 60 liitrit ja Hrebennes ei saanud me seda kankudest tankides silmini täis. Ütleme et seal oli 55 sees. Poola-Leedu piiril tankis Heikson 51 juurde, siis oli silmini ja Tallinnas oli veerandi ja poole vahel alles. Seega 5 Mehe ja nende asjade veoks 1300-kildisel distantsil kulus u.75 liitrit diislit, rahas siis 130 eurot. Vaatasin siis
seda saiti ja oleks olnud paras peavalu elektrikat elus hoida. Sest laadimisjaamad on ju linnades SEES, mitte ümberuhamiste ääres. No ja Zamość'is pidanuks me tegema valikuid: kas
palju kallim hotell kus lähedal on laadija või pikad jalutamised/ratta rentimine et 1,9 kilti lähima
Noxo laadijani jõuda. Jalutamine on kasulik AGA me tegime seda imelises keskpargis restos süües, vanalinnas Raekoja platsil ja vallikraavide ümber, mitte mingisse kuradi laadijasse komberdades... Selle tunniga on tõesti targemat teha kui laaadimsijaama otsida! Lisame ajuvabad ummikud kogu Euroopas linnadele lähenemistel ja sealt veel tohutu LISA ajakulu, siis...
See on nüüd REAALNE TEGELIK ELU mitte mingi märg roheunistus, mis endale kuidagi söödavaks mõeldakse! Olles roolis on ju aega mõelda ja jälgida ja just siinse teema jaoks tegin seda. Tagasi tulles ka. Elektriauto pärisorjastab veel hullemini ja kui tavaautoga on veel kuidagigi võimalik enda tegevused ja käigud "endateada" jätta siis elektrikäruga ei ole see enam kuidagi võimalik ja Suur vend näeb ja teab kõike. (ei ole foobik ega linalane, olen pragmaatik) Esiteks oled sa juhtmeori ja teiseks oled sa sunnitud ennast juhtmega orjastades iga kord endast teada andma! Rääkimata elektrikäru väljateenimise orjastamisest sest enamus ikkagi peavad selle oma raske tööga soetama. Ehk LINNAS oma elektriga JAH, rändamiseks ehk ELAMISEKS igal juhul EI! Aga see on PRAEGU! Laadimiskiiruse veelkordne tõus ja sõiduulatuse pikenemine võib muuta.
Samas, elektrikäulaga kaob praegu veel igasugune "oma peaga mõtlemine" ja spontaansus ära, sa jääd aku mahtuvuse ja juhtme orjaks. Meil oli seekord 500+ liitrit diislit
kaasas...ja tankisime vaid "laiskusest "ja esteetlusest sest tegelikult olnuks meil ka see 50 liitrit olemas, mille me ukrainlastele kinkisime. Eraldatud haisukindlama pakiruumiga suurema autoga poleks me tanklas tankima pidanud. Kogu jälgimine on piiridel automaaatne autonumbri tuvastus, kus ei olnud ju mingit varianti neid meiega siduda. Auto ja juhi vahel puudus igasugune side, rääkimata juhi ja kütuse sidemest! See, et ma teen laiskusest kaardimakseid ja ei oma zlotte ega sulaeurosid rahakotis ega ela mobiilivaba paberkaardi ja kirjatuvi põhist elu, on minu enda häda
Elektriautot ilma digitaaalse jäljeta päriselt tarbida pole aga peaaegu võimalik. Praegu olnuks võimalik ilma kõigeta minna, kaasas vaid paberpassid ja sularaha. 100% legaalses esiautos on kõik, sel on digijälg. Lällarid ja teistest ei tea keegi midagi. Seekord võinuks ka "suvalised" numbrid autodel olla, mitte keegi ei tundnud meie vastu vähimatki huvi, mis oli üle pika aja jälle meeldiv koroonavaba schengeni kogemus! Tegelikult olime me ka peaaegu täiesti legaalsed